سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

ویزای شنگن و اقامت دانشجویان خارجی


در این گفتار، به موضوع مهم مربوط به ویزای شنگن و مسائل مربوط به اقامت دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در اتحادیه اروپا پرداخته می شود.





صبح بخیر: همان طور که مخاطبان عزیز پورتال صبح بخیر در جریان هستند، سلسله مقالات مربوط به 1000 نکته در پذیرش و بورس تحصیلی در اروپا، به موضوعات مربوط به پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور و مسائل مرتبط به آن اشاره دارد. در 5 گفتار قبلی، به این مهم اشاره کردیم که گام اول در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور، بررسی ارزشیابی تحصیلی و اعتبار دانشگاه مقصد از طریق وزارت علوم می باشد.

نکات مهم در ترجمه رسمی مدارک تحصیلی

این موضوع در گفتار اول، اشاره شد. در گفتار های دوم، سوم، چهارم و پنجم، به موضوعات مربوط به کسب مدارک زبان (آیلتس یا تافل) و هم چنین، GRE و GMAT به عنوان مدارک ارزشیابی هوش تحصیلی دانشجویان متقاضی دوره های دکترا اشاره شد. در این گفتار، به موضوع مهم مربوط به ویزای شنگن و مسائل مربوط به اقامت دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در اتحادیه اروپا پرداخته می شود. به هر حال، اخذ ویزا و مسائل اقامتی در کشور مقصد، از جمله مسائل مهمی است که یک دانشجوی متقاضی تحصیل در خارج از کشور و به ویژه در قاره سبز، باید به آن توجه داشته باشد.

فرآیند پذیرش تحصیلی یا اخذ بورسیه از دانشگاه های اروپایی زمانی به اتمام می رسد که شما بتوانید روادید آن ها را نیز به خوبی دریافت کنید. در صورتی که پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های اروپا را داشته باشید اما نتوانید سفارت خانه مطبوع را نسبت به صدور روادید برای خودتان ترغیب و مجاب کنید، درخواست شما هر اندازه با دعوت نامه یا پذیرش معتبر و قوی همراه باشد، مردود خواهد شد و نمونه این مساله نیز در سال های اخیر، بسیار برای داوطلبان ایرانی متقاضی تحصیل در کشورهای اروپایی مشاهده شده است.

 Schengen، موافقت نامه‌ای است که به برداشته شدن مرز بین ۶ کشور اروپایی انجامید و امکان مسافرت بدون روادید بین این کشورها را فراهم کرد. این پیمان در سال ۱۹۸۵ بین پنج کشور اروپای غربی در روستای شنگن لوکزامبورگ به امضا رسید، و کشورهای دیگر به تدریج به این پیمان ملحق شدند.

در حال حاضر پیمان شنگن شامل ۲۶ کشور اروپایی است. انگلستان، ایرلند، رومانی، لتونی، بلاروس، قبرس  ولز، از جمله کشورهای اروپایی هستند که به این معاهده ملحق نشده اند. یعنی با داشتن ویزای شنگن، حق ورود به این کشورهای اروپایی را ندارید. ویزای شنگن، نمونه های مختلفی دارد که دو تیپ C و D با تقاضای بیش تری از سوی متقاضیان رو به رو شده است. با داشتن ویزای شنگن نوع C، مجاز خواهید بود از زمان صدور ویزا، به مدت ماکزمیم 90 روز در حوزه شنگن تردد کنید.

این ویزا بیش از 90 روز اعتبار ندارد. برای متقاضیانی که خواهان اقامت بیش از 90 روز در یکی از کشورهای حوزه شنگن هستند، ویزای تیپ D صادر می شود. اما دارنده این ویزا می تواند هر شش ماه یکبار، تا 90 روز در حوزه شنگن تردد کند. معمولا برای دانشجویان متقاضی تحصیل در کشورهای عضو شنگن، ویزای National D-Type صادر می شود. دارنده این ویزا موظف است ابتدا به کشوری که ویزا از آن جا صادر شده  است، مسافرت کرده و سپس از ان جا در صورت نیاز به کشورهای دیگر حوزه شنگن سفر کند. اما برای ویزای نوع C، چنین الزامی وجود ندارد.
 
ویزای شنگن و اقامت دانشجویان خارجی

همانطور که در عکس بالا ملاحظه می کنید، کشورهای شنگن با اتحادیه اروپا متفاوت هستند. مثلا انگلستان عضو اتحادیه اروپا هست اما عضو پیمان شنگن نیست. یعنی دانشجویی که ویزای شنگن دریافت میکند، اجازه ورود به انگلستان را ندارد. اطلاعات بیش تری درباره اقدام جهت ویزای شنگن دانشجویی را در گفتار بیست و یکم و در آینده در همین سایت مورد توجه قرار گرفته است و در این گفتار نیز به برخی موارد اشاره کردیم :

نکته 62: دریافت پذیرش تحصیلی با بورسیه تخصصی قابل ملاحظه، هیچ تعهدی را برای سفارتخانه ها جهت صدور روادید ایجاد نمی کند و فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی همیشه به اخذ روادید ختم نمی شود. همواره شرایط هر سفارتخانه برای صدور روادید را در نظر داشته باشید.

نکته 63: برای تسریع در فرآیند اقدام (apply) برای اخذ روادید، حتما از کارت ملی، شناسنامه و گواهی پزشکی خود، دو نسخه ترجمه رسمی تهیه کنید و در زمان و مکان مورد نیاز، به نمایندگی های مربوطه تحویل دهید.

نکته 64: کلیه سفارتخانه های کشورهای شنگن، برای صدور روادید برای دانشجویانی که بورس تحصیلی ندارند، گواهی تمکن مالی درخواست می کنند. این گواهی باید ازواحد بین الملل بانکی که در آن موجودی به ریال دارید تهیه شود. این گواهی باید نشان دهنده تاریخ افتتاح حساب، مشخصات سجلی شما و معادل دلاری یا یورویی موجودی حساب شما در همان روز باشد. این معادل ارزی، بر اساس ارز مرجع یا ارز مبادله ای صادر می شود و مبلغ ارز بازاری در این معادل سازی لحاظ نمی شود.

نکته 65: بعضی از سفارت خانه ها مانند سفارت سویس و پرتغال، گواهی تمکن مالی از بانک های ایران را از متقاضی قبول نمی کنند و باید فردی در یکی از کشورهای عضو شنگن، نسبت به تامین مالی شما تعهد مکتوب بدهد. پیش از تکمیل مدارک و ارائه آن به سفارت خانه ها، نسبت به شرایط صدور و ارسال گواهی تمکن مالی، استعلام های لازم را کسب کنید.

نکته 66: دریافت وقت مصاحبه از برخی از سفارت خانه های کشورهای عضو پیمان شنگن، به دلیل حجم بالای متقاضیان، فرآیند سخت و زمان بری هست یا نیازمند دریافت وقت از طریق اینترنت و غیر از مراجعه حضوری می باشد. مانند سفارتخانه های ایتالیا و سوئد در تهران. در صورتی که از دانشگاه های چنین کشورهایی پذیرش دریافت کرده اید، در اسرع وقت به سفارت خانه مزبور مراجعه کرده و نسبت به دریافت وقت مصاحبه و تحویل مدارک برای اخذ روادید، اقدام کنید.

نکته 67: بعضی از سفارت خانه ها برای صدور روادید دانشجویی از متقاضیان هزینه ای دریافت نمی کنند. اما اکثر کشورها بین 60 تا 100 یورو از متقاضی نقدا دریافت می کنند. همواره آخرین اطلاعات مربوط به مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده دانشجویی را از سایت سفارت خانه های مذکور، استعلام کنید.

نکته 68: دریافت بیمه برای متقاضیان سفر به کشورهای عضو شنگن الزامی هست و این موضوع برای دانشجویان نیز صادق است. برخی از سفارتخانه ها بیمه های داخلی را قبول نمی کنند بخاطر مسائل تحریم و به همین دلیل بیمه هایی مانند MAPFEE از متقاضی درخواست می شود. همواره به موضوع بیمه و پوشش کامل نیازهای درمانی خود در مدت سفر توجه کنید تا با مشکل پزشکی و پرداخت هزینه های گران آن مواجه نشوید.

نکته 69: اگر در رشته های مربوط به انرژی هسته ای، فیزیک و برخی از رشته های خاص مهندسی و پزشکی، پذیرش تحصیلی دریافت کرده اید، امکان دریافت روادید از کشور مطبوع را پیش از تحویل مدارک و صرف وقت و هزینه استعلام کنید. برخی از کشورها مانند دانمارک، هلند یا اسپانیا، از اعطای روادید به دانشجویان ایرانی در برخی از رشته های تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا خودداری می کنند.

نکته 70: اگر شما یکی از مقاطع تحصیلی خود را در کشوری غیر از ایران گذرانده و برای مقطع بالاتر، از یکی از کشورهای عضو شنگن پذیرش تحصیلی دریافت کرده اید، احتمال اینکه سفارتخانه کشوری که قصد عزیمت دارید، از شما درخواست گواهی عدم سو پیشینه بکند از کشوری که قبلا اقامت داشته اید، زیاد است. بنابراین پیش از ارائه مدارک برای دریافت روادید، نسبت به ضرورت تهیه این گواهی از سفارتخانه سوال کنید تا از اتلاف وقت جلوگیری کنید.

نکته 71: برخی از سفارتخانه های اروپایی، مدارک تحصیلی شما را پیش از صدور روادید، بررسی و تایید می کنند. مانند آلمان، فرانسه، اتریش، اسپانیا و ایتالیا. همواره این فرآیند را در دوره اقدام برای اخذ روادید در نظر داشته باشید.

نکته 72: اگر سفارت خانه ای، فهرستی از مترجمان رسمی مورد تایید در ایران دارد، این فهرست را تهیه کرده و مدارک تحصیلی خود را به ترجمه و مهر این مترجمان برسانید تا هنگام تشکیل پرونده، تقاضای شما بخاطر عدم تطابق مترجم با فهرست ارائه شده، مردود نشود.

نکته 73: در صورتی که پیش تر، درخواست روادید شما از یکی از کشورهای عضو شنگن رد شده است، از ارائه اطلاعات غیر واقعی و دروغین در درخواست جدید خود خودداری کنید. سیستم یکپارچه صدور ویزا در کشورهای عضو، امکان رهگیری اطلاعاتی شما و بررسی دقیق ادعاهای اعلامی شما در فرم درخواست (application form) را دارا می باشد و در صورت افشای ارائه اطلاعات نادرست، امکان ورود به حوزه شنگن تا 10 سال را از دست می دهید.

نکته 74: در صورتی که متاهل هستید و ویزای دانشجویی با بورس یا بدون بورس دریافت کرده اید، همسر شما به عنوان همراه (co-applicant) می تواند درخواست دریافت روادید را داشته باشد. اما تضمینی برای صدور روادید برای ایشان وجود ندارد. مدارک مثبته را باید در این موضوع به سفارت ارائه کنید.

نکته 75: در صورتی که پذیرش دانشجویی شما از طریق موسسات مجاز زیر نظر وزارت آموزش عالی کسب شده است، اطلاعات رسمی و معتبر موسسه مزبور را ضمیمه پرونده درخواست روادید کنید.

