سبک زندگی
2 دقیقه پیش | شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداریبچه ها به سرعت بزرگ میشوند، زودتر از چیزی که فکرش را میکنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ... |
2 دقیقه پیش | فیلم: تزیین اتاق کودک با گلهای مقواییهمین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ... |
همه چیز درباره اعتبار اسنادی LC
اعتبار اسنادی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می شود. بدلیل ماهیت معاملات بین المللی که شامل عواملی همچون مسافت و تفاوت قوانین کشورهاو ...، اعتبارات اسنادی یک جنبه بسیار مهم در تجارت بین المللی شده است.
بدلیل ماهیت معاملات بین المللی که شامل عواملی همچون مسافت و تفاوت قوانین کشورهاو ...، اعتبارات اسنادی یک جنبه بسیار مهم در تجارت بین المللی شده است. بانک همچنین به نیابت از خریدار که نگهدارنده اعتبارات اسنادی است تا زمان در یافت تائیدیه که کالاهای خریداری شده حمل شده اند وجه را پرداخت نخواهد کرد.
۲-امکان کنترل تاریخ حمل و تحویل نهایی کالا.
۳-تحصیل اسناد حمل مطابق با مفاد موافقت اولیه تحت شرایط قرارداد میان طرفین
۴-اطمینان از اینکه پرداخت وجه اعتبار به فروشنده فقط بعد از انتقال و فک مالکیت کالا از وی صورت میگیرد .
۵-امکان کسب تسهیلات بیشتر برای فروشنده در مقابل اعتبار گشایش یافته برای تهیه کالای سفارش شده
۶- تعهد بانک برای پرداخت بها در معاملات بجای فرد فروشنده
در مورد اعتبارات اسنادی از جهات مختلف، تقسیماتی وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:
در رابطه با اعتبارات اسنادی در ایران باید خاطر نشان کرد که به دلیل محدودیتهای وضع شده توسط بانک مرکزی انواعی از این اعتبارات غیر قابل استفاده در ایران میباشد و یا احتیاج به مجوز بانک مرکزی دارد.
انواع اعتبار اسنادی
۱- اعتبار اسنادی وارداتی یا صادراتی:
به اعتباری که خریدار برای واردات به کشور خود گشایش می کند اعتبار وارداتی و این اعتبار از لحاظ فروشنده کالا که در کشور دیگر قرار دارد اعتبار صادراتی میباشد.
۲- اعتبارات اسنادی قابل برگشت: Revocable L/C
واضح است از این نوع اعتبار استفاده چندانی نمیشود زیرا فروشنده اطمینان لازم را نسبت به پایدار ماندن اعتبار و انجام تعهدات خریدار ندارد.
با کمال تعجب اگر خریدار ایرانی بخواهد اعتبار قابل برگشت گشایش نماید سیستم بانکی از وی مجوز خاص بانک مرکزی را مطالبه مینماید در حالیکه اعتبار غیر قابل برگشت احتیاجی به مجوز ندارد.
۳- اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت:Irrevocable L/C
براساس آخرین مقررات اتاق بازرگانی بین الملل در صورت عدم تصریح و سکوت در اعتبار اسنادی مبنی بر قابل برگشت یا غیر قابل برگشت بودن آن ، اعتبار غیر قابل برگشت خواهد بود.
۴- اعتبار اسنادی تایید شده: Confirmed L/C
هم اکنون بسیاری از فروشندگان خارجی تقاضای اعتبارات تایید شده از خریداران ایرانی میکنند که این مسئله به دو دلیل میباشد اولا وضعیت سیاسی و اقتصادی متزلزل ثانیا در سالهای پس از جنگ ایران و عراق بدلیل کمبود ارز در سیستم بانکی کشور ، بانک مرکزی خریداران را به به گشایش اعتبارات یوزانس (نسیه) ترغیب کرد در حالیکه بانک مرکزی در زمان سررسید اعتبارات توانایی پرداخت مبلغ اعتبار را نداشت که باعث تاخیرهای بلند مدت در پرداخت مبلغ اعتبارات به فروشندگان شد که باعث بی اعتمادی فروشندگان به بانکهای ایرانی شد.
