سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مهمترین دلیل مهاجرت تهرانی ها به کرج


در تهران برای رهن هر متر خانه باید یک میلیون تومان پرداخت، در صورتی که با مهاجرت به مناطق استان البرز این مبلغ به 400 هزار تومان کاهش می یابد.





روزنامه هفت صبح
: ترافیک سنگین اتوبان تهران - کرج از اشتهای سیری ناپذیر پایتخت برای بلعیدن جمعیت خبر می دهد اما همیشه دست بالای دست بسیار است. کرج که حالا برای خودش استان شده، خیلی از تهرانی ها را به سوی خود کشیده است. همه آنها یک دست نیستند؛ بعضی هایشان زوج های جوانی هستند که توانایی پرداخت اجاره های سنگین در آپارتمان های تهران را ندارند و دسته دیگر مردمی هستند که می خواهند از تهران نه خیلی دور باشند و نه خیلی نزدیک.

در ترافیک اتوبان کرج می توانید کارمندان زیادی را تشخیص دهید که هر روز صبح برای رفتن به محل کار خود راه تهران را در پیش گرفته اند و در پایان ساعت کاری خود به کرج برمی گردند. حضور آنها در ایستگاه مترو هم ملموس است. زمان رفت و برگشت این مسافران در بعضی مواقع به چهار ساعت می رسد. چه چیزی باعث شده آنها خودشان را به تحمل این وضعیت راضی کنند؟ ما به سراغ بنگاه های ملکی و مشاوران املاک کرج رفته ایم تا ببینیم اختلاف قیمت اجاره رهن و خرید مسکن در کرج چه تاثیری در تصمیم آنها دارد.

کارمندان، زوج های جوان، جوانانی که می خواهند مستقل شوند، بازنشستگان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی، برخی از دارندگان مشاغل تولیدی یا صنعتی که ورشکست شده اند، عمده ترین افرادی هستند که استان البرز را برای سکونت انتخاب می کنند. اگرچه این افراد به خوبی می دانند که پایتخت فرزندانش را از خود می راند اما آنها هم مانند همه غیرتهرانی ها در تصورات خود تهران را شهر فرصت ها می دانند و حاضر نیستند شغل دیگری در شهر جدید خود پیدا کنند یا محل کار خود را به آنجا انتقال دهند.

حتی اگر این فرض محال را قبول کنیم که همه شرکت ها و ادارات حداقل حقوق پرسنل خود را برمبنای نرخ ابلاغ شده از سوی وزارت کار پرداخت می کنند، آیا می توان زندگی در یک خانه کوچک 70 متری که رهن آن متری یک میلیون تومان است را با 600 هزار تومان حقوق اداره کرد؟ و آیا می توان در تهران با متری چهار میلیون تومان خانه خرید؟

اجاره مسکن مهمترین دلیل مهاجرت تهرانی ها به کرج

بنابراین تنها تدبیری که می توان به خرج داد این است که از یک شهر پرخرج به حومه رجوع کرد اما گریز تهرانی ها تنها محدود به کارمندان و اقشار کم درآمد نیست بلکه سالمندان، بازنشستگان و بیماران قلبی و تنفسی هم در دسته مهاجران قرار می گیرند که نه گرانی، بلکه دود و دم هوای تهران آنها را از خود می راند. در این دسته باید افرادی را نیز که به خاطر شغل خود مثل کارخانه های واقع در اطراف تهران با شعبه های تازه تاسیس مشاغل در حومه از تهران می روند را اضافه کرد.

تهران گریزها که می خواهند از پایتخت نیز بهره مند شوند چند گزینه ای را برای کوچ خود دارند. هشتگرد در شمال شرقی تهران، پردیس در شرق، پرند در جنوب غربی و استان البرز در شمال غربی. با توجه به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دهه 1375 تا 1385، کرج بیشترین نرخ رشد سالانه جمعیت را داشته که بخش اعظم آن به خاطر حضور مهاجران از دیگر نقاط کشور است. همچنین براساس آمارهای ثبت احوال در سال 92 استان البرز با 9 هزار و 851 مورد، بیشترین مهاجرپذیری را در خود دیده است.

البرزنشینان تهرانی کجا ساکن می شوند؟

در شهر کرج، مناطقی مثل عظیمیه، جهانشهر و مهرشهر جزو محله های اصطلاحا بالای شهری به حساب می آیند که گروه های قوی تر از نظر درآمدی، برای سکونت خود به آنجا منتقل می شوند. این محله ها علاوه بر تناسب فرهنگی با این قشر از آب و هوای مناسب تری نسبت به نقاط مختلف کرج برخوردار است.

مثلا منطقه عظیمیه که دارای وضعیت کوهپایه ای و آب و هوای مناسب تری نسبت به نقاط دیگر کرج است، همتای منطقه فرمانیه در تهران است. بلوار سرسبز چهار باندی مهرشهر که ابتدای آن از باغ سیب عبور می کند نیز دارای آب و هوای معتدلی است که دل سالمندان و بازنشستگان را برای دور بودن از سطح مرکز شهر می رباید اما از آنجایی که مناطق عظیمیه، جهانشهر و مهرشهر محلات گرانقیمت تری هستند، سرمایه گذاران به خاطر سوددهی بیشتر، بر زمین های وسیع تری سرمایه گذاری می کنند. بنابراین متراژ خانه ها از 110 متر شروع می شود و به 400 متر می رسد. این مناطق بیشتر مناسب کسانی است که دارای حداقل درآمد دو میلیون تومان هستند و معمولا کارمندان و زوج های جوان توانایی پرداخت رهن و اجاره های هنگفت در این محله ها را ندارند.

گوهردشت نیز منطقه ای در حال ساخت و ساز است که مورد اقبال جوان ترها قرار می گیرد. این منطقه نه چندان بالای شهر اما منطقه ای متوسط است که با منطقه تهرانپارس تهرانی ها در البرز برابری می کند اما براساس پاسخ هایی که البرزنشینان به هفت صبح دادند، بیشتر مهاجران، گلشهر را انتخاب می کنند.

گلشهر منطقه ای مرکزی مانند هفت تیر تهران است که بیشتر تجاری می نماید اما ساکنان دسترسی راحت تری به بازار، مترو و دیگر نقاط شهری از نظر وسایل حمل و نقل برای ساکنان نقاط مسکونی خود دارند. محله های مسکونی تر گلشهر، خیابان های انوشیروان، عطار و خیام هستند.

در گلشهر متراژ خانه ها از 40 متر شروع می شود و به 250 متر ختم می شود. از جمله مناطق متوسط نشین دیگر می توان به بلوار ارم اشاره کرد که مورد توجه کارمندان و زوج های جوان است اما مهاجران کرج تنها قشرهای متوسط و مرفه نیستند. در انتهای بلوار ارم منطقه کیانمهر قرار دارد که عموما قشرهای متوسط را در خود می بیند. علاوه بر این قشرهای ضعیف تر از نظر درآمدی به نقاط دیگر مانند فردیس مراجعه می کنند که البته قیمت مسکن در این منطقه تفاوت چندانی با کیانمهر ندارد و بیشتر، شاغلین کرج در این منطقه اسکان می کنند.

قیمت های رهن و اجاره در البرز

به طور میانگین نقطه شروع قیمت رهن خانه ها در استان البرز از 20 میلیون تومان شروع می شود و به بالا می رود. مثلا در منطقه فردیس با 25 میلیون تومان می توان خانه ای حدوداً 100 متری رهن کرد. در کیانمهر نیز رهن و اجاره ها به همین صورت ظاهر می شوند اما در بلوار ارم متوسط به 30 میلیون تومان می رسد. قیمت رهن کامل در منطقه مهرشهر برای یک خانه 170 تا 180 متری به طور متوسط 100 میلیون تومان است. می توان به طور میانگین هزینه رهن برای هر متر آپارتمان را در استان البرز 400 هزار تومان دانست در حالی که در تهران برای هر متر خانه باید معادل یک میلیون تومان مبلغ ودیعه یا معادل 30 هزار تومان اجاره پرداخت.

مشاوران املاک استان البرز نیز می گویند بیشتر مهاجران کارمندان و زوج های جوان هستند. وقتی علت این مسئله را از آنها می پرسیم به اصلی ترین مشکل این قشر که فرار از گرانی تهران است اشاره می کنند. فرض کنید کسی بخواهد با 80 میلیون تومان در محله های غربی تهران مثل آریاشهر خانه ای رهن کند. می توانند با رساندن این مبلغ به 100 میلیون تومان به صورت قراردادی در گلشهر کرج صاحب خانه شود. علاوه بر این، نرخ متوسط رهن برای هر متر خانه یک میلیون تومان در تهران است درصورتی که در گلشهر می توان با متری 400 هزار تومان خانه رهن کرد. علاوه بر این چون در گلشهر حتی خانه های 40 متری هم فراوان یافت می شود، هزینه های مسکن پایین تر می شوند.

اجاره مسکن مهمترین دلیل مهاجرت تهرانی ها به کرج

به گفته یکی از مشاورین املاک، برخی افراد با وجود داشتن خانه ای حدود 100 متری در خیابان فرشته تهران با ارزش 900 میلیون تومان قصد ورود به این استان را داشته اند بنابراین با همین هزینه توانسته اند خانه ای 250 متری در بلوار چهارباندی مهرشهر خریداری کنند. برخی نیز دیده اند با پولی که از فروش خانه شان واقع در تهران به دست می آورند می توانند دو واحد آپارتمان برای خود و فرزند خود که در آستانه ازدواج است تهیه کنند.

اگرچه اغلب افرادی که از تهران می آیند از مشکل مسکن می گریزند اما این درست نیست که بگوییم همه مهاجران تنها به این دلیل از تهران می روند. دلیل دیگر برخی از مهاجرین که اندک هم نیستند مثل سالمندان یا بیماران تنفسی، سکونت پیدا کردن در نقاط آرام به دور از شلوغی مرکز شهر است تا با توجه به امکانات موجود، روند سلامتی خود را بهبود بخشند.

توصیه مشاورین املاک

بنگاه های مشاوره املاک بیشتر پیشنهادهای خود را به مراجعین برمبنای میزان سرمایه ای که دارند و معیارهایی که در نظرشان است ارائه می دهند و با توجه به این معیارها آنها را به مناطق مختلف شهر هدایت می کنند. یکی از مشاورین املاک در پاسخ به این سوال که آیا البرزنشینان تهرانی برای سکونت محله های کرج را از نظر امنیت بررسی می کنند، گفت کرج به خاطر داشتن چهار زندان یعنی زندان های مرکزی، کچویی، رجایی شهر و زندان قزلحصار از نظر وقوع حوادث، شهر خطرخیزی است اما این مسئله در گزینش عمده این افراد آنقدر تاثیری ندارد اما برخی از مراجعین مثل خانم های مجرد یا بازنشسته در مورد این مسئله حساس هستند. با اینحال، این افراد مزیت هایی مثل به دور بودن از شلوغی، هوای پاک تر و مخارج پایین تر زندگی که در البرز می بینند را به معایبش ترجیح می دهند.


ویدیو مرتبط :
6 تا از مهمترین سوالات مهاجرت (مهاجرتی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهمترین دلیل مهاجرت به تهران


عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهاجران به تهران باید در شهرهای خودشان ساکن شوند و دارای شغل باشند.

خبرگزاری دانشجو: عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهاجران به تهران باید در شهرهای خودشان ساکن شوند و دارای شغل باشند.

رحمت الله حافظی در دیدار مشترک رئیس و اعضای شورای شهر با استاندار و مدیران استانی شهر تهران با اشاره به حجم زیاد معتادان، زنان خیابانی و کودکان کار در سطح شهر و تهران افزود: اشتغال مهم ترین راه حل این مسئله است و باید ترتیبی اتخاذ شود تا 60 درصد این افراد که غیر بومی هستند به شهرستان های خود بروند و در همانجا شاغل شوند چرا که صرف جمع آوری و فرستادن این افراد به شهرستان ها دردی را دوا نخواهد کرد و این افراد مجددا باز خواهند گشت.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای اعلام شده معتادین، زنان خیابانی و کودکان کار در تهران در قالب 6200 خانوار شناسایی شده اند ، گفت: با اقدام شهرداری و نهادهای مربوطه، محله هرندی از این افراد پاکسازی شد تا این محله برای ساکنین امن باشد و هم اکنون معتادین در پارک خواجه کرمانی مستقر هستند.

وی افزود: باید یک مدیریت و یا قرارگاهی در شهرداری تهران برای هماهنگی همه نهادهای مرتبط با این معضلات اجتماعی تاسیس شود و برخورد با این ناهنجاری ها را می توان در سه سطح به اجرا در آورد.

حافظی گفت:‌ در سطح اول شهرداری بر اساس توان خود و در چارچوب قوانین وظایف اولیه خود را انجام می دهد؛ در سطح دوم نیاز است همه دستگاه های مرتبط وارد شوند و به صورت جزیره ای عمل نکنند و در سطح سوم آسیب شناسی شود که چرا این همه معتاد، زنان خیابانی و کودکان کار به وجود آمده اند که علت ان را می توان در توسعه نامتوازن شهری دانست.

وی در ادامه گفت: شاهدیم فردی با 10 نفر عائله به تهران کوچ می کند و با 8 خانوار دیگر در یک منزل زندگی می کند و حاضر هم نیست به شهر خود بازگردد که علت اصلی این مسئله را نبود اشتغال عنوان می کند.