سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مهارت "ارتباط موثر" از نگاه قرآن و ائمه (ع)


« زندگی با قرآن» برای همه كسانی است كه می‌خواهند در زندگی پرهیاهوی معاصر موفق باشند.

خبرگزاری ایسنا: « زندگی با قرآن» برای همه كسانی است كه می‌خواهند در زندگی پرهیاهوی معاصر موفق باشند.

آشنایی و شناخت مهارت‌های زندگی با قرآن،‌ برنامه‌‌‌ای جامع‌ برای ایجاد تغییری پایدار و مادام العمر است،‌ مشروط به این‌كه آن‌ها را به دقت بیاموزیم و به دیگران تعلیم دهیم.


از همه مهمتر این‌كه متعهد شویم آن‌ها را هر روز در زندگی روزانه خود تكرار كرده و به كار گیریم یعنی با آن زندگی كنیم تا بخشی از وجودمان و جزئی از نرم افزار ذهنی‌مان شود. در این صورت می‌توانیم استعدادهای درونی خود را تقویت كرده و راه رسیدن به قله سعادت را هموارتر و كوتاه‌تر سازیم.

« مهارت ارتباط موثر» یكی از مواردی است كه در قرآن به آن پرداخته شده است و به فرد كمك می‌كند تا بتواند كلامی و غیركلامی و مناسب با فرهنگ و جامعه و شرایط، خود را بیان كند. بدین معنی كه فرد بتواند نظرها، عقاید، خواسته‌ها، نیازها و هیجان‌های خو را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست كمك و راهنمایی كند.



در زندگی همواره توصیه‌هایی برای بهتر كردن ارتباط كلامی و غیر كلامی به افراد جامعه می‌شود از جمله این‌كه؛ پشت سر هم و مداوم صحبت نكنید. به سخنان و اظهارات طرف مقابل به طور فعال گوش فرا دهید. مطمئن باشید آن‌چه را می‌گویید با تن صدا و زبان بدنی شما هماهنگی دارد. خیلی آهسته یا خیلی بلند صحبت نكنید.

در طول ارتباط به فرد مقابل خود نگاه كنید. مراقب ژست‌ها و حالات بدن خود باشید. نشانه‌های غیركلامی راوی را به شیوه‌ای ظریف تكرار كنید( برای مثال اگر او می‌خندد، شما هم می‌توانید لبخند ملایمی بزنید).


حال ببینیم كه مهارت ارتباط موثر از نگاه قرآن چگونه است؛


خداوند در سوره بقره آیه 88 می‌فرمایند: «قولوا للناس حسنا» با مردم به زبان خوش سخن بگویید.

و یا در سوره طه آیات 25 تا 28 از زبان قرآن می‌خوانیم: «رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی» پروردگارا! سینه‌ام را گشاده كن و كارم را برایم آسان گردان و گره از زبانم بگشای، تا سخنان مرا بفهمند.

مهارت ارتباط موثر از نگاه پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز مورد توجه بوده و در سخنان ارزشمند ایشان نیز همواره به این موضوع اشاره شده است:

امام علی(ع) می‌فرمایند: ارزش انسان از گفتارش شناخته می‌شود.

ایشان هم‌چنین توصیه كرده‌اند: زبانت را به نیكو سخن گفتن عادت بده تا از ملامت ایمن باشید.

امام اول شیعیان در جمله زیبای دیگری یادآور شده‌اند: بدست آوردن حكمت به زیبا نمودن گفتار و به كارگیری نرمی در گفتار و رفتار است.

هم‌چنین امام صادق(ع) در این زمینه فرموده‌اند: اگر می‌خواهی دوستیت باصفا باشد، هرگز با دوستت شوخی نكرده و جدل مكن، فخرفروشی ننموده و ستیزه جویی مكن.

امام علی (ع) می‌فرمایند: خوب شنیدن را بیاموز آن‌گونه كه خوب گفتن را می‌آموزی و سخن كسی را قطع نكن.

از امام صادق(ع) نیز نقل شده است: سه چیز است كه می‌تواند دلیل بر اندیشه نافذ فرد باشد: برخورد نیكو، خوب شنیدن، خوب پاسخ گفتن.

امام علی(ع) فرموده‌اند: از مودت‌ها زبان‌ها سخن می‌گویند و از محبت‌ها چشم‌ها.

ایشان در جمله‌ای تاكید كرده‌اند: نیكوترین گفتار، گفتاری محكم است.

هم‌چنین می‌فرمایند: نیكوترین سخن، سخنی است كه نه كسی را خسته كند و نه چیزی را كم بگذارد.

از پیامبر(ص) نیز در این زمینه جمله‌ای به این شرح نقل شده است: سلامت انسان در نگه داری زبانش می‌باشد.

و امام علی (ع) می‌فرمایند: در آن‌چه سازگار با فكر خود نمی‌یابید سخن نگویی زیرا بیشتر حق در آن اموری است كه شما آن را رد می‌كنید.

پیامبر(ص) فرموده‌اند: هر كس برادر مسلمانش را به سخنی مورد لطف قرار دهد و در مجلسی به او احترام بگذارد، پیوسته تا زمانی كه در این وضعیت باشد در سایه بلند خداوند مورد رحمت است.

امام علی(ع) بدترین سخن را دروغ دانسته‌اند.

و پیامبر(ص) نیز ذلیل‌ترین مردم را كسی می‌دانند كه به دیگران توهین كند.

ایشان می‌فرمایند: نجات انسان در صداقت و راستی است.

از پیامبر(ص) هم‌چنین نقل شده است: اگر مرد به همسرش بگوید «دوستت دارم»" این جمله هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود.

و امام علی(ع) توصیه كرده‌اند: هرچه نمی‌دانی نگو، حتی اگر آنچه می‌دانی كم باشد.

ایشان می‌فرمایند: آن كس كه به نیكی گوش فرا دهد، به زودی سود می‌برد.      


ویدیو مرتبط :
مهارت های برقراری ارتباط موثر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غیر مسلمانان هم به بهشت می روند/تفسیر تازه هاشمی از نگاه قرآن به ادیان دیگر



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

غیر مسلمانان هم به بهشت می روند
تفسیر تازه هاشمی رفسنجانی از نگاه قرآن به ادیان دیگر

«قرآن زمینه را خیلی باز گذاشته است. آیاتی که اواخر عمر پیامبر مثلا در سوره مائده نازل شده روابط ما با اهل کتاب را می گوید. این که شما می توانید از آنها زن بگیرید یا می توانید غذایشان را بخورید»

عصر ایران – گفت و گوهای آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی همواره خواندنی است و در هر مصاحبه می توان نکته تازه و متفاوتی یافت. جالب این که این ویژگی منحصر به سخنان سیاسی او نیست و در اظهار نظر های عقیدتی او هم می توان این رد را جست و یافت. خاصه این که علاقه ویژه ای به مباحث قرآنی دارد.

تازه ترین نمونه، گفت و گوی اخیر او با روزنامه جمهوری اسلامی درباره « ضرورت ژرف نگری در مطالعات قرآنی» است که روز دوشنبه 7 مرداد 1392 در صفحه حوزه این روزنامه درج شده است.

هاشمی رفسنجانی در کنار موارد دیگر و شاید برای نخستین بار در این سطح به مقوله «سایر ادیان» پرداخته  و در این باره گفته است:
 «یکی از بحث هایی که واقعا مهم است ولی یک مقدار تقیه ها نمی گذارد وارد شویم بحث ادیان دیگر است. حالا بسیاری از ادیان را – که در تاریخ بشر هست - ما خبر نداریم. ولی حداقل یهودی و مسیحی و در ایران خود ما زرتشتی و فرقه های دیگر مثل صائبی و اینهایی که امروز هستند ، قرآن به اینها پرداخته است.

قرآن دو سه آیه دارد که من برای اولین بار از مرحوم راشد شنیدم - ایشان شب های جمعه سخنرانی داشت و به این آیات رسید و شجاع تر از همه ما که این احتمال را می دادیم در رادیو این بحث را مطرح کرد-. او [راشد] می گفت: همه ادیان ناجح [رستگار]هستند. اگر به دین خودشان عمل کنند اهل بهشت اند و این طور نیست که حتما باید مسلمان باشند . البته به این شرط که به دین شان عمل کنند. قدری که آدم باریک می شود بحث این است که اسلام هم در دین شان بوده چون آنجا برایشان روشن است که اسلام می آید و حاکم بر همه این ادیان است.من فکر می کنم یکی از مواردی که جای آن خیلی خالی است این است که آدم بتواند با ادیان دیگر همکاری کند. دنیا دارد کوچک می شود. مگر کسی به همین آسانی از عقیده اش – چه ارثی و چه علمی – دست برمی دارد؟ ما باید این واقعیت قرآن را اینجا نشان بدهیم.»

آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدگاه خود را این گونه بیان می کند: «به نظر من قرآن زمینه را خیلی باز گذاشته است. آیاتی که اواخر عمر پیامبر مثلا در سوره مائده نازل شده روابط ما با اهل کتاب را می گوید. این که شما می توانید از آنها زن بگیرید، می توانید غذایشان را بخوریدو...

قبول این طور چیزها البته الان خیلی آسان نیست. وقتی به کشورهای خارجی مسافرت می کنیم چه محدودیت هایی برای خود درست کرده ایم. به خاطر احکامی که اکنون اینجا رایج است...»/عصرایران