سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

پاكیزگی در‌ مجتمع‌های مسكونی



 

 

 

مجتمع مسکونی

 

 


در گذشته‌ای نه‌چندان دور، خانه‌ها چه كوچك و چه بزرگ شخصی بودند. به این معنا كه فقط اعضای همان خانواده به تمام فضاها دسترسی داشتند. شاید در آن روزگار عجیب بود اگر صحبت از فضایی عمومی در خانه می‌شد، ولی امروز تقریباً برعكس شده است. حالا دیگر تمام فضاهای خانه شخصی نیست و فضاهایی مشترك كه همه به آن دسترسی دارند نیز وجود دارد. البته با بزرگ شدن شهرها و افزایش جمعیت راهی نبود به غیر از انتخاب آپارتمان‌نشینی، همراه با تمام مزایا و معایب آن.



بنابراین مشخص است كه با زندگی در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسكونی، قسمت‌هایی از خانه فضای عمومی به حساب می‌آید؛ فضایی كه به تمام ساكنین تعلق داشته و در نتیجه قوانین خاص خودش را هم دارد.قسمت‌هایی از آپارتمان مانند حیاط، پاركینگ، راهروها و راه‌پله‌ها از جمله این فضاهای مشترك هستند. البته در برخی آپارتمان‌ها نیز مكان‌هایی خاص مانند استخر، سونا، لابی و... هم وجود دارد كه آنها هم شامل این فضاها می‌شوند.

 


ورودی و راه‌پله‌، ویترین هر خانه

وقتی وارد خانه‌ای می‌شویم، اولین چیزی كه می‌بینیم در و فضای ورودی خانه است. پس از آن هم راه‌پله‌ها هستند كه جلب توجه می‌كنند. بنابراین می‌بینید كه زیبایی و نظافت چنین مكان‌هایی تا چه حد مهم است. چون اولین صحنه‌ای كه از خانه ما نظر هر تازه‌واردی را جلب می‌كند، همین فضاها هستند.

 

ساختمان باید قوانینی در رابطه با این فضاها داشته باشد. البته تمام ساكنین نیز باید سعی كنند این فضاها تا حد امكان تمیز و زیبا باشد. اشتباه نكنید؛ داشتن ورودی زیبا به معنای تعمیرات اساسی و تغییر كلی ورودی نیست، بلكه با قرار دادن چند گلدان سبز یا نصب تابلوهایی زیبا می‌توانیم فضا را زیباتر سازیم. رعایت بهداشت و تمیزی محیط هم كه جای خود را دارد.

 

علاوه بر در و ورودی خانه، راه‌پله هم فضایی مهم است. فضایی كه گاهی ما آن را با انباری، جاكفشی، محل نگهداری زباله‌ها و... اشتباه می‌گیریم. اما برخلاف آنچه امروز در مجتمع‌های مسكونی شاهدش هستیم، راه‌پله و پاگردها باید در عین سادگی تمیز و مرتب باشند.
بنابراین حواسمان باشد، این فضاها هم درست مانند منزل شخصی ما اهمیت دارند، پس تمیزی و زیبایی آن را فراموش نكنیم.

 


خانه‌ای زیبا و تمیز

تا به حال دقت كرده‌اید وقتی وارد خانه‌ای می‌شوید كه تمیز و زیباست، چه حس خوبی به شما دست می‌دهد. آپارتمانی كه در همان لحظه اول ورود، شما را ذوق‌زده می‌كند. البته برعكس این حالت هم وجود دارد؛ ساختمانی كه وقتی وارد می‌شوید، بدجوری توی ذوق شما می‌خورد؛ ورودی كثیف و پر از آشغال، پاگردهایی پر از كفش‌های مختلف، راهروهای نامرتب با دیوارهایی كثیف و...

 

البته تمام این مشكلات را می‌توانیم با كمی دقت و توجه حل كنیم. اول از همه مدیریت ساختمان باید قوانینی را تعیین كرده و همه ساكنین را تشویق به رعایت این قوانین كند. شاید بتوانیم بگوییم مدیریت و قوانین یك مجتمع مسكونی نقش مهمی در زیبایی و نظافت آنجا دارد.

 

اما اگر ساختمان شما مدیر ندارد‌ یا به هر دلیلی قادر نیست وظایفش را بخوبی انجام دهد، خودتان دست به كار شوید.


با هزینه‌ای اندك و توجه بیشتر می‌توانید فضاهای عمومی و مشترك را تمیز كرده و از آنها به بهترین شكل استفاده كنید. مثلاً می‌توانید نرده‌های راه‌پله را رنگ‌ زده و از بچه‌ها بخواهیم در و دیوارها را با مداد و... خراب و كثیف نكنند. زباله‌ها را در پاگردها نگذاریم و كفش‌ها را پشت در ردیف نكنیم. در هر صورت باید بپذیرید كه رعایت نظافت فضاهای عمومی، وظیفه همه ساكنین است.

 


ساختمان‌های كوچك و مجتمع‌های بزرگ

البته معمولاً در ساختمان‌های كوچك كه تنها چند خانواده در آن زندگی می‌كنند، وظیفه تمیز كردن و تمیز نگه داشتن فضاهای مشترك به طور مستقیم به عهده خود ساكنین است. اما در دیگر آپارتمان‌ها كه طبقات زیادی داشته و در نتیجه چند صد خانوار در آنجا زندگی می‌كنند، هیاتی از میان خود ساكنین شكل می‌گیرد كه به این كارها رسیدگی خواهد كرد.

 

در این‌گونه ساختمان‌ها كه در شهرهای بزرگی چون تهران بسیار به چشم می‌خورد، قوانینی وجود دارد كه همه باید رعایت كنند. به عنوان مثال اغلب در چنین مكان‌هایی ساكنین نمی‌توانند وسیله نقلیه خود را در محوطه ساختمان یا پاركینگ‌ها بشویند. رسیدگی به فضای سبز و محوطه هم در این ساختمان‌ها به عهده هیات مدیره است. اما باز هم در نهایت این ساكنین هستند كه با همكاری خود می‌توانند به داشتن ساختمانی ایده‌آل كمك كنند.

 

بنابراین فراموش نكنیم حفظ ساختمانی تمیز و زیبا، وظیفه تك‌تك ساكنین است. ما هم باید در این راه قدمی برداشته و با همكاری دیگر همسایه‌ها محیطی زیبا ایجاد كنیم.

منبع : jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
پاكیزگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قبض 8 میلیونی گاز برای مجتمع مسكونی 10 واحدی!



 

گاز

 

 

بعد از اینکه قبض‌های 200 هزار تومانی برق بسیاری از تهرانی‌ها را شوکه کرد، حالا نوبت به قبض 8 میلیون تومانی گاز رسیده، تا تهرانی‌ها را حسابی نگران کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور هنوز اجرا نشده و تعرفه‌ها نیز تغییر نكرده است، افزایش قیمت گاز مشترکان، این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، قیمت گاز تا چه میزان افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت به‌رغم کاهش مصرف

روز گذشته یکی از مشترکان گاز، قبض دو دوره اخیر خود را به «گروه انرژی» فرستاد و از نحوه محاسبه قیمت گاز گلایه کرد. وی که در یک ساختمان مسكونی 10 واحدی زندگی می‌کند، می‌گوید: «دوره قبل (مرداد ماه)، مصرف گاز آپارتمان ما، 33هزار و 998 مترمکعب بود، اما در دوره جدید (مهرماه) 27 هزار و 800 مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به دوره قبل 6هزار مترمکعب کاهش داشته است.»

وی ادامه می‌دهد: «قیمت گاز برای دوره قبلی یک میلیون و 847 هزار و 800 تومان حساب شده بود. اما در دوره جدید که کمتر هم مصرف کرده‌ایم، قیمت پرداختی 8 میلیون و 338 هزار و 700 تومان شده است.» البته ناگفته نماند كه در این قبض گاز بیش از 4 میلیون تومان یارانه دولتی هم در نظر گرفته شده است؛ یعنی بدون احتساب یارانه دولتی قبض گاز این مشترك تهرانی بیش از 12میلیون تومان می‌شد.

هر مترمکعب، 236 تومان!