۵- اعتبار اسنادی تایید نشده :Unconfirmed L/C
۶- اعتبار اسنادی قابل انتقال:Tranferable L/C
۷- اعتبار اسنادی غیر قابل انتقال: Untransferable L/C
۸- اعتبار اسنادی نسیه یا مدت دار(یوزانس): Usance L/C
اعتباری است که وجه اعتبار بلافاصله پس ز اایه اسناد از سوی ذینفع ، پرداخت نمیشود بلکه پرداخت وجه آن، بعد از مدت تعیین شده صورت میگیرد.در واقع فروشنده به خریدار مهلت میدهد که بهای کالا را پس از دریافت و فروش آن بپردازد. معامله یوزانس معمولا در کشورهایی انجام میگیرد که کمبود ارز دارند.
۹- اعتبار اسنادی دیداری: At Sight L/C
اعتباری است که طبق آن بانک ابلاغ کننده پس از رویت اسناد حمل ارایه شده از طرف ذینفع (فروشنده)، در صورت رعایت تمامی شریط اعتبار از سوی وی ، بلافاصله وجه آن را پرداخت میکند.
۱۰- اعتبار اسنادی پشت به پشت(اتکایی): Back to Back L/C
۱۱- اعتبار اسنادی ماده قرمز: Red Clause L/C
علت این نام گذاری آن است که اولین بار که این اعتبار گشایش یافت بانک بازکننده اعتبار برای جلب توجه بانک ابلاغ کننده شرایط اعتبار را که به مقداری از وجه اعتبار را به عنوان پیش پرداخت به ذینفع پرداخت میکند را با جوهر قرمز نوشت که از آن به بعد به اعتبار ماده قرمز معروف شد.
12-اعتبار اسنادی گردان: Revolving L/C
ویدیو مرتبط :
آموزش حسابداری اعتبارت اسنادی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
هیچ كس حق ندارد از اعتبار اسلام ...
عضو جامعه روحانیت مبارز :
هیچ كس حق ندارد از اعتبار اسلام و رهبری در درگیریهای سیاسی استفاده كند
نیاز تردیدناپذیر شرایط حساس كنونی، بسترسازی رویش، گرایش و همگرایی ملی است/ پیامرسانی سیاسی با شعارهای آكنده از تهمت و توهین با شئون انسانی، مبانی دینی و منطق انسانی سازگار نیست.
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز گفت: هیچ فرد و گروهی حق ندارد در هیچ شرایطی اعتبار اسلام، امام، رهبری نظام و امكانات ملی را در درگیریهای سیاسی و كسب قدرت یك جناح سیاسی هزینه كند و عرصههای مقدس وحدت و امنیت ملی را به درگیریهای سیاسی و منفعتطلبیهای جناحی بیالاید.
به گزارش ایلنا ،حجت الاسلام محسن دعاگو در سخنانی به محدوده آزادی در نگاه فرهنگ دینی اشاره كرد و گفت: آزادی، برخورداری از حق انتخاب و اقدام در حوزههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. سرزمین اندیشه در تصرف صاحب اندیشه و آزادیهای این عرصه، شفاف و گسترده است. آزادی اندیشه، انگیزه و عقیده در همه عرصههای اندیشهورزی، انگیزهسازی و باورهای انسانی در انسانهای برخوردار از قدرت تعقل، واقعیتی انكارناپذیر است.
وی معتقد است كه سیستمهای پیچیده اطلاعاتی از تحولات ذهن انسان ناآگاهند و هرگز نمیتوانند رویدادهای فكری را در جدارهای امنیتی و مصلحتی زندانی كنند.
امام جمعه شمیرانات آزادی اندیشه را محور كمالآفرینی و ارزشسازترین شاخصه انسانی توصیف كرد و افزود: آزادی اندیشه، موهبتی خدایی و ارزشسازترین شاخصه انسانی است. انسانها از هر نژاد و تباری میتوانند به هرچه مایلند با هر انگیزه و در هر زمان و مكانی بیاندیشند، دین، مذهب، جهتگیری، راهبرد و شیوههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد علاقه خویش را برگزینند و پیامدهای طبیعی گزینشگریهای خویش را بپذیرند. اگر تحولات ذهنی به بدگمانی و آسیبرسانی به حقوق دیگران بیانجامد، بدگمان را به گناهكاری میكشاند ولی از آزادی اندیشه نمیكاهد.
وی آزادی اندیشه را اساسیترین ركن ساختاری در عرصه دینگرایی و دینداری دانست و گفت: دین، عرصه خردورزی و آزادی اندیشه انسانی است. خدا دینباوری و دینگرایی مبتنی بر زور و زر و تزویر را نمیخواهد، عبادت آلوده به ریاكاری و خودنمایی را نمیپسندد، از آلایش دینداری به آفت شرك و نفاق بیزار است، حق و باطل، زشت و زیبا و «رشد و غی» را برای بندگانش تبیین میكند و انتخابشان را در كمال آگاهی و آزادی طلب میكند.
