سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

نگاهی به معنای لوگوهای مشهور خودروسازان


طراحان لوگو با در نظر گرفتن همه جوانب، معنای خاصی برای لوگوی خود در نظر می گیرند. در ادامه به معنا و مفهوم لوگوی برخی از شرکت های خودروسازی مشهور پرداخته می شود.

کسب و کار: کلمه لوگو (logo) از واژه یونانی (logos) به معنای زبان مشتق شده؛ لوگو یک نماد و علامت، و نمایانگر یک سازمان، محصول و ... است. معادل فارسی لوگو و آرم را «نشانه» قرار داده اند. نشانه ها ممکن است حرف،عدد، تصویر، طرح گرافیکی یا ترکیبی از آنها باشند.

نشانه نمایانگر حجم زیادی از اطلاعات است که در یک بیان بصری متراکم شده است؛ به همین دلیل در طول تاریخ، از نمادها و نشانه ها که دارای هویتی بصری هستند، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. نشانه یک سازمان باید مروج بصری آن باشد؛ هویتی که به آسانی و به سرعت قابل تشخیص باشد.

لوگو یک نمای گرافیکی و یا تصویری است که می تواند ارتباط لازم را میان ذهن مشتری و برند ایجاد کند. یک شکل مناسب می تواند هزاران حرف برای گفتن داشته باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، لوگوی یک برند یکی از مهمترین عناصر خارجی دیداری برای مشتریان است؛ از این رو صاحبان کسب و کار سعی می کنند تا برای جلب نظر مشتریان، هر چه بیشتر به زیبایی عناصر دیداری برندشان توجه کنند.

در طراحی لوگو باید به رنگ، قالبق و دیگر اجزای آن توجه کرد؛ زیرا هر یک از آنها معنا و مفهوم خاص خود را به مخاطبان منتقل می کنند و تاثیر خاص خود را بر آنها می گذارند؛ برای مثال، بر اساس تحقیقات انجام شده دیدگاه افراد به شکل کلی لوگوها کاملا متفاوت است و در ذهن مخاطبان، لوگوهای گرد و یا زاویه دار معانی مختلفی می یابند.

افراد لوگوهای گرد را نشان دهنده تعامل و ارتباط میان محیط و داخل می دانند. گردی با نزدیک بودن، صمیمی بودن و هماهنگی ارتباط دارد. در مقابل، اشکال زاویه دار نشاندهنده انرژی، محکم بودن و قدرت هستند. لوگوی مطلوب فرهنگ های مشرق زمین، گرد است و در فرهنگ غربی لوگوهای زاویه دار بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

صاحبنظران بر این عقیده اند که با جهانی شدن برندها، گرایش عمومی بیشتر به سمت و سوی طرح های مشرق زمین سوق پیدا کرده است و طبق تحقیقات، 68 درصد شرکت ها تمایل دارند تا لوگویشان را از شکل زاویه دار به گرد تغییر دهند. همانگونه که گفته شد، طراحان لوگو با در نظر گرفتن همه جوانب، معنای خاصی برای لوگوی خود در نظر می گیرند. در ادامه به معنا و مفهوم لوگوی برخی از شرکت های خودروسازی مشهور پرداخته می شود.

لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند

تویوتا

لوگوی تویوتا از سه بیضی تشکیل شده است که معرف قلب مشتری، قلب تولید و قلب پیشرفت فنی است که در حال گسترش است و نمایانگر فرصت های بیکرانی است که دور دو بیضی دیگر قرار گرفته است.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند

مرسدس بنز

ستاره سه پری که نشان مرسدس بنز است، به معنای تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است. این لوگو اولین بار روی دایملر مدل 1909 دیده شد. لوگوی کنونی که در آن حلقه ای به دور یک ستاره اضافه شده است، در سال 1937 طراحی شد و نشان تاج افتخاری است برای این برند.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند

سیتروئن

لوگوی این خودرو در ظاهر حرکت رو به بالا را نشان می دهد اما در واقع طراح آن با هدف دیگری آن را خلق کرده است. آندره سیتروئن، کار در صنعت موتور را با تولید چرخدنده آغاز کرد و علامت نظامی دوتایی آن در واقع نماد دندانه های چرخدنده است.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند

مزدا

آرم مزدا چیزی شبیه یک لاله خوش فرم است و نمایانگر بال های باز شده است. در فرهنگ ژاپن علامت 7 به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند

رنو

لوگوی رنو شبیه الماس است و اولین بار به صورت آرم ایستاده، روی در موتور به کار ایستاده، روی در موتور به کار رفت و بوق خودرو پشت آن قرار می گرفت. در سال 1922 قسمت مرکزی نشان برای خروج هوا بریده شد. رنو نشان امروز خود را از سال 1924 با خود همراه دارد.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند

سوبارو

سوبارو اولین کارخانه ژاپنی تولیدکننده خودرو بود. نشان این شرکت به ستارگان خوشه پروین در صورت فرکی اشاره دارد.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند

بی ام و

از وقتی BMW به تولید موتور هواپیما روی آورد، آرم امروز خود را برگزید. این آرم نشانگر یک ملخ خوش فرم و در حال چرخش هواپیما است و رنگ آبی آن یادآور آسمان است.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند


هیوندای

لوگوی هیوندای یک بیضی است که حرف H با فوت خاص بیضی مانند، درون آن قرار دارد. می توان آن را به نوعی سمبلی از هدف کارخانه برای پیشرفت دانست؛ بدین صورت که بیضی نمادی از گسترش و افق جهانی است و حرف H مورب نمادی از دو انسان یعنی کارخانه و مشتری است که به یکدیگر دست مشارکت داده اند.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند

ولوو

دایره پیکان دار در آرم و لوو، نشانه قراردادی فولاد است. دایره و پیکان همچنین یادآور سپر، نیزه وسیاره مریخ است که سمبل شیمیایی برای آهن نیز هست.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند
پیکان

اولین نشانه ای که در صنعت خودروسازی ایران به کار رفت، تصویری از یک ارابه باستانی و یک اسب در حال حرکت بود که در سال های میانی دهه 40 بر روی پیکان نقش بست. نشانه ای که گه گاه در تبلیغات پیکان به حرکت درمی آمد و به صورت انیمیشن جان می گرفت. این آرم تا پایان تولید پیکان بر روی آن باقی ماند.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند

سمند

پیش از آنکه سمند در خط تولید انبوه قرار گیرد، نشانه خود را یافته بود. در کشاکش سخت تولید خودروی ملی، مسئولان ایران خودرو، طراحی آرم جدیدی برای این محصول را به فراخوان عمومی گذاشتند و در نهایت طرح سر یک اسب به عنوان بهترین اثر برای قرار گرفتن بر روی بدنه خودروی سمند برگزیده شد. طرحی که آشکارا با نام خودرو نیز همخوانی داشت.



لوگوها با صدای بلند با ما سخن می گویند


سایپا

این آرم علاوه بر تحرک، واجد صفاتی چون بالندگی و توسعه است و هم اکنون تبدیل به یکی از آشناترین نشانه های صنعتی ایران شده است.


ویدیو مرتبط :
نگاهی متفاوت به داستان مشهور خلخال دختر یهودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


شبکه National Broadcasting Company) NBC) یکی از بزرگترین شبکه های تلویزیونی در آمریکا است. با دقت در نشان رنگارنگ این شبکه احتمالاً طاووسی که در این نشان وجود دارد تشخیص می دهید.

مدیران:

amazon

شاید نشان سایت آمازون در نگاه اول هیچ مورد پنهانی در خود نداشته باشد، اما پشت ظاهر ساده این شرکت، رازی نهفته است. به فلشی که زیر کلمه amazon قرار دارد دقت کنید. این لبخند زیبا در حقیقت حرف a را به z وصل می کند تا با اعتماد به نفسی خاص به بیننده القا کند که هر چیزی در آمازون پیدا می شود.


 
Eighty20

Eighty20 موسسه ای در زمینه مشاوره های تجاری است. اکثر افراد با دیدن این لوگو شاید تصور کنند این لوگو هیچ پیامی را نمی رساند. اما تمام پیام در مربع های خاکستری و آبی ای است که نقش صفر و یک را بازی می کنند. پس اگر دوباره به این لوگو نگاه کنید، خواهید دید که ردیف اول 1010000 و ردیف دوم 0010100 را ساخته اند که اعداد ۸۰ و ۲۰ را به باینری نمایش می دهند.

 

FedEx


‎لوگوی شرکت FedEx را شاید بتوان بهترین نمونه از نشان هایی با مضمون های پنهان برشمرد. اگر با دقت در این لوگو دقت کنید، متوجه نمادی که بین دو حرف E و x ساخته شده، خواهید شد. این فلش نشانگر سرعت و دقت است. مهمترین فاکتورهای شرکتی مانند FedEx.

 

Toblerone


‎همانطور که احتمالاً می دانید، توبلرون یک شرکت شکلات سازی در شهر برن واقع در سوئیس است. این شهر به «شهر خرس ها» نیز معروف است. بدین ترتیب طراحان نشان این شرکت حداکثر استفاده را از این شهرت کرده و اگر با دقت به کوهی که در نماد این شرکت است، نگاه کنید، خرسی در حالت ایستاده خواهید دید.

 

Sony Vaio


‎وایو را که حتماً می شناسید. نامی تجاری که سونی بر لپ تاپ هایش نهاده است. فکر می کنید در لوگوی وایو پیامی نهان وجود دارد؟ اگر کمی هوشمند باشید، پاسختان «بله» است. 

‎دو حرف اول Vaio نمایانگر سیگنال های آنالوگ و دو حرف دوم آن که شبیه 0 و 1 هستند، سیگنال های دیجیتال را نشان می دهند.

 

Sun Microsystems


‎لوگوی شرکت Sun از شناخته شده ترین نشان های دنیای فناوری است. این نشان را از هر جهتی که بخوانید، Sun خوانده می شود. طراحی این نشان را پروفسور Vaughan Pratt از دانشگاه استنفورد انجام داده است.

 

GreenLabs


‎این لوگو درختی معمولی را نشان می دهد که در نگاه اول زیاد هم جالب به نظر نمی رسد. اما اگر کمی دقت کنید، می توانید برگ های آن را شبیه یک مغز نیز تصور کنید. بدین ترتیب این لوگو استعداد، هوشمندی و قدرت مشورت و همفکری کارمندان شرکت را به خوبی القا می کند.

 

NBC


‎شبکه National Broadcasting Company) NBC) یکی از بزرگترین شبکه های تلویزیونی در آمریکا است. با دقت در نشان رنگارنگ این شبکه احتمالاً طاووسی که در این نشان وجود دارد تشخیص می دهید. طاووسی با دم شش رنگ که نشان دهنده این است که این لوگو در شش زمان طراحی و تکمیل شده است. همچنین سر طاووس به سمت راست اشاره دارد که نمایانگر رو به جلو بودن آن است.

 

Formula 1


‎با اولین نگاه به این لوگو شاید مورد خاصی توجه شما را جلب نکند. اما با کمی دقت متوجه وجود 1 بین حرف F و قسمت قرمز رنگ، می شوید. القای حس سرعت در این لوگو با دقت و ظرافتی خاص انجام شده است.