سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

پوست سالمندان و خطر ابتلا به سرطان و عفونت



 

پوست سالمندان وخطر ابتلا به سرطان وعفونت

 

پژوهشگران می گویند، سالمندان بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست و عفونت پوستی هستند.

 

پژوهشگران انگلیسی افزودند: زیرا پوست سالمند، قادر به بسیج كردن سیستم ایمنی، برای دفاع از خود نیست.ناتوانی پوست در جذب سلول های مربوطه ، عامل این عارضه است.

 

دانشمندان می گویند: كاهش ایمنی در سالمندان موضوع شناخته شده، اما علت و چگونگی آن تاكنون به درستی مشخص نشده است.

 

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه فلوریدا، بعضی از انواع آنتی اکسیدانها در پوست میوه ها وجود دارد. شاید به همین دلیل است که مصرف میوه ها با پوست می توانند مفیدتر باشد از جمله این میوه ها سیب است که مواد فیتوشیمیایی موجود در سیب که اثرات ضد سرطان دارد، در پوست سیب درختی ۸۷% بیشتر از مغز میوه است. خیار میوه ای است که دارای سیلیکا بوده و مصرف یک خیار با پوست میزان ۵ میلی گرم سیلیکا به بدن اضافه می کند. این ترکیب خاصیت کلاژن دارد.

 

البته لازم به ذکر است که نتایج تحقیقات جدید، آنتی اکسیدانها نقشی در کند کردن روند پیری ندارند. براساس تحقیقات دانشگاه کالج لندن در تحقیقاتی که با دستکاری نماتد که از نظر ژنتیکی شباهتهایی با انسان دارد متوجه شدند رادیکالهای آزاد تأثیر چندانی در فرسایش سلولی و تسریع روند پیری ندارند.

 

در واقع عامل اصلی پیری پوست تخریب ایجاد شده بوسیله رادیکالهای آزاد نیست.

 

تغذیه سالم می تواند در کاهش خطر بسیاری از بیماریهای ناشی از افزایش سن مانند سرطان، دیابت و پوکی استخوان موثر باشد ولی هیچ مدرکی که بیانگر نقش آنتی اکسیدان موجود در کرمها در پیشگیری از پیری باشد، موجود ندارد.

 

همچنین مشکلات پوستی سالمندی به دلیل تماس طولانی با نور خورشید شامل موارد زیر است :

 

 

۱- کراتوز آفتابی:

 

این مشکل به صورت لکه های پوسته دار قرمز- قهوه ای در مناطق در معرض نور مثل سر و صورت و گوش است که در صورت غفلت در درمان می تواند منجر به بروز سرطان پوستی شود. بنابراین درمان این ضایعات توسط متخصص پوست الزامی است.

 

 

۲- سرطان سلولی پوشش (SCC):

 

که غالبا در لبه های گوش، صورت، لب و پشت دست ایجاد می شود. این سرطان ها می تواند بزرگتر شده و به اندام داخلی بدن نیز منتشر شود.

 


۳- سرطان سلولی قاعده ای (BCC):

 

شایعترین نوع سرطان پوست است که معمولا به صورت یک برآمدگی کوچک و براق روی سر و گردن پدیدار می گردد. اگر درمان نشود ممکن است خونریزی کرده و روی آن دلمه سطحی به وجود بیاید. رشد این سرطان آهسته بوده و بندرت به سایر قسمتها منتشرمی شود.

 


۴- اتصال مویرگها یا تلانژ کتازی:

 

این ضایعات معمولا در ناحیه صورت و ناشی از آثار مخرب نور خورشید است. این ضایعات نیز توسط لیزر قابل درمان است.

 

پوست سالمندان وخطر ابتلا به سرطان وعفونت


۵- زونا:

 

ناشی از التهاب یک رشته عصب به دلیل ویروس آبله مرغان است. علائم بصورت درد در محل درگیری عصب، سردرد یا خستگی و بی حالی است. در افراد مسن شایعتر و نیز دردناک تر است.

 


۶- اگزمای شوره ای (درماتیت سبورئیک):

 

علائم شامل قرمزی و وجود پوسته های چرب در ناحیه سر، ابروها و کناره های بینی و پشت گوش ها می باشد.

 

 

۷- ملانوم بدخیم:

 

یک سرطان پوستی بسیار مهم اما نادر است. مردان بالای ۵۰ سال در معرض خطر بیشتری هستند. این سرطان پوستی معمولا به صورت یک برآمدگی خال مانند قهوه ای تیره یا سیاه با لبه نامنظم و رنگ غیر یکنواخت خود را نشان می دهد. ملانوم می تواند به سایر بافتهای بدن دست اندازی کرده و موجب مرگ شود.

