سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

نگاهی بر «بدترین» شغل های دنیا در سال 2016


رانند کامیونی که هر روز آشغال ها را در سطح شهر جمع آوری می کند بدترین شغل دنیا را دارد یا کسی که با جان خود بازی می کند تا شیشه آسمان خراش ها را پاک کند؟ کدام بدترین شغل است؟ هیچ کدام!

هفته نامه صدا - نسیم بنایی: رانند کامیونی که هر روز آشغال ها را در سطح شهر جمع آوری می کند بدترین شغل دنیا را دارد یا کسی که با جان خود بازی می کند تا شیشه آسمان خراش ها را پاک کند؟ هیچ کدام! شغل های بسیاری وجود دارند که به دلیل سختی زیاد یا ظاهر نامطلوب شان به نظر می آید جزو بدترین شغل های دنیا باشند؛ اما شغلی که موفق به کسب رتبه «بدترین» در جهان شده است بسیار دور از ذهن است. قلم، کاغذ و یک رکوردر کوچک برای ضبط صدا، این ها ابزار دم دستی کسانی هستند که شغل شان عنوان بحث برانگیزِ «بدترین» را به خود اختصاص داده است؛ کسانی که معمولا به جای دیده شدن، خوانده می شوند: «روزنامه نگاران».

نگاهی بر «بدترین» شغل های دنیا در سال 2016

شغل بد از نظر بسیاری از آدم ها یعنی شغلی که سخت باشد مثل کارگر معدن یا شغلی که با سختی های خدمت رسانی در ارتباط باشد مثل پیشخدمت رستوران که باید به صورت دائم در خدمت مشتری ها باشد.اما موسسه «کاریر کست» برای سومین سال متوالی عنوان «بدترین» را به شغلی داده است که  اغلب مردم چنین تصوری در مورد آن ندارند. یعنی شغل «روزنامه نگاری» یا «خبرنگاری». شادی، 28 ساله یکی از خبرنگاران ساکن تهران است.

او می گوید: «هر بار می گویم خسته هستم، دوستانم می خندند و می گویند می نویسی یا بیل می زنی؟» همین اظهارات ساده به خوبی نشان می دهد که از نظر افراد مختلف، روزنامه نگاری کار سختی نیست و در نتیجه نمی تواند به عنوان بدترین شغل جهان که الزاما باید سخت ترین شغل جهان نیز باشد، قرار بگیرد.

نگاهی بر «بدترین» شغل های دنیا در سال 2016

موسسه هایی که مشاغل دنیا را در طیف «بدترین» تا «بهترین» رتبه بندی می کنند به صورت روش مند و به کمک چندین فاکتور متنوع تحلیل خود را روی شغل ها انجام می دهند. محیط کار به لحاظ شرایط فیزیکی و روانی و همچنین ساعات کاری نخستین بخشی است که مورد بررسی قرار می گیرد. درآمد جزو مهم ترین موارد است؛ در این زمینه هم میزان حقوق و هم ظرفیت رشد درآمد مورد بررسی قرار می گیرد.

چشم انداز شغل، میزان رشد استخدامی و احتمال بیکاری از دیگر موارد است؛ و در نهایت 11 فاکتور مربوط به استرس و اضطراب وجود دارند که روی هم رفته میزان خوب یا بد بودن یک شغل را تعیین می کنند. بررسی همگی این فاکتورها نشان می دهد «رسانه» فضای خوبی برای کار کردن نیست؛ گزارشگران روزنامه در میان 200 شغلی که مورد بررسی قرار گرفته اند، رتبه 200 یعنی بدترین شغل را به خود اختصاص داده اند. گویندگی خبر نیز رتبه 198 را به خود اختصاص داده است.

البته برخی از فعالان عرصه رسانه و خبر معتقدند اوضاع قبلا به این شکل نبوده است. آنا بالدوین، گوینده پیشین رادیو در کانکتی کات امریکا در گفت و گو با «کاریر کست» گفته است: «بازار خبر طی سال های گذشته تغییرات بسیاری داشته است اما این تغییرات در مسیر خوبی نبوده است.» او که اکنون دیگر در این حرفه کار نمی کند، گفته است: «وقتی مردم از من می پرسند که آیا دلم برای آن تنگ نشده است؟ می گویم احساس می کنم از یک کشتی در حال غرق نجات پیدا کرده ام.»

