سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

نکته هایی مهم در نگهداری فرش دستباف



نگهداری فرش دستباف, نحوه استفاده از فرش دستباف


بیشترین آسیب دید‌گی‌های فرش دستباف بر اساس تجربیات مشاهده شده مربوط به ساییدگی، پوسیدگی، بیدخوردگی و تداخل رنگ است.

_ فرش دستباف را روی سطح هموار مانند سنگ، سرامیک، موزائیک، و پارکت پهن شود، این سطح باید صاف، خشک و عاری از گرد و خاک باشد.

_ نباید فرش دستباف بر روی سطح گچی، خاکی یا آهکی گسترده شود، این مواد به علت قلیایی بودن باعث تجزیه پشم و ابریشم خواهند شد. هر چند فرش دستباف به اندازه کافی سنگین بوده و این امر جابجایی آن را محدود کند، ولی در طول زمان ممکن است که در یک جهت حرکت کند، در این صورت برای جلوگیری از حرکت فرش می‌توان از ترمز فرش که به صورت قطعه‌ای از لاستیک خاص است که در زیر فرش قرار می‌گیرد از حرکت آن جلوگیری کرد.

_ از قرار دادن اشیای سنگین و دارای پایه‌های باریک مانند مبلمان بر روی فرش دستباف خودداری کنید، این امر باعث فشرده شدن فرش دستباف شده و در طولانی مدت ممکن است که اثر آن از بین نرود. در صورتیکه به اجبار باید این کار انجام شود بهتر است با قراردادن زیر مبلی(چوبی یا پلاستیکی) زیر پایه مبل نیروی وارده را پخش کرده تا آسیب کمتری ایجاد کند و حداقل ماهی یکبار محل پایه مبل را تغییر داده شود.

_ راه رفتن مداوم بر روی قسمت خاصی از فرش باعث ساییدگی فرش در آن محل خواهد شد که برای جلوگیری از این اتفاق می بایست حداقل هر شش ماه یک بار بسته به میزان تردد فرش را سر و ته کرده تا پرزهای فرش امکان یابند که به حالت اولیه بر گشته و مقاومت بیشتری داشته باشند.

_ ریشه‌های فرش در صورتی که تردد زیادی روی آنها صورت گیرد، ممکن است آسیب ببینند، بهتر است در این صورت ریشه‌ها را با پارچه پنبه‌ای لفافه دوزی شود.

_ از قراردادن گلدان‌یا درختچه بر روی فرش و یا کنار آن خودداری شود، چراکه اغلب پوسیدگی فرش ناشی از آب اضافی‌های گلدان است.

_ نباید از مواد سفید کننده برای شستشوی فرش یا ریشه آن استفاده شود، چرا که این مواد باعث پوسیدگی زود هنگام فرش خواهد شد.

_ از قراردادن فرش دستباف در زیر نور مستقیم خورشید مثلا کنار پنجره خودداری شود، در صورت لزوم می توان از رو فرشی برای محافظت فرش استفاده کرد و بهتر است که هر دو تا سه ماه یکبار برای جلوگیری از دو رنگی فرش آن را سروته کرد.

_ نظافت فرش از نظر گرد و خاک و آشغال کنترل شده و در صورت لزوم با استفاده از جاروبرقی ساده(بدون برس) آن را جارو کنید. توجه کنید هر قد فرش کمتر جارو شود، عمر آن بیشتر خواهد بود بنابراین فقط در مواقع لزوم این کار انجام شود.

_ با استفاده از جاروی برقی برس دار و یا جاروی دستی، سطح فرش را جارو بزنید، دقت شود در صورت استفاده از جاروی برقی برس دار از استفاده آن در قسمت ریشه ها خودداری شود، چراکه ممکن است ریشه درون برس جارو گیر کرده و باعث صدمه دیدن ریشه‌ها شود. آخرین مرحله جاروکشی در جهت خواب فرش باشد تا پرزهای فرش مرتب شده و نقوش وضوح خود را بدست آورند.

_ هر دو یا سه سال، فرش خود را کنترل و در صورت نیاز آن را بشویید. دقت شود هر قدر میزان شستشوی فرش کمتر باشد عمر فرش بیشتر خواهد شد و بنابراین فقط در مواقع لزوم فرش را بشویید، در صورت تمایل می توانید با استفاده از شامپوی مخصوص فرش البته با نام‌های معتبر و دارای پروانه ساخت استفاده کنید.

_ بهتر است برای شستشوی خانگی از جاروهای برقی مخصوص که دارای قدرت کشندگی مواد خشک و مرطوب است استفاده کنید تا رطوبت درون فرش باقی نماند، پس از شستن فرش لازم است که حداقل به مدت دو ساعت پنجره‌ها باز گذاشته شود تا فرش کاملا خشک شود.

_ اگر سطح فرش در اثر آلودگی هوا سیاه و کثیف شده بجای شستشوی کامل می توان مقدار کمی شامپو فرش را در یک ظرف آب ریخته با دست خوب به هم زده تا کف کند.

_ همچنین با استفاده از کیسه برنج از جنس pp سفید فقط کف روی ظرف را برداشته و با آن سطح فرش را از سمت بالا به طرف پایین (در جهت خواب فرش) چند بار روشویی شود.

_ باید با استفاده از پارچه سفید مرطوب (در جهت خواب فرش) ماده شوینده از سطح فرش پاک شود همچنین باید مراقب بود آب و مواد شوینده به مغز فرش نفوذ نکند و حتما کامل خشک شود.

منبع : khorasannews.com


ویدیو مرتبط :
فرش چینی معضل فرش دستباف ایرانی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند نکته مهم در نگهداری و دم کردن چای



نحوه دم کردن چای, نحوه نگهداری چای

 

چای؛ نوشیدنی محبوب ما ایرانیان است و در تمام مهمانی‌ها از جایگاه خاصی برخوردار است اما درست کردن یک چای خوش آب‌ و رنگ و خوش طعم حتما ریزه‌کاری‌های خاص خودش را دارد. شما می‌توانید با رعایت چند اصل ساده و اساسی از مهمانان نوروزی خود با چای خوش طعم و خوش عطری پذیرایی كنید. از این نكته‌های ساده غافل نشوید:

 

اصل اول: لزومی ندارد كتری را پر از آب بكنید بلكه مقداری آب بریزید كه جوش بیاید. وقتی چای را دم كردید مجددا در كتری به مقدار لازم آب بریزید. با این كار هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی كرده‌اید و هم آب كتری زودتر به جوش می‌آید. همیشه سعی كنید از آب تازه استفاده كنید مسلما آبی كه چند بارجوشیده، در طعم و خاصیت چای اثر زیادی می‌گذارد. آب چندبار جوشیده را پای گل‌ها و در گلدان‌ها بریزید.

 

توجه داشته باشید آب سرد در كتری بریزید.خیلی وقت‌ها اتفاق می‌افتد كه برای تسریع در درست كردن چای از آب گرم كمک می‌گیریم كه این مسئله سبب ایجاد لكه‌هایی درون استكان یا فنجان چای می‌شود. در واقع این لكه‌ها نشانگر این است كه آب گرم یا حتی داغ دركتری ریخته شده است. حواستان باشد كه هیچ‌گاه نگذارید آب كتری زیاد بجوشد چون چای شما بد‌رنگ و بی‌مزه می‌شود.

 

اصل دوم: برای دم كردن یا نوشیدن چای سعی كنید از ظروف چینی استفاده كنید.البته سرامیك لعابدار و ظروف شیشه‌ای نیز در مراتب بعدی مناسب هستند. بهتر است كه قوری را قبل از دم كردن چای گرم كنید. برای این كار می‌توانید قوری را روی كتری در حال جوش بگذارید یاكمی زیر شیر آب گرم بگیرید و همچنین می‌توانیدآب جوش آمده را درون قوری بریزید و بعد خالی كنید؛ با این كار چای بهتر و زودتر دم‌می‌كشد.

 

اصل سوم : چای انواع مختلفی دارد و زمان دم كشیدن هر كدام از آنها، متفاوت است. معمولا چای ظرف 3 تا 5 دقیقه دم می‌كشد اما بعضی از انواع دیگر بین 10 تا 20 دقیقه طول می‌كشد كه به اصطلاح «دیر دم» هستند. شما هم بر اثر تمرین و تجربه می‌توانید مدت مناسب برای دم كشیدن چای خود را پیدا كنید.

 

دقت كنید كه چای شما زیاد دم نكشد كه جوشیده می‌شود و تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. ایجاد تنوع در چای اگر می‌خواهید از مهمان‌های نوروزی خود به نحو احسن پذیرایی كنید، بهتراست تنوعی در طعم و مزه چای خود ایجاد كنید.

 

شما می‌توانید با توجه به سلیقه مهمانانتان از یكی از طعم‌دهنده‌های زیر استفاده كنید: زعفران یا چوب دارچین یا چند دانه هل كه بهترین آن هل سبز است را درون قوری چای بیندازید. همچنین گل بهارنارنج یا محمدی خیلی چای را خوش طعم و خوش عطر می‌كند فقط كافی است چند پر گل بهار نارنج یا محمدی را داخل قوری بیندازید. چند برگ نعناع هم مسلما تأثیر بسزایی در طعم چای دارد.توجه داشته باشید اگر به بهار نارنج، گل محمدی و... دسترسی ندارید می‌توانید از عرقیجات آنها استفاده كنید. توجه داشته باشید كه در اضافه كردن این طعم دهنده ها زیاده روی نكنید. مسلما مقدار اندكش مفید و مقدار زیاد آن مضر است.

 

پیشنهاد ویژه «به» را رنده كنید و روی سینی فلزی خشک كنید. بعد به خشک شده را همراه با برگ‌های چای دم كنید. این چای سبب رفع خستگی می‌شود و به آرامش شما كمك می‌كند. اگر از مهمانی‌های شما سیب قرمزهای نیم خورده باقی مانده است آنها را بشویید و تكه تكه كنید و در قوری چای بیندازید. حتما چای با عطر فوق العاده تری خواهید داشت.

 

چند اصل مهم در نگهداری چای

1 - چای خشك بوی هر چیزی مخصوصا مواد غذایی تند مثل سیر، پیاز و... را خیلی زود به خود می‌گیرد. از این‌ رو آن ‌را در ظروف دربسته شیشه‌ای یا چینی نگهداری كنید و به‌محض استفاده در آن ظرف را محكم ببندید.

 

2 - بهتر است چای را به دور از گرما، سرما، نور و رطوبت نگه دارید. یخچال یا فریزر اصلا مكان مناسبی برای نگهداری آنها نیست.

 

3 - نكته اساسی این است كه چای همانند موادغذایی دیگر امكان فساد پذیری دارد، پس حتما به تاریخ تولید و انقضای بسته چای توجه كنید.

 

منبع : hamshahrionline.ir