سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

وقتی موها نازک می‌شوند



 

موها در زیبایی,تارهای مو

 

موها در زیبایی افراد نقش به سزایی دارند. نازک شدن تارهای مو در کنار ریزش مو، یکی از مشکلات شایع مو می‌باشد. نازک شدن مو علل مختلفی را شامل می‌شود. در بسیاری از اوقات این پدیده به علت جذب نشدن مواد مغذی لازم در بدن است که به اختصار هر کدام از علل در ذیل توضیح داده شده است.

فقر روی

کمبود روی در بدن، از علل عمده ریزش مو و نازک شدن موها است. فقدان روی باعث تضعیف ریشه مو و شکنندگی آنها می‌شود و رشد موها را کند می‌کند. منابع غذایی روی شامل تخمه کدو، قارچ، سویا، جوانه گندم، سبوس گندم، کنجد، کاکائو، تخمه آفتابگردان، برنج، ذرت، نان سبوسدار (مثل نان سنگک)، جو، پنیر، حبوبات (مثل نخود، لوبیا و آجیل) مخصوصاً بادام و بادام زمینی، کره بادام زمینی، آرد سبوسدار و برنج قهوه‌ای است.

فقر آهن

یکی از شایع‌ترین علل ریزش و نازک شدن موها در زنان، فقر آهن است. برای رفع این مشکل استفاده از غذاهایی که حاوی آهن هستند، بسیار مفید است. این مواد عبارت از جگر، گوشت قرمز، عدس، لوبیا، پسته و... می‌باشند. با تجویز پزشک حتما در صورت نیاز مکمل آهن مصرف بشود.

کمبود منگنز

کمبود منگنز نیز باعث نازک شدن مو می‌شود. نان، غلات و حبوبات دارای میزان زیادی منگنز هستند.

قابل ملاحظه است که علاوه بر تغذیه نامناسب، استرس‌های شدید روحی، شیمی‌درمانی و برخی داروها نیز در نازک شدن تارهای موی سر و ریزش آن نقش دارند.

مواد معدنی و ویتامین‌های اشاره شده بهتر است ابتدا از طریق مواد غذایی تأمین شوند و سپس با تجویز پزشک از مکمل استفاده بشود.

کمبود ویتامین‌های گروه b

یکی دیگر از موادی که کمبود آن در بدن به نازک شدن مو منجر می‌شود، ویتامین‌های گروه b هستند و در این میان ویتامین‌هایb6 ،b12، بیوتین، اینوزیتول و اسید فولیک مهم‌تر از بقیه هستند. مهم‌ترین منابع غذایی اسید فولیک عبارتند از جگر، تخم‌مرغ، نان تهیه شده از گندم کامل (آرد سبوسدار)؛ همچنین کلم، کاهو، اسفناج، سیب زمینی، لیمو، توت فرنگی، طالبی و ...

بیوتین نوعی ویتامین b است که در غذاهایی چون جگر و تخم مرغ وجود دارد. این ماده نه تنها در رشد موهای جدید موثر است، بلکه در حفظ سلامت پوست و ناخن‌ها هم نقش قابل توجهی دارد.

پروتئین ناکافی

دریافت ناکافی پروتئین باعث توقف رشد موها و سپس ریزش موی شدید می‌شود. برای پیشگیری از بروز این حالت باید به میزان کافی غذاهای حاوی پروتئین مصرف کرد. پروتئین موجود در سویا باعث تقویت موها می‌شود و رشد آن را تحریک می‌کند. از دیگر منابع حاوی پروتئین می‌توان به گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر، سویا، حبوبات و انواع مغزهای خوراكی همچون پسته، فندق و ... اشاره کرد.

منبع: دنیای تغذیه


ویدیو مرتبط :
‫فر کردن موها‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکاتی در خصوص حالت دادن موها



 

 

حالت دادن موها


اغلب مردم برای تغییر شكل و افزایش انحنا موهایشان آنها را در حالت خیس فرم می‌دهند . اساس این پروسه برروی موهای خیس بواسطه شامپو كردن و یا استایلر‌های خیس....



تكنیكهای بالا نگاه داشتن موها :


1. موها را در حالیكه خیس هستند حالت داده تنظیم كنید .

 

2. اصطكاك داخل مویی را افزایش دهید .

