سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

هوای پوست خود را داشته باشید



 

 

هوای پوست خود را داشته باشید

 

پوست علاوه بر آن كه در زیبایی نقش دارد، همانند سدی محافظ در مقابل ورود عوامل بیماری‌زا به بدن عمل می‌كند بنابراین حفظ سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

 

پوست علاوه بر آن كه در زیبایی نقش دارد، همانند سدی محافظ در مقابل ورود عوامل بیماری‌زا به بدن عمل می‌كند بنابراین حفظ سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همان‌گونه كه در تابستان از كرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌كنیم با سردتر شدن هوا نیازهای پوستی نیز تغییر می‌كنند و بسیاری از افراد نمی‌دانند كه در فصل زمستان چگونه از پوست خود محافظت كنند.

 

زمستان فصل مناسبی برای قدم زدن در خارج از منزل است. برفی كه روی شاخه درختان نشسته است محیط زیبایی را برای روح و روان شما فراهم می‌كند، اما پوست شما احتمالا خیلی از این وضعیت راضی نخواهد بود. سردتر شدن هوا باعث از دست رفتن سریع‌تر رطوبت پوست می‌شود، همچنین استفاده از لوازم گرم‌كننده در خانه باعث خشكی هوا و از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود. در این حالت پوست خشك می‌شود، خطوطی روی آن نقش می‌بندد، انعطاف‌پذیری‌اش كم می‌شود و گاه برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و التهاب سر باز می‌كنند. خوب است بدانید كه همه این مشكلات قابل پیشگیری هستند؛ اگر به سلامت پوست خود اهمیت دهید و با راه‌های مناسب برای مراقبت از پوست آشنا باشید.

 

 

در جستجوی كرم مناسب

 

هزاران كرم مختلف برای پوست وجود دارند و انتخاب كرم مناسب از بین آنها كار دشواری است، اما بهترین درمان موضعی برای كاهش چروك پوست رتینوئیك اسید است.

 

برخی‌ از مرطوب‌كننده‌ها و كرم ضدآفتاب به صورت جداگانه استفاده می‌كنند. كرم‌های ضدآفتاب به خودی خود دارای مرطوب‌كننده نیز هستند و اگر پوست شما چرب است دیگر نیازی به استفاده از كرم مرطوب‌كننده به همراه كرم ضدآفتاب نخواهید داشت، اما افرادی كه ترجیح می‌دهند از هر دو كرم استفاده كنند باید اول از كرم مرطوب‌كننده استفاده كرده و صبر كنند تا كرم خشك شود و سپس از ضدآفتاب استفاده كنند.

 

موادی كه در كرم‌ها به كار می‌روند مانند AHA، سالیسیلیك اسید و ریتینول در برخی افراد باعث تحریك پوست می‌شوند. در این صورت بهتر است ابتدا با مقادیر كمتر شروع كرده و به پوست خود اجازه دهید تا به این محصول عادت كند. در صورتی كه پس از گذشت 2 هفته هنوز هم پوست شما دچار تحریك شد می‌توانید كرم خود را عوض كنید و به دنبال نوعی بروید كه با پوست شما سازگاری بیشتری دارند.

 

 

استفاده از ضدآفتاب در زمستان

 

بعضی‌ها بر این باورند كه فقط در تابستان و در نور شدید خورشید نیاز به كرم ضدآفتاب دارند ولی زمستان و حتی هنگامی كه هوا ابری است نیز به كرم ضدآفتاب نیاز دارید. هرچند در این موقع از سال میزان اشعه زیانبار خورشید نسبت به تابستان كمتر است، اما به آن معنی نیست كه كرم‌های ضدآفتاب را كنار بگذارید.

 

اشعه ماوراءبنفش خورشید به 2 صورت UVA و UVB وجود دارد. UVB باعث سوختگی پوست و UVA موجب چروك و سرطان پوست می‌شود. میزان UVA كه به پوست شما می‌رسد در یك روز آفتابی با یك روز بارانی تفاوت چندانی ندارد بنابراین به همان میزان كه در یك روز آفتابی دچار آسیب ناشی از UVA می‌شوید در یك روز ابری یا بارانی نیز آسیب می‌بینید.

