سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چرا بايد از نرم کننده مو استفاده کرد؟



 

نرم کننده مو

 

شايد شما این عبارت را روي جعبه‌هاي نرم کننده‌هاي مو ديده‌ باشيد. واقعا اين نرم‌کننده‌ها کارايي بيشتري دارند؟ اصلا نرم‌کننده به چه دردي مي‌خورد و چرا بايد از آن استفاده کرد؟

 

با یک متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در همين رابطه به گفتگو نشسته‌ايم.

 

روي بعضي نرم‌کننده‌ها نوشته: «محافظ در برابر اشعه‌ ماوراي بنفش خورشيد». اين نرم‌کننده‌ها را شما توصيه مي‌کنيد؟

 

يکي از علل آسيب کوتيکول مو، اشعه فرا بنفش خورشيد است و اين مساله به خصوص در مورد موهاي رنگ‌کرده صادق است.نور خورشيد علاوه بر آسيب به ساقه ي مو، موجب کم شدن و از بين رفتن رنگ موهاي رنگ شده نيز مي‌شود.

 

امروزه بسياري از نرم‌کننده‌هاي مخصوص موهاي رنگ شده حاوي مواد ضدآفتاب‌اند تا از تاثير اشعه مخرب فرابنفش روي موهاي رنگ‌شده بکاهند.

 

 

مگر اشعه‌ فرابنفش چه آسيبي به موها مي‌زند؟

 

اشعه فرابنفش خورشيد علاوه بر آسيب زدن به ساقه مو، موجب پير شدن زودرس و نازک‌تر شدن فوليکول‌هاي مو نيز مي‌شود و به همين دليل امروزه علاوه بر ضدآفتاب‌هاي پوست، محصولات ضدآفتاب براي موها نيز مورد توجه قرار گرفته‌اند و حتي اسپري‌هاي مو که حاوي ضدآفتاب‌اند، براي پيشگيري از تجزيه پروتئين‌هاي مو در برابر نور آفتاب به بازار عرضه شده‌اند.

 


اصلا چرا بايد از نرم‌کننده‌‌ها استفاده کرد؟

 

بيروني‌ترين لايه تنه مو را کوتيکول تشکيل مي‌دهد و نماي ظاهري موها به سلامت و يک‌دست بودن اين لايه بستگي دارد. خصوصياتي مثل نرمي، شفافيت، انعطاف‌پذيري و غيره به طور عمده به اين لايه بستگي دارد.

 

نرم‌کننده‌هاي مو سبب تاثير روي سطح خارجي مو مي‌شوند. شفافيت مو در نتيجه انعکاس نور در سطح هر يک از موهاست و اگر اين سطح دچار آسيب شود، در اثر کاهش اين انعکاس، شفافيت مو کم مي‌شود.

 

با آسيب ديدن سطح مو در تنه آن، شارژ‌هاي الکترواستاتيک ايجاد مي‌شود که موجب دور شدن موها از هم شده و شانه کردن و مرتب کردن آنها مشکل مي‌شود.لطافت و صافي مو به دليل يک دست بودن و نظمي است که در کوتيکول مو وجود دارد. کوتيکول سالم و طبيعي داراي نظم ظاهري مشابه سلول‌هاي چيده شده روي سقف خانه‌هاست.

 

در صورت آسيب رسيدن به اين کوتيکول، سطح مو خراب و نامنظم شده و مو حالت خشن پيدا مي کند. لذا شاهد کدر شدن و حتي شکستن و دو شاخه شدن انتهاي مو (موخوره) خواهيم بود.



موهاي ما در اثر کدام کارهاي ما آسيب مي‌بينند؟

 

شستن بيش از حد موها، به خصوص در مورد موهاي بلند و عدم استفاده از شامپوهاي ملايم، افراط در برس کشيدن يا شانه کردن، سشوار کشيدن بيش از اندازه، فر کردن موها، رنگ کردن موها با رنگ‌هاي دايمي، بي‌رنگ کردن موها و بالاخره تاثير شرايط محيطي مانند اشعه ماوراي‌ بنفش خورشيد، باد و آب استخرها، همگي موجب آسيب سطح خارجي يا همان کوتيکول مو مي‌شوند. لذا کوتيکول‌ و رشد موها معمولا تحت‌تاثير قرار مي‌گيرند.

