سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

پشت‌ بام‌ منزل‌تان را درختكاری كنید


ما اینجا یك راهنمای مختصر برای‌تان جمع كرده‌ایم درباره اینکه چطور روی پشت‌بام‌تان یك فضای سبز خودمانی ایجاد كنید.

مجله منزل - اشكان خسروپور: كاشتن درخت و سبز كردن گیاه روی پشت‌بام ایده خوبی است كه از سه جهت مفید است؛ اینکه حال‌تان را خوب کرده و هوای شهرتان را کمی تمیزتر می‌كند و در ضمن هزینه‌های گرمایشی خانه‌تان كمتر هم می‌شود.

پشت‌بام‌ سبز

این فایده‌ای است كه خارجی‌ها درباره «پشت‌بام‌های سبز» یا «پشت‌بام‌های زنده» نوشته‌اند ولی ما ایرانی‌ها یك فایده دیگر هم برای این فضاهای مهربان سراغ داریم؛ آنهایی كه هنوز اهل شب‌نشینی روی پشت‌بام‌شان هستند، می‌توانند با صرف اندکی هزینه و کمی حوصله، یك جای جمع و جور و باطراوت بسازند. ما اینجا یك راهنمای مختصر برای‌تان جمع كرده‌ایم درباره اینکه چطور روی پشت‌بام‌تان یك فضای سبز خودمانی ایجاد كنید.

پشت‌بام‌ سبز

با یك مهندس سازه درباره تغییر كاربری پشت‌بام‌تان مشورت كنید. شما باید بدانید ساختار پشت‌بام‌تان می‌تواند وزن اضافی یك باغچه تازه را تحمل كند یا نه. قوانین مربوط به شهرداری‌تان را هم چك كنید كه مبادا ساختن یك باغچه روی پشت‌بام با اصول خاصی مخالف باشد. بهتر است بدانید به طور كلی هر مترمربع باغچه حدود 800 گرم وزن ساختمان‌تان را افزایش خواهد داد.

شیب پشت‌بام چطور باشد

شیب پشت‌بام باید طوری باشد كه وسط ساختمان‌تان چاله نیفتد و گرفتارتان نكند. كارشناسان می‌گویند، شیب 40 درجه برای شیروانی‌ها به اندازه كافی مطمئن است و می‌تواند كارتان را راه بیندازد.

پشت‌بام را زهكشی كنید


قبل از اینكه پشت‌بام‌تان را پر از درخت كنید، به فکر زهكشی ساختمان‌تان باشید. راه آب باید طوری باشد كه در نهایت به ناودان برسد و گوش شما را از شنیدن صدای شلپ‌شلوپ خلاص كند.

پشت‌بام‌ سبز

روی پشت‌بام از عایق رطوبتی استفاده كنید


روی سقف‌ خانه‌تان را حتما عایق كنید وگرنه چند وقت بعد از باغبانی سقف خانه روی سرتان خراب می‌شود. هرقدر هم كه خودتان خبره هستید، این‌ یك كار را به اهل فن بسپارید و خودتان نظاره‌ كنید! لایه بعدی كه روی عایق و لایه ضد آب قرار می‌گیرد، خاك است. یادتان باشد در این بخش هم زهكشی را فراموش نكنید. خوشبختانه برای زیرسازی باغچه‌تان گزینه‌های زیادی دارید اما این دلیل نمی‌شود كه توصیه‌های بنا را دست‌كم بگیرید. بعضی از گزینه‌های كلی شما اینهاست: زغال سنگ نارس، خاك رس، مالچ، فوم گلفروش، پلیمرهای ضد آب و... .  راستی! در این میان هوای جیب‌تان را هم داشته باشید.

پشت‌بام‌ سبز

باغچه‌تان را تكه‌تكه كنید


آدم است دیگر، دلش تنوع می‌خواهد. باغچه‌تان را بنابر گیاهانی كه قرار است داشته باشید، بخش‌بندی كنید. بعد از زیرسازی درست و حسابی حالا وقت این است كه در باغچه‌تان خاك بریزید. خاك باغچه چون وزن خیلی زیادی دارد، معمولا برای پشت‌بام‌های سبز استفاده نمی‌شود. توصیه ما این است كه حواس‌تان به این چند ویژگی باشد: اولا خاك باغچه پشت‌بامی‌تان باید تا حد امكان سبك باشد و دوم اینكه باید جنسش طوری باشد كه آب را نگه ندارد. شما می‌توانید از مخلوط خاك‌های ارگانیك و غیرارگانیك استفاده كنید. اینجا هم گزینه‌های زیادی پیش روی‌تان است؛ از تورب خزه و پوسته نارگیل گرفته تا پرلیت و... . در این مرحله هم لطفا با یك اهل فن مشورت كنید و بی‌گدار به آب نزنید.

پشت‌بام‌ سبز

درختچه‌های‌تان را بكارید


درختان و گیاهانی را پیدا كنید كه در محل زندگی‌تان راحت‌تر رشد می‌كنند. دنبال گیاهانی باشید كه ‌آب كمتری نیاز دارند. سقف‌های ما طاقت توفان‌های سهمگین و باران‌های شبانه‌روزی را ندارد و در این شرایط ‌اشك‌شان درمی‌آید!

پشت‌بام‌ سبز

غیر از نیاز كم به آب، دنبال گیاهانی باشید كه در شرایط مختلف آب و هوایی خم به ابرو نمی‌آورند. گیاهانی كه قرار باشد با یك تابش تند خورشید خانم یا وزش نسیم ملایم صبحگاهی قهر كنند، اهل پشت‌بام‌نشینی نیستند.

‌از كجا بخرید؟


یك توصیه كوچك اما مهم یادتان باشد. این توصیه همیشه جواب می‌دهد. گیاهانی كه قرار است تهیه کنید را از فروشندگان محلی و دست‌ اول بخرید؛ چون مغازه‌های پرآب و تاب قیمت‌شان بیشتر است و قدرت جیب شما محدود.

پشت‌بام‌ سبز

از گیاهان آپارتمانی‌ای استفاده كنید كه جای كمتری می‌گیرند. قرار نیست سرو شیرازی روی پشت‌بام‌تان داشته باشید یا یك درخت سكویا بالای آسمانخراش‌تان پرورش دهید؛ همین‌قدر كه حال خودتان و هوای شهرتان خوب شود، كافی است.

‌آب بدهید!


این توصیه به نظر عجیب می‌رسد اما تو را به خدا حواس‌تان به آب دادن  گیاهان‌تان باشد و همان‌قدری كه واقعا به آب نیاز دارند، سیراب‌شان كنید. افراط و تفریط نكنید. قرار نیست شلنگ آب را شبانه‌روز باز بگذارید.  از طرفی هم نباید بندگان سبز خدا را به امید باران رها كنید. اگر زمانی باران گرفت، خودتان آب به درخت‌ها ندهید و بگذارید خودشان با آب باران صفا كنند. این توصیه آخر را هم از ما داشته باشید؛ حواس‌تان به آب دادن منظم به گل‌های‌تان باشد. به قول شازده كوچولو آدم در برابر گل‌هایی كه اهلی‌شان كرده، ‌مسئول است.


ویدیو مرتبط :
پرش از پشت بام به پشت!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه‌اندازی نیروگاه در پشت‌بام منزل احمدی نژاد


وزارت نیرو به دنبال پیشنهاد معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، یک پنل برق خورشیدی با ظرفیت 7 کیلووات در پشت بام منزل رئیس جمهور نصب کرده است که پیش بینی می‌شود با نصب این نیروگاه خورشیدی بار مالی قبوض برق منزل وی به حداقل کاهش یابد.

خبرگزاری مهر: وزارت نیرو به دنبال پیشنهاد معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، یک پنل برق خورشیدی با ظرفیت 7 کیلووات در پشت بام منزل رئیس جمهور نصب کرده است که پیش بینی می‌شود با نصب این نیروگاه خورشیدی بار مالی قبوض برق منزل وی به حداقل کاهش یابد.

یکی از سیاستهای کلان دولت در برنامه چهارم و پنجم توسعه افزایش ظرفیت تولید برق پاک و توسعه انرژی های تجدید پذیر است.

بر این اساس تاکنون 12 هزار مگاوات قرارداد با بخش خصوصی امضا شده ضمن انکه مطابق با اهداف تعیین شده باید ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور به 5 درصد تا پایان برنامه پنجم توسعه افزایش یابد.

در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه بیش از 300 میلیون کیلووات ساعت برق تجدید پذیر در کشور تولید می شود که این ظرفیت تا سال 1394 به بیش از 2 برابر افزایش می یابد.

به منظور تحقق این اهداف کلان یکی از برنامه‌های در دست اجرا طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی نسل جدید نیروگاه های برق خورشیدی و به اصطلاح پنل های خورشیدی در دستور کار وزارت نیرو و دولت قرار گرفته است.

در این بین اخیرا مجید نامجو وزیر نیرو از نصب یک پنل خورشیدی در منزل رئیس جمهور، خبر داده و اعلام کرده است: انرژی مورد نیاز در خانه وی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می شود.

یوسف آرمودلی هم با اشاره به نصب یک پنل هفت کیلوواتی خورشیدی در منزل رئیس جمهوری، گفت: با نصب این پنل بار مالی قبوض برق به دلیل استفاده از انرژی پاک خورشیدی کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو با تاکید بر اینکه این پنل خورشیدی با درخواست معاونت علمی و فنآوری نهاد ریاست جمهوری در منزل رئیس جمهور نصب و راه اندازی شده است، بیان کرد: قطعا توسعه این تکنولوژی جدید منجر به کاهش پیک مصرف برق در سطح خانوارهای ایرانی خواهد شد.