 

SPF عامل محافظت‌كننده در برابر نور خورشید است كه به صورت عددی روی كرم‌های ضدآفتاب درج شده است‌، هرچه به میزان SPF افزوده شود میزان حفاظت از پوست به میزان اندكی افزایش می‌یابد. متخصصان استفاده از كرم‌هایی با SPF حداقل 15 را توصیه می‌كنند كه 95 درصد از UVB را مهار می‌كند. SPF30 فقط 2 ـ 1 درصد اثر محافظتی بیشتری نسبت به SPF15 ایجاد می‌كند و به همین ترتیب SPF40 نیز 2 ـ 1 درصد اثر محافظتی بیشتری نسبت به SPF30 دارد. از آنجایی كه كرم‌های ضدآفتابی كه SPF بالاتری دارند گران‌تر است، دانستن این بدفهمی باعث می‌شود كه پول كمتری خرج كنید. كرم‌های ضدآفتاب را 30 ـ 15 دقیقه قبل از تماس با نور خورشید استفاده كرده و در حدود هر 2 ساعت آن را تجدید كنید. دقت كنید از كرم‌های ضدآفتابی استفاده كنید كه شما را از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می‌كنند.

 

 

محیطی مناسب برای پوست بسازید

 

گرمای مصنوعی محیط داخل خانه در روزهای سرد زمستان باعث تبخیر رطوبت پوست می‌شود. برای جلوگیری از خشكی پوست تا جایی كه می‌توانید دمای محیط منزل را پایین نگه دارید. می‌توانید یك كاسه آب روی رادیاتور قرار دهید یا آن كه از دستگاه‌های مرطوب‌كننده هوا استفاده كنید.بهتر است این دستگاه‌ها را در اتاق خواب قرار دهید و در هنگام خواب آن را روشن كنید.

 

علاوه بر رعایت این نكات مصرف آب كافی را فراموش نكنید. آب بیشتری مصرف كنید و مصرف كافئین را كه موجب از دست رفتن آب پوست می‌شود به حداقل برسانید. كافئین در نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه وجود دارد (چای سبز بلامانع است)‌. از در تماس قرار گرفتن دست‌ها با مواد شوینده جلوگیری كنید و از شستن بی‌مورد دست‌ها با صابون جلوگیری كنید. اگر برای حمام كردن از وان استفاده می‌كنید می‌توانید مقداری روغن بادام یا زیتون داخل وان بریزید تا پوست نرم و لطیفی پس از استحكام داشته باشید، به خاطر داشته باشید كه پوست شما در هر فصل نیازهای ویژه‌ای دارد.

 

 

6 راه برای محافظت از پوست در زمستان

 

لازم نیست برای آن كه پوست خود را در فصل زمستان در شرایط مطلوبی حفظ كنید هزینه زیادی متحمل شوید بلكه فقط باید به طور منظم به آن برسید و از رسیدن آب كافی به پوست مطمئن شوید و از آن در مقابل اشعه زیبانبار خورشید محافظت كنید. این درست نیست كه تصور كنید خورشید زمستانی ضرری برای پوست شما ندارد:

 

1 ـ از كرم‌های ضد آفتاب به صورت روزانه استفاده كنید. حداقل SPF15 كفایت می‌كند. حتی پوست‌هایی كه زود برنزه می‌شوند از اشعه زیانبار خورشید در امان نیستند.

 

2 ـ اگرچنانچه آرایش می‌كنید اول كرم مرطوب‌كننده بزنید، بگذارید 10دقیقه زمان بگذرد و دست و صورت شما خوب خشك شود. چرا كه اگر زودتر از این لوازم آرایشی را روی كرم مرطوب‌كننده استفاده كنید بیشتر آن را پاك می‌كنید و پوست را در معرض آسیب قرار می‌‌دهید.

 

3 ـ پوست بدن خود را با استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده مرطوب نگه دارید. خصوصا نواحی خشن‌تر مانند آرنج، زانو و كف‌پا. همیشه كمی صبر كنید تا كرم مرطوب‌كننده خشك شود و بعد روی آن لباس بپوشید.