نکته 76: اگر به عنوان دانشجو یا محقق مهمان (visiting researcher) به کشورهای عضو سفر می کنید، حتما باید موسسه/شرکت/دانشگاه مبدا و مقصد، اهمیت حضور شما در کشور مطبوع و دلیل متقن سفر را طی نامه های جداگانه تایید کنند و این مدارک ضمیمه درخواست شما شود.

نکته 77: در صورتی که هنوز محل اقامت شما در کشوری که قصد تحصیل دارید مشخص نشده است، از طریق سایت های رزرواسیون رایگان در اینترنت مانند ebooking.com، نسبت به رزرو هتل یا هاستل ارزان قیمت اقدام کنید تا پرونده شما به دلیل مشخص نبودن محل اقامت، مردود نشود.

نکته 78: بعضی از سفارت خانه ها، روادید کوتاه مدت چند ماهه برای دانشجویایی که پذیرش تحصیلی دریافت کرده اند صادر می کنند تا پس از مراجعت دانشجو به کشور مطبوع، نسبت به تمدید روادید خود و اخذ روادید اقامت دائم(Permanent Resident Visa) مبادرت کنند. بنابرین اگر پذیرش تحصیلی دو ساله یا 4 ساله دریافت کرده اید، دلیلی وجود ندارد که در تهران، روادیدی با مدت زمان حداقل یک سال دریافت کنید و ممکن است روادید یک بار ورود سه ماهه برای شما صادر شود.

نکته 79: فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت روادید شنگن برای دانشجویان، فرآیندی منطقی، هدفمند و زمان بر می باشد  و نیازمند صرف هزینه های گزاف از طریق موسسات غیر معتبر و اگهی های تبلیغاتی گول زننده نیست! تلاش کنید تا با صبر و حوصله و ارتقای دانش عمومی خود، فرایند مربوط به ویزا را خودتان انجام دهید تا در این عرصه صاحب اطلاعات و تجربه شده و بتوانید در صورتی که بخواهید خانواده یا اقوام خود را بعدا به کشوری که هستید دعوت کنید، از اطلاعات خوبی برخوردار باشید.

نکته 80: اگر روادید دانشجویی یکی از کشورهای عضو شنگن را دریافت کرده باشید، مجاز نیستید به مدت بیش از 90 روز در کشوری غیر از کشور صادر کننده روادید، ساکن باشید. در صورت لزوم، باید از کشور ثانی، درخواست روادید مجزا کنید. یعی اگر از لهستان ویزای شنگن دریافت کردید، اجازه ندارید 4 ماه در فرانسه اقامت داشته باشید. در صورتی که به هر نحوی نیازمند اقامت در فرانسه هستید یا هر کشور دیگر اروپایی عضو شنگن، باید مجددا از آن کشور درخواست ویزا کنید. در صورت اقامت بیش از حد، اقامت شما غیر قانونی خواهد بود و مانند یک خارجی غیر قانونی با متخلف برخورد خواهد شد.

نکته 81: حتی در اختیار داشتن روادید شنگن برای دانشجویان، تضمینی برای ورود آنان به کشور دریافت کننده روادید نیست. حتما هنگام عزیمت، کپی یا اصل برگه پذیرش تحصیلی، بورس و مدارکی که به سفارت در تهران ارائه کردید، با خود همراه داشته باشید تا در فرودگاه های اروپا، به پلیس مرزی نشان دهید. بارها مشاهده شده است که دانشجویان ایرانی دارنده ویزای شنگن، به محض ورود به فرودگاه کشور مقصد، از آن ها admission letter خواسته شده است. بنابراین، کپی چنین مدارک مهمی را در کنار گذرنامه خود داشته باشید تا در فرودگاه کشورهای عضو شنگن معطل نشوید.

