سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

همه افراد نیازمند استفاده از عینک آفتابی



 

 

عینک آفتابی,استفاده از عینک آفتابی

 

عینک آفتابی-بیش از یک چهارم بزرگسالان عینک آفتابی استفاده می کنند و بسیاری از والدین کودکان خود را ملزم به استفاده از عینک آفتابی نمی کنند . تابستان نزدیک است و تقریبا 73 درصد بزرگسالان از عینک آفتابی استفاده می کنند . این در حالیست که نیمی از والدین برای استفاده فرزندشان عینک آفتابی تهیه نمی کنند .

 

بخش قابل توجهی از مردم نمی دانند که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش علاوه بر اینکه برای پوست ضرر دارد به چشم ها هم آسیب می رساند .

 

حتی افرادیکه عینک آفتابی دارند در مدت روز زمان اندکی در ظهر فقط از آن استفاده می کنند و بچه ها نیز خیلی دیر شروع به استفاده از آن می کنند . طی مطالعه ای که بر روی ده هزار نفر در سراسر ایالات متحده انجام گرفت محققان دریافتند مردم نمی دانند که عینک آفتابی زدن برای سلامت چشم ها مفید است .

 

محققان دلایل زیر را برای اینکه مردم از آن استفاده نمی کنند دریافتند :

 

- نیمی از مردم به سادگی می گویند که فراموش کرده اند .

 

- 14 درصد مردم عینک ندارند یا عینکشان شکسته است .

 

- حدود 20 درصد اصلا اعتقادی به اینکه با در معرض نور قرار گرفتن چشمها سلامتیشان به خطر می افتد ندارند .

 

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش اثرات بلند مدت و کوتاه مدت بر روی چشم ها دارد . کارشناسان می گویند مردم با چشمان آبی بیشتر در معرض خطر آسیب های UV هستند در مقابل افراد با چشمان قهوه ای .

 

دردراز مدت در معرض نور قرار گرفتن می تواند مشکلاتی نظیر :

 

- آفتاب سوختگی چشم یا برف کوری : این مشکل بیشتر در زمانی که اسکی بازی می کنید رخ می دهد و حتی می تواند در صورت عدم رسیدگی منجر به نابینایی شود .

 

- ناخنک چشم : این عارضه همراه با خارش و تورم و ... ظاهر می شود که باید با جراحی آن را از بین برد .

 

- آب مروارید : کدورت عدسی چشم است که در صورتیکه در معرض نور آفتاب در مدت طولانی قرار گرفته باشید بروز می کند .

 

- دی جنریشن ماکولای : ماکولا در پشت چشم و در وسط شبکیه است . آسیب به سلولهای عصبی در ماکولا می تواند شما را در تشخیص رنگها دچار مشکل کند و تاری در جزئیات را بهمراه بیاورد .

 

برخی از شهرهای بزرگ دنیا شاخص UV بالایی دارند . این یعنی زمانیکه خورشید به بالاترین سطح ممکن از زمین می رسد .

 

5 شهری که در معرض اشعه ماوراء بنفش شدید هستند عبارتند از :

 

- سان خوان ، پورتوریکو با 286 روز

 

- هونولولو 253 روز

 

- میامی 201 روز

 

- تمپابی 171 روز

 

- نیواورلئان 163 روز

 

واقعا تعجب آور است که 20 درصد از پاسخ دهندگان باور نمی کردند که چشمشان به دلیل قرارگیری در معرض اشعه ماوراء بنفش در معرض خطر است . برای متقاعد کردن مردم به استفاده از عینک آفتابی باید آنها را با خطرات در معرض UV قرار گرفتن در زمان طولانی آشنا کرد .

 

حتی می توان به جوانترها این را متذکر شد که عینک آفتابی باعث کاهش چین و چروک در اطراف چشم می شود . لازم نیست که عینک های آفتابی گران قیمت بخرید همین که آنها از شما در مقابل دو اشعه UVA و UVB محافظت می کنند کافیست .

 

باید توجه کنید که عینک خود را در کیف ، ماشین یا حتی در کنار لوازم ورزشیتان قرار دهید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید .

منبع:سلامت نیوز


ویدیو مرتبط :
عینک آفتابی Sealz یک عینک با دو کاربرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم؟



 

 

عینک آفتابی

ویژگی های عینک آفتابی استاندارد چیست؟

 

چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم؟

عینک آفتابی- گرچه تا چند سال پیش شما با شنیدن یا دیدن عینك‌های آفتابی یا دودی به یاد هنرپیشه‌های هالیودی یا بالیودی می‌افتادید، اما  امروزه استفاده از عینک آفتابی به عنوان یك ضرورت و حفظ سلامت چشم‌هامطرح است .

 

محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی كه نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبكیه چشم می‌شود. استفاده از عینک آفتابی تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارند بلكه سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شوند كه از آن جمله می‌توان، كاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبكیه را نام برد.

در نور شدید، چشم احساس خستگی و كاهش دید رنگی می‌كند. در صورتی كه چشم‌ها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سر برد احتمال ابتلا به آب مروارید بسیار افزایش می‌یابد.

 

 

توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی

1- افرادی كه در حال اسكی كردن، حمام آفتاب گرفتن و كوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتماً از عینک آفتابی استفاده كنند.برای اینگونه محیط‌ها عینک های آفتابی لازمند كه فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.

 

2 ـ عینكهای آفتابی رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل كردن طیف رنگ ، مضر هستند . البته برای افرادی كه می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی كنند ، توصیه می‌شود از عینكهای قهوه ای استفاده كنند ،چرا كه این عینكهای آفتابی نور آبی آسمان را كاهش و وحدت بینایی را افزایش می‌دهند،لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ از عینکهای آفتابی نمی‌شود.

 

3 -اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود كه از عینكهای آفتابی سبز رنگ استفاده نكنید چرا كه تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌كند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یك اصل بدانید كه بهترین رنگ برای عینک های آفتابی در وهله اول خاكستری و پس از آن قهوه ای است.

 

4ـشیشه‌های عینک آفتابی باید مقاومت كافی داشته باشد. پلی كربنات از همه مواد مقاوم تر است.

 

عینک آفتابی

عینک آفتابی

 

۵ ـ قاب عینک آفتابی باید بزرگ باشد تا محافظت كامل در این خصوص صورت گیرد.

 

۶ - یك عینک آفتابی استاندارد عینكی است كه وقتی آن را در مقابل یك صفحه طرح دار تكان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و كج و معوج دیده شود.

 

۷ - اگر می‌خواهید بدانید كه تیرگی عینک آفتابی شما مناسب است یا نه، در یك اتاق با نور معمولی با عینك آفتابی به آینه نگاه كنید اگر عینك آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید.


۸ -كودكانی كه برای ساعتهای طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی كردن هستند باید از عینكهای آفتابی مخصوص خودشان استفاده كنند.

 

۹ - اگر در محل كار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینكهای متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری ویا کار با وسائلی که تولید اشعه میکند عینک ویا محافظ های خاصی لازم است )

 

۱۰ - افرادی كه تحت عمل آب مروارید یا لیزیك یا لازك قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینكهای آفتابی مجاز استفاده كنند .

 

۱۱- بعضی داروهای پوستی یا چشمی‌حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌كند در صورت استفاده از این داروها ( به عنوان مثال كسانی كه از قطره های چشمی‌یا قرص داكسی سیكلین استفاده می‌كنند ) باید حتماً از عینک آفتابی استفاده كنند .

 

۱۲- عینكهای آفتابی با شیشه‌های رفلكس كه دارای پوشش آینه‌ای هستند برای مصارف اسكی یا كوهنوردی مناسب می‌باشند .

 

۱۳- با توجه به هزینه‌های مختلف كه روزمره متحمل می‌شوید خرید یك عینک آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و به جا بلكه ضروری می‌باشد . بهای استفاده از عینكهای تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم هایتان می‌باشد.

 

۱۴-برای تهیه عینک آفتابی بهتر است با یك چشم پزشك مشورت كنید و یا از یك اپتومتریست كمك بگیرید . و جهت خرید آن به عینک فروشیهای معتبر مراجعه نمایید . با خرید یك عینک خوب به راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده كنید .

 

۱۵- اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینک طبی استفاده می‌كنید چنانچه مایل بودید می‌توانید از عینكهای آفتابی مخصوص كه بر روی عینك طبی قرار می‌گیرند استفاده نمایید و یا برای عینك طبی خود شیشه های فتوكروم و یا شیشه های رنگی سفارش دهید .

منبع:برگرفته از pezeshk.us