نگاهی بر «بدترین» شغل های دنیا در سال 2016

شغل خبرنگاری یکی از کمترین درآمدها را در جهان به خود اختصاص داده است. برای مثال طبق گزارش بیزنس اینسایدر، در حالی که یک متخصص هوش بری به طور متوسط سالانه 258 هزار و 100 دلار درآمد دارد، متوسط درآمد یک خبرنگار تنها 37 هزار و 200 دلار در سال است. این متوسط درآمد در کشورهای کمتر توسعه یافته ای که مردم توجه چندانی به خبر و رسانه نشان نمی دهند، حتما بسیار پایین تر است.

چرا روزنامه نگاری بدترین شغل دنیاست؟

کاهش تدریجی مطبوعات چاپی در قرن اخیر یکی از مهم ترین دلایل سقوط صنعت روزنامه نگاری و کاهش درآمدهای خبرنگاران در سال های اخیر بوده است. خبرهایی که در گذشته رایگان نبودند و باید برای به دست آوردن آن ها پول پرداخت می شد این روزها به صورت آنلاین و روی گوشی های تلفن همراه به راحتی در دسترس است. بسیاری از روزنامه های چاپی رویکرد خود را تغییر داده اند و به روزنامه نگاری آنلاین روی آورده اند. نمونه های بسیاری از روزنامه ها وجود دارند که نسخه چاپی آن ها دیگر منتشر نمی شود؛ آخرین آن ها روزنامه ایندیپندنت بود که آخرین نسخه چاپی خود را در 27 مارس 2016 منتشر کرد و اعلام کرد از این به بعد فقط از طریق اینترنت به انتشار اخبار می پردازد. علاوه بر این مسئله، تبلیغات نیز که نقش مهمی در درآمدزایی برای رسانه ها دارند روندی کاهش داشته اند. احتمال رشد درآمد نیز برای روزنامه نگاری تنها 9 درصد است.

اما مسائل مادی تنها بخشی از دلایل «بد» شناخته شدن یک شغل هستند. همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، فاکتورهای بسیاری وجود دارند که خوب یا بد بودن یک شغل را تعیین می کنند. شغل روزنامه نگاری در همه کشورهای دنیا از امنیت پایینی برخوردار است و در عین حال با تنش و استرس بالایی همراه است. بسیاری از خبرنگاران جنگی که باید گزارش هایی از صحنه جنگ برای رسانه خود تهیه کنند همیشه در معرض خطر از دست دادن جان خود هستند. به همین خاطر است که خبرنگاری از شغل آتش نشانی نیز پرخطرتر شناخته شده است. علاوه بر آن خبرنگارانی که در حوزه روزنامه نگاری تحقیقی دست به افشاگری می زنند همیشه باید نگران از دست دادن شغل خود باشند.

نگاهی بر «بدترین» شغل های دنیا در سال 2016

به همان اندازه که بدترین شغل ها در رتبه بندی جهانی، دور از ذهن بوده اند، بهترین شغل ها نیز تقریبا قابل حدس زدن نیستند. شاید چندان قابل درک نباشد که چرا ریاضی دان یا گفتار درمانی جزو ده شغل اول و بهتر دنیا هستند اما نکته ای که در بررسی ها و تحلیل ها مورد بررسی قرار نمی گیرد، میزان علاقه افرادی است که در هر یک از این شغل ها سرگرم کار هستند. ممکن است کسی در بهترین شغل دنیا مثل ریاضی مشغول به کار باشد اما به کاری که انجام می دهد علاقه نداشته باشد و در مقابل شخصی بدترین شغل دنیا مثل خبرنگاری را داشته باشد و از انجام آن لذت ببرد.

