سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چرا زنان رهبران خوبی نمی‌شوند؟


مک کنزی به تازگی پژوهش جامعی منتشر کرده است با عنوان «زنان در محیط کار» که به بررسی موقعیت زنان در بازار کار امروزی امریکا می پردازد.

وب سایت دیجیاتو - پیام ادیب: مک کنزی به تازگی پژوهش جامعی منتشر کرده است با عنوان «زنان در محیط کار» که به بررسی موقعیت زنان در بازار کار امروزی امریکا می پردازد. پژوهش مذکور، که چیزی حدود 30000 نفر از 118 شرکت مختلف را تحت پوشش قرار داده است، طیف وسیعی از صنایع از جمله شرکت های مالی و اعتباری، حوزه ی بهداشت و درمان، رسانه، فناوری و خرده فروشی را در بر می گیرد. نتایج این تحقیق اهمیت زیادی دارند چرا که به ما نشان می دهند چرا نمی توان زنان زیادی را با نقش رهبری در دنیای کسب و کار یافت. اگر بتوانیم مشکل را درک کنیم، شاید راه حل های مناسبی نیز برای آن پیدا کنیم.

برخی از علل حضور کم تعداد بانوان در مقام رهبری کسب و کار در امریکا

برخی از مهم ترین یافته های این پژوهش از این قرار هستند:

زنان برای رهبری با موانع بیشتری مواجه می شوند

خیلی ها علت این امر را این می دانند که زنان زندگی شغلی را با نرخ بالاتری نسبت به مردان ترک می کنند. یا اینکه دشواری هایی که زنان برای برقراری تعادل میان زندگی و کار با آنها مواجه می شوند را دلیل آن می دانند. اما مسئله پیچیده تر از اینهاست. یافته های این پژوهش نشان می دهد زنان برای پیشرفت و رسیدن به موقعیت رهبری، با موانع و دشواری های بیشتری مواجه می شوند. نرخ پیشرفت به قدری کند است که رسیدن به برابری جنسیتی در سطح معاون ارشد 25 سال و در سطح مدیر ارشد به 100 سال زمان نیاز دارد.

خانم ها در مقایسه با آقایان نسبت به شغل خود وفادارتر هستند


یک بار دیگر بر خلاف انتظار، نرخ ترک شغل زنان به طور متوسط برابر با مردان یا کمتر از آنان است. زنانی که نقش رهبری دارند به طور اخص با احتمال بیشتری در شرکت خود باقی می مانند. این احتمال در مورد زنانی که جزو گروه مدیران ارشد شرکت ها هستند دو برابر می شود.

احتمال پیشرفت زنان کمتر است؛ اما نه به دلیل بی استعدادی

اگر نرخ پیشرفت زنان به اندازه ی مردان بود، باید در فرایندهای ارتقای شغلی سهمی مساوی با مردان می داشتند، اما اینگونه نیست. زنان حدود 45 درصد از ورودی نیروی کار به شرکت ها را تشکیل می دهند. اما این درصد در سطح مدیریت به 37 درصد و در سطح مدیریت ارشد به 17 درصد سقوط می کند. این نشان دهنده ی این حقیقت است که زنان برای پیشرفت در هر سطحی با موانع بیشتری روبرو می شوند.

خانم ها برای رسیدن به رهبری ارشد با موانعی روبرو هستند

علاوه بر موانعی که بانوان در سطوح پایین تر با آنها مواجه می شوند، نقش های تعداد کمی از آنها به مقام مدیریت ارشد ختم می شود. اغلب زنانی که به سمت معاونی می رسند در حوزه هایی مثل نیروی انسانی و فناوری اطلاعات فعالیت می کنند. این در حالی است که مردان بیشتر در نقش های مأموریت محوری حاضر می شوند که پتانسیل بیشتری برای ارتقا به موقعیت رهبری ارشد دارند. از طرف دیگر، احتمال رسیدن زنان فعال در حوزه های عملیاتی به سطح ارشد، کمتر از زنانی است که در حوزه های پشتیبانی مشغول فعالیت هستند.