 

نرم کننده مو

 

چگونه نرم‌کننده‌ها، مو را براق و نرم مي‌کنند؟

 

نرم‌کننده‌ها به منظور جلوگيري از آسيب رسيدن به سطح خارجي موها طراحي شده‌اند. آنها با ايجاد يک پوشش روي سطح خارجي و خشن مو، به آن حالت صاف و يکنواخت مي‌دهند. همچنين موجب خنثي شدن بارهاي الکتريکي سطح مو مي‌گردند و به اين ترتيب موها آشفته و بي‌نظم به نظر نرسيده و راحت‌تر حالت داده شده و شانه مي‌شوند.

 

همچنين نرم‌کننده‌ها باعث مي‌شوند موها ضخيم‌تر به نظر رسيده و از ايجاد گره در موها ممانعت مي‌نمايند.

 

 

نرم‌کننده‌ها فقط روي سطح موها اثر مي‌کنند يا به عمق موها هم نفوذ مي‌کنند؟

 

نرم‌کننده‌ها فقط بر سطح خارجي موها اثر گذاشته و تاثيري روي قسمت‌هاي مرکزي‌تر مو يا عمق فوليکول مو ندارند. تاثير آنها نيز موقت و محدود به چند روز است و با شستن مو، نرم‌کننده‌ نيز از سطح مو پاک مي‌شود.

 

 

چرا پس از رنگ کردن و مش کردن موها توصيه مي‌شود از نرم‌کننده‌ها زياد استفاده شود؟

 

مو در حالت طبيعي داراي شارژ منفي است و زماني که در تماس با اکسيدان (رنگ، مش و مواد دکلره، و يا مواد فر دهنده) قرار گيرد، ميزان اسيد سولفوريک در ساختمان مو بالا رفته و باعث افزايش شارژ منفي مو مي‌شود.

 


شما خودتان چه نرم‌کننده‌هايي را توصيه مي‌کنيد؟

 

اولين نرم‌کننده‌ها، سورفاکتانت‌هاي کاتيوني هستند که داراي شارژ مثبت بوده و باعث کاهش شارژ منفي مو و در نتيجه کاهش زبري و خشونت مو مي‌شوند.

 

افرادي که موهاي بلند، کلفت و يا دکلره و فرشده دارند، نياز به نرم‌کننده‌هاي قوي دارند، ولي براي افرادي که موي کوتاه، نازک و رنگ‌نشده دارند، مصرف نرم‌کننده‌هاي ملايم کافي است.

 

 

شامپوهاي 1×2 چه‌طور؟

 

امروزه در بازار شامپوهاي 1×2 متعددي وجود دارد که در واقع شامپوهاي حاوي مواد نرم‌کننده هستند.اين شامپوها اثر خوبي دارند، اما در موهاي آسيب ديده، استفاده از نرم‌کننده به طور جداگانه، اثر مطلوب‌تري خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
استفاده از نرم کننده ها باعث ریزش مو می شوند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زن جوان به خاطر یک نرم کننده مو گردن نامزدش را برید/ پلیس: 700 هزار مرد قربانی خشونت همسرانشان شدند+عکس



اخبار,اخبار حوادث ,قتل عمد

 

اخبار حوادث - زن جوان به خاطر یک نرم کننده مو گردن نامزدش را برید/ پلیس: 700 هزار مرد قربانی خشونت همسرانشان شدند+عکس

"جما هالینگز" 37 ساله به خاطر جر و بحث بر سر یک نرم کننده مو به سمت نامزدش "پاول کرک پاتریک" 30 ساله حمله ور شد و گردنش را با یک شیشه شکسته برید و سپس با ضربات چکش بر سر او کوبید و نامزدش را با ضربات سنگین به یک قدمی مرگ کشاند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ماه گذشته زنی که گردن نامزدش را با یک شیشه شکسته شکافت و سپس با ضربات سخت چکش استخوان سرش را شکست، به 8 سال زندان محکوم شد.

"جما هالینگز" 37 ساله،به دلیل خشونت شرورانه و وارد کردن صدمات جسمانی شدید به نامزد خود، در زندان به سر می برد. "پاول کرک پاتریک"30 ساله در اثر حمله وحشیانه این زن از شکستگی جمجمه سر و بریدگی از ناحیه  گردن و بالای چشمش رنج میبرد .

بعد از بررسی ها در دادگاه پرستون،کاراگاه جنی بری می گوید: قربانی اقای "کرک پاتریک" از صدمات بسیار وحشتناکی رنج میبرد که میتوانست به مرگ او ختم شود.

او افزود:این یکی از بی رحمانه ترین خشونت های  داخلی بود که تا به حال در طول دوره خدمت خود دیده بودم.

پلیس قربانی را در حالی که از خانه نامزدش در ایالت لانکشیر(شمال غربی انگلیس) فرار کرده بود و از شدت صدمات وارده کف خیابان افتاده بود،پیدا کرد.

خانم کاراگاه بری بیان داشت:زمانی که افسران، قربانی را در وسط خیابان به حالت درازکشیده و بیهوش پیدا کرده بودند،وی دلیل صدماتش را به یاد نداشت و حواس خود را کاملا از دست داده بود.

او بعد از این که کمی حالش بهتر شده بود در گفت و گویی به مامورین پلیس گفت: آن زن بعد از یک جرو بحث بی مورد بر سر نرم کننده مو، به سمت من حمله ور شد و مرا با ضربات وحشیانه خود تا سرحد مرگ کشاند.

پلیس اظهار داشت:در مورد خشونت ها علیه مردان به اندازه خشونت هایی که برروی زنان صورت میگیرد گزارش های کمتری وجود دارد.

کاراگاه بری در ادامه بیان داشت:موضوع خشونت و تجاوز یکی از مهمترین اولویت های ما در اداره  پلیس است و من میخواهم از تمام کسانی که از این دست تجربه ها در زندگی خود دارند،چه زن و چه مرد، جسارت کنند و آن را به پلیس گزارش دهند.

وندی چاپل، افسر ارشد اداره پلیس گفت: "جما هالینگز" یک مجموعه  از بدترین حمله های خشونت امیز را بیش از2 روز،با انواع سلاح سرد بر روی نامزدش صورت داده است.قربانی  اقای "کرک پاتریک" متحمل صدمات وحشتناکی شده است که باید تحت درمان های بسیاری باشد.

این افسر افزود:هر انسانی حق دارد که احساس امنیت کند.تمام مورد های خشونت و تجاوز صرف نظر از اینکه قربانی مرد است یا زن،از مهمترین اولویت های پلیس است که ان را بسیار جدی رسیدگی میکند.

راچل هورمن یک وکیل متخصص در باب خشونت و تجاوز گفته است: مردان اغلب از اینکه به مراجع قانونی گزارش دهند احساس شرمندگی میکنند.این برای مردان بسیار سخت تر است که پا پیش بگذارند به دلیل حالت های مردانگی و این که یک مرد باید سخت و محکم باشد.اما انها نباید احساس خجالت کنند چرا که انها تنها مورد نیستند و قبل از انها موردهای مشابهی وجود داشته است.پلیس اصرار دارد که تمام قربانبان این دست سوء استفاده ها باید از مراجع قانونی کمک بخواهند و درباره ان با کسی صحبت کنند.

طبق امارهای پلیس فقط  700 هزار نفر قربانی خشونت علیه مردان، در سال 2012 و 2013 گزارش شده است و در سالهای قبل از آن هم مورد های بسیاری بوده است.

کلیو گرانشاو، رییس پلیس ایالت لانکشیرو کمیسر جنایی میگوید: سوءاستفاده و تجاوز به یک فرد مسأله ای است که بر روی تمام قسمت های جامعه تاثیر میگذارد و بنابراین اداره پلیس انرا خیلی جدی پیگیری خواهد کرد.این بسیار ضروری است که تمام قربانیان چه مرد و چه زن ، احساس شجاعت کنند ، جلو بیایندو به پلیس اعتماد کنند.شجاعتی که در این مورد توسط اقای "کرک پاتریک" نشان داده شده بود،برای همه قابل تحسین است.

"پاول کرک پاتریک" بعد از یک ماه از آن حمله وحشتناک ،حالا میتواند حرکت کند.و اکنون که عدالت صورت گرفته است و "جما هالینگز" در زندان به سر میبرد،وی میخواهد تا آنجایی که امکان دارد از این زن دور باشد و یک شروع تازه را اغاز کند. وی تلاش می کند تا همه آن واقعه را فراموش کند.

اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران