سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

پـاک کـردن تـاتـو آسـان نـیـسـت



 

 

 

اگر از متخصصان پوست و مو بپرسید، می‌گویند برای همیشه دور تاتو را خط بکشید زیرا تاتو با رنگ‌های غیربهداشتی و سوزن در محیطی که هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی‌گیرد، بدون شک سلامت شما را تهدید خواهد کرد.

 

 

چرا همواره متخصصان افراد را از انجام تاتو منع می‌کنند؟

 

پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب‌ها محسوب می‌شود و با تاتو کردن این سد دفاعی موردتهاجم قرار می‌گیرد چون در این فرآیند، سوزن در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می‌کند. در عین حال، رنگ‌های تاتو هم ممکن است واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک کنند و سلول‌های پوست ناحیه تاتوشده، ملتهب، بنفش رنگ و به صورت دانه‌های تسبیح برجسته شوند. بنابراین افرادی که سابقه نقص سیستم ایمنی بدن دارند، باید دور تاتو را خط بکشند. در این بین، مهم‌ترین اتفاقی كه پس از تاتو امكان دارد رخ دهد، بروز واكنش آلرژیك به یكی از مواد موجود در رنگ تاتو است. در بیشتر موارد، رنگدانه تات یا مشتقات آن كه روی پوست می‌ماند، باعث ایجاد واكنش می‌شود و با بروز ناگهانی تحریك، تورم و قرمزی قسمتی كه تاتو روی آن انجام شده، در عرض چند هفته یا حتی چند سال پس از انجام تاتو دیده می‌شود. در عین حال، این واكنش تحریكی معمولا محدود به منطقه تاتو شده است اما گاهی اوقات وسیع‌تر و با بروز اگزما و پوسته‌ریزی همراه می‌شود.

 

 

وجود چه ترکبیاتی در مواد تاتو موجب بروز این نوع واکنش می‌شود؟

 

این تركیبات عبارتند از جیوه که مناطق قرمز در تاتو را درگیر می‌كند و احتمال دارد واكنش آلرژیك شدیدتر و با بروز اگزما همراه شود. كروم که نواحی سبز در تاتو را درگیر می‌كند و كبالت، منگنز و کربن که به ترتیب مناطق آبی روشن، نواحی ارغوانی و مناطق سیاه تاتو را شامل می‌شود. از طرفی اگر درصد بالایی از نواحی زرد در تاتو در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، دچار قرمزی و تورم می‌شود و دلیل اصلی آن مشخص نیست ولی علت می‌تواند وجود كادمیوم سولفات موجود در رنگ زرد باشد كه مشتقات آن به نور حساس است.

 

 

آیا عوارض ایجاد شده بر اثر تاتوی ابرو هم به دلیل وجود این ترکیبات رنگی بوده است؟

 

به احتمال زیاد همین طور است. از طرفی شرایط بهداشتی و نحوه انجام مراحل تاتو را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. ببینید، تاتو از نظر پزشکی به غیراز موارد نادر که برای پوشش یک جوشگاه غیرقابل‌درمان و بدشکل در صورت، آن هم از سوی پزشک متخصص پوست به کار می‌رود، در بقیه موارد از جمله دلایل زیبایی یا آرایش دایم توصیه نمی‌شود و طبق اطلاعیه‌های وزارت بهداشت این کار جرم محسوب می‌شود زیرا عوارض جدی مانند ایجاد گوشت اضافی، انتقال عفونت‌هایی مانند ایدز، هپاتیت، سل، تبخال و ...، تغییر رنگ پوست و تحریک بیماری‌های زمینه‌ای را به دنبال دارد. متاسفانه برخی از افراد با وجود این مسایل باز هم برای انجام تاتو به آرایشگاه‌ مراجعه کرده و علاوه بر اینکه نتیجه مورد نظر خود را نگرفته است، باید تا مدت‌ها تحت نظر متخصص پوست قرار بگیرد.

 

 

تورم در ناحیه تاتو شده ابروی برخی از افراد چه علتی دارد؟

 

نباید فراموش کرد بسیاری از رنگ‌های تاتو فقط از مرکب ساخته شده‌اند و عوارض پوستی شدیدی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل در اطراف ناحیه‌ای که رنگ تاتو تزریق شده، ضایعه‌هایی به نام گرانولوما به وجود می‌آید که پر از سلول‌های ماکروفاژ (گلبول‌های سفید بیگانه خوار) است و تلاش می‌کنند رنگ تاتو را ببلعند و از پوست پاک کنند؛ به‌خصوص اگر رنگ تاتو حاوی جوهر قرمز باشد. همچنین در محل تاتو ممکن است کلویید (برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد شود که افراد با پوست تیره بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند.

 

 

این مشکل‌ها می‌تواند عفونت پوستی هم ایجاد کند؟

 

بله. تاتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود و علایم این عفونت شامل سرخی، تورم و چرک است. در واقع اگر آرایشگر از وسایل استریل استفاده نکند، امکان به وجود آمدن این عفونت‌ها بیشتر خواهد بود و گاهی اوقات بیمار تا آخر عمر باید از پماد یا کورتون‌های تزریقی استفاده کند.

 

 

آیا به کمک لیزر تاتو پاک می‌شوند؟

 

امروزه برای از بین بردن خالکوبی‌ها، لیزر‌های مختلفی رواج پیدا کرده‌‌اند که هر کدام مشخصات خاص خود را دارند و با طول موج‌ها و رنگ‌های مختلف جهت درمان ضایعات رنگی و خالکوبی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی ممکن است در یک خالکوبی که رنگ‌های گوناگونی دارد، ناچار به استفاده از لیزرهای متفاوتی شویم. البته از آنجا که عمق نفوذ لیزرهای مختلف و نیز تاثیر آنها بر رنگ‌ها، متفاوت است بنابراین آگاهی از مشخصات و کارایی آنها به مهارت و تجربه‌ پزشک بستگی دارد. البته احتمال اینكه پاسخ مناسبی نگیرند هم زیاد است.

 

 

منظورتان چیست؟

 

به طور کلی تاتوها به 3 دسته حرفه‌ای، آماتور و تروماتیک (ناشی از حوادث) تقسیم می‌شوند و از بین بردن خالکوبی حرفه‌ای به دلیل نفوذ عمیق‌تر، مشکل‌تر از نوع آماتور است و به دفعات بیشتر لیزر نیاز دارد. متاسفانه این روزها انواع تاتوی آرایشی به خصوص انواع حرفه‌ای آن بین نوجوانان و جوانان رواج پیدا کرده و عملا با درمان‌های رایج لیزر از بین بردن کامل آن امکان‌پذیر نیست. باید به بیماران گفته شود که دفعات لیزر به خصوص در انواع حرفه‌ای ممکن است به 20 جلسه برسد و شاید هم تمام رنگ‌های خالکوبی به طور کامل از بین نرود. بنابراین بیمار مورد نظر ما شاید موفق به پاک کردن کامل همه تاتوهای خود نشود و این یک واقعیت است. به همین دلیل است که متخصصان پوست بر این باورند آخر خط تاتو، پشیمانی است‌.

 

 

آیا رنگ تاتو و رنگ پوست هم در پاک کردن آن به کمک لیزر موثر است؟

 

بله؛ لیزر در پوست‌های تیره و کسانی که برنزه کرده‌اند یا حتی از کرم‌های اتوبرنزه استفاده می‌کنند، ممکن است موجب بروز عوارضی چون کم‌رنگی یا پررنگی محل لیزر شود که می‌تواند موقت یا حتی دایمی باشد زیرا نور لیزر همان‌گونه که توسط ذره‌های خالکوبی جذب می‌شود، می‌تواند توسط رنگدانه‌های پوست نیز جذب شود و عوارض مختلفی به وجود آورد که در مورد پوست‌های تیره شایع‌تر است. بنابراین لیزر ضایعات رنگی و انواع تاتو در پوست‌های خیلی روشن و آنهایی که برنزه نکرده‌اند، بهتر جواب می‌دهد. از طرف دیگر، تاتوهای قدیمی‌تر نسبت به تاتوهای تازه (کمتر از یک سال) جواب بهتری به درمان با لیزر می‌دهند که به دلیل وجود سلول‌های بیگانه‌خوار در خالکوبی‌های قدیمی‌تر است که می‌توانند ذرات شکسته شده توسط لیزر را از بافت خارج کنند. باز هم تاکید می‌کنم که با توجه به موارد گفته شده باز هم ممکن است خالکوبی به طور کامل از بین نرود یا حتی در مواردی هم که کاملا برطرف ‌شود،‌هاله‌ کم‌رنگی روی پوست باقی بماند.

 

 

به رنگ تاتوها اشاره نکردید؟

 

تاتو‌های آبی تیره و سیاه به لیزر بهتر جواب می‌دهند در صورتی که تاتو‌های زرد و قرمز و سبز جواب درمانی کم یا خیلی مختصری دارند. در عین حال، خالکوبی‌های سفید یا خالکوبی‌های همرنگ پوست ممکن است در اثر لیزر تبدیل به رنگ خاکستری یا سیاه شوند که پرهیز از انجام لیزر و تست اولیه در چنین مواردی ضروری است. متاسفانه خانم تینا به دلیل استفاده از رنگ سفید برای پاک کردن تاتو ممکن است دچار چنین مشکلی شوند. البته بهتر است قبل از انجام لیزر، در 2جلسه اول درمان، نقاطی کوچک از خالکوبی این بیمار تست و بعد از 6 تا 8 هفته با معاینه و مشاهده اثرات تست، لیزر در سطح وسیع انجام شود.

 

 

بنابراین با پاک کردن تاتو همه عوارض ناشی از آن از بین نمی‌رود. همین طور است؟

 

ببینید اگر رنگ تاتو به لایه ماندگار پوست تزریق شود، برای همیشه باقی می‌ماند و قابل‌پاک شدن نیست ولی در صورتی که در لایه‌های سطحی تزریق شود، به تدریج کم رنگ می‌شود و از بین می‌رود اما این طور نیست که بگوییم صد درصد عوارض حاصل از آن نیز محو می‌شود بلکه برای درمان هر یک از عوارض نیاز به روش‌های درمانی خاصی هم وجود دارد. در عین حال، اگر ماده تاتو کربنی باشد، می‌توان آن را به وسیله لیزر برداشت ولی اگر مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه‌ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهن در این رنگ‌ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتی با استفاده از لیزر نیز ناحیه تاتو شده، برای همیشه تیره رنگ باقی می‌ماند. بنابراین توصیه می‌شود که افراد حتی الامکان از انجام تاتوهای زیبایی و آرایشی اجتناب کنند.

دکتر فریده مهتی پور متخصص پوست و مو

منبع: salamat.ir


ویدیو مرتبط :
اذیـت کـردن دخـتـر در کـلاس و عــاقــبــتـــش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شـنـبـه تـعـطـیـل نـیـسـت


براساس تصمیم هیئت وزیران، روز شنبه سیزدهم خرداد که بین روزهای تعطیل قرار گرفته است، تعطیل نیست.

مشرق: معاون جدید امور مجلس رئیس جمهور اعلام کرد: براساس تصمیم هیئت وزیران، روز شنبه سیزدهم خرداد که بین روزهای تعطیل قرار گرفته است، تعطیل نیست.

لطف الله فروزنده در مصاحبه با خبرنگار رادیو گفت: دستگاه ها و ادارات دولتی موظفند با مرخصی کارمندانی که در این روز درخواست مرخصی دارند، موافقت کنند.