خانم ها فارغ از فرزند داشتن یا نداشتن، با مشکلِ «از دست دادن انگیزه» مواجه می شوند

برخی از علل حضور کم تعداد بانوان در مقام رهبری کسب و کار در امریکا

خانم ها و آقایانی که در سطح پایینی و میانی شرکت ها مشغول هستند، آرزوهای مشابهی برای پیشرفت و ارتقای شغلی خود دارند. اما آن دسته از زنانی که در سطح ارشد فعالیت می کنند نسبت به مردان هم رده ی خود تمایل کمتری به پیشرفت شغلی نشان می دهند. با وجود تفاوتی که در اشتهای مردان و زنان برای رهبری وجود دارد، هر دو در برقراری تعادل میان کار و زندگی خود استرس ها و نگرانی های مشابهی دارند. با این وجود، زنان در هر سن و سالی که باشند، با یا بدون فرزند، احتمال اینکه «استرس و فشار کاری» را مهم ترین نگرانی های خود بدانند بیشتر است. مردان برقراری تعادل میان زندگی و کار را مهم ترین مسئله ی پیش روی خود معرفی می کنند، و والدین از هر دو جنسیت، با احتمال بیشتری برای پیشرفت و ارتقا تا سطح مدیریت ارشد ابراز تمایل می کنند. این یافته ها بیانگر یک توضیح امکانپذیر دیگر نیز هستند: زنان در مسیر رسیدن به موقعیت رهبری با استرس بیش از اندازه ای روبرو هستند.

زنان با یک زمین بازی نابرابر مواجه اند

تعداد زنانی که فکر می کنند جنسیت شان مانع دستیابی آنها به فرصت پیشرفت می شود چهار برابر مردان، و تعداد زنانی که فکر می کنند جنسیتشان دستیابی به پیشرفت را به طور کلی سخت تر می کند دو برابر مردان است. در محیط کار احتمال اینکه از خانم ها بشنوید از محول شدن مسئولیتی کنار گذاشته شده اند و یا فرصت پیشرفت در اختیارشان قرار نگرفته در مقایسه با مردان بیشتر است. در کل خانم های بیشتری هستند که نسبت به آقایان حس می کنند به خاطر جنسیت خود در مسائل مهم از آنها نظرخواهی کمتری می شود.

برخی از علل حضور کم تعداد بانوان در مقام رهبری کسب و کار در امریکا

تنوع جنسیتی در محیط های کاری اولویت محسوب نمی شود

با اینکه اکثریت قریب به اتفاق شرکت ها اینطور گزارش می دهند که تنوع جنسیتی برایشان یکی از اولویت های مهم محسوب می شود، بیش از نیمی از کارکنان آنها صحت این ادعا را زیر سؤال می برند. تنها یک سوم کارکنان حس می کنند این مسئله برای مدیر مستقیم خود اولویت دارد. اگر کارمندان مونث را از این تعداد جدا کنیم، این میزان از این نیز پایین تر خواهد آمد.

مردان و زنان، شبکه های ارتباطی متفاوتی دارند

مردان و زنان بر سر اهمیت ارتباطات و اسپانسرشیب برای موفقیت اتفاق نظر دارند، اما تجربه ی متفاوتی در این زمینه دارند. شبکه ی ارتباطی خانم ها و آقایان با اینکه از لحاظ اندازه با هم برابر است، از لحاظ ترکیب با هم تفاوت دارند. از آنجا که احتمال تقبل نقش رهبری توسط مردان بیشتر از زنان است، زنان به ارتباطات سطح بالای کمتری دسترسی دارند تا در مسیر پیشرفت یاری شان کند. در کل بانوان کمتر به وجود چنین کمکی اذعان می کنند. تغییر ساختار و فرهنگ کار برای برطرف کردن موانع پیش روی خانم ها در مسیر پیشرفت و ایجاد محیطی با فرصت ها ی برابر تر نیازمند تلاشی همه جانبه و بلند مدت است اما برای شرکت هایی که می خواهند عملکرد خود را در بالاترین سطوح نگه دارند باید مسئله ای حیاتی باشد.


