سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

نكات ترشی و شور



نکاتی برای تهیه شور,درست کردن ترشی و شور


رعایت نكاتی در هنگام تهیه ترشی می‌توانید نتیجه كار شما را بهتر كند.
انواع میوه‌هایی كه در ترشی استفاده می‌كنید سالم و بدون لك باشد و در سركه پخته شود.
شیشه های كوچک دهان گشاد، بهترین انتخاب ظروف برای ترشی و شور می‌باشد، زیرا زمانی كه شیشه را باز می‌كنید در مدت زمان كوتاه مصرف می‌شود.


سبزیجات و صیفی‌جات را پس از شستن كاملاً خشك كنید، زیرا آب باقی‌مانده در سبزیجات و صیفی‌جات باعث كپك زدن ترشی و شور می‌شود.
زمانی كه سركه را به مواد ترشی اضافه می‌كنید باید كاملاً روی مواد را بپوشاند. برای تهیه شور نیز آب شور باید روی مواد را بپوشاند.


در ظرف ترشی و شور را محكم ببندید كه هوا وارد آن نشود.
در بعضی ترشی‌ها كه سبزیجات آن زیاد است، پس از یك الی دو هفته سركه جذب مواد می‌شود. در این حالت می‌توانید كمی سركه اضافه كنید.
هنگام مصرف ترشی یا شور دقت كنید وسیله‌ای كه با آن قصد برداشتن ترشی یا شور را از ظرف اصلی دارید حتماً تمیز باشد.


تاریخ آماده سازی ترشی را روی ظرف بنویسید تا زمان مصرف آن مشخص شود.
موسیر را شسته، مقداری آب جوش روی آن بریزید. زمانی كه آب سرد شد، در آبكش ریخته و مجدداً در ظرفی بریزید و روی آن آب جوش بریزید (این عمل را در طی 24 ساعت سه بار تكرار كنید). سپس در آب سرد ریخته، دو روز بگذارید بماند، در این مدت چند بار آب آن را عوض كنید. زمانی كه كاملاً نرم و لطیف شد، در صافی بریزید و روی پارچه تمیزی پهن كنید تا آب اضافی آن كاملاً گرفته شود. بادنجان‌ها را نیز پس از تمیز كردن با پوست به قطعات یك اندازه خرد كنید و در مقداری سركه بجوشانید. سپس در آبكش بریزید، تا تلخی آن گرفته شود.


آب نمک باید كاملاً روی سبزیجات و صیفی جات را بپوشانید. در صورت نیاز می‌توانید به میزان آب و نمك را اضافه نمایید.

سیاه دانه:
سیاه دانه از ادویه‌های مناسب ترشی می‌باشد كه قبل از استفاده در تابه روی حرارت باید تفت داده شود.این عمل باعث معطر شدن سیاه دانه می‌شود. باید توجه كنید اگر زمان تفت دادن كم باشد عطر سیاه دانه خارج نمی‌شود واگر زمان زیاد باشد، سیاه دانه می‌سوزد. بنابراین، هنگامی كه بوی معطر سیاه دانه به مشام رسید از روی حرارت بردارید.

منبع : ashpaz-bashi.blogfa.com


ویدیو مرتبط :
ترشی شور مخلوط

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انواع ترشی و شور (1)


در فصل های سرد، خوردن غذا با ترشی بسیار لذت بخش است. ترشی مزه خاصی به غذا می بخشد و به همین دلیل، طرز تهیه انواع ترشی را برایتان انتخاب کرده ایم تا انواع طعم ها را در سفره خود داشته باشید.

خانواده سبز: در فصل های سرد، خوردن غذا با ترشی بسیار لذت بخش است. ترشی مزه خاصی به غذا می بخشد و به همین دلیل، طرز تهیه انواع ترشی را برایتان انتخاب کرده ایم تا انواع طعم ها را در سفره خود داشته باشید.

ترشـی آجــیل

مواد لازم

بادام پوست كنده: 200 گرم

فندق: 200 گرم

پسته: 200 گرم

مغز گردو: 200 گرم

سركه، نمك و تخم گشنیز: به میزان لازم

انواع ترشی (1)

طرز تهیه

همه آجیل‌ها را از یك ساعت قبل در آب گذاشته و خیس می‌كنیم، سپس آنها را از آب خارج كرده، مرتب می‌چینیم و در هر ردیف لابه‌لای آنها را كمی تخم گشنیز و نمك اضافه كرده و در پایان سركه را روی مواد می‌ریزیم، به طوری كه تمام مواد را پوشش دهد. این ترشی بسیار لذیذ است و پس از چهار تا پنج روز قابل استفاده می‌شود.


ترشـی گل‌كلـم و انـار

مواد لازم

گل‌كلم: 200 گرم

اناردان شده سفید: 200 گرم

سیر نگینی خرد شده: یك بوته

فلفل سبز تند: 30 گرم

نمك و فلفل سفید از هر كدام: یك قاشق چایخوری

سركه سفید: به میزان لازم

انواع ترشی (1)

طرز تهیه

گل‌كلم را ریز خرد كرده، سیر و فلفل تند را به همراه انار با گل‌كلم مخلوط می‌كنیم. نمك و فلفل سفید را افزوده و مواد را داخل شیشه استریل شده می‌ریزیم، روی آن را با سركه سفید كاملا می‌پوشانیم و به مدت دو هفته زمان می‌دهیم تا ترشی آماده مصرف شود.


ترشـی انار و لـبو

مواد لازم

لبو: پنج عدد

سیب درختی: سه عدد

انار: دو عدد

سركه: به میزان لازم

شكر: دو قاشق مرباخوری

انواع ترشی (1)

طرز تهیه

لبوهای خام را رنده نموده و سركه را به میزانی كه روی لبوها را بگیرد، به آن اضافه می‌كنیم. تركیب لبو و سركه را روی حرارت ملایم گذاشته، اجازه می‌دهیم تا بجوشد و حالتی مانند مارمالاد پیدا كند. سیب‌ها را پوست كنده، رنده نموده و به لبوهای جوشیده اضافه می‌كنیم، سپس شكر را افزوده و می‌گذاریم تا مخلوط مواد چند جوش بخورد. مواد را كنار گذاشته تا سرد شوند. انارها را دان كرده، بعد از سرد شدن مواد، آن را افزوده و مخلوط می‌كنیم. ترشی را در شیشه ریخته، پنج تا شش روز در آن را بسته نگه داشته و اجازه می‌دهیم تا كاملا آماده شود.


ترشـی تخـم مـرغ قـرمز

مواد لازم

چغندر قرمز: 425 گرم

شكر قهوه ای: 50 گرم

سركه: 1/4 پیمانه

آب سرد: 1/4  پیمانه

نمك: نصف قاشق چایخوری

میخك: چهار عدد

چوب دارچین كوچك: یك عدد

تخم مرغ آبپز شده: شش عدد

انواع ترشی (1)

طرز تهیه

شكر قهوه‌ای، سركه، آب، نمك، میخك و چوب دارچین را با هم در یك ماهی‌تابه متوسط مخلوط می‌كنیم، سپس به مدت هشت دقیقه روی حرارت متوسط گذاشته و هم می‌زنیم. چغندرها را اضافه كرده و دو دقیقه دیگر روی حرارت می‌گذاریم تا گرم شوند. پوست تخم‌مرغ‌های آب‌پز را گرفته، در ظرف مورد نظر برای تهیه ترشی گذاشته و بعد مخلوط را به آن اضافه كرده و در ظرف را محكم می‌بندیم. این ترشی حداقل پنج روز قبل از مصرف باید در یخچال نگهداری شود.


ترشی کلم بنفش

مواد لازم

كلم بنفش: یك عدد

نمك: سه قاشق سوپخوری

فلفل پاپریكا: یك قاشق سوپخوری

فلفل قرمز: یك قاشق سوپخوری

شكر: دو قاشق سوپخوری

سركه سفید: به میزان لازم

انواع ترشی (1)

طرز تهیه

كلم بنفش را به صورت خلالی خرد كرده، سپس در آبكش می‌ریزیم و روی آن نمك می‌پاشیم. سه الی چهار ساعت به آن زمان می‌دهیم، پس از آن كلم بنفش را زیر آب سرد می‌شوییم و آن را كاملا فشار داده تا آب اضافی آن خارج شود. بعد در شیشه مناسبی ریخته و لابه‌لای آن پاپریكا، فلفل قرمز و شكر می‌پاشیم. روی آن را با سركه سفید پر می‌كنیم و در آن را محكم می‌بندیم. این ترشی تا زمان مصرف، در بیرون یخچال ماندگاری دارد، ولی پس از این كه در آن را باز كردیم باید در یخچال نگهداری شود، در غیر این صورت رنگ آن تغییر می‌كند.


خیـارشـور

مواد لازم ( دو كیلوگرم)

خیار قلمی: دو كیلوگرم

نمك: چهار قاشق غذاخوری

دانه فلفل سیاه: یك قاشق غذاخوری

تلخون یا مرزه: 50 گرم (یك دسته كوچك)

سركه: یك پیمانه

سیر: یك بوته

آب: به میزان لازم

انواع ترشی (1)

طرز تهیه

برای تهیه یك خیارشور عالی، یك روش بسیار عالی دارم كه می‌خواهم به شما نیز یاد بدهم. در یك ظرف بزرگ مثل قابلمه آب می‌ریزیم و یك تخم‌مرغ خام در آن می‌اندازیم. حالا میزان مشخصی نمك افزوده و هم می‌زنیم. وقتی نمك كم باشد، تخم‌مرغ‌ همان حالت اولیه آب بی‌مزه را دارد، ولی وقتی به قدر كافی شور شود، سر تخم‌مرغ به سمت بالا مایل می‌شود. البته اگر آب بیش از حد هم شور شود تخم‌مرغ كامل حالت ایستاده می‌گیرد. بهترین زمان برای استفاده در شور‌ها زمانی است كه تخم‌مرغ مایل به بالا می‌شود.

آب نمك را روی حرارت گذاشته تا به جوش آید. همزمان شیشه‌ای تمیز انتخاب می‌كنیم و خیارها را یك ردیف داخل شیشه می‌چینیم، بعد دانه فلفل سیاه یا فلفل چیلی تازه و نیمی از تلخون را در شیشه می‌ریزیم. ردیف بعدی خیار را چیده و مابقی سبزی را هم می‌افزاییم. بعد سركه را در شیشه می‌ریزیم و وقتی آب‌جوش آمد، سریع آن را روی خیارها می‌ریزیم، شیشه را لب به لب پر می‌كنیم و خیلی زود در شیشه‌ را می‌بندیم. در شیشه تا وقتی خیارشورها برسند نباید باز باشد. كامل پر كردن شیشه باعث پلمپ شدن در آن می‌شود. به صورت معمول خیارشور 10 تا 15 روز طول می‌كشد تا برسد. بهتر است شیشه در هوای باز نگهداری شود.