سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

منزل منهای گرد و غبار!


خانم های خانه دار همیشه از دردسرهای زدودن گرد و غبار از روی وسایل گلایه دارند زیرا در هر حال حجم زیادی از این گرد و غبار از راه درها و پنجره ها به محیط خانه وارد می شود.

هفت صبح: خانم های خانه دار همیشه از دردسرهای زدودن گرد و غبار از روی وسایل گلایه دارند زیرا در هر حال حجم زیادی از این گرد و غبار از راه درها و پنجره ها به محیط خانه وارد می شود. البته غبارها همیشه از بیرون وارد نمی شوند بلکه گاهی بر اثر تجزیه طبیعی وسایل در خانه به وجود می آیند.

مهم این است که بدانیم چطور می شود از شر آنها خلاص شد یا حداقل از حجم آنها در خانه کم کرد. الیاف گیاهی، تجزیه بعضی از حشرات که در نقاط تاریک خانه پنهان می شوند، جست و خیز حیوانات خانگی، موی افراد خانه، باکتری هایی که خواه ناخواه در محیط زندگی انسان ها وجود دارند، کپک مواد غذایی مانده و خاک و شنی که با کفش و لباس وارد خانه می شود تمام آن چیزهایی هستند که در خانه تولید گرد و غبار می کنند.

منزل منهای گرد و غبار!

 محل های تجمع و گاه تولید گرد و غبار در خانه ها، فرش ها، پارچه ها، وسایل به هم ریخته، خرت و پرت های به دردنخور، کتاب ها، مجله ها، مبل ها، بالش ها و شومینه ها هستند. همچنین استفاده از جاروبرقی هایی که فیلتر قوی ندارند و قدرت مکش آنها پایین است، باعث به وجود آمدن غبار بسیار در محیط خانه شما می شود.

پس همیشه هنگام خرید این وسایل به قدرت و ویژگی های آن حساس باشید. از طرفی ممکن است شما در کنار خود همسایه ای داشته باشید که هر از چندگاهی اقدام به کوتاه کردن چمن های حیاطش بکند که این مورد حسابی شما را به دردسر می اندازد. اگر در و پنجره اتاق شما عایق ها مناسب نداشته باشند، ذرات ایجاد شده از این چمن زنی ممکناست به خانه شما راه پیدا کند.

در هر حال شما نباید تسلیم این ریزدانه های مزاحم شوید. درست است که آنها در هر حال در خانه تولید می شوند یا به خانه شما راه پیدا می کنند اما دست کم می توانیداز پخش شدن آنها از یک نقطه و نشستن آنها روی نقاط دیگر خودداری کنید. توصیه های زیر به شما برای جلوگیری از بلندشدن غبار در خانه کمک می کند.

1- جاروبرقی یکی از عوامل بلند شدن گرد و غبار در خانه است. در این مورد به دلیل اینکه استفاده از جاروبرقی از ضرورت های خانه داری است، بهتر است برای وارد نشدن گرد و غبار به ریه های تان از ماسک استفاده کنید. استفاده از جاروبرقی هایی که فیلتر قوی دارند مانع از رها شدن و پخش شدن غبار در فضای خانه می شود.

2- برای گردگیری قسمت هایی که از دسترس شما دورند، می توانید تکه ای پارچه روی قسمت انتهایی یک چوب بپیچید و آن قسمت ها را تمیز کنید. البته بهتر است این پارتچه نمدار باشد چون در غیر اینصورت تکان های چوب، گرد و غبار را از آن قسمت ها به فضای داخلی اتاق منتشر می کند.

3- در زمان خرید وسایلی را انتخاب کنید که به راحتی قابل شست و شو باشند. زیرا اگر از جنس هایی مانند ابریشم استفاده کنید چون در صورت شسته شدن مکرر از ارزش آن کاسته می شود، ممکن است ترجیح بدهید که کمتر آنها را شست و شو دهید و با این کار سلامت خود را به خطر بیندازید. به دلیل اینکه پرده ها مامن خوبی برای جمع شدن گرد و غبار هستند، آنها را از میان پارچه های گرانقیمت انتخاب نکنید تا شستن آنها برای شما دردسر زیادی ایجاد نکند. علاوه بر آن، پرده های کرکره ای چوبی یا فلزی گزینه های مناسبی برای پنجره هایی هستند که رو به بیرون و خیابان باز می شوند و شستن آنها نیز راحت و مقرون به صرفه است.

4- تشک ها به خصوص انواع فنری آن و بالش ها باید همواره روکش داشته باشند. این روکش مانع پخش شدن ذرات جدا شده از آنها می شود و شما را در هنگام استفاده از آنها آزار نمی دهد. روکش های زیپ دار موجود در بازار راه حل مناسب و راحتی هستند که قابل شست و شو نیز هستند.

5- استفاده از وسایل خانگی چوبی مقاوم، شیشه ای و پلاستیکی نسبت به دیگر وسایل بهتر است زیرا این مواد ایجاد گرد و خاک نمی کنند. اگر در خانه خود عتیقه نگهداری می کنید، همیشه آنها را تمیز و گردگیری کنید یا اگر بسیار به گرد و غبار حساس هستید، آنها را در بوفه با درهای شیشه ای قرار دهید.

منزل منهای گرد و غبار!

6- برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به خانه خود، می توانید از پرده هایی با جنس ضخیم استفاده کنید. همچنین ایجاد سایبان برای پنجره ها راه مناسبی برای جلوگیری از ورود این دانه های ریز هستند. سایبان ها مسیر باد را تغییر می دهند و مانع عبور مستقیم و آزادانه غبار موجود در هوا به خانه شما می شوند.

7- امروزه استفاده از دستگاه های تصفیه هوا در بسیاری از منازل به امری متداول تبدیل شده است. جالب است بدانید که فیلتر دستگاه تهویه هوا، می تواند 90 درصد از غبار موجود در هوا را جذب کند. هنگام خرید این دستگاه ها به برچسب روی آنها و قدرت مکش و کارکرد آنها توجه ویژه داشته باشید. نصب این دستگاه ها به خصوص در اتاق خواب شما، تاثیر بسیاری بر سلامت تنفس شما خواهد داشت. هر از چندگاهی این دستگاه ها را کنترل کنید و از درستی و کارکرد صحیح آنها مطمئن شوید زیرا اگر درست کار نکنند آرام آرام موجب عبور گرد و خاک و نم به خانه شما می شوند.

8- برداشتن و حرکