سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چطور مبلی بخریم كه زود از مد نیفتد؟


چطور در بین این همه برند خارجی بهترین مبلمان را انتخاب كنیم؟ یكی از سرشناس‌ترین واردكننده‌های مبل در بازار ایران توضیح می‌دهد.


مجله منزل: تولید مبلمان در ایران چالش‌های بسیاری  همراه دارد كه تنوع پایین طراحی‌ها، پارچه تكراری و یكنواخت، عدم توجه به ماده اولیه و كیفیت سازه از جمله آنهاست. شاید یكی از عمده‌ترین دلایل بروز این مشكلات عدم رغبت سرمایه‌گذاران در این بخش است. با وجود این در كشورهای دیگر به این مقوله توجه ویژه‌ای شده و تا جایی پیش رفته‌اند كه صادرات مبل در آن كشورها رونقی جدی گرفته است. 

در این شماره «منزل» سراغ مهندس آرش مشایخی، مدیر مجموعه مبلمان بازل و یكی از واردكنندگان مجرب مبلمان و وسایل تزیینی منزل رفته‌ایم تا تفاوت‌ مبلمان خارجی و نمونه‌های تولیدشده در داخل كشور را دریابیم. مشایخی كه از سال ١٣٨١ كار در زمینه واردات مبل‌های استیل، راحتی، سرویس خواب و وسایل روشنایی را آغاز كرده، راه‌‌حل‌هایی برای بهتر شدن اوضاع ارائه می‌دهد و دلیل تفاوت جنس ایرانی با خارجی را بیان می‌كند.

راز‌های انتخاب یك مبل چینی خوب

جنس چینی درجه‌بندی ندارد

«برخی به اشتباه می‌گویند مبلمان چینی درجه‌بندی دارد اما به دلیل رقابت بالا و تیراژ زیاد كار در زمینه مبلمان، عملا چنین چیزی ممكن نیست. ما در حال حاضر با دو گروه كارخانه كار می‌كنیم؛ عده‌ای كه قدیمی‌تر هستند و تجربه‌ بیشتری دارند که از حدود سال ١٩٩١ میلادی كارشان را شروع كرده‌اند و گروه دوم که از حدود سال ٢٠٠٦ میلادی كار در زمینه تولید مبلمان را آغاز كرده‌اند و در این زمینه تازه‌كار هستند. كیفیت هیچ‌كدام بد نیست اما آنهایی كه قدیمی‌تر هستند، بالطبع كیفیت و قیمت‌شان بهتر است و محصولات‌شان را با مسوولیت‌پذیری بیشتری ارائه می‌دهند حتی خدمات پس از فروش بهتری دارند.» مهندس مشایخی می‌گوید: «یكی از ضعف‌های بسیار جدی تولیدكنندگان ایرانی، عدم وجود خدمات پس از فروش است. اگر جنس‌شان خراب شود، می‌گویند بد استفاده كرده‌اید و مسوولیت را نمی‌پذیرند اما شركت‌های خارجی چنین برخوردی ندارند.

شاید به همین خاطر باشد كه این روزها محصولات چینی در بازار مبلمان طرفدار زیادی دارند. ما در ایران به لحاظ طراحی ضعف داریم. طرح‌هایی كه الان مشتری دنبال‌شان است، طرح‌هایی هستند كه علاوه بر داشتن كیفیت، استحكام و خدمات پس از فروش، از مد نیفتند. به همین خاطر، مدل‌هایی مورد استقبال قرار می‌گیرند كه طرح‌های خاص داشته باشند یا توان تولیدشان به هر دلیلی در داخل كشور وجود نداشته باشد. مشتری‌های این محصولات بومی هستند و این محصولات را به خاطر كیفیت‌شان دنبال می‌كنند. حرف من این است كه ما در بین اجناس ایرانی زیاد به كیفیت توجه نمی‌كنیم اما در كشورهای دیگر، چون تیراژ كار بالاست و در این زمینه تجربه دارند، كیفیت كار بهتری هم ارائه می‌دهند.»

موقع خرید باید حواستان به منطقه زندگی‌تان باشد

اگر بخواهید واردكننده خوبی باشید باید حتی به زمان وارد شدن محصول هم دقت کنید. این در كشوری مثل ایران كه كاملا چهار فصل مجزا دارد، نكته بسیار مهمی است. مهندس مشایخی یادآوری می‌کند: «یك واردكننده توانمند باید به شرایط خاص كشورمان توجه كند؛ مثلا كالاهایی در چین تولید می‌شود كه با وجود رطوبت بالای آن كشور در آنجا دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شود ولی همین مبلمان در بخش‌های مرطوب كشور ما خراب می‌شود یا به‌طور مثال ما در بخش‌هایی از كشور، مناطق بسیار خشكی داریم كه ممكن است چوب مبلمان در آنجا دچار ترك‌خوردگی شده و خراب شود. برای همین واردكننده باید درباره جنسی كه مایل به وارد كردنش است، اطلاعات كافی داشته باشد. الان ما برای مناطق خشك از چوب‌هایی كه حدود ١٠ تا ١٢ درصد رطوبت داشته باشند، بهره می‌‌بریم.»

خیلی از مبل‌‌های ایرانی چوبی نیستند

اصلی‌ترین نكته برای مشتری هنگام خرید مبلمان، جنس محصول است. خیلی‌ها هنگام خرید فكر می‌كنند یك مبلمان تمام چوب می‌خرند. اما آیا این تصور همیشه درست است؟ «مبل‌های چینی چوبی هستند و كیفیت بهتری دارند اما در ایران به خاطر اقتصادی نبودن استفاده از چوب، كارخانه‌های كمتری به این سمت می‌روند و به جای آن از اجناس بی‌كیفیت استفاده می‌شود. در ضمن لوازم یدكی هم وجود ندارد و اگر مبلی به هر دلیلی خراب شود، شركت‌های ایرانی معمولا نمی‌توانند خدمات پس از فروش خوبی ارائه كنند.»

چطور مبلی بخریم كه زود از مد نیفتد؟

یكی دیگر از مشكلات مبل‌سازی در ایران، عدم توجه به سرمایه‌گذاری در بخش مبلمان خانگی است. «كارخانجات مبلمان خانگی ایرانی آن‌طور كه باید پا نگرفته‌اند؛ البته در زمینه تولید و عرضه مبلمان اداری خوب هستیم. در بخش اداری، یك صندلی ممكن است به تعداد هزار عدد تولید شود اما در بخش مبلمان خانگی حتی در بهترین حالت ممكن است به تیراژ هزار عدد هم نرسیم. دلیل چنین امری این است كه تولید مبلمان در ایران به صورت كارگاهی است و سرعت كمی دارد. در ضمن مبلمان خانگی زود از مد می‌افتد ولی در كشورهایی مثل چین به خاطر بالا بودن بازار مصرف و تیراژ، مبلمان به مقدار زیاد تولید شده و در عین حال كیفیتش را نیز از دست نمی‌دهد.»

به گفته مهندس مشایخی، یكی دیگر از مشكلات مبلمان‌ ایرانی خانگی در حال حاضر، عدم توانایی طراحی درست است. «در كشورهای خارجی، یك طراح به غیر از سازه مبلمان، طراحی پارچه آن را هم بر عهده دارد؛ یعنی یك نوع خاص پارچه برای نوع ویژه‌ای از مبلمان طراحی می‌شود در صورتی كه در ایران، از پارچه‌ای كه در بازار موجود است برای پوشاندن مبل استفاده می‌كنند. نتیجه این است كه، همه مبل‌ها – كه كیفیت پایینی دارند- قیافه‌شان به همدیگر شبیه است.

در كشورهای دیگر به خصوص چین كه ما با آنها كار می‌كنیم به دلیل اینكه تیراژ كار بالاتر است، تولید پارچه و ارائه محصول به این شیوه صرفه اقتصادی دارد ولی در كشور ما، چون سرمایه‌گذار علاقه‌ای به خواباندن سرمایه ندارد، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.» او عدم استفاده از كاور در مبلمان ایرانی را هم یكی دیگر از مشكلات این صنعت می‌داند و تاكید می‌كند: «در ایران عنصری به نام كاور به خاطر هزینه دوبرابر دوخت و دوز و پارچه، عملا وجود ندارد. این كاور به صورت متحرك روی پارچه اصلی كه روی مبلمان ثابت شده قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز شسته یا تعویض شود. در ضمن كارگر خارجی به خاطر تیراژ بالای كار، طبعا مهارت بیشتری هم دارد؛ مثلا كارگری كه ١٠ هزار مبل تولید كرده باشد، از كسی كه ٥٠٠ عدد تولید كرده، توانایی بیشتری دارد.»


