سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

موخوره و درمان آن



 

مو خوره و درمان آن

 

موخوره(TRICHOPTLOSIS ) آسیبى است كه برس و سشوار به موى سر وارد مى كنند. در این آسیب لایه و سطح محافظ مو در انتهاى فیبرهاى مویى نوك مو از بین مى رود. موخوره بیشتر در موهاى خشك و شكننده به وجود مى آید. وقتى سطح محافظت كننده مو از بین مى رود و امكان جایگزینى آن به وجود نمى آید، سر ِ مو چند شاخه مى شود. هرچند سال ها قبل زنان براى مبارزه با موخوره نوك موهاى خود را مى سوزاندند ولى این كار باعث مى شود، سلول هاى بیشترى نابود شود.در هر حال این مشكل بسیار رایج است.

 

شامپوهاى اسیدى یا قلیایى، فرهاى دائمى، رنگ كردن زیاد، دكلره كردن بیش از حد، استفاده از برس هاى نایلونى و فلزى و شانه هایى كه دندانه هایى نوك تیز دارند در به وجود آمدن و تشدید موخوره مؤثر هستند.

 

 

درمان موخوره

 

راه هاى متفاوتى براى درمان موخوره وجود دارد:

 

- یك لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوشیده بریزید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد و آرام آرام دم بكشد. بعد از این كه سرد شد، آن را صاف كنید و هر روز از این مایع به موى سرتان بمالید. پس از مدت كوتاهى متوجه خواهید شد موخوره تان درمان شده است.

 

- ریشه كنجد را در آب جوش خیس كنید و بگذارید 15 دقیقه به همین حالت بماند. بعد از آن ریشه كنجد را به مدت 30 دقیقه در آب جوش، بجوشانید؛ مایع صاف شده را به موهایتان بمالید.

 

- موهایتان را در آب ِ جوشانده تخم پیاز قرار دهید.

 

- استفاده از جوشانده گل بابونه و گل ختمى به صورت ماهى یكبار، براى درمان موخوره مفید است.

 

- در یك لگن آب چند قطره آمونیاك بریزید و موهایتان را با آن بشویید.

 

به مقدار مساوى قهوه خام، نخود خام، روناس و زرده تخم مرغ را مخلوط كنید و به صورت خمیر در آورید و به موهایتان بمالید. صبح موهایتان را بشویید و با روغن زیتون چرب كنید.

 

- گل ریواس، شاه تره و سدر را به میزان مساوى در آب خیس كنید و پس از این كه 24 ساعت ماند، مایع صاف شده آن را به سر بمالید.

 

- نیم كیلو آرد نخود خام را با 200 گرم برگ مورد و نیم كیلو حنا مخلوط کنید، سپس آن را به پنج قسمت تقسیم كنید و پنج شب پشت سر هم با زرده تخم مرغ به سر بمالید.

 

- روغن بادام و بنفشه و كتیرا براى درمان موخوره مفید است.

 

مو خوره و درمان آن

 

غیر از درمان هاى گیاهى ذكر شده براى معالجه موخوره، به موارد زیر توجه كنید:

 

- نوك موها را چند سانتیمتر كوتاه كنید.

 

- از برس ها و شانه هایى از جنس مواد طبیعى ( چوب و ...) استفاده كنید.

 

- از روغن هاى گیاهى به موهایتان بمالید.

 

- از شامپو هاى طبیعى كه اسیدى و قلیایى نیستند استفاده كنید.

 

- هنگام شست و شوى موها از آب خیلى گرم استفاده نكنید.

 

- كمتر از سشوار استفاده كنید.

 

- گاهى موهایتان را ببافید.


ویدیو مرتبط :
انواع موخوره و روش درمان آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل موخوره و درمان آن با چند روش‌ ساده



مهم‌ترین علل موخوره

معمولا موخوره در زنان بیشتر شایع است

 

یک متخصص پوست و مو گفت: بعد از حمام اجازه دهید موها بدون وسایل گرمایی و به مرور زمان یا با حوله خشک شوند و از شانه کردن موهای خیس خودداری کنید.

مسلمی در تعریف موخوره اظهار کرد: موخوره به علت آسیب لایه پوشاننده بیرونی مو که کوتیکول نام دارد، رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه موخوره یا دوشاخه شدن انتهای مو، ناشی از آسیب فیزیکی (تروما یا حرارت) است، افزود: معمولا موخوره در زنان بیشتر شایع است؛ چراکه زنان بیشتر از برس یا سشوار استفاده می‌کنند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه از مهم‌ترین علل ابتلا به موخوره سشوار کردن زیاد، برس زدن مکرر با برس زبر، رنگ کردن مکرر مو و دکلره کردن و استفاده از شامپوهای اسیدی یا قلیایی است، اضافه کرد: معمولا به دنبال انجام چنین مواردی بویژه در موهای خشک موخوره مشاهده شده است.

زمان ابتلا به موخوره

در زمان ابتلا به موخوره بهتر است موها را کوتاه کنید

 

مسلمی به فایده کوتاه کردن موها در زمان ابتلا به موخوره اشاره و خاطرنشان کرد: هنگامی که موها بسیار بلند می‌شود به علت تماس طولانی مدت با مواد شوینده آسیب می‌بیند و موخوره ایجاد می‌شود، بنابراین بهتر است موها را کوتاه و از تحریک فیزیکی مو اجتناب کرد.

وی ادامه داد: بعد از حمام اجازه دهید موها بدون وسائل گرمایی به مرور زمان یا با حوله خشک شوند و از شانه کردن موها در حالی که موها کاملا خیس است، خودداری شود. همچنین آب داغ و شانه کردن موها در حمام موجب آسیب جدی به موها می‌شود.

این متخصص پوست و مو به فواید استفاده از روغن‌های گیاهی در از بین بردن موخوره اشاره کرد و گفت: در صورتی که موها بسیار خشک است به ویژه انتهای موها بهتر است با روغن مخصوص مو مانند بادام، زیتون یا کتیرا مرطوب و نرم شود.

مسلمی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود موها زیاد در معرض گرما قرار نگیرد و به جای استفاده از سشوار، بگذاریم موها به صورت طبیعی خشک شود.

وی با بیان اینکه داشتن یک رژیم غذایی غنی برای درمان موخوره مفید است، اضافه کرد: برای نمونه پروتئین، اسید چرب امگا ۳، ویتامین آ و ویتامین سی برای جلوگیری از موخوره لازم است.
منبع:تابناک