سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

نگین دندان jewelthoot



 

 

نگین دندان

 

یکى از این وسایل زیبایى که در چند دهه اخیر رونق زیادی پیدا کرده و در کشور ما، استفاده از نگین است. نگین هایی که روى پوست صورت، ناخن، دندان و حتی چشم کاشته می شوند...

 

نگین دندان jewelthoot :

 

همیشه ظاهر مرتب، زیبا و دلنشین یک فرد باعث افزایش اعتماد بنفس، غرور و جذابیت وی می شود. این احساس برای زیبا بودن از دیرباز با انسان همراه بوده و در طول گذشت زمان این تنها روشهای زیبا شدن بود که ممکن بود دچار تغییر و تحول شوند.

 

استفاده از رنگها و الیاف طبیعی، پوست حیوانات یا پر پرندگان، سنگها و فلزات رنگین (قیمتی یا غیر قیمتی) و ... از ابزارهای آراستن ظاهر فرد بوده و هست. به مرور زمان و همگام با پیشرفت تکنولوژی و طرح ایده های نو برای زیبا شدن، زیوآلات گوناگونی تولید و در اختیار مردم قرار میگرفت، زیورآلاتی که بعضا اثراتی مخرب و زیان بار برای فرد داشته و ممکن است فرد را با مشکلاتی مواجه کند. تاتوهای پوستی، لنزهای غیر استاندارد رنگی چشم یا پیرسینگ های غیر مطمئن زبان، لبها، ابرو و ... و یا حتی لوازم و مواد تائید نشده و کم کیفیت معمول آرایشی مثال هایی از این گفته می باشد.

 

البته تا این قسمت زیاد ربطی به دندانپزشکی نداشت ولی یکی از این وسائل آرایشی به اسم نگین دندان هست که در چند سال اخیر در کشور ما کم کم جا بازمیکند. نگین های معتبری که اگر طبق اصول انتخاب و نصب شده باشند و از روی آگاهی از آنها استفاده شود و نگهداری از آن بدرستی انجام شود، می تواند صورتی زیبا همراه با لبخندی درخشان را به شما هدیه کنند!

 

به عنوان یک مقدمه مختصر، همانطور که اشاره شد با پیشرفت روزافزون تکنولوژى در زمینه آلات و ابزار زیبایى، همه روزه شاهد عرضه انواعی از این نوع وسایل هستیم که علی الخصوص در میان قشر خانمها و دختران جوان متقاضى زیادى دارد. ما براى زیباتر کردن ظاهر و چهره خود از روش هاى گوناگونى استفاده مى کنیم.

 

البته گاه برای زیباتر شدن هزینه هاى هنگفتى را متحمل مى شویم و چه بسا پس از مدتی مصرف، گرفتار عوارض جانبی این زیورآلات شویم. مثل کفش های زیبا و پاشنه بلند تنگی که شما می پوشید و به مهمانی میرید، کلی راه میرید و آخر شب که میشه احساس می کنید اصلا قابل تحمل نیست و بعد یه تاول بزرگ روی پشت پاهایتان میبینید... لنز رنگی که با لباس و آرایش ست کرده اید، رنگ یا ژلی که به موهایتان زده اید، تاتو و خال کوبیهایی که کرده اید، مژه یا ناخن مصنوعی و ... نمونه های دیگر زیبا شدن همراه با عوارض جانبی هستند! از جمله موارد نادر در ایران به حلقه ها و پین های مخصوص سوراخ کردن نرمه و لاله گوش، پره های بینی، ابروها، زبان، لبها و ... (piercing) م یتوانیم اشاره کنیم.

 

البته اگر هر کدام از موارد بالا را :

 

1. از سازنده مطمئن و تائید شده تهیه کنید

 

2. فرد کارگزارنده یا خود شما برای کارگزاری و استفاده ازآن مهارت و آموزش کافی داشته باشید

 

3. آن را طبق اصول خاص خودش مصرف کنید

 

4. به توصیه های گفته شده عمل کنید، عوارض جانبی را میتوانید بسیار کم کنید و یا به صفر برسانید.

 

یکى از این وسایل زیبایى که در چند دهه اخیر رونق زیادی پیدا کرده و در کشور ما، استفاده از نگین است. نگین هایی که روى پوست صورت، ناخن، دندان و حتی چشم کاشته می شوند. این نگین ها به شکل ها و جنس هاى مختلفی موجود بوده ولی عمدتا جنس آنها برلیان، کریستال و طلا است. البته نگین ها نیز همانند تمامی زیورآلات، با قیمت ها و هزینه های مختلفی و از نظر کیفی در محدوده وسیعی قابل تهیه هستند.


نگین هایى که روى دندان قرار مى گیرند جلاى خاصى را به دندان ها، لبخد فرد و چهره وی می دهند. نگین های دندانی عمدتا به صورت ثابت بوده و با یکسرى از مواد موجود در دندانپزشکى و توسط تکنیک خاصی روى دندان ثابت مى شوند به نحوی که در صورت مهارت دندانپزشک به بافت دندان آسیبى نمى رسد. البته فراموش نشود که این زیبایی و درخشندگی در حالى است که استفاده طولانی مدت از این نگین ها توصیه نشده و ممکن است به مرور زمان باعث تخریب میناى دندان شده و یا محلی مناسب برای گیر مواد غذایی و جرم شوند و طبیعتا باعث تغییر رنگ و یا پوسیدگی دندان شود (همانند براکت های اورتودنسی). پس شرط اول این است که فرد کاندید برای کاشت نگین دندان، بهداشت دهانی خود را بدرستی رعایت کند.

 

نگین هاى با جنس کریستال نسبت به نوع برلیان از دوام بیشترى برخوردارند، این در حالی است که نوع کریستالی درخشندگی بیشتری به دندان میدهد. نگین هایی که دندانپزشک در مطب برای شما کارمی گذارد، ممکن است بعدا براحتى از دندان جدا نشده و شما لازم باشد برای جدا کردن آن مجددا به دندانپزشک مراجعه نمائید. قاعدتا این نگین ها نباید با مسواک زدن از بین رفته و یا کنده شوند، منتها در صورتى که غذاهاى سفت جویده شود و یا مرتبا با وسیله ای نوک تیز به آن ضربه بخورد ممکن است کنده شده و از بین بروند.

 

جنس نگین ها بستگى به انتخاب و سلیقه افراد دارد، آنها در اشکال گوناگون به صورت کریستال هاى کوچک، رنگى و یا سفید در اختیار متقاضیان قرار مى گیرد.

 

عوارض جانبی و راهکارها:

 

عوارض ناشى از استفاده این نوع نگین ها بخصوص زمانى که دندانپزشک تخصص و مهارت کافى در این زمینه را نداشته باشد، افزایش بیشترى مى یابد. در صورتى که جنس این نوع نگین ها مرغوب تر باشد و افراد به طور صحیح و درست از آنها نگهدارى نمایند، ممکن است تا سه سال باقى مانده و فرد و نگین آسیبى نبینند، ولى در غیر این صورت در مدت خیلى کوتاهى از بین مى روند.

 

نگین هایى که روى دندان نصب مى شوند، توسط چسب مخصوصی با روش خاصی به دندان چسبانده می شوند. نگین های دندان یا به صورت یکبار مصرف و یا به مدت زمان طولانى (چند بار مصرف) مورد استفاده قرار مى گیرند. این نوع نگین ها به دلیل داشتن ماده پلاتینى دوام بیشترى دارند. آنهایى که یکبار مصرف هستند، بمدت ۶ ماه تا یک سال کارایى خواهند داشت و افراد مى توانند این نوع نگین ها را توسط یک وسیله نوک تیز از دندان جدا سازند، ولى نگین هایى که به صورت دائمى روى دندان نصب مى شوند، فقط باید توسط دندانپزشک جدا شوند، زیرا در غیر این صورت به دندان ها آسیب جدى وارد مى شود.

 

همانطور که اشاره شد، استفاده طولانی مدت از این نگین ها توصیه نشده و ممکن است به مرور زمان باعث تخریب میناى دندان شده و یا محلی مناسب برای گیر مواد غذایی و جرم باشند و طبیعتا باعث تغییر رنگ و یا پوسیدگی دندان شوند (همانند براکت های اورتودنسی). پس شرط اول این است که فرد کاندید برای کاشت نگین دندان، بهداشت دهانی خود را بدرستی رعایت کند.

