سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چطور نور اتاق خواب کودک را تنظیم کنیم؟


یکی از مسائل مهمی‌که در اتاق خواب کودک باید به آن توجه شود، وضعیت نور اتاق است. البته کودک درس‌خوان شما باید در اتاق خصوصی خود که معمولا تکالیف مدرسه را هم در آنجا انجام می‌دهد، نور کافی داشته باشد اما اهمیت نور، فراتر از خصوصیات فردی و شخصیتی کودک است. نور، عنصر لازمی‌است که هیچ کودکی - چه درس‌خوان و چه تنبل - نباید از آن محروم بماند و هر انسانی - چه کودک و چه بزرگسال - برای ادامه حیات به آن نیاز دارد.

یکی از مسائل مهمی‌که در اتاق خواب کودک باید به آن توجه شود، وضعیت نور اتاق است. البته کودک درس‌خوان شما باید در اتاق خصوصی خود که معمولا تکالیف مدرسه را هم در آنجا انجام می‌دهد، نور کافی داشته باشد اما اهمیت نور، فراتر از خصوصیات فردی و شخصیتی کودک است. نور، عنصر لازمی‌است که هیچ کودکی - چه درس‌خوان و چه تنبل - نباید از آن محروم بماند و هر انسانی - چه کودک و چه بزرگسال - برای ادامه حیات به آن نیاز دارد.



به طور کلی، وضعیت نور اتاق خواب کودکان به لحاظ نیازهای خاص این سنین، توجه و حساسیت بیشتری نسبت به اتاق خواب بزرگسالان می‌طلبد. کودک نیز مانند فرد بزرگسال، باید نوری در اتاق خواب داشته باشد که هنگام روز، انجام کارهایی از قبیل پوشیدن لباس و پیداکردن اشیا را به‌خوبی امکان‌پذیر کند، امکان تشخیص رنگ‌ها را به او بدهد و برای کارهایی همچون نقاشی و مطالعه و نوشتن تکالیف درسی، مقدار کافی و جهت مناسبی داشته باشد؛ مثلا جهت تابش نور چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه نسبت به میز تحریر برای فارسی‌زبان‌ها که جهت خط نوشتاری آنها از راست به چپ است، باید از چپ به راست باشد. هنگام شب نیز باید آنقدر نور در اتاق باشد که کودک، هم بتواند خوب استراحت کند و هم در صورت نیاز به برخاستن از تختخواب در نیمه‌شب، توانایی تشخیص اشیای پیرامون خود را داشته باشد.
مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد نور مصنوعی اتاق کودک باید مورد توجه قرار بگیرد، ایمنی است. در مورد خردسالان و نوزادان، به نور کم‌شدتی احتیاج دارید که در طول دفعات فراوانی که به کودک سر می‌زنید تا به او غذا بدهید، پوشکش را عوض کنید یا او را بخوابانید، توانایی دید کافی را در اختیارتان بگذارد. از یک چراغ خواب دوشاخه‌دار یا یک چراغ کوچک حباب‌دار با لامپی که ولتاژ آن زیاد نیست(حداکثر ۱۲ولت) استفاده کنید.



● این نکات ایمنی را در اتاق خواب کودک در نظر داشته باشید:
- مطمئن شوید که انگشتان کودک کنجکاوتان نمی‌تواند روکش قطعات برقی را بردارد، به حباب داغ چراغ برسد یا به سیم‌کشی برق نزدیک شود.
- از لامپ‌هایی استفاده کنید که به دیوار نصب می‌شوند. چراغ‌های پایه‌دار ممکن است به‌سادگی واژگون شوند.
- اگر کودک‌تان کامپیوتـــر یا تلویزیـــون در اتاقـــش دارد، اجــازه ندهید در تاریــکی مطلق به صفحه مونیتور یا تلویزیون خیره شود. برای چشم کودک بهتر است که هنگام نگاه‌کردن به تلویزیون، چراغ کم‌نوری در اتاق، روشن باشد. این چراغ ممکن است یک لامپ قابل‌تنظیم سقفی یا چراغ مطالعه‌ای باشد که شعاع آن از سقف به میز تحریر می‌تابد.
چراغ‌های دیمردار برای اتاق کودک عالی هستند. این چراغ‌ها ذهن کودک را برای خوابیدن آماده می‌کنند.
در مورد طرح نور اتاق کودک، به یاد داشته باشید که کودک شما مدام رشد می‌کند و نیازها و علایق او نیز در حال تغییر است؛ بنابراین طرح نور اتاق او نیز باید قابلیت تغییر مداوم را داشته باشد. برای سنین مختلف، انواع طرح‌های دکوراتیو چراغ از هواپیما تا چرخ‌وفلک و «سیندرلا» و «شرک» را می‌توانید پیدا کنید.

