سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

همكار من، دوست من است یا دشمن؟!


امروز كه ساعات كار افراد، سیری صعودی را طی می‌كند، به نظرتان می‌توان بدون برقراری روابط‌دوستی، صرفا به محل كار رفت و آمد كرد و رابطه‌ها را در حد همان همكاری حفظ كرد؟



وقتی حد و مرز بین زندگی شخصی و حرفه‌ای شدیدا كم‌رنگ و در نهایت محو می‌شود و مردم ساعات بیشتری را مشغول كار كردن هستند (یا دست كم این‌طور تظاهر می‌كنند!)، غیرواقعی است اگر بخواهیم فكر كنیم محل كار نمی‌تواند- یا نباید- موجب ایجاد رابطه‌های واقعی دوستی شود.
با این حال، 5 اشتباه رایج وجود دارد كه می‌تواند رابطه بین همكاران- دوستان را نابود كند. فرض كنید رئیس شما، دوست‌تان هم هست. حداقل زمانی كه دست از رفتار رسمی‌اش برمی‌دارد و مثل یك انسان معمولی رفتار می‌كند، دوست بسیار خوبی است. به‌نظر شما بروز چه مشكلات و توقعاتی باعث خراب شدن این رابطه و تبدیل محیط كار به جهنم می‌شود؟!



اشتباه اول: تفاوت دوستان با همكاران

اگر روابط صمیمانه در دفتر شما بارز است یا برای ساعات طولانی و خسته‌كننده در محیطی شلوغ و صمیمی هستید، احتمالا احساس خواهید كرد كه همكاران‌تان، حتی بهتر از اعضای خانواده، شما را درك می‌كنند. در حقیقت، اینجاست كه مفهوم واقعی «شریك كاری»- كسی كه همكار شماست و كل روز را با او می‌گذرانید- شروع به جلب توجه می‌كند اما همان‌طور كه همه آدم‌ها به برقراری روابطی خارج از چارچوب خانواده نیاز دارند، ما هم به دوستانی خارج از محیط كارمان احتیاج داریم. ممكن است دوستان خارج از محیط كار، از گزارش‌های كاری شما چیزی ندانند اما بهتر می‌توانند استرس و حواس‌پرتی شما را از بین ببرند؛ و زمانی كه در كارتان، به بی‌راهه كشیده می‌شوید، بهتر می‌توانند زنگ خطر را به صدا درآورند.



اشتباه دوم: ایجاد ارتباط «همه برای یكی» و «یكی برای همه»

اگر شما و همكار بسیار صمیمی‌تان از لحاظ مجازی، قابل تشخیص از یكدیگر نیستید (و حتی ساعات چای نوشیدن و دستشویی رفتن‌تان هم یكی است!)، در حقیقت فرصت درخشیدن به‌عنوان یك شخصیت منحصر‌به‌فرد را از خود گرفته‌اید همچنین هویت حرفه‌ای خود- و فرصت‌های آینده- را به فرد دیگری واگذار كرده‌اید كه در عین اینكه ممكن است دوست بی‌نظیری باشد اما كارنامه كارمندی‌اش چندان درخشان نباشد. اگر یك رابطه دوستانه، طبیعی و خالصانه بین همكاران شكل گیرد، می‌توان با خیال راحت از آن لذت برد اما اجازه ندهید دوستی تازه‌پا‌گرفته‌تان، شما را از شخصیت انفرادی‌تان دور كند.



اشتباه سوم: مشخص نبودن حد و مرز

لازم نیست محدوده خود را با كشیدن یك طناب مشخص كنید! اما قاعدتا باید راهی پیدا كنید كه نخستین اصول حرفه‌ای‌گری را زیر پا نگذارید؛ حد و مرزها را حفظ كنید. شاید این ایده جالب به‌نظر بیاید كه گروه دوستان‌تان را از وبلاگ شخصی‌تان آگاه كنید یا برای‌شان خاطرات دور و درازی را تعریف كنید كه رازهای شما محسوب می‌شوند مثلا آنجا می‌توانید بگویید كه در دوران دبیرستان گرفتار داروهای توهم‌زا شده بودید! ولی در محیط كار هم می‌توانید؟
بهتر است با احتیاط قدم بردارید؛ چه موقع تلفن‌های شخصی، بلند بلند صحبت كنید و چه در مورد فیلم‌های مورد علاقه‌تان با همه صحبت كنید و نظرتان را بگویید، همه این موارد ممكن است منجر به این شود كه خصوصیات شما، بیش از حد بارز و آشكار شود و بدترین حالتش این است كه شخصیت حرفه‌ای شما را خدشه‌دار كند.



اشتباه چهارم: شایعه‌پراكنی

شایعه و حرف‌های بی‌اساس یكی از اجزای جدایی‌ناپذیر محل‌های كار است و تصور محل كاری بدون وجود شایعه، شاید حتی كسل‌كننده باشد! صحبت و بحث كردن در مورد دیگران، یكی از غریزه‌های طبیعی انسان است و كاملا مشخص است كه در اجتماع كاملی مثل یك محل كار، شایعات گاه و بی‌گاه- مثل حرف‌های خاله‌زنكی كه موقع غذا خوردن در آشپزخانه رد و بدل می‌شود- اتفاق می‌افتد اما معروف شدن به «شایعه پراكنی»- و گفتن حرف‌های صد من یك غاز!- فقط اعتبار شما را خدشه‌دار می‌كند و شما را از پیشرفت، چه شخصیتی و چه حرفه‌ای، باز می‌دارد.



اشتباه پنجم:  انتظار مثل یك دوست تا یك همكار

ممكن است بهترین رئیس روی زمین را داشته باشید. به هم نزدیك هستید و رابطه راحت و صمیمانه‌ای دارید و او یكی از افراد مورد توجه شما در زندگی‌تان است. واقعا بی‌نظیر است! اما اگر یادتان برود كه او همچنان رئیس شماست، قطعا بد می‌بینید! گاهی اوقات وقتی شما به چنین رابطه بزرگی دست می‌یابید، خیلی راحت و سریع این توقع پیش می‌آید كه رئیس‌تان- دوست‌تان، با شما كمی بهتر از دیگران رفتار كند یا تعجب می‌كنید وقتی توجه چندان خاصی از او نمی‌بینید. بهتر است از همان اول كار، به چنین چیزهایی دل خوش نكنید. رئیس شما انتظار دارد كه شما هم مثل هر كارمند دیگری، قوانین و ضوابط اداری و حرفه‌ای را رعایت كنید، حتی اگر بچه‌های‌تان هم‌بازی هستند یا خودتان برای خرید عید و... با هم قرار می‌گذارید.



آداب حفظ دوستی با همكار

دوستی در محل كار با دوستی‌های دیگر كمی متفاوت است. سر‌منشا این تفاوت هم، آن‌جاست كه ما در انتخاب فردی كه برای دوستی برمی‌گزینیم، آزاد نیستیم. با این حال، گاهی این نوع روابط دوستانه بسیار محكم‌تر از دیگر رابطه‌های ما می‌شود.

در طول مدتی كه شما دوستانه با هم حرف می‌زنید، سنگینی وظایف كاری كمتر و میزان خستگی كاهش می‌یابد. همچنین داشتن دوست در محل كار به نادیده گرفتن نگرانی‌های كوچك حرفه‌ای، خستگی‌ها و استرس‌ها كمك می‌كند.اما گاهی مطمئن نیستید كه آیا می‌توانید با همكار خود به‌عنوان یك دوست صادق باشید و درددل‌های زندگی‌تان را به او بگویید یا نه! اگر همكار شما رئیس شماست، این موضوع صحت دارد و بهتر است فاصله خودتان را با او حفظ كنید!برقراری رابطه دوستی با همكاری كه هم‌رتبه شماست، اشكالی ندارد اما برای درددل كردن باید بین شما اعتماد كامل وجود داشته باشد. بهترین توصیه این است كه اسرار زندگی‌تان را، تا جایی كه می‌توانید، با همكاران خود در میان نگذارید.

بزرگ‌ترین مزیتی كه چنین رابطه‌ای دارد، این است كه همكاران عیوب همدیگر را بهتر از سایر دوستان می‌بینند و همین امر باعث خودشناسی و نیز عمیق‌تر شدن دوستی آن‌ها می‌شود.


ویدیو مرتبط :
همكار بابام خخخخ ((همكار بابای من نه ها :|))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ختمی؛ دوست پوست و دشمن یبوست



 

 

ختمی؛ دوست پوست و دشمن یبوست

 

ختمی، ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهشدهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل است.

 

ختمی

ختمی، گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع تا 5/1 متر و پوشیده از کرک. برگ های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل 5-3 لب دندانه دار است. ختمی گل هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت های انتهایی ساقه اکثرا به صورت 3 تایی دیده می شوند. قسمت مورد استفاده ی ختمی گل، ریشه و برگ آن است.

 

ریشه ی ختمی

ریشه ی ختمی به عنوان منبع مهم موسیلاژ بیش از دو هزار سال است که برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتی های معده و به طور موضعی جهت التیام زخم، کاربرد دارد. این موسیلاژ، در تهیه پمادهایی که برای تسکین پوست های ترک خورده تجویز می شود و همچنین به میزان کم (20 ppm)، جهت شکل ظاهری و حجیم کردن غذا مصرف می شود.

 

ترکیبات مهم

مهم ترین ترکیب ریشه ی ختمی، موسیلاژ آن است که در فصول مختلف، درصد آن متفاوت است و در زمستان به حداکثر می رسد. منابع مختلف، درصد موسیلاژ ریشه ی ختمی را بین 10 تا 35 درصد ذکر می کنند. موسیلاژ در اثر هیدرولیز، قندهای رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک، ایجاد می کنند ترکیبات دیگر، شامل: فلاونوئید، پکتین، قندها، آسپاراژین و کمی استرول هستند.

 

اثرات مهم

ختمی به عنوان ضد سرفه به ویژه برای سرفه های حاصل از تحریکات التهابات غشاء مخاطی و یا تورمی گلو(نزله ای) که دارای ترشح می باشند بسیار موثر است.

 

طریقه و مقدار مصرف

ریشه ی خشک شده ی ختمی را ابتدا باید با آسیاب به صورت پودر تبدیل کرد؛ سپس بر روی 3 تا 10 گرم از این پودر، یک استکان یا لیوان آب سرد اضافه نمود و به مدت نیم ساعت خیساند. (البته هر چه بیشتر خیسانده شود، بهتر است)؛ آن گاه با همزن، آن را به خوبی هم زد و سپس صاف کرد.

 

حاصل صاف شده را می توان به طور مستقیم و یا با یک قاشق عسل، مخلوط کرده و میل نمود. چون عسل، خود دارای اثرات ضدسرفه و گرفتگی صدا است، لذا در صورت مخلوط کردن این دو، اثر آن ها تقویت شده و کارایی بهتری را ایجاد می کند.

 

مهم ترین اثرات گزارش شده ریشه ختمی

ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهش دهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل.

 

ریشه ی ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد، سرفه های خشک را از بین می برد، تب را پائین می آورد،

 

اسهال خونی را شفا می دهد و ادرار را زیاد می کند

 

گل و برگ ختمی

گل ختمی چند نوع است از جمله "ختمی بنفش" ، "ختمی سفید" و "ختمی سیاه" که خواص ختمی بنفش بیشتر است.

 

ترکیبات مهم

گل و برگ ختمی دارای حدود 6 تا 9 درصد موسیلاژ می باشد که بیش ترین درصد آن، کمی قبل از گل دادن آن است. هم چنین ترکیبات فلاونوئیدی و مقدار بسیار کمی اسانس، از دیگر مواد گل و برگ ختمی هستند.

 

اثرات مهم

به عنوان نرم کننده ی گلو، خلط آور و ضدسرفه بسیار مفید است. اثر ضدسرفه ی آن از طریق کاهش ورم و التهابات گلو، و راه های بالای تنفسی می باشد.

 

هم چنین مصرف خوراکی آن، باعث کاهش تورم لایه ی مخاطی روده و معده می گردد.

 

استفاده موضعی له شده ی برگ تازه ی ختمی، جهت کاهش درد و التهاب نیش حشرات، مفید است.

 

طریقه و مقدار مصرف

بر روی 5 تا 10 گرم و یا برگ، و یا مخلوط این دو، یک لیوان آب سرد اضافه می کنیم، (حداقل نیم ساعت باید خیس بخورد.) سپس آن را به خوبی به هم می زنیم و می گذاریم یک تا دو ساعت به حال خود بماند. (هر چند بیش تر خیس بخورد و هم زده شود، بهتر است؛ چون مواد آن، بهتر استخراج شده و تاثیر بیش تری دارد.)؛ پس از آن صاف می کنیم. صاف شده را به دفعات، در روی می توان میل نمود(بین 3 تا 5 بار این میزان را روزانه می توان مصرف کرد).

 

ختمی در طب سنتی

ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و به طور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است.

 

* گل ختمی ملین و برطرف کننده ی یبوست است، بیماری های تنفسی را برطرف می کند، سرفه های خشک را از بین می برد. برای رفع گلو درد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید. گل ختمی عادت ماهیانه را منظم می کند.

 

* ریشه ی ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد، سرفه های خشک را از بین می برد، تب را پائین می آورد، اسهال خونی را شفا می دهد و ادرار را زیاد می کند.

 

کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند، تورم را رفع می کند، ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند و قند خون را تنظیم می کند.

 

ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و به طور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است.

 

* ضماد برگ ختمی در برطرف کردن دمل ها و ورم پستان و روم معده موثر است.

 

برای التیام شکستگی ها، برگ ختمی را به صورت ضماد در آورده و روی محل شکستگی بگذارید.

 

ضماد برگ ختمی در برطرف کردن درد سیاتیک مفید است، رعشه را برطرف می کند.

 

ورم بناگوش را می توانید با ضماد برگ ختمی درمان کنید.

 

برای رفع اسهال خونی: 10 گرم ریشه ی ختمی را پوست کنده و خرد کرده و در یک لیتر آب سرد خیس کنید و پس از 8 ساعت آن را صاف و مصرف نمایید.

 

عوارض جانبی

ختمی گیاه مفید و بی ضرری است و فقط زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.

 

کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه تبیان