 

اگر شما جزء دوستانی هستید که تمایل به کاشت نگین روی دندان خود دارید، چند توصیه را فراموش نکنید:

 

1. نگین را از شرکت سازنده مطمئن و تائید شده تهیه کنید، فراموش نکنید که کیفیت نگین در ظاهر زیبا، دوام و بهداشت تاثیر زیادی دارد.

 

2. دندانپزشک یا فرد کارگزارنده برای کاشت نگین باید علم و مهارت کافی را داشته باشه، باز یادآوری می شود که این عمل با تکنیک خاصی انجام می شود.

 

3. به توصیه های دندانپزشک و کارخانه سازنده برای استفاده بهینه از نگین و طریقه مسواک زدن و رعایت بهداشت عمل کنید.

 

4. اگر جزء افرادی هستید که دندانهای شما جرم زیادی دارند به هیچ وجه استفاده از این نگین ها قبل از جرم گیری و آموزش بهداشت برای شما مناسب نیست.

منبع :pezeshk.com


ویدیو مرتبط :
نگین دندان، جواهر دندان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آبسه دندان،یکی از بیماری های شایع در کودکان



علائم :برآمدگي قرمز و متورم در يك طرف دندان در لثه - درد زق زق كننده - حساسيت و تورم در همانطرف صورت - ورم غده‌هاي گردن - درد زيرگوش در همانطرف پيله دندان، يا آبسه دندان، يك حفره پر از چرك است كه در ريشه دندان پوسيده بوجود مي‌آيد.

در دندانهاي شيري پيله دندان در صورتيكه درمان نشود ميتواند بر دندان دائمي كه بعداً بايد در بيايد. آسيب برساند. پيله دندان بسيار دردناك است زيرا در يك محيطي بسته و محصور قرار دارد و مسكن‌ها هم بر روي آن تأثير نمي‌گذارند.

پیله دندان

آيا خطرناك است؟

پيله دندان بايد فوراً درمان شود زيرا ناراحتي زيادي توليد مي‌كند و ميتواند منجر به از دست دادن دندان شود.


ابتدا چه كار بايد بكنيد؟


1- لثه اطراف دندان را بررسي كنيد و اگر متوجه يك برآمدگي قرمز شديد بآرامي آنرا با نوك انگشت خود لمس كنيد. چيزي نرم و اسفنجي را احساس خواهيد كرد كه در حقيقت انبوهي از چرك جمع شده است.

2- براي تسكين دادن درد به كودك خود آسپرين بچه يا شربت استامينوفن بدهيد. از بيحس كننده‌هاي موضعي مانند دانه ميخك استفاده نكنيد. زيرا ممكن است به حاشيه لثه لطمه بزند و مشكلات دنداني بيشتري بوجود آورد.

شربت استامینوفن

3- دهان كودك خود را با يك محلول آب نمك ضعيف شستشو دهيد تا دمل را زودتر بتركاند و هرگونه چرك را كه از آن خارج شده است بشويد.

4- از يك كيسه يا بطري آب گرم براي آرام كردن درد استفاده كنيد.

5-بلافاصله به دندانپزشك يا نزديكترين مركز اورژانس مراجعه نمائيد.

دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟


دكتر ي دندانپزشك يا از طريق شكافتن لثه و يا كشيدن دندان (در صورتيكه راهي براي حفظ آن وجود نداشته باشد).چرك را خارج مي‌سازد. هر دو روش تحت بيحسي انجام ميشوند.

دندان درذ

براي ريشه كني عفونت، دكتر يا دندانپزشك يك دور آنتي بيوتيك را تجويز مي‌كند. ممكن است يك دهان شويه نيز براي مصرف سه يا چهار بار در روز تا بهبودي زخم توصيه نمايد.

شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟


براي به حداقل رساندن فساد دندان، مرتباً براي كودك مسواك بزنيد.

مسواک زدن

از سن سه سالگي به بعد، كودك خود را بطور مرتب نزد دندانپزشك ببريد.

شيريني جات و مواد قندي را از غذاهاي كودك خود كمتر كنيد.