ویدیو مرتبط :
تعیین مرجع تقلید_بیان خوبی های زنان از زبان پیامبر اکرم (ص)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: رهبران جهان از پیروزی ترامپ نگرانند؛ دلیل خوبی هم دارند



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل, اوباما

بسیاری از وعده هایی که داده یا از سر نادانی از روابط بین المللی بوده، یا قصد قدرت نمایی با رفتار شوالیه مآبی داشته، یا از طرفی او بیشتر به توئیت گرفتن و تیتر شدن علاقه دارد، به جای اینکه درست روی این قضیه فکر کند که چه چیزی آمریکا را امن نگه می دارد

لس آنجلس تایمز نوشت: اوباما روز پنج شنبه گفت رهبران جهان از آمدن نامزد احتمالی جمهوری خواهان، دونالد ترامپ نگرانی بسیاری دارند، و اوباما هم آن ها را برای هراس از به روی کار آمدن این غول املاک و مستغلات سرزنش نمی کند.

به گزارش انتخاب ؛ اوباما گفت: « آن ها نمی دانند تا چه حد باید اظهارات او را جدی بگیرند، اما از آمدنش نگرانند و دلیل خوبی هم دارند». به گفته او : « بسیاری از وعده هایی که داده یا از سر نادانی از روابط بین المللی بوده، یا قصد قدرت نمایی با رفتار شوالیه مآبی داشته، یا از طرفی او بیشتر به توئیت گرفتن و تیتر شدن علاقه دارد، به جای اینکه درست روی این قضیه فکر کند که چه چیزی آمریکا را امن نگه می دارد».

هر چند این یکی از تندترین انتقادهای اوباما از ترامپ بود، اما در اظهاراتش نام او را نیاورد.

اما وقتی به صحبت درباره سفر هفته گذشته اش به آسیای دور رسید، تندی بیانش کمتر نشد. او در این سفر اول به ویتنام و سپس به ژاپن رفت تا در اجلاس گروه هفت کشور برتر صنعتی دنیا شرکت کند.

هرچند هیچ یک از رهبرانی که اوباما با آن ها ملاقات داشت، اظهار رسمی درباره ترامپ نکردند، اما در کنفرانس خبری در پایان جلسه گروه 7، اوباما گفت حتی منتقدان آمریکا هم به او نشان دادند توجه زیادی به این انتخابات و اثرات احتمالی آن بر سراسر جهان دارند.

اوباما گفت: «آن ها می دانند اگر آمریکا درست تصمیم گیری نکند، در نهایت اوضاع به هم می ریزد، و روی ما حساب می کنند که سطح خاصی از ثبات و جهت گیری [مشخص] را برقرار کنیم». او در ادامه گفت: « فکر می کنم منصفانه است اگر بگویم آن ها از [احتمال روی کار آمدن] این نامزد جمهوری خواه بسیار غافلگیر شده اند».

اوباما علاقه شخصی به نتیجه این انتخابات دارد، چون بسیاری از سیاست های شاخص او با دستور مستقیم رئیس جمهور به اجرا در آمد و ادامه آن نیاز به تایید جانشین او خواهد داشت.

اما با وجود اینکه حالا بقای میراث او در خطر است، اوباما روز پنج شنبه اعلام کرد قصد ندارد تا پیش از رای گیری ماه آینده در تصمیم گیری های حزب و رقابت های داخلی آن وارد شود، و حتی ممکن است تا وقتی پیروزی نامزد نهایی مشخص نشده هم این رویکرد را ادامه دهد.

او گفت حسش به او می گوید احتمالا تا زمان کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ماه جولای در فیلادلفیا، انتخابات مقدماتی بین هیلاری کلینتون و برنی سندرز به خوبی حل و فصل می شود، و حزب حول چشم اندازی مشترک گرد هم می آیند.

او گفت از هر دو طرف خواسته به مسائل اصلی بچسبند و نظرات شخصی ندهد که باعث ناراحتی مردم شود.

او گفت: « وقتی یکی از حزب خودتان از شما انتقاد می کند، همیشه یک کم بیشتر درد دارد».

نویسنده: کریستی پارسونز ( او از سال 2008 از خبرنگاران حاضر در کاخ سفید بوده و تا کنون گزارشات سه انتخابات ریاست جمهوری را پوشش داده است).