ویدیو مرتبط :
وسایل مد و زیبایی (معرفی و این که از کجا بخریم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای خرید مبلی که زود از مد نیفتد



چطور در بین این همه برند خارجی بهترین مبلمان را انتخاب كنیم؟ یكی از سرشناس‌ترین واردكننده‌های مبل در بازار ایران توضیح می‌دهد.

 

تولید مبلمان در ایران چالش‌های بسیاری همراه دارد كه تنوع پایین طراحی‌ها، پارچه تكراری و یكنواخت، عدم توجه به ماده اولیه و كیفیت سازه از جمله آنهاست. شاید یكی از عمده‌ترین دلایل بروز این مشكلات عدم رغبت سرمایه‌گذاران در این بخش است. با وجود این در كشورهای دیگر به این مقوله توجه ویژه‌ای شده و تا جایی پیش رفته‌اند كه صادرات مبل در آن كشورها رونقی جدی گرفته است.

در این مقاله سراغ یكی از واردكنندگان مجرب مبلمان و وسایل تزیینی منزل رفته‌ایم تا تفاوت‌ مبلمان خارجی و نمونه‌های تولیدشده در داخل كشور را دریابیم. وی كه از سال ١٣٨١ كار در زمینه واردات مبل‌های استیل، راحتی، سرویس خواب و وسایل روشنایی را آغاز كرده، راه حل‌هایی برای بهتر شدن اوضاع ارائه می‌دهد و دلیل تفاوت جنس ایرانی با خارجی را بیان می‌كند.

 

تکنیک های خرید مبلمان, اصول خرید مبلمان

اصلی ترین نكته برای مشتری هنگام خرید مبلمان، جنس محصول است


جنس چینی درجه بندی ندارد
«برخی به اشتباه می‌گویند مبلمان چینی درجه‌بندی دارد اما به دلیل رقابت بالا و تیراژ زیاد كار در زمینه مبلمان، عملا چنین چیزی ممكن نیست. ما در حال حاضر با دو گروه كارخانه كار می‌كنیم؛ عده‌ای كه قدیمی‌تر هستند و تجربه‌ بیشتری دارند که از حدود سال ١٩٩١ میلادی كارشان را شروع كرده‌اند و گروه دوم که از حدود سال ٢٠٠٦ میلادی كار در زمینه تولید مبلمان را آغاز كرده‌اند و در این زمینه تازه‌كار هستند. كیفیت هیچ‌كدام بد نیست اما آنهایی كه قدیمی‌تر هستند، بالطبع كیفیت و قیمت‌شان بهتر است و محصولات‌شان را با مسئولیت‌پذیری بیشتری ارائه می دهند حتی خدمات پس از فروش بهتری دارند.» وی می‌گوید: «یكی از ضعف‌های بسیار جدی تولیدكنندگان ایرانی، عدم وجود خدمات پس از فروش است. اگر جنس‌شان خراب شود، می‌گویند بد استفاده كرده‌اید و مسئولیت را نمی‌پذیرند اما شركت‌های خارجی چنین برخوردی ندارند.

شاید به همین خاطر باشد كه این روزها محصولات چینی در بازار مبلمان طرفدار زیادی دارند. ما در ایران به لحاظ طراحی ضعف داریم. طرح‌هایی كه الان مشتری دنبال شان است، طرح‌هایی هستند كه علاوه بر داشتن كیفیت، استحكام و خدمات پس از فروش، از مد نیفتند. به همین خاطر، مدل‌هایی مورد استقبال قرار می‌گیرند كه طرح‌های خاص داشته باشند یا توان تولیدشان به هر دلیلی در داخل كشور وجود نداشته باشد. مشتری‌های این محصولات بومی هستند و این محصولات را به خاطر كیفیت‌شان دنبال می‌كنند. حرف من این است كه ما در بین اجناس ایرانی زیاد به كیفیت توجه نمی‌كنیم اما در كشورهای دیگر، چون تیراژ كار بالاست و در این زمینه تجربه دارند، كیفیت كار بهتری هم ارائه می‌دهند.»