منبع : Decorationnews.com


ویدیو مرتبط :
با بلوم نور اتاق خود را تنظیم کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه با کمک پرده، نور و شادابی اتاق کودک را تنظیم کنیم؟


کی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون اتاق کودک، توجه به جنس، رنگ و اندازه پرده در این اتاق است. علت اهمیت این موضوع نیز علاوه‌بر سلامت جسم و روان کودک، میزان نوری است که هر کودک لازم است برای سلامتی و رشد، در این سنین دریافت کند.




 صبح بخیر: چیدن اتاق کودک، شاید یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌ها در دکوراسیون یک خانه است. استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های شاد، عروسک‌ها و شخصیت‌های کارتونی باعث می‌شود این کار برای والدین جذاب شود، اما نکته مهم این است که دکوراسیون، به‌خصوص دکوراسیون اتاق کودک، نکاتی بسیار کاربردی و ظریف دارد که باید به آن‌ها نیز توجه شود.




یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون اتاق کودک، توجه به جنس، رنگ و اندازه پرده در این اتاق است. علت اهمیت این موضوع نیز علاوه‌بر سلامت جسم و روان کودک، میزان نوری است که هر کودک لازم است برای سلامتی و رشد، در این سنین دریافت کند.

اولین و مهم‌ترین نکته در مورد دکوراسیون اتاق کودک این است که پرده اتاق كودك، به‌دلیل رعایت مسایل بهداشتی، باید قابل شست‌وشو، شاد و متنوع و تهیه شده از الیاف طبیعی باشد. اگر اتاق فرزندتان، پنجره‌های کوتاه یا نیمه ‌دارد، پرده آن را بلند انتخاب نکنید؛ چون کنجکاوی کودکانه، او را به سوی پرده می‌کشاند و خطر سقوط چوب پرده وجود دارد.

نور مستقیم و درخشان، گرچه فایده‌های بسیاری دارد، اما استفاده مداوم و همیشگی آن به شکلی که غیرقابل تنظیم باشد نیز مناسب نیست. برای تلطیف نور خورشید در روز، از پرده‌های نازكی كه نور را از خود عبور داده، اما از تندی آن می‌كاهند، استفاده کنید.

قرمز، آبی، زرد و هر رنگ شاد دیگری، رنگ کودکان است؛ البته در استفاده از این رنگ‌ها هم باید اصولی را رعایت کرد. از رنگ قرمز خالص، برای پرده اتاق کودک‌تان استفاده نکنید؛ چون رنگی تحریک‌کننده و حساسیت‌برانگیز است و ممکن است موجب پرخاشگری کودکان و فعالیت بیش از اندازه آن‌ها ‌شود.

پرده اتاق كودك بهتر است از رنگ آبی با تلفیق زرد یا سبز باشد؛ چون بازتاب این رنگ‌ها، به‌خصوص موقع خواب، آرامش خوبی را به مغز كودك شما می‌رساند.

در تلفیق این رنگ‌ها، به این نکته توجه کنید که بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید.





یک سر سوزن خلاقیت

میهمانی عروسک‌ها، روی پرده


با داشتن کمی خلاقیت، می‌توانید یک پرده طرح‌دار مناسب اتاق کودک‌تان درست کنید. اگر بخشی از پارچه روتختی کودک، باقی مانده است، طرح‌های روی آن را ببُرید. بهتر است برای اتاق کودک یک تا شش ساله، این طرح‌ها، عروسکی باشند. سپس طرح‌ها را با استفاده از چسب پارچه (زانفیکس)، روی پرده بچسبانید و پرده را اتو کنید. به این ترتیب، پرده‌ای طرح‌دار و هماهنگ با طرح روتختی اتاق کودک خواهید داشت.



یک تجربه

پشت پرده؛ امپراتوری کودکانه


چه بخواهید و چه نخواهید، همین که کودک‌تان بتواند راه برود، در فاصله بین پرده تا پنجره، یک امپراتوری تاسیس می‌کند. حالا، دو راه بیش‌تر ندارید. اول این‌که ابتدا با منطق، بعد با کلافگی و در نهایت، با عصبانیت، به او  بفهمانید که پشت پرده، جای بازی نیست و راه دوم که به نظر مسالمت‌آمیزتر می‌آید، این است که پرده‌ای مناسب، برای این قلمرو و امپراتوری، درست کنید. بهترین راه برای حل کردن این مساله، استفاده از پرده‌های نازک است تا هم راحت‌تر حرکت کنند و هم نور بیش‌تری به داخل اتاق کودک وارد شود.