دعاگو برخورد آزادمنشانه پیامبر اكرم(ص) با كفار مكه را برترین الگوی مدنی برای به رسمیتشناختن حق آزادی دانست و ادامه داد: در شرایطی كه كفار مكه با پیشنهاد عبادت نوبتی خدا و بتان به روشنفكرنمایی میپرداختند، خدای محمد(ص) از ناسازگاری كفر و ایمان سخن میگوید و بالاترین عیار آزادی عقیده را در جمله كوتاه «لكم دینكم ولی الدین» بر عرصه اندیشهها نازل میفرماید و با تعبیر زیبای «لكم دینكم» به عقیده حقناسپاسان خداگریز و دین ستیز احترام میگذارد، در حوزه دینداری از اخلاص در خداگرایی و ستیز با شرك و ریاكاری استقبال میكند و در عرصه اندیشه هیچ اندازه و عیاری از اجبار و اكراه را نمیپذیرد.
وی گناهكاری و جرمگرایی را خط قرمزهای آزادی و ستیزهگری با آزادیهای دیگران و حقوق انسان دانست و گفت: آزادی بیان، قلم، رفتار و كردار به معنای حق انتخاب سخن و سخنگفتن، گزینش و اقدام در حوزه نوشتار، رفتار و كردار از شفافترین حقوق آشكار و غیرقابل انكار است، ولی گسترش آزادی به حوزه سلب آزادی از دیگران و تعرض به حقوق مسلم دیگران، گناهكاری و جرمگرایی است. جرایمی كه با نقشآفرینی زبان، قلم، رفتار و كردار به تضییع حقوق دیگران میانجامد مجازات قانونی را درپی دارد و مجازات مجرمان در چارچوب قوانین رسمی، لازمه سالمسازی فضای همزیستی انسانی است.
این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: در حوزه تعرض به حقوق خصوصی و عمومی انسانها و ظلم به نفس با گناهكاری و تجری نسبت به آفریدگار هستی، گناه سرپیچی از فرمان خدای منان، آسیبرسانی به خویشتن و دیگران با توبه جبران میشود و یا خشم و عقاب خدا را برمیانگیزد. كسانی كه آزادی را به گناهكاری و جرمگرایی میآلایند در خردورزی با كاستی و سستی روبرو میشوند، مدیریت عرصه زندگی را به شیطان میسپارند، شیرینی خداگرایی و عبادت آفریدگار هستی را احساس نمیكنند و از گناهكاری، هنجارشكنی و ناهنجاری لذت میبرند.
وی گفتوگوی منطقی، حقپذیری و اصلاحگرایی در رویدادهای سیاسی را لازمه پایبندی به آموزههای دینی و نماد بلوغ سیاسی دانست و گفت: براساس فرهنگ قرآن در برخورد با مخالفان، آرامش، تواضع، استماع سخنان دیگران و پیروی از بهترین آنان نماد سرسپردگی در برابر تكاملبخش انسان و موجب برخورداری از بشارت خدای رحمان است. از نگاه قرآن باید مخالفان را با حكمت و موعظه حسنه به آئین مدنی و راه تكاملبخش هستی فراخواند و با برترین و بهترین منطق با مخالفان به مجادله پرداخت.
دعاگو در ادامه گفت: خداباورانی كه به منزلت عبادالرحمن آراسته شدهاند، تواضع را در رفتار خویش برگزیدهاند، در پاسخ نادانان پیام سلامتی میدهند، از ارتكاب به ناهنجاری فاصله میگیرند، آراستگی به منطق انسانی را هرگز فراموش نمیكنند، با كرامت از لغوگرایی و هرزهگویی عبور میكنند و هرگز به تندخویی و اتهامپراكنی آلوده نمیشوند.
وی مجازاتهای فراقانونی و ناسازگار با پیامهای دینی در بسترها و عرصههای سیاسی را بزرگترین ناهنجاری ناسازگار با دیانت، عقلانیت و وحدت و عزت تحلیل كرد و گفت: در نظامهای حكومتی، منطقیترین روش برای برخورد با مجرمان، موازین قانونی و قوانین رسمی است. هیچ شخص و گروهی حق ندارد خارج از چارچوب قانون برای فرد و یا جمعی مدعی مجازات شود و یا به اعمال مجازات ویژه بپردازد. با هیچ منطقی نمیتوان برای همگان حق تشخیص قضایی و اجرای مجازاتهای ادعایی را پذیرفت. فتنهسازانی كه برای افراد و گروههای سیاسی خارج از چارچوب ضوابط شرعی و قوانین كشوری جرم ادعا و مجازات اجرا میكنند، با وحدت و امنیت ملی میستیزند.
امام جمعه شمیرانات انحراف شعارهای ملی از رسالت تحكیم اعتبار و اقتدار سیاسی و آفرینش و تحكیم وحدت و امنیت ملی را ناسازگار با خردورزی و منافع و مصالح ملی دانست و گفت: شعارهای سیاسی برای نمودارسازی وحدت ملی در برابر استكبار و ارتجاع جهانی طراحی و اجرا شد. در فلسلفه پیدایش شعارهای سیاسی، تهمت و توهین به شخصیتهای ملی و یا فشارسازی علیه جریانهای وفادار به نظام و قانون اساسی، جایگاه و پایگاهی نداشت. پیامرسانی سیاسی با شعارهای آكنده از تهمت و توهین با شئون انسانی، مبانی دینی و منطق انسانی سازگار نیست، وحدت و امنیت ملی را با كاستی و سستی روبرو میسازد، توان مدیریت حكومت را باسستی و كاستی مواجه میسازد و از برد آرمانهای ادعایی در اندیشه همگانی میكاهد.
وی كسانی را كه از اعتبار اسلام و رهبری نظام، راهبرد پیروزی میسازند و از حوزههای فراملی در درگیریهای جناحی سوءاستفاده سیاسی میكنند، دشمنان دانا و دوستان نادان نامید و گفت: طراحان شعارهای تهمتمدار و با وحدت ناسازگار با گستاخی كامل از مرزهای دیانت، عقلانیت و مصلحت عبور میكنند، به وحدت و امنیت و اعتبار و اقتدار ملی آسیب میرسانند و حوزه دین و ولایت را در معرض اتهامپراكنی دشمنان قرار میدهند.
به گفته دعاگو نیاز تردیدناپذیر شرایط حساس كنونی، بسترسازی رویش، گرایش و همگرایی ملی است. هرگز سازماندهی ریزش، تنش و حذف سیاسی به اعتبار و اقتدار و وحدت و امنیت ملی نمیانجامد، موضع نظام را در برابر دشمنان خارجی، آسیبپذیر میسازد، منافع و مصالح ملی را در درگیریهای خستهكننده داخلی قربانی میكند و برای زورمداران و تندروان، پشیمانی و شرمندگی ملی به بار میآورد.
وی وحدت و همگرایی را اساسیترین نیاز جامعه انسانی دانست و گفت: وحدت در خاندان، فامیل و قوم و قبیله با خردورزی، تدبیر، چشمپوشی و گذشت رئیس شكل میگیرد. وحدت جهان اسلامی بر محور مشتركات دینی «توحید، نبوت، معاد، قرآن و قبله» پدیدار میشود، وحدت انسانی بر محور منافع و مصالح جامعه بشری بدست میآید و یكپارچگی انسانی را در بین همسانان همگرا در سرشت و ساختار میآفریند.
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز گفت: وحدت ملی از شئون برآمده از همهپرسی و انتخاب ملت در عرصههای انتخاباتی شكل میگیرد و بر محور میثاقهای ملی، نظام رسمی و قانون اساسی از تحكیم و استمرار برخوردار میگردد.
دعاگو در پایان با بیان اینكه شئون برآمده از انتخاب ملت، ملی و فراجناحی است،گفت: هیچكس در جایگاه حكومت برآمده از آراء ملت حق ندارد در قامت رهبر جناح و جریان سیاسی ویژه ظاهر شود و منافع و مصالح ملی را در پیشبرد جناح و یا باند و گروه سیاسیاش هزینه كند. جایگاه اسلام و رهبری نظام، فراجناحی، ملی و جهان اسلامی است. هیچ فرد و گروهی حق ندارد در هیچ شرایطی اعتبار اسلام، امام، رهبری نظام و امكانات ملی را در درگیریهای سیاسی و كسب قدرت یك جناح سیاسی هزینه كند و عرصههای مقدس وحدت و امنیت ملی را به درگیریهای سیاسی و منفعتطلبیهای جناحی بیالاید...../تحلیل:ایلنا