 

4 ـ سعی كنید ورزش منظم داشته باشید. ورزش كردن علاوه بر آن كه برای بدن مفید است باعث خروج سموم و افزایش گردش خون و در نتیجه پوستی نرم‌تر و سالم‌تر می‌گردد. كلاس‌های نرمش، پیاده‌روی در اطراف منزل، یا استفاده از لوازم ورزشی در خانه همگی در سلامت پوست موثرند.

 

5 ـ لكه‌های ناشی از افزایش سن به طور معمول در نواحی از پوست كه در معرض نورخورشید قرار دارند ظاهر می‌شوند. دست‌ها و پاها در معرض لكه‌‌های پررنگ‌تر قرار دارند بنابراین محافظت از آنها در مقابل نورخورشید را در اولویت قرار دهید.

 

6 ـ رژیم غذایی خود را بازبینی كنید. رژیم غنی از میوه و سبزی برای داشتن پوستی سالم لازم است خصوصا در زمستان كه هوا سردتر است و پوست شما در معرض چالش‌های جدیدی قرار می‌گیرد.

منبع:hamshahrionline.ir - دكتر آزاده شیروانی


ویدیو مرتبط :
هوای رفیقاتونو داشته باشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اینگونه مراقب پوست تان باشید



 

 

نرم كردن پوست ,مراقبت از پوست

مراقبت از پوست


در این مقاله برای نرم كردن پوست به نقل از دكتر كارل 4 راهكار را در اختیارتان می گذاریم :

 

 

نور آفتاب و سیگار تنها عوامل مضری هستند كه می توانند پوست صورت تان را بسیار خراب و زمخت كنند . به نقل از دكتر كارل تورن فیلت ( Carl Thornfeldt ) _ متخصص پوست و پروفسور دستیار در دانشگاه علم و سلامت ارگان (Oregon Health &Science University ) _ التهاب های دایمی به عنوان منبع جدی ایجاد خطوط ریز و چروكهای صورت هستند كه متاسفانه به آسانی نادیده گرفته می شوند . وقتی كه پوست ورم می كند شبكه های پروتئین و چربی ها خوشحال شده و خرابیهایی به بار می آورند كه برطرف كردنشان خیلی سخت است .

 

در این مقاله برای نرم كردن پوست به نقل از دكتر كارل 4 راهكار را در اختیارتان می گذاریم :

 

1 - مراقب برنامه تمرینی و ورزشی تان باشید

 

عرق كردن پوست را در معرض آب شوری قرار می دهد كه موجب آسیب دیدن كاركردهای دفاعی پوست شده و سلولهای پوست بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش و آلودگیها قرار می گیرند . بدین منظور در خانه و فضاهای سربسته نرمش كنید و در صورت تمایل به نرمش در فضای باز ساعات قبل از 10 صبح و 4 بعد از ظهر به بعد را برای این كار در نظر بگیرید . در این صورت میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش تا 80 درصد كاهش خواهد یافت .

 

2 - بر چسب روی بطریهای حاوی لوازم آرایشی را بخوانید

 

پروپلین گلیكول موجود در مواد ضد عرق و اكثر پاك كننده ها و مرطوب كننده ها موجب بروز حساسیت و ملتهب شدن پوست می گردد .

 

3 - مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده را به دست فراموشی بسپارید

 

رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای آرد سفید و شكر می تواند موجب ایجاد حساسیت به گلیكوژن در سلولهای پوست گردد . این حساسیت موجب پیوند كلاژن شده و قابلیت ارتجاعی پوست را كاهش می دهد و بنابراین پوست بیشتر مستعد ترك خوردگی می شود .

 

4 - آرام باشید

 

استرس های عاطفی موجب ترشح تركیبات ایمنی به نام هیستامین می گردد كه این هورمون موجب ایجاد التهاب و گسیختن بافت سلولهای پوست می شود . برای آرام تر شده می توانید از تمرینهای ریلكسیشن استفاده نمایید .

منبع : سیمرغ