درآمد بدترین مشاغل دنیا

•    45970 دلار: متوسط دستمزد آتش نشانی در سال 2016
•    23210 دلار: متوسط درآمد راننده تاکسی در سال 2016
•    29010 دلار: متوسط درآمد دی جی در سال 2016
•    37200 دلار: متوسط درآمد گوینده رادیو در سال 2016
•    30660 دلار: متوسط درآمد کارگر سمپاش در سال 2016


ویدیو مرتبط :
بدترین های سال 2016 در دنیای فناوری و تکنولوژی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش از 55 سال نبرد ایران و کره/ نگاهی به بهترین و بدترین نتایج



مسابقه فوتبال بین ایران و کره جنوبی,تاریخچه مسابقات فوتبال بین ایران و کره جنوبی

گزارش مهر از 55 سال نبرد ایران و کره/ نگاهی به بهترین و بدترین نتایج

تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی درحالی روز 28 خرداد برای بیست و هفتمین بار در تاریخ برابر هم صف آرایی می‌کنند که ایرانی‌ها در اندیشه رسیدن به یازدهمین پیروزی و صعودی فراموش نشدنی به جام جهانی 2014 هستند. بهترین نتیجه ایران در 55 سال رقابت پیروزی با 6 گل برابر کره بوده و در بدترین نتیجه هم 5 گل از حریف دریافت کرده است.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی دو قدرت مطرح شرق و غرب آسیا، در بسیار‌ی از تورنمنت‌های مهم فوتبال قاره کهن به عنوان رقیب همدیگر خصوصا در سال‌های اخیر بوده‌اند. آنها تا به امروز شش مرتبه در مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی به مصاف هم رفته‌اند که سهم هر کدام از دو تیم یک پیروزی بوده و چهار مسابقه دیگر با تساوی به پایان رسیده است.

این دو تیم مطرح در سال 2010 هم در یک گروه قرار داشتند که شاگردان آن زمان افشین قطبی، در بازی آخر در سئول با از دست دادن پیروزی، از صعود به جام جهانی بازمانند و تیم‌ کره‌شمالی به همراه کره‌جنوبی مستقیما راهی جام‌جهانی آفریقای جنوبی شد و عربستان هم از آن گروه به بازی پلی‌آف رسید.

حالا پس از گذشت 4 سال و یک روز از آن تساوی تلخ، سه‌شنبه 28 خردادماه بار دیگر تکلیف صعود به جام جهانی به بازی رودروی کره‌جنوبی و ایران در زمین کره‌ بستگی دارد، مسابقه‌ای که برنده آن مستقیما به جام جهانی صعود خواهد کرد و در صورت کسب نتیجه مساوی و یا باخت هر کدام از دو تیم، نتیجه بازی ازبکستان با قطر تکلیف تیم‌های صعود کننده از این گروه را مشخص می‌کند.

اما پیشینه نبردهای ایران و کره‌جنوبی به بیش از 55 سال پیش بازمی‌گردد. ایران در چارچوب مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی 1958 توکیو به مصاف کره‌جنوبی رفت و با نتیجه 5 بر صفر مقابل این تیم تن به شکست داد که این تلخ‌ترین و سنگین‌‌ترین باخت تیم ملی فوتبال کشورمان برابر این تیم شرق آسیا بوده است. آخرین رقابت رودروی دو تیم هم به بازی رفت از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2014 برزیل باز می‌گردد، دیداری که روز 25 مهرماه سال گذشته در تهران برگزار شد و با گل جواد نکونام، ایران 3 امتیاز ارزشمند از کره‌ای‌ها گرفت.

از سال 1958 تا به امروز دو تیم ایران و کره‌جنوبی 26 مرتبه در چارچوب مسابقات مختلف به مصاف هم رفته‌اند که 10 پیروزی، 5 تساوی، 11 شکست، 29 زده و 32 خورده در کارنامه مردان ملی‌پوش کشورمان ایران ثبت شده است. البته در این بین دو بازی دو تیم در پایان وقت‌های قانونی و اضافه برنده نداشت و ضیافت پنالتی‌ها رای به برتری کره‌جنوبی داد که این شکست‌ها در آمار باخت‌های ایران برابر کره ثبت شده است. ضمن اینکه اگر گل‌های زده و خورده در این پنالتی‌ها را هم حساب کنیم 35 گل زده و 41 گل خورده برای ایران ثبت خواهد شد.

باخت 5 بر صفر برابر کره‌جنوبی در نخستین رویارویی دو تیم، بدترین باخت ایرانی‌ها برابر پرافتخارتین تیم آسیا در صعود به جام جهانی است اما پیروزی 6 بر 2 در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های 1996 آسیا، بهترین و شیرین‌ترین برد ایران مقابل این تیم بود.

علی دایی با 4 گل زده، برترین گل‌زن ایران مقابل کره‌جنوبی است، گل‌هایی که همگی در بازی معروف 6 بر 2 به ثمر رسید و علی کریمی هم در بازی فراموش نشدنی یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های 2004 آسیا هت‌تریک کرد و با 3 گل زده بعد از دایی قرار دارد.

غلامحسین مظلومی، حسن روشن، کریم باقری، مسعود شجاعی و جواد نکونام هر کدام دو مرتبه و علیرضا خورشیدی، علی جباری، حسین کلانی، حمید درخشان، کریم باوی، سیروس قایقران، خداداد عزیزی، وحید هاشمیان، غلامرضا عنایتی و حسین بادامکی هر کدام یک مرتبه دروازه کره‌جنوبی را در این سال‌ها باز کرده‌اند. ضمن اینکه "هو کیم این" هم در سال 1971 که نخستین پیروزی ایران برابر کره رقم خورد، به اشتباه دروازه تیم خود را باز کرد.

مسابقه فوتبال بین ایران و کره جنوبی,تاریخچه مسابقات فوتبال بین ایران و کره جنوبی

- در زیر اشاره‌ای گذرا به دیدارهای ایران و کره جنوبی خواهیم داشت:

بازی شماره یک - 28/5/1958

* ایران صفر - کره‌جنوبی 5، ورزشگاه توکیو (بازی‌های آسیایی 1958)

بازی شماره 2 - 11/12/1970

* ایران صفر - کره‌جنوبی یک، ورزشگاه سوفاچالاسای بانکوک (بازی‌های آسیایی 1970)

گل: لی هوی تائک (59) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 3 - 10/9/1971

* ایران صفر - کره‌جنوبی 2، ورزشگاه مونیسیپال سئول (بازی دوستانه)

بازی شماره 4 - 12/9/1971

* ایران 2 - کره‌جنوبی صفر، ورزشگاه مونیسیپال سئول (بازی دوستانه)

گل‌ها: علیرضا خورشیدی (35) و هو کیم این (40 - گل به خودی) برای ایران

بازی شماره 5 - 19/5/1972

* ایران 2 - کره‌جنوبی یک، ورزشگاه سوفاچالاسای بانکوک (جام ملت‌های 1972 آسیا)

گل‌ها: علی جباری (48) و حسین کلانی (108) برای ایران - یی چون پارک (65) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 6 - 11/9/1974

* ایران 2 - کره‌جنوبی صفر (بازی‌های آسیایی 1974)

گل‌ها: غلامحسین مظلومی (74 و 90) برای ایران

بازی شماره 7 - 3/7/1977

* ایران صفر - کره‌جنوبی صفر، ورزشگاه گودئوک بوسان (مقدماتی جام جهانی 1978)

بازی شماره 8 - 11/11/1977

* ایران 2 - کره‌جنوبی 2، ورزشگاه آزادی تهران (مقدماتی جام جهانی 1978)

گل‌ها: حسن روشن (89 و 90) برای ایران - لی یونگ مو (28 و 88) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 9 - 23/11/1982* ایران یک - کره‌جنوبی صفر، ورزشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو (بازی‌های آسیایی 1982)

گل: حمید درخشان (47) ایران

بازی شماره 10 - 1/10/1986

* ایران یک (4) - کره‌جنوبی یک (5)، ورزشگاه گودئوک بوسان (بازی‌های آسیایی 1986)

گل‌ها: کریم باوی (84) برای ایران - پارک چانگ سئون (34) برای کره جنوبی

مسابقه فوتبال بین ایران و کره جنوبی,تاریخچه مسابقات فوتبال بین ایران و کره جنوبی

بازی شماره 11 - 11/12/1988

* ایران صفر - کره‌جنوبی 3، ورزشگاه الاهلی دوحه (جام ملت‌های آسیا 1988 قطر)

گل‌ها: بیونگ بیونگ جو (26 و 57) و هوانگ سئون هنگ (42) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 12 - 3/10/1990

* ایران یک - کره‌جنوبی صفر، ورزشگاه کارگران پکن (بازی‌های آسیایی 1990)گل: سیروس قایقران (107) برای ایران

بازی شماره 13 - 16/10/1993

* ایران صفر - کره‌جنوبی 3، ورزشگاه الخلیفه دوحه (مقدماتی جام جهانی 1994)

گل‌ها: پارک یونگ بائه (18)، ها سئوک جو (79) و کو یونگ وون (81) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 14 - 16/12/1996

* ایران 6 - کره‌جنوبی 2، ورزشگاه آل مکتوم دبی (یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های 1996 آسیا)

گل‌ها: کریم باقری (31)، خداداد عزیزی (52) و علی دایی (66،77، 82 و 89 - پنالتی) برای ایران - کیم دو هون (11) و شین تائه یونگ (34) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 15 - 23/10/2000

* ایران یک - کره‌جنوبی 2، ورزشگاه تریپولی لبنان (یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2000 آسیا)

گل‌ها: کریم باقری (71) برای ایران و کیم سانگ سیک (90) و لی دونگ گوک (99) برای کره جنوبی

بازی شماره 16 - 24/4/2001

* ایران صفر - کره جنوبی یک، ورزشگاه ملی قاهره (جام ال جی)

گل: کیم دو هون (6 - پنالتی) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 17 - 31/7/2004

* ایران 4 - کره‌جنوبی 3، ورزشگاه شاندونگ جینان (یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های 2004 آسیا)

گل‌ها: علی کریمی (10، 20 و 77) و پارک جین سوب (51 - گل به خودی) برای ایران - سئول کی هیون (16)، لی دونگ گوک (25) و کیم نام ایل (68) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 18 - 12/10/2005

* ایران صفر - کره‌جنوبی 2، ورزشگاه جام جهانی سئول (دیدار دوستانه)

گل‌ها: چو وون هی (1) و کیم جین کیو (90) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 19 - 2/9/2006

* کره‌جنوبی یک - ایران یک، ورزشگاه جام جهانی سئول (مقدماتی جام ملت‌های 2007 آسیا)

گل‌ها: سئول کی هیون (2+45) برای کره‌جنوبی - وحید هاشمیان (3+90) برای ایران

بازی شماره 20 - 15/11/2006

* ایران 2 - کره‌جنوبی صفر، ورزشگاه آزادی تهران (مقدماتی جام ملت‌های 2007 آسیا)

گل‌ها: غلامرضا عنایتی (48) و حسین بادامکی (90) برای ایران

مسابقه فوتبال بین ایران و کره جنوبی,تاریخچه مسابقات فوتبال بین ایران و کره جنوبی

بازی شماره 21 - 22/7/2007

* ایران صفر (2) - کره‌جنوبی صفر (4)، ورزشگاه بوکیت جلیل کوالالامپور (یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های 2007 آسیا)

بازی شماره 22 - 12/2/2009

* ایران یک - کره‌جنوبی یک، ورزشگاه آزادی تهران (مقدماتی جام جهانی 2010)

گل‌ها: جواد نکونام (58) برای ایران و پارک جی سونگ (82) برای کره‌جنوبی

بازی شماره 23 - 17/6/2009

* کره‌جنوبی یک - ایران یک، ورزشگاه جام جهانی سئول (مقدماتی جام جهانی 2010)

گل‌ها: پارک جی سونگ (80) برای کره‌جنوبی و مسعود شجاعی (51) برای ایران

بازی شماره 24 - 7/9/2010

* کره‌جنوبی صفر - ایران یک، ورزشگاه جام جهانی سئول (بازی دوستانه)

گل: مسعود شجاعی (35) برای ایران

بازی شماره 25 - 22/1/2011

* ایران صفر - کره‌جنوبی یک، ورزشگاه اف سی قطر دوحه (یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های 2011 آسیا)گل: یون بیت گارام (105) کره‌جنوبی

بازی شماره 26 - 16/10/2012

* ایران یک - کره‌جنوبی صفر، ورزشگاه آزادی تهران (مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2014)

گل: جواد نکونام (75) برای ایران

بازی شماره 27 - 18/06/2013

* کره‌جنوبی ؟ - ایران ؟، ساعت 16:30، ورزشگاه اولسان

 

/خبرگزاری مهر