موقع خرید باید حواستان به منطقه زندگی‌تان باشد
اگر بخواهید واردكننده خوبی باشید باید حتی به زمان وارد شدن محصول هم دقت کنید. این در كشوری مثل ایران كه كاملا چهار فصل مجزا دارد، نكته بسیار مهمی است. این مهندس یادآوری می‌کند: «یك واردكننده توانمند باید به شرایط خاص كشورمان توجه كند؛ مثلا كالاهایی در چین تولید می‌شود كه با وجود رطوبت بالای آن كشور در آنجا دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شود ولی همین مبلمان در بخش‌های مرطوب كشور ما خراب می‌شود یا به طور مثال ما در بخش‌هایی از كشور، مناطق بسیار خشكی داریم كه ممكن است چوب مبلمان در آنجا دچار ترک خوردگی شده و خراب شود. برای همین واردكننده باید درباره جنسی كه مایل به وارد كردنش است، اطلاعات كافی داشته باشد. الان ما برای مناطق خشك از چوب‌هایی كه حدود ١٠ تا ١٢ درصد رطوبت داشته باشند، بهره می‌‌بریم.»

خیلی از مبل‌‌های ایرانی چوبی نیستند
اصلی‌ترین نكته برای مشتری هنگام خرید مبلمان، جنس محصول است. خیلی‌ها هنگام خرید فكر می‌كنند یك مبلمان تمام چوب می‌خرند. اما آیا این تصور همیشه درست است؟ «مبل‌های چینی چوبی هستند و كیفیت بهتری دارند اما در ایران به خاطر اقتصادی نبودن استفاده از چوب، كارخانه‌های كمتری به این سمت می‌روند و به جای آن از اجناس بی‌كیفیت استفاده می‌شود. در ضمن لوازم یدكی هم وجود ندارد و اگر مبلی به هر دلیلی خراب شود، شركت‌های ایرانی معمولا نمی‌توانند خدمات پس از فروش خوبی ارائه كنند.»

راهنمای خرید مبلمان,خرید مبل راحتی

یكی از مشكلات مبل سازی در ایران، عدم توجه به سرمایه گذاری در بخش مبلمان خانگی است


چطور مبلی بخریم كه زود از مد نیفتد؟
یكی دیگر از مشكلات مبل‌سازی در ایران، عدم توجه به سرمایه‌گذاری در بخش مبلمان خانگی است. «كارخانجات مبلمان خانگی ایرانی آن‌طور كه باید پا نگرفته‌اند؛ البته در زمینه تولید و عرضه مبلمان اداری خوب هستیم. در بخش اداری، یك صندلی ممكن است به تعداد هزار عدد تولید شود اما در بخش مبلمان خانگی حتی در بهترین حالت ممكن است به تیراژ هزار عدد هم نرسیم. دلیل چنین امری این است كه تولید مبلمان در ایران به صورت كارگاهی است و سرعت كمی دارد. در ضمن مبلمان خانگی زود از مد می‌افتد ولی در كشورهایی مثل چین به خاطر بالا بودن بازار مصرف و تیراژ، مبلمان به مقدار زیاد تولید شده و در عین حال كیفیتش را نیز از دست نمی‌دهد.»

یكی دیگر از مشكلات مبلمان‌ ایرانی خانگی در حال حاضر، عدم توانایی طراحی درست است. «در كشورهای خارجی، یك طراح به غیر از سازه مبلمان، طراحی پارچه آن را هم بر عهده دارد؛ یعنی یك نوع خاص پارچه برای نوع ویژه‌ای از مبلمان طراحی می‌شود در صورتی كه در ایران، از پارچه‌ای كه در بازار موجود است برای پوشاندن مبل استفاده می‌كنند. نتیجه این است كه، همه مبل‌ها – كه كیفیت پایینی دارند- قیافه شان به همدیگر شبیه است.

در كشورهای دیگر به خصوص چین كه ما با آنها كار می‌كنیم به دلیل اینكه تیراژ كار بالاتر است، تولید پارچه و ارائه محصول به این شیوه صرفه اقتصادی دارد ولی در كشور ما، چون سرمایه‌گذار علاقه‌ای به خواباندن سرمایه ندارد، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.» او عدم استفاده از كاور در مبلمان ایرانی را هم یكی دیگر از مشكلات این صنعت می‌داند و تاكید می‌كند: «در ایران عنصری به نام كاور به خاطر هزینه دوبرابر دوخت و دوز و پارچه، عملا وجود ندارد. این كاور به صورت متحرك روی پارچه اصلی كه روی مبلمان ثابت شده قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز شسته یا تعویض شود. در ضمن كارگر خارجی به خاطر تیراژ بالای كار، طبعا مهارت بیشتری هم دارد؛ مثلا كارگری كه ١٠ هزار مبل تولید كرده باشد، از كسی كه ٥٠٠ عدد تولید كرده، توانایی بیشتری دارد.»

 

منبع : مجله منزل / bartarinha.ir