مقایسه میزان مصرف گاز با قیمت محاسبه شده آن نشان می‌دهد، قیمت گاز مصرفی این مشترک تهرانی برای دوره مرداد، 54 تومان و برای دوره مهر، 236 تومان به ازای هر مترمکعب محاسبه شده است؛ این در حالی است که در حال حاضر، متوسط قیمت گاز برای بخش خانگی 13تومان به ازای هر مترمکعب است.

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که قبض این شهروند تهرانی نکته شگفت انگیز دیگری هم دارد.

وی می‌گوید: «دوره قبل که قبض گاز به دستمان رسید، به طور کامل تسویه کردیم؛ اما این دوره باز هم 1.5 میلیون تومان بدهی برای ما حساب کرده اند.»

وقتی از وی پرسیدیم، چرا این موضوع را به شرکت گاز اعلام نکرده‌اید، می‌گوید: «این موضوع را مطرح کرده‌ایم، اما مسوولان شرکت گاز منطقه در مقابل اعتراض ما، فقط گفتند که این بدهی به دلیل افزایش قیمت گاز در دوره قبل بوده است.»

با این حساب به نظر می‌رسد، شرکت گاز اعمال جرایم گازی را زودتر از موعد اعلام شده (یعنی مهر ماه)، اعمال کرده و تحت عنوان بدهی معوق در قبض‌های جدید لحاظ کرده است. این درحالی است که بر اساس اعلام مسوولان شرکت ملی گاز ایران قرار بود که افزایش قیمت گاز از اول مهر ماه اعمال شود.

به گزارش خبرنگار ما، درست همین یکی دو ماه پیش بود که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از اعمال جرایم جدید برای مشترکان پرمصرف خبر داد و گفت: «جرایم مشترکان پرمصرف گاز که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، بین 2 تا 5/2 برابر افزایش می‌یابد.»«جواد اوجی» گفته بود: «برای مشترکانی که طبق الگو مصرف کرده و در دهک‌های یک تا 7 مصرفی قرار می‌گیرند، هیچگونه جریمه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود، ولی دهک‌های 8 تا 10 مصرفی که 9درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند و 30 تا 32 درصد گاز را مصرف می‌کنند، جریمه خواهند شد.»

به گفته وی، جریمه دهک 8 به دو برابر، جریمه دهک 9 به 2.52 برابر و دهک 10 به 2.5 برابر افزایش پیدا می‌كند.

سه سناریو برای افزایش قیمت گاز

اعمال جرایم جدید برای گاز در حالی آغاز شده که هنوز سناریوهای افزایش تعرفه گاز بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص نشده و دولت نیز تاکنون زمانبندی افزایش قیمت‌ها را اعلام نکرده است.هم اکنون بر اساس سه سناریوی ارائه شده به کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت، نحوه افزایش قیمت گاز مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی در قالب یک برنامه پنج ساله در حال بررسی است.

در سناریوی اول، افزایش قیمت به صورت یک منحنی یکنواخت مطرح شده است؛ به طوری که باید قیمت گاز مشترکان خانگی از ۱۳۰ ریال فعلی، به طور متوسط سالانه ۲۰ درصد افزایش ‌یابد و در مدت ۵ سال کاملا آزاد ‌شود.سناریوی دوم افزایش قیمت گاز مشترکان هم به گونه ای طراحی شده است که بهای این حامل انرژی در سال اول و دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با شتاب بیشتری افزایش یابد و در سال‌های پایانی منحنی افزایش قیمت با شیب کمتری دنبال شود. در صورت اجرای این سناریو، قیمت گاز طبیعی در سال‌های اول و دوم به طور متوسط سالانه ۳۰ درصد و در سال‌های پایانی تا ۱۵ درصد به صورت تدریجی افزایش می‌یابد.

اما در سناریوی سوم، پیشنهاد افزایش همزمان و متناسب قیمت تمامی‌ حامل‌های انرژی همچون برق، گاز، بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار گرفته است.

به هر حال، در شرایطی که هنوز دولت زمانبندی مشخصی را برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش گاز اعلام نکرده، به نظر می‌رسد که با شروع فصل سرما و افزایش مصرف گاز در میان خانواده‌ها، مشترکان بیشتری مشمول جرایم گازی شده و از قبض‌های چند میلیونی گاز، حسابی شوکه شوند..../تحلیل:دنیای اقتصاد