نکته 82:  پیش از عزیمت به دانشگاه، نسبت به هماهنگی جهت رزرو مکان اقامت و شرایط آن از نظر مکانی و بها، اطلاعات لازم را کسب کنید و حتی الامکان با دانشجویان ایرانی یا مسئول پذیرش /دانشجویان خارجی دانشگاه در ارتباط مستقیم بوده و تلفن های لازم را همراه داشته باشید. با مراجعه به صفحات دانشگاه ها در شبکه های اجتماعی و آشنایی با دانشجویان قدیمی و فعلی، می توانید اطلاعات ذی قیمتی در موضوعات مختلف کسب کنید که میلیون ها تومان ارزش خواهد داشت.

حتی الامکان درباره مسائل اقامتی، با مسئول accommodation officer دانشگاه هماهنگ باشید تا بهترین امکانات اقامتی در داخل و یا خارج campus دانشگاه را برای شما فراهم کند. برای دانشجویانی که تجربه زندگی در خارج از کشور را ندارند، اقامت در خوابگاه های دانشجویی برای دو ترم اول توصیه می شود. زندگی با خانواده های غربی یا اقامت در محل هایی خارج از دانشگاه، برای سال دوم به بعد می تواند تجربه خوبی برای آشنایی با فرهنگ کشور مقصد و ارتقای سطح دانش زبان باشد. اما به هر حال، مخاطرات خاص خود را دارد که دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور باید پیش از اقامت در کشور مقصد به این مسائل توجه کرده و برنامه خوبی برای برخورد با ان در اختیار داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
تور اروپا با ویزای شنگن با بهترین خدمات وی آی پی VIP و

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ممنوعیت اقامت دانشجویان خارجی در انگلیس


دولت انگلیس در نظر دارد اقامت و اشتغال دانشجویان خارجی در این کشور را ممنوع کند.

خبرگزاری تسنیم: دولت لندن در راستای سیاست ضد مهاجرتی خود قصد دارد اقامت و اشتغال دانشجویان خارجی را در انگلیس ممنوع کند.

این اقدام در راستای دستورات جدید ترزا مِی، وزیر کشور انگلیس برای جلوگیری از افزایش مهاجرت به این کشور انجام می‌شود.

بر این اساس، دانشجویان خارجی ناچارند انگلیس را ترک کنند و سپس دوباره برای بازگشت به این کشور درخواست بدهند.

بر پایه گزارش‌ها، این قوانین جدید که در مورد همه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد دیگر اجازه نمی‌دهد افراد به بهانه تحصیل در دانشگاه، «ویزای کار در انگلیس» دریافت کنند.

جوزف اوکینو، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در این رابطه می‌گوید دانشجویان میلیاردها دلار و میلیاردها پوند به اقتصاد انگلیس کمک می‌کنند و اتخاذ چنین سیاستی علیه آنها عادلانه نیست.

به گزارش پرس تی وی، آمار رسمی نشان می‌دهد 121 هزار دانشجوی خارجی از ژوئن پارسال تا ژوئن امسال وارد انگلیس شده‌اند اما تنها 51 هزار دانشجو این کشور را ترک کرده‌اند.

دولت لندن بر این باور است که شمار دانشجویان خارجی که به انگلیس می‌آیند تا سال 2020، سالانه بیش از 6 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش رسانه‌های انگلیسی، وزیر کشور انگلیس با اقدام علیه 870 دانشگاه «ساختگی» آنها را از پذیرش دانشجوی خارجی منع کرده است.

با وجود این، حزب محافظه‌کار حاکم بر انگلیس وعده داده است از این نیز فراتر رود. لندن قصد دارد نگذارد افراد با گرفتن ویزای دانشجویی بدون داشتن شغل به آسانی وارد این کشور شده و از مزایای دولتی بهره ببرند.

بر اساس قوانین جدید، به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا مجوز کار اعطا نخواهد شد و آنها نمی‌توانند پس از پایان تحصیلاتشان درخواست تمدید ویزا کنند.

بر اساس این طرح انتظار می‌رود مدت زمان اقامت دانشجویان نیز به دو سال کاهش یابد.