 

3. موها را در جایگاه‌های خودشان متصل كنید .

 


تنظیمات در حالت خیس و تغییر شكل تارهای مو :


اغلب مردم برای تغییر شكل و افزایش انحنا موهایشان آنها را در حالت خیس فرم می‌دهند . اساس این پروسه برروی موهای خیس بواسطه شامپو كردن و یا استایلر‌های خیس ( مانند خیس كردن مو و سپس خشك كردن مجدد آن با دستگاههای آرایشی ) می‌باشد . بهترین كار، شامپو كردن موها با سورفكتانت است كه به نفوذ آب بداخل تارهای مو كمك می‌كند . یكبار مو را خیس كرده سپس مجددا آنرا در شكل مورد نظر بوسیله سشوار و یا بابیلیس و یا بیگودی‌های گرم خشك نمایید.

حالت دادن موها

 

استالینگ گرم :


بابیلیس و اتوهای موج دهنده مو نیز حتی بر روی موی خشك بر همین اساس كار می‌كنند .آب در پیوندهای نمكی و هیدروژنی در اثر حرارت ، پیوند‌های جدیدی تشكیل داده و شكل جدیدی به مو‌ها می‌دهد .

 


توجه به حملات رطوبت موجود در هوا :


آب موجود درهوا كه بصورت رطوبت وجود دارد، قادر است به داخل تار مو نفوذ كند و پیوندهای هیدروژنی آنرا بشكند . بدین ترتیب مو نرم و بی حالت می‌شود . بهترین راه برای جلوگیری از حملات رطوبت هوا استفاده از اسپری مو پس از استیل نهایی مو می‌باشد . پلیمر‌های نگهدارنده مو اغلب نسبت به رطوبت هوا مقاوم هستند و این دلیل آن است كه چرا اسپری‌های مو به تنهایی ضد آب هستند . آب تنها زمانی اثر اسپری را ضعیف می‌كند كه با شامپو مخلوط شود .

 


ایجاد اصطكاك میان موها :


افزایش موقتی اصطكاك میان مو به افزایش حجم مو و پرپشت نشان دادن آن كمك می‌كند .

 

حالت دادن موها


چهار راه برای افزایش موقتی اصطكاك مو وجود دارد :


1. تمیز كردن موها : مو حاوی روغنهای طبیعی و یا سبوم است كه می‌تواند سنگینی ، لیزی ، كاهش اصطكاك و در نتیجه نرمی مو را به همراه داشته باشد. بنابر این با پاك نمودن این روغنها با استفاده از یك شامپو حجم دهنده ، می‌توان موها را به حالت طبیعی خود با اصطكاك اولیه اش در آورده و این بهترین كار برای ایجاد حجم خواهد بود .

 

2. استفاده از استایلرها : استایلرها ی اساسی مانند موس و ژل اصطكاك مو‌ها را بطور موقتی افزایش داده وكمك می‌كنند تا استیل واقعی برای مدت بیشتری ثابت بماند . آنها مانند یك فیلم نرم بر روی موها نشسته و پس از مدتی كه نیمه خشك شدند، چسبنده شده و موها را به هم می‌چشبانند و در حین خشك شدن كامل، به موها فرم می‌دهند .

 

3. شانه كردن معكوس : شانه كردن معكوس از نوك به ریشه به راحتی اصطكاك موها را افزایش می‌دهد و تابع آن حجم موها نیز افزایش می‌یابد .

 

4. استفاده از اسپریهای حاوی مواد پلیمری : ممكن است برخی از خانمها برای پرپشت بنظر رسیدن موها آنها را پوش داده و بطور معكوس شانه نمایند. ولیكن بایستی با این نكته توجه نمود كه پوش دادن مكرر، به ساقه مو آسیب جدی وارد نموده كه معمولا غیر قابل ترمیم نیز می‌باشد . در حالیكه یكی از جایگزینهای مناسب پوش دادن ، استفاده از اسپری‌ها ی مو ( مانند تافت ) است كه همان فوائد افزایش اصطكاك را بهمراه دارد بدون آنكه به كوتیكول مو آسیب جدی وارد شود .حجم ایجاد شده ناشی از این اصطكاك می‌تواند ساعتها مو را در مقابل باد و تكان دادن‌های مكرر سر محافظت كند .