سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

پرسش و پاسخ درباره لیزر موهای زائد



موهای زائد,لیزر موهای زائد

متخصص پوست باید لیزر موهای زائد انجام دهد زیرا دستگاه‌ها و پوست‌های مختلف را می‌شناسد

اگر قصد خلاص شدن از سالن‌های اپیلاسیون، تیغ، مومک، موبر و دستگاه اپیلیدی را دارید یا اگر جوش‌ها و موهای زیر پوستی خسته‌تان کرده است و دنبال یک مرکز مناسب برای لیزر موهای زائد می‌گردید حتما قبل از گرفتن وقت ویزیت، این مقاله را بخوانید تا با تمام بایدها و نبایدهای لیزر موهای زائد آشنا شوید. دکتر احسانی، متخصص پوست و مو به 14 سؤال رایج در این زمینه پاسخ می‌دهند.

1. تاثیرگذاری لیزر موهای زائد به چه صورت است و آیا این لیزر باعث از بین رفتن موها می‌شود؟
برای درمان موهای زائد 3 روش وجود دارد: دارو، الکترولیز و لیزر. لیزر موهای زائد را کم و نازک می‌کند اما باعث از بین رفتن آنها نمی‌شود. ما معمولا 4 تا 6 جلسه به فاصله ماهی یك‌بار برای صورت و به فاصله 3 ماه یک بار برای بدن لیزر را تکرار می‌کنیم. معمولا با انجام 4 تا 7 جلسه تعداد موها خیلی کمتر می‌شود. البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی در پایه نداشته باشد در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد خیلی بیشتر است و لیزر موهای زائد فایده‌ای نخواهد داشت، پس اگر فرد مورد بررسی قرار گرفت و در آزمایش‌ها مشخص شد مشکل هورمونی ندارد، می‌تواند لیزر را شروع کند اما باید در نظر داشته باشید که لیزر، موهای زائد را صفر نمی‌کند.

2. بعد از تعداد جلسات مورد نیاز لیزر، نتیجه تا چه زمانی ماندگار است؟
معمولا بعد از 4 تا 6 جلسه لیزر هر 6 ماه یک بار (بین 3 تا 4 بار) آن را شارژ می‌کنیم. به این ترتیب تعداد موها به طور متوسط 60 تا 80 درصد کم می‌شود.

3. آیا  لیزر موهای زائد می‌تواند مضراتی هم داشته باشد؟
اگر فرد آفتاب گرفته باشد ممکن است پوستش بسوزد و جای آن لک‌های سفید ایجاد شود. همچنین اگر بعد از لیزر مراقبت‌های لازم را رعایت نکند یا در صورت ایجاد زخم آن را دستکاری کند و تاول ایجاد شود، ممکن است جای آن اسکار باقی بماند. علاوه بر این اگر فردی که از لیزر استفاده می‌کند تبحر کافی نداشته باشد و شرایط دستگاه را براساس رنگ پوست بیمار درست تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول شود.


4. آیا فقط پزشک متخصص پوست باید این کار را انجام دهد؟
بله. بهتر است متخصص پوست لیزر موهای زائد انجام دهد زیرا دستگاه‌ها و پوست‌های مختلف را می‌شناسد و کار را صحیح انجام می‌دهد.

 

موهای زائد,لیزر موهای زائد,درمان موهای زائد

 
5. در تبلیغات از دستگاه‌های مختلفی نام برده می‌شود. فرق بین آنها چیست و از کجا بفهمیم کدام دستگاه مناسب‌تر است؟
2 سیستم برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد: سیستم‌های لیزری و سیستم‌های غیر لیزری. دستگاه‌های غیر لیزری، سیستم‌های نوری هستند که ipl نام دارند. این دستگاه‌ها مناسب هستند اما قدرت‌شان به اندازه لیزر نیست. در واقع از آنجایی که سیستم‌های لیزری گران‌قیمت هستند، سیستم غیرلیزری ipl طراحی شد که دسترسی به آن آسان‌تر و هزینه‌هایش کمتر است اما در عین حال عوارض و احتمال سوختگی پوست و بازگشت مو با آن بیشتر است. سیستم‌های لیزری انواع مختلفی دارند ازجمله الکساندرایت و دایود با مکانیسم‌ها و طول موج‌های مختلف که هریک برای نوع به خصوصی از پوست مثل سبزه، روشن، سفید، تیره و ... کاربرد دارند. به عبارت دیگر لیزری که برای پوست روشن استفاده می‌شود، شاید مناسب پوست سبزه نباشد و بالعکس. انتخاب نوع لیزر با پزشک است و پزشک باید با تمامی این لیزرها آشنایی داشته باشد.

