سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مهارت‌های مالی و پولی برای هر سنی


با توجه به اهمیت مهارت های مالی در هدایت سکان زندگی، بسیار عجیب است که مدارس ما چیز زیادی درباره پول به بچه ها یاد نمی دهند. ولی شما به عنوان والدین فرزندان خود می توانید درس های مالی مهمی در هر سن به او بیاموزید.





صبح بخیر: با توجه به اهمیت مهارت های مالی در هدایت سکان زندگی، بسیار عجیب است که مدارس ما چیز زیادی درباره پول به بچه ها یاد نمی دهند. ولی شما به عنوان والدین فرزندان خود می توانید درس های مالی مهمی در هر سن به او بیاموزید. در اینجا راهنمایی هایی برای هر سن آورده ایم که درس های خوبی در مورد پول به افراد می دهند.

سنین 3 تا 5 سالگی: "باید صبر داشته باشی تا بتونی چیزی که می خوای بخری."

این مفهوم برای افراد دشوار است و باید در هر سنی آن را بیاموزند. بچه ها در این سن باید یاد بگیرند که اگر واقعاً چیزی را می خواهند باید صبر کنند و برای خریدن آن پول جمع کنند.



فعالیت هایی برای سنین 3 تا 5 سالگی:

1. وقتی بچه ها در صف تاب سواری هستند یا منتظر روز تولدشان هستند، برایشان اهمیت صبر کردن را توضیح دهید.

2. سه قوطی با این عناوین برایشان درست کنید: "پس انداز"، "خرج" و "کمک". هر وقت پولی دستش می رسد، باید آن پول را بین این سه قوطی یا قلک تقسیم کند.

3. به او یاد بدهید تا هدف تعیین کند. هر وقت در قلکش پول می اندازد، در مورد آن هدف و مقدار پولی که برای رسیدن به آن نیاز دارد و زمان رسیدن به هدف با او حرف بزنید.

سنین 6 تا 10 سالگی: "باید در مورد نحوه پول خرج کردن، انتخاب هایی انجام بدی."

در این سن، مهم است که برای فرزندتان توضیح دهید: "پول تمام شدنی است و باید انتخاب های عاقلانه ای انجام بدهی. چون اگر این پول را خرج کنی، دیگر پولی برای خرج کردن نداری."

فعالیت هایی برای سنین 6 تا 10 سالگی:

1. فرزندتان را در بعضی از تصمیمات مالی دخیل کنید. برای مثال برایش توضیح دهید که چرا بعضی خریدهای مقرون به صرفه را انجام می دهید.

2. به سوپرمارکت که می روید به او کمی پول بدهید و اجازه دهید که در حیطه نیازهای شما، میوه و سبزی بخرد.

3. وقتی خرید می کنید در مورد تصمیمات مالی خود بلند حرف بزنید تا او هم بشنود. مثلاً بگویید: "آیا واقعاً به این چیز نیاز دارم؟"



سنین 11 تا 13 سالگی: "هرچه زودتر شروع به پس انداز کنی، پولت سریعتر رشد می کنه."

توضیح دهید که سود ترکیبی از زمانی بدست می آید که شما پس انداز و سودهای قبلی را با هم داشته باشید.

فعالیت هایی برای سنین 11 تا 13 سالگی:

1. برایش سودها را توضیح دهید و مثال رقمی بزنید.

2. از مزایای سود و پس انداز برای او حرف بزنید.

3. برایش توضیح دهید که برای پس انداز کردن باید از خیلی چیزها بگذرد. مثلاً پول خوراکی های روزانه را کنار بگذارد تا بتواند آیپاد بخرد.

سنین 14 تا 18 سالگی: "وقتی دانشگاه ها را با هم مقایسه می کنی، حواست باشه که هر کدوم چقدر هزینه داره."

برای او توضیح دهید که درآمد افرادی که مدرک تحصیلی دارند از افراد بدون مدرک بیشتر است و هزینه های دانشگاه ها را با هم مقایسه کنید.

فعالیت هایی برای سنین 14 تا 18 سالگی:

1. به او بگویید که هر سال چقدر می توانید برای هزینه دانشگاه او کمک کنید.

2. در مورد هزینه های دانشگاه، چشم اندازهای شغلی فارغ التحصیلان، وام دانشجویی و غیره بحث کنید.

3. کمک های مالی محتمل را بررسی کنید.



سنین بالای 18 سال: "تنها در صورتی باید از کارت اعتباری استفاده کنی که هر ماه بتونی پولش رو بدی."

بدهی های کارت اعتباری می توانند برای فرزندتان بار زیادی ایجاد کنند. زیرا او در حال پرداخت اقساط وام دانشجویی نیز هست. هزینه های اضافی بعدها برای او مشکل ساز می شوند.

فعالیت هایی برای سنین بالای 18 سال:

1. به فرزندتان یاد بدهید که اگر یکی از والدین با او حساب مشترک دارد، عدم پرداخت به موقع بدهی کارت اعتباری بر سابقه اعتباری والدین هم اثر بدی می گذارد.

2. از موسساتی کارت اعتباری دریافت کنید که نرخ بهره پایین تری از شما می گیرند.

3. برایش بگویید که برای چیزهای بیهوده پول خرج نکند تا اگر مورد اضطراری پیش آمد مجبور نشود از پس اندازش بردارد و خرج کند.


ویدیو مرتبط :
نظرسنجی پولی مالی اینو خودم ساختم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تخلفات پولی بی‌پایان شرکت‌های شهرداری تهران/ تمثیلی از یاغی‌گری مالی



اخبار,اخباراجتماعی ,  شهرداری تهران

  ادامه حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری در شورای شهر به انتشار اطلاعات تازه‌تری از وضع مالی نابسامان این شرکت‌ها منجر شده است.

دیروز اعضای شورای شهر تهران وضع مالی شرکت دیگر یعنی «نوسازی عباس‌آباد» را در وضع «عدم‌اظهارنظر» و حسابرسی شرکت کنترل ترافیک تهران و برج‌میلاد را هم «مردود» اعلام کردند و به این ترتیب مردودی متوالی شرکت‌های وابسته به شهرداری در روند حسابرسی‌های ‌سال مالی منتهی به ٩٢ ادامه دارد، این شرایط اعضای شورای شهر تهران را شوکه کرده است.

طبق گزارش منتشره توسط شورای شهر تهران از جلسه دیروز حسابرسی مالی شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری، ادامه روند این حسابرسی‌ها ابهامات تازه‌ای را درباره وضع مالی تعدادی از این شرکت‌ها ایجاد کرده است و اعلام گزارش حسابرسی بودجه ‌سال٩٢ در جلسه دیروز انتقادات شدید اعضای شورا را برانگیخت. با اعلام نتیجه حسابرسی شرکت‌های نوسازی عباس‌آباد و شرکت کنترل ترافیک و برج‌میلاد درواقع بدترین روز حسابرسی شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران با دو گزارش مردود و یک گزارش عدم اظهارنظر رقم خورد.

در ابتدای این جلسه علیرضا دبیر گفت: بررسی گزارش حسابرسی بودجه‌ سال ۹۳ شرکت‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه شروع شده و‌ گزارش حسابرسی بودجه ‌سال ۹۲ سازمان‌ها نیز به مراحل نهایی رسیده و چهار گزارش قطعی برای هفته آینده آماده قرائت در صحن شوراست.

به گفته او ‌در بررسی‌های اولیه‌ای که توسط حسابرس منتخب شورا انجام شده بود، بیش از ۹۰‌درصد شرکت‌ها عدم‌اظهارنظر بودند. طی ۴ مرحله به شهرداری وقت دادیم تا اسنادشان را ارایه کنند. در شرکت‌ها و بیش از آن در سازمان‌های شهرداری ازجمله سازمان ورزش؛ بازنشستگی و زیباسازی جایی برای مستقر شدن حسابرس در اختیار حسابرسان قرار نمی‌دادند و روند استقرار حسابرس بسیار طولانی و پیچیده شده بود.