 

 

۸- لکه های سنی یا آفتابی:

 

این لکه ها هیچ ارتباطی به بیماری کبدی نداشته و ناشی از افزایش سن و نور خورشید است و معمولا روی صورت و پشت دست و پا ایجاد می گردد. معمولا تنها از نظر زیبایی اهمیت دارد.

 

 

۹- توده های عروقی گیلاسی:

 

این ضایعات توده های کوچک و بر جسته و به رنگ قرمز روشن و در اثر گشاد شدن عروق سطحی به وجود آمده و هیچ ضرری ندارند.

 

 

۱۰- کبودی یا خون مردگی:

 

به دلیل کاهش چربی زیر جلدی و نیز کاهش حمایت بافت همبندی از عروق خون، پوست افراد مسن مستعد آسیب و کبودی ناشی از ضربه های معمولی است. گاهی دلیل آن مصرف داروهای رقیق کننده خون یا بیماریهای داخلی است.


ویدیو مرتبط :
زنگ خطر ابتلا به سرطان در یزد و ابتلای سالانه 1500 نفر به سرطان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطر ابتلا به سرطان پوست در کمین شهروندان ارومیه



اخبار,اخبار اجتماعی,سرطان پوست

معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی از تولید اشعه‌های فرابنفش و مادون قرمز در نتیجه خشکی دریاچه ارومیه خبر داد..

با اشاره به اینکه بحران دریاچه ارومیه در نتیجه 18 سال اخیر ایجاد شده است، گفت: خشک شدن دریاچه مربوط به امروز و دیروز نیست و با اینکه تبعات و آثار آن بروز یافته است، پیش‌بینی نهایت تبعات بحران دریاچه ارومیه غیرممکن است، و تنها می‌توانیم بگوییم وضعیت دریاچه وخیم است.

 
بهادری با بیان اینکه تبعات بحران دریاچه ارومیه را می‌توان در 8 بخش مجزا توضیح داد، گفت: به طور کلی 30 درصد مردم آذربایجان غربی از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و بیشتر مردم حاشیه دریاچه ارومیه کشاورز هستند و اکنون در بخش کشاورزی با دو مساله شور شدن آب چاه‌های حواشی دریاچه و سرمازدگی محصولات کشاورزی روبه‌رو هستیم.
 
وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از روستاهای اطراف دریاچه ارومیه چاه‌ها شور شده است، افزود: شور شدن آب‌ها باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی می‌شود، به طوری‌که در حال حاضر کشاورزی در دشت‌های آذرشهر و مراغه، قوشچی و قره‌باغ تقریبا منتفی شده است.
 
بهادری، با اشاره به اینکه سال پیش 1000 میلیارد تومان خسارات سرمازدگی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی داشته‌ایم، گفت: افزایش سرمازدگی، در نتیجه روزهای خیلی گرم و شب‌های خیلی سرد و تابستان‌های خیلی گرم و زمستان‌های خیلی سرد خسارت‌های زیادی را در بخش کشاورزی ایجاد کرده است، و در اوایل فروردین سال پیش همه درختان دچار سرمازدگی شدند.
 
معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه قوشچی با توجه به تعداد جمعیت آن تبدیل به شهر شده بود، اکنون دچار کاهش جمعیت شدید شده است، گفت: کوچ اجباری در اطراف دریاچه ارومیه و خالی از سکنه شدن روستاها از جمله تبعات بحران دریاچه ارومیه است، و اگر این روند ادامه یابد 5 میلیون نفر و در شعاع وسیع‌تر 13، 14 میلیون نفر سکنه اطراف دریاچه مجبور به کوچ خواهند بود.
 
وی در ادامه به مشکلات بهداشتی شهروندان در اثر بحران خشکی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: مشکلات بهداشتی مثل بیماری‌های آسم، آب مروارید، سرطان و فشار خون بیماری‌هایی است که جوامع محلی را در معرض خطر قرار داده است.
 
بهادری همچنین به خطراتی که متوجه احشام و دام‌های اطراف دریاچه ارومیه شده، اشاره کرد و افزود: اگر چه دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت آمار و اطلاعات دقیقی در این زمینه ارائه نداده است، اما در چند سال اخیر سقط جنین دام‌ها افزایش یافته و سایر امراض نیز در آنها دیده می‌شود.
 
وی در ادامه از خطر ابتلای شهروندان آذربایجانی به سرطان پوست در نتیجه خشکی دریاچه خبر داد و گفت: وقتی بلورهای نمکی کف دریاچه در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد، باعث تولید اشعه‌های فرابنفش و مادون قرمز در این محدوده که برای شهروندان بسیار خطرناک است، می‌شود. این اشعه‌ها امکان ابتلا به سرطان پوست را در میان ساکنین منطقه افزایش می‌دهد.
 
معاون بهداشتی استانداری آذربایجان غربی، به تبعات زیست محیطی حیات وحش این استان به عنوان آثار مخرب بحران دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در این جزایر حیواناتی نظیر قوچ، کل، میش، یوزپلنگ، پلنگ و خرس بوده است که عمده آنها از بین رفته است و تنها تعدادی از قوچ و میش‌ها باقی مانده است و حتی هیچ خبری از آرتمیای داخل دریاچه نیست.
 
وی با اشاره به گسترش ماسه‌های روان و ریزگردها به عنوان یکی از تبعات خشکی دریاچه گفت: اگر امروز به منطقه جبل بروید احساس می‌کنید در صحرای آفریقا هستید و متوجه می‌شوید که تپه های رملی شکل گرفته در حال پیش‌روی به سمت جاده‌های سلماس است، و کانون‌های ریزگرد در مناطق سلماس، میاندوآب، جبل، ارومیه، تبریز، عجب‌شیر و آذرشهر و... شکل گرفته است.
 
بهادری با بیان اینکه دمای منطقه هر سال در حال افزایش است و اگر اینطور پیش برویم در آینده نه چندان دور یک کویر نمکی خواهیم داشت، گفت: بحث تعادل رطوبتی و اقلیمی و افزایش دما از دیگر اثرات بحران دریاچه ارومیه است، به طوری که امسال دما نیم تا یک درجه نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد.
 
وی با اشاره به اینکه در این منطقه پایه زندگی شهروندان به زمین و کشاورزی وابسته است، گفت: با آسیب دیدن کشاورزی اقتصاد شهروندان هم لطمه جدی می‌بیند و در حالی که درآمد سرانه کشور 7000 دلار است، در آذربایجان غربی نصف این عدد هم نیست بنابراین تعداد مردم فقیر در این استان بالا است و آنها سال‌ها درگیر مسائل امنیتی و جنگ بوده‌اند، درصورتی‌که کشور از این شرایط خارج شده، بحران خشکی دریاچه پیش آمده است و بحث اقتصادی آنها را دچار مشکل کرده است.
 
معاون بحرانی استاندار آذربایجان، با تصریح بر اینکه لازم است در مساله خشکی دریاچه ارومیه دولت و حتی جوامع بین‌المللی به این مساله دقیق‌تر بپردازند، گفت: باید از سیاسی کردن، محلی و بخشی نشان دادن این بحران اجتناب کرد و به عنوان یک بحران فوق ملی درصدد حل آن برآمد.
 
بهادری با بیان اینکه با فعالیت‌های سال پیش وضعیت دریاچه به یک حالت تثبیت نزدیک شده است گفت: اگر بتوانیم وضعیت را در حال تثبیت نگه داریم، می‌توانیم طی 10 سال به سمت احیای دریاچه حرکت کنیم و این تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه هم برطرف شود.
 
بهادری، مسوول ستاد احیای دریاچه در آذربایجان غربی، در بخش دیگر گفت‌وگو به اقدامات این دفتر اشاره کرد و گفت: یک مجموعه از فعالیت‌ها در زمینه مدیریت بحران بوده است که در مورد شناسایی و کنترل ریزگردها در 4 کانون خارج از دریاچه و یک کانون داخل دریاچه به روش‌های مختلف بیولوژیک فعال بوده‌ایم و در زمینه امور اجرایی نیز پروژه‌هایی که بیشتر جنبه مدیریت منابع آب دارد، مانند لایروبی رودخانه‌ها، تبدیل آبیاری کشاورزی به آبیاری قطره‌ای و بارانی، تهیه نقشه‌های مزارع، تعیین حد و مرز زمین‌های کشاورزی، انتقال آب به دریاچه، تعمیر و مرمت سیستم‌های هیدرولیکی تخریب شده، تعادل بخشی و کنترل برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌ها، توقف ساخت سدهای در حال اجرا عملیاتی شده است.
 
بهادری در پایان به اقدامات فرهنگی اجتماعی دفتر ستاد احیای دریاچه در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: تا مردم پای کار نیایند و بحران دریاچه را درک نکنند امکان تحقق احیاء وجود ندارد و آگاه‌سازی و جلب مشارکت مردم از جمله اقدامات دفتر آذربایجان غربی است. درحال حاضر ما باید 40 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی را کاهش دهیم که این مهم بدون همدلی و همزبانی دولت و ملت غیرممکن است.

اخبار اجتماعی - ایسنا