سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

پیشگیری از خشکی پوست در زمستان



پیشگیری از خشکی پوست,خشکی پوست در زمستان

 

شستن مکرر دست برای پیشگیری از انتقال میکروب‌ها در فصل زمستان ممکن است به خشک شدن بیش از حد و خارش پوست بینجامد.

نوشیدن قهوه نیز ممکن است باعث کم‌آبی بدن و تشدید خشکی پوست شوند. اما مراقبت مناسب از پوست و تامین رطوبت آن از خشکی و ترک خوردن پوست جلوگیری می‌کند.

با کاهش درجه حرارت هوا و به کار افتادن دستگاه‌های گرم‌کننده هوای درون خانه خشک می‌شود و پوست افراد نیز رطوبتش را به محیط پس می‌دهد.

آب همیشه حتی در سطح میکروسکوپی به سمت پایین دست حرکت می‌کند، و هنگامی رطوبت هوای درون خانه به علت فرآیند گرم کردن افت می‌کند، هوای خشک شده عملا آب پوست را می‌بلعد.

 

رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا در ماه‌های زمستان رطوبت پوست‌تان را حفظ کنید:

از دستگاه مرطوب‌کننده هوا (بخور سرد) استفاده کنید: شب‌ها دستگاه را به برق بزنید و به کار بیندازید تا از کاهش رطوبت هوای داخل خانه جلوگیری شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه می‌توانید به جای آب شیر از آب مقطر استفاه کند. مرطوب کردن هوای داخل خانه مانع از روند کم‌آب شدن پوست می‌شود و به خصوص برای بیماران دچار درماتیت (التهاب خارش‌دار پوست) مفید است.

 

از اسپری‌های یا محلول‌های نمکی استفاده کنید: این اسپری‌ها یا محلول‌ها می‌توانند دهان، چشم‌ها و مجاری بینی را به خصوص در هنگام مسافرت مرطوب نگهدارند. هنگامی که این سطوح مخاطی بیش از حد خشک شوند، ممکن است دچار خارش شوند و توانایی‌شان برای محافظت در برابر عفونت‌های ویروسی مثل آنفلوانزا کاهش پیدا می‌کند.

 

از پاک‌کننده‌های قوی پرهیز کنید: برخی از مواد پاک‌کننده پوست را تحریک می‌کنند و ممکن است به اگزمای دست، یک عارضه درازمدت پوستی، درماتیت و خشکی پوست منجر شوند. به جای این مواد پاک‌کننده از پاک‌کننده‌های ملایم که پوست را تحریک نمی‌کنند، استفاده کنید تا از پوست‌تان محافظت شود. همچنین مهم است که فراورده پوستی ر انتخاب کنید که برای نوع پوست شما مناسب باشد. هر چه میزان آب یک کرم مرطوب‌کننده کمتر باشد، دوام آن بیشتر خواهد بود. در صورتی که در انتخاب نوع مرطوب‌کننده تردید داشتید، کاربرد لایه ضخیم‌تری از آن اغلب بهتر است.

 

آب بنوشید: نوشیدن قهوه کافئین‌دار ممکن است به کم‌آبی بدن و خشکی پوست منتهی شود. به ازای هر فنجان قهوه یک لیوان آب بنوشید.

منبع: همشهری آنلاین


ویدیو مرتبط :
همه چیز درباره خشکی پوست (بخش اول)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک متخصص پوست:برای پیشگیری از خشکی پوست در فاصله افطار تا سحر، مایعات کافی مصرف کنید



 

 

یک متخصص پوست:برای پیشگیری از خشکی پوست در فاصله افطار تا سحر، مایعات کافی مصرف کنید

 

یک فوق تخصص پوست گفت: با توجه به تقارن ماه رمضان و فصل تابستان، مصرف میوه، سبزیجات و نوشیدن کافی آب و مایعات مهمترین راه برای پیشگیری از خشکی پوست و جبران آب از دست رفته بدن است.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: به علت این که در ماه رمضان نظم و حجم غذای دریافتی تغییر می کند و همچنین محدودیت های تغذیه ای در طول یک ماه باعث کاهش رشد مو و خشکی پوست می شود از این رو باید مواد غذایی حاوی آهن، ویتامین ها و مواد معدنی را در وعده غذایی افطار و سحر جای داد.

وی افزود: برای این که افراد روزه دار بتوانند ماه رمضان را به خوبی سپری کنند و از برکات معنوی آن بدون هیچ استرس و یا ناراحتی مانند ریزش مو، پوسته پوسته شدن بهره مند شوند توصیه می شود، افراد در وعده های غذایی سحر و افطار از میوه، سبزیجات و مایعات به مقدار کافی استفاده کنند.

دکتر احسانی به کمبود روی و آهن در زنان اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از ریزش مو وشکندگی ناخن در بعد از ماه رمضان باید از مکمل ویتامین ها مصرف کنند تا دچار ریزش مو نشوند.

این متخصص پوست در خصوص افرادی که بیماری پوستی دارند و دارو مصرف می کنند، بیان کرد: این افراد برای تغییر ساعات مصرف داروها باید حتما به پزشک خود مراجعه کنند در غیر این صورت تغییر خودسرانه داروها و تغییر در میزان داروی دریافتی ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای پوست و مو به همراه داشته باشد.

«پمفیگوس» تنها بیماری پوستی منع روزه داری!

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کسانی که زمینه کاهش رشد مو دارند، باید از یک سری مکمل های جایگزینی استفاده کنند. همچنین این افراد باید درهنگام خروج از منزل باید حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

دکتر احسانی در پایان در خصوص اینکه روزه داری برای هیچ یک از بیماری های پوستی مشکلی ایجاد نمی کند، گفت: تنها در بیماری «پمفیگوس» که یک بیماری خود ایمنی بوده و موجب تاول زدن پوست می شود، افراد به علت دریافت کورتون و تشدید بیماری ناشی از روزه داری از از روزه گرفتن منع می شوند همچنین در سایر بیماری های پوستی منعی برای روزه داری وجود ندارد..... / خبرگزارى ایسنا