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورا در ادامه جلسه دیروز با اشاره به تعداد ۱۳ نفره حاضران در صحن گفت: در این جلسه ما به حد نصاب نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم. باید در جلسه محدودتری این بررسی‌ها را انجام دهیم و الان همه مدیران شهرداری اینجا هستند و شهرداری از این موضوع خسارت می‌بیند.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا اما در مخالفت با پیشنهاد دوستی گفت: وظیفه ما در شورا همین است و ما کار دیگری نداریم. یکی از کارهای اصلی ما رسیدگی به حسابرسی شهرداری است، حتی اگر ماه‌ها طول بکشد، ما باید به این امر رسیدگی کنیم. گزارش‌های حسابرسی باید تا آخر استماع شود تا در انتها تصمیم بگیریم کدام بخش تذکر به شهردار شود و کدام یک به دستگاه‌های قضائی برود.

در جلسه دیروز شورا، معصوم‌زاده، حسابرس منتخب شورا اعلام کرد که در جریان حسابرسی ‌سال ۹۳ با مشکل جدیدی روبه‌رو شده‌ایم و ما هنوز در بسیاری از شرکت‌ها اجازه ورود نگرفته‌ایم. او از هیأت‌رئیسه شورا خواست دستور بدهند اجازه ورود به شرکت‌ها صادر شود.

گزارش حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد تمثیلی از یاغی‌گری مالی است

در ادامه جلسه دیروز گزارش حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد برای‌ سال مالی منتهی به اسفند ‌سال ۹۲ قرائت شد و به تشخیص حسابرس منتخب شورا نتیجه بررسی‌ها به عدم اظهارنظر منتهی شد.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورا، بعد از استماع این گزارش تأکید کرد: اسم این گزارشی را که آقای حسابرس ارایه دادند، باید یاغی‌گری مالی بگذاریم؛ این گزارش نیست. من نمی‌دانم با چه اطمینانی می‌خواهیم کد پروژه‌ها و ردیف‌های اعتباری را به شرکت‌هایی بدهیم که این کارکرد را داشته باشند.

اردشیر نوریان مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد، در دفاع از عملکرد این شرکت گفت: آثار مالی اراضی و املاک واگذار‌شده گریبان شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد را گرفته است و من در هر جلسه‌ای و به هر بهانه‌ای این موضوع را گفته‌ام که امکان استرداد این املاک وجود ندارد و این اتفاقات از‌ سال ۷۱ تا ۸۰ صورت گرفته است. این موضوع منجر به تشکیل کمیته رفع معارضان شده است. از شورا می‌خواهم به کمک شهرداری بیاید و ۳۸ قطعه زمین‌های واگذار شده در این اراضی را پس بگیریم.

در ادامه اما حافظی رئیس کمیسیون سلامت با اشاره به این‌که توضیحات مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد با بندهای حسابرسی مرتبط نیست، گفت: براساس بند ۴ شورایعالی معماری و شهرسازی در‌ سال ۸۴ مصوبه‌ای وجود دارد که به استناد آن هرگونه خریداری در املاک ممنوع شده است اما شما در ‌سال ۹۰ حدود ۸۰‌هزار متر از املاک را فروخته‌اید.

چمران هم در ادامه خطاب به رئیس شرکت نوسازی عباس‌آباد گفت: در اراضی عباس‌آباد براساس فرموده مقام معظم رهبری هرگونه ساخت‌وسازی غیر از ساخت‌وساز مربوط به مجموعه‌های فرهنگی کلان تخلف محسوب می‌شود؛ احداث مجتمع ایستگاهی مترو هم در این زمین‌ها ممنوع است. شما بانک سپه را در این زمین‌ها ساخته‌اید. احداث ساختمان ۲۵ طبقه اداری تمام اراضی عباس‌آباد را از بین می‌برد. ما به احداث این ساختمان اعتراض کتبی کردیم. ما کاملا مخالف اجرای این پروژه هستیم و بارها درخواست ارسال نقشه‌های این پروژه را هم کرده‌ایم اما شما هیچ توجهی به این حرف‌ها نکرده‌اید.

شاکری: نکبت گزارش شرکت نوسازی عباس‌آباد دامن مدیران را می‌گیرد

در ادامه جلسه دیروز مجتبی شاکری، عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا نیز گفت: نکبت گزارش شرکت نوسازی عباس‌آباد دامن مدیران را می‌گیرد. من از ابتدای دوره حضورم در شورا شاهد بودم که شرکت نوسازی عباس‌آباد همین وضع را داشته که الان هم دارد. در ادامه جلسه دیروز جلسه گزارش حسابرسی بودجه ‌سال ۹۲ شرکت برج‌میلاد توسط حسابرس منتخب شورا قرائت شد که در این گزارش نیز شرکت برج‌میلاد از نظر حسابرس مردود شده بود.

معصوم‌زاده، حسابرس منتخب شورا با بیان این‌که وضع حسابرسی این شرکت نیاز به پیگیری جدی دارد، گفت: برج‌میلاد درست مثل مرسدس بنز آخرین مدلی است که با تمامی امکانات در خط صادقیه- بازار مسافرکشی می‌کند و بلیت‌های فروخته نشده در‌ سال ۹۲ معدوم نشده و صورتجلسه آن نیز به حسابرس ارایه نشده است. از طرف دیگر مستاجران برج‌میلاد در این شرکت بدون مزایده و تشریفات قانونی مستقر شده‌اند.

به گفته او به دلیل بی‌انضباطی مالی که تا‌ سال ۹۲ وجود داشته، برای شرکتی که حدود ۷۰‌میلیارد تومان مجموع هزینه‌های مالی و ۲۶‌میلیارد تومان درآمد سال‌های گذشته‌اش بوده و ۵۰‌میلیارد تومان زیان داشته تا‌ سال ۹۱ حدود ۱۰‌میلیارد تومان مالیات بریده شده است، درحالی‌که با این شرایط تا ۵۰‌سال دیگر نباید مالیات بدهد.

مالیات ٣٤ میلیاردی یک شرکت خدماتی زیان‌ده شهرداری

در ادامه، گزارش حسابرسی بودجه‌ سال ۹۲ شرکت کنترل ترافیک قرائت شد و این شرکت نیز از نظر حسابرس منتخب شورا مردود اعلام شد. به گفته معصوم‌زاده حجم گردش مالی شرکت کنترل ترافیک بالغ بر ‌هزار و ۹۰۰‌میلیارد تومان است اما به‌دلیل روش ثبت مالی اشتباه ۱۱۵ میلیارد تومان در دفاتر ثبت می‌شود، به همین دلیل وزارت دارایی ۳۴‌میلیارد تومان برای یک شرکت خدماتی زیان‌ده مالیات تشخیص داده است.

حکیمی‌پور نیز با اشاره به مبانی اظهارنظر مردود، گفت: در همه گزارش‌ها هست که شهردار بخشنامه‌ای را صادر کرده و در شرکت مراعات نشده است. این گزارش‌ها باید جمع‌آوری شود و قالیباف در جلسه‌ای حاضر شود و توضیح بدهد که با این موارد عدم رعایت بخشنامه چه برخوردی می‌خواهد انجام دهد و ما نمی‌دانیم سیاست مدیریت شهری و آقای قالیباف با این تخلفات چیست؟ از طرف دیگر، این شرکت ۴۰۰ نفر پرسنل دارد اما به ۶۰۰ نفر پاداش داده شده است، چه توضیحی برای این تخلف وجود دارد؟

فتاحی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک ایرادات وارد شده را شکلی دانست و گفت: این ایرادات ماهیتی نیستند. ما به موضوع مالیات اعتراض داریم و نمی‌توانیم آن را در دفاتر ثبت کنیم. شرکت ما ۴۰۰ نیروی مستقیم دارد و ۲۰۰ نیرو هم متعلق به نوین سایه هستند که نمی‌توانیم بین آنها و نیروهای خودمان فرق بگذاریم، البته باید در قالب قرارداد با آن شرکت این پاداش را پرداخت می‌کردیم که از سال‌های بعد این کار را انجام می‌دهیم.


 اخباراجتماعی  -  شهروند