6. چرا بعضی‌ها با این لیزر دچار سوختگی می‌شوند؟
دلیل آن انتخاب نادرست دستگاه و لیزر است.

7. آیا ممکن است این لیزر باعث تیرگی پوست شود؟
اگر باعث سوختگی شود ممکن است پوست را تیره کند اما در حالت عادی پوست را تیره نمی‌کند.

 

موهای زائد,از بین بردن موهای زاید,پاک کردن تاتو

 
8. آیا  لیزر موهای زائد روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر می‌گذارد؟
خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می‌شود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی‌گذارد. این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی‌متر است بنابراین اصلا به بافت‌های زیری نمی‌رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می‌شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی‌کند بلکه فقط تا
قسمت‌های سطحی از پوست نفوذ می‌کند.

9. آیا انجام این لیزر در بارداری ممنوع است؟
در بارداری بهتر است از لیزر استفاده نشود اما در شیردهی مشکلی ندارد.

10. آیا ممکن است بیماری‌های واگیردار پوستی مثل زگیل از طریق دستگاه لیزر منتقل شوند؟
بله، ممکن است. در این زمینه گزارش‌هایی بوده است. اگر دستگاه لیزر آلوده به ویروس زگیل یا ویروس‌های دیگر باشد ممکن است این ویروس به فرد دیگر منتقل شود بنابراین کسی که به این بیماری‌ها مبتلاست باید حتما پزشک را از آن آگاه کند و استفاده از لیزر را تا زمان رفع ویروس و درمان بیماری به تعویق بیندازد.

11. آیا این لیزر دردناک است؟
میزان درد در افراد مختلف، متفاوت است. درد آن درحد متوسط است و شدید نیست. می‌توان از پماد بی‌حس کننده استفاده کرد تا دردناک نباشد.

12. بین آفتاب گرفتن و لیزر موهای زائد چقدر باید فاصله باشد؟
فرد نباید تا 3 ماه قبل از لیزر، آفتاب بگیرد یا از سولاریم استفاده کند.

13. آیا  لیزر موهای زائد تاتو را پاک می‌کند؟
خیر. لیزر مو ربطی به تاتو ندارد.

14. چه کسانی نباید از این لیزر استفاده کنند؟
کسانی كه باردار هستند، کسانی که بیماری‌های عصبی دارند و ممکن است جای لیزرشان را بکنند و دستکاری کنند و کسانی که به خاطر شغل‌شان مجبورند ساعات طولانی در آفتاب باشند و همچنین کسانی که در محل مورد نظر، عفونت فعال یا زخم دارند باید تا زمان بهبود عفونت و زخم‌شان صبر کنند و از لیزر موهای زائد استفاده نکنند.

 

رفع موهای زائد,از بین بردن موهای زاید,اپیلاسیون

 

منبع:مجله زندگی ایده آل

 


ویدیو مرتبط :
لیزر خانگی موهای زائد تریا از زبان پزشکان پوست و لیزر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ به پرسش های شایع لیزر موهای زائد با دکتر صمیمی


در مدتی كه از معرفی لیزرها برای درمان موهای زائد گذشته است ثابت شده برای درمان نواحی وسیع پوشیده از مو هیچ روشی بهتر از لیزر نیست. باید توجه داشت بعضی متخصصان معتقدند به جای حذف موهای زائد بهتر است اصطلاح كاهش موهای زائد را به كار برد.



دکتر رامبد صمیمی




    

در مدتی كه از معرفی لیزرها برای درمان موهای زائد گذشته است ثابت شده برای درمان نواحی وسیع پوشیده از مو هیچ روشی بهتر از لیزر نیست. باید توجه داشت بعضی متخصصان معتقدند به جای حذف موهای زائد بهتر است اصطلاح كاهش موهای زائد را به كار برد.

 لیزر چیست؟


لیزر نوری تك رنگ و تك طول موج است. در لیزر موهای زائد عمدتا نور لیزر در رنگدانه ملانینی كه در موها به وفور یافت می شود، جذب شده و سبب تخریب سلولهای سازنده مو میشود و به همین دلیل است كه هرقدر مو ضخیمتر و مشكی تر باشد ،ملانین بیشتری دارد که  نور لیزر را بهتر جذب كرده و راحتتر از بین می رود. در عین حال چون ملانین در خود پوست هم وجود دارد هرچه مقدار آن كمتر باشد، یعنی بیمار سفیدتر باشد، انرژی كمتری در پوست جذب شده و احتمال سوختگی ناشی از لیزر مو كمتر می شود.

 کدام  بیماران برای لیزر موهای زائد مناسب تر  هستند؟


بیمار ایده آل، بیماری است كه پوستی روشن اما مویی مشكی و ضخیم داشته باشد. انتظاراتش واقع گرایانه بوده و اختلال هورمونی نداشته باشد. هرچند كه با پیشرفت هایی كه در زمینه لیزر و روشهای سرد كردن پوست به وجود آمده است بیمارانی كه پوستهای تیره تر دارند را هم می توان به شكل موثری درمان كرد. در مورد موهای بلوند، سفید یا قرمز كاهش دائمی موهای زائد غیرممكن است.

اگرچه رشد این موها را می توان با انجام لیزر گاه تا 3 ماه هم به تاخیر انداخت اما معمولا با همان تعداد و ضخامت و رنگ قبل مجددا رشد می كنند، بنابراین این  افراد درصورت تمایل می توانند با انجام لیزر هر 3 ماه، رشد موهایشان را تنها کنترل کنند.

 چه مراحل و بررسی هایی قبل از انجام لیزر باید صورت بپذیرد؟


ابتدا در مورد انجام لیزرهای قبلی، دفعات آنها و نتایج آنها صحبت می شود:

وجود اختلالات هورمونی و علائمی كه به نفع آنها وجود دارد (مثل نامنظمی سیكل قاعدگی،  ریزش موی سر، جوشهای مكرر صورت و سابقه نازایی): از آنجا كه اختلالات هورمونی در بسیاری از بیماران پرمو دیده می شود حتما بیمار باید از این جهت بررسی شود و گرنه درمان با لیزر تاثیر نداشته و به درازا  خواهد كشید.

 مصرف بعضی داروها كه میتوانند منجر به رویش موهای زائد شوند : كورتونها، هورمونها و مینوكسیدیل این داروها باعث رشد موهای زائد می شوند. در این بیماران لیزر اثر مناسب را نخواهد داشت.

 وجود بعضی بیماریها مثل پسوریازیس،  لیكن پلان، ویتلیگو (برص): در این بیماران احتمال پیدایش ضایعات در محل لیزر وجود دارد.

 سابقه اسكار هیپرتروفیك یا كلوئید (گوشت اضافه محل عمل):  انجام لیزر در  این بیماران احتمال دارد ،سبب ایجاد اسكار هیپرتروفیك شود و بهتر است انجام نگیرد.

 سابقه تبخال مكرر: در این بیماران از 24 ساعت قبل تا یك هفته بعد از لیزر باید داروهای ضدتبخال مثل آسایكلوویر استفاده شود.

 سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چركی: در صورتی كه بیمار جوش چركی یا هر كانون عفونی دیگری در محل لیزر مو داشته باشد باید تا زمان درمان آن عفونت لیزر به تعویق بیفتد.

 برنزه بودن(tanning): به هر روشی كه فرد باعث برنزه شدن پوست خود شده باشد،  اعم از آفتاب گرفتن یا سولاریم،  احتمال سوختگی پوست و ایجاد لك به دنبال لیزر بسیار زیاد است. در این بیماران بهتر است درمان تا زمان از بین رفتن رنگ به تعویق بیفتد و در این مدت بیمار از تركیبات ضدلك و ضدآفتاب استفاده كند.

 وجود تاتو یا خال یا كك و مك در محل لیزر: از آنجا كه انجام لیزر مو می تواند باعث كمرنگ شدن این ضایعات شود باید از قبل به بیمار در مورد این مسئله تذكر داد.

 مصرف ایزوترتینویین (نوعی تركیب vita مثل راكوتان كه برای درمان جوشهای مقاوم به كار میرود): اگر بیمار از این دارو استفاده می كند چون باعث حساس شدن شدید پوست به نور لیزر و افزایش احتمال سوختگی و اسكار و لك میشود حداقل 6 ماه باید لیزر مو را به تعویق انداخت.

 مصرف داروهای حاوی طلا: این داروها در بعضی بیماران رماتیسمی به كار می روند و نباید در این بیماران لیزر انجام داد.

 سابقه بیماریهایی مثل لوپوس: این بیماریها پوست را به نور حساس می كنند و بهتر است لیزر در آنها انجام نشود.  هرچند كه هیچ مدركی دال بر صدمه به جنین در لیزر مو وجود ندارد اما بهتر است در بیماران باردار لیزر را به تعویق بیندازیم.

 چه تعداد جلسه برای درمان موهای زائد كافی است؟

پاسخی قطعی به این سؤال نمی توان داد چون بسته به فرد و محل مورد درمان تعداد جلسات متفاوت است. مثلا لیزر موهای صورت بیشتر از ناحیه زیر بغل طول می كشد و در كل به طور متوسط 7-3 جلسه درمان لازم است ولی ممكن است بیشتر یا كمتر طول بكشد و درصورت وجود زمینه اختلالات هورمونی به درازا می كشد.

 علائم تأثیر لیزر روی موهای زائد چیست؟


 كاهش تعداد موها

 كاهش سرعت رشد

 نازك شدن موها

 كمرنگ تر شدن موها كه همه اینها منجر به طبیعی تر شدن منظره محل درمان می شود

 لیزر موهای زائد میتواند چه عوارضی داشته باشد؟


 سوختگی  
 لك  
 عفونت   
 عدم جواب   
 فولیكولیت و آكنه

 چه آمادگیهایی برای انجام لیزر باید داشت؟


 6 هفته قبل:
بیمار از كندن مو به وسیله موم و الكترولیز خودداری كند اما می تواند از تراشیدن یا كرمهای موبر استفاده كند. آفتاب گرفتن ممنوع است و باید  از تركیبات ضدآفتاب استفاده كند. بیمارانی كه پوست تیره تر دارند باید از كرمهای روشن كننده استفاده كنند.

 روز قبل: ناحیه مورد درمان را بتراشد به نحوی كه تنها یك میلیمتر از نوك مو از پوست بیرون باشد. اگر بیمار سابقه تبخال دارد مصرف آسایكلوویر را شروع كند.

 روز درمان: برای 1.5-1 ساعت كرم بی حس كننده حاوی لیدوكائین و پریلوكائین استفاده میشود. اگر ناحیه مورد درمان بزرگ باشد برای جلوگیری از عوارض این داروها از پماد پیروكسیكام استفاده می كند.

 برای كاهش درد و عوارض  لیزر از چه روشی استفاده میشود؟


به غیر از تركیبات بی حس كننده و ضد درد ضمن لیزر از روشهای مختلفی برای سرد كردن پوست استفاده می شود. این روشها شامل استفاده از ژل سرد، هوای سرد، شیشه های سرد و اسپری سردكننده است. در میان این روشها ژل سرد كمترین تاثیر را دارد و اسپری سردكننده موثرترین است.

 فاصله جلسات از هم چقدر است؟

بسته به محل لیزر دارد و بین یك تا 2 ماه است. بهترین معیار فاصله بین لیزرها، زمانی است كه طول می كشد تا تعداد قابل توجهی از موها در بیاید. بیمار ایده آل، بیماری است كه پوستی روشن اما مویی مشكی و ضخیم داشته باشد. انتظاراتش واقع گرایانه بوده و اختلال هورمونی نداشته باشد

 چه مراقبتهایی پس از لیزر صورت می گیرد؟

ممكن است ورم و قرمزی در محل وجود داشته باشد كه گذاشتن یخ می تواند سبب كاهش آن شود. معمولا نیازی به استفاده از مسكن نیست. گاهی اطراف ریشه موها دلمه میبندد كه 10-7 روز طول می كشد، در این موارد از پمادهای آنتیبیوتیك استفاده میكنیم تا دلمه ها بریزند. ممكن است رشد موی لیزر شده یك تا  2 هفته بعد از لیزر هم ادامه پیدا كند بعد از آن بریزد. بیمار باید از آفتاب پرهیز كند زیرا به خصوص در افراد با پوست تیره تر ممكن است 3-2 ماه طول بكشد تا اثر برنزه كننده آفتاب از بین برود و در این بین شكل درمان بیمار را به تعویق بیندازد. باید توجه داشت در بعضی بیماران كه سابقه عوارض لیزر مو وجود دارد یا به عللی احتمال عوارض در آنها بیشتر است، می توان از تست استفاده كرد. در این حال بیمار یك نقطه را لیزر می كند و یك هفته بعد ویزیت می شود كه اگر مشكلی نداشت درمان را شروع می كنیم.







خیابان آفریقا ، بعد از چهار راه جهان کودک ، جنب پارک خشایار ، برج افرا طبفه 10 ، واحد 1060

تلفن : 7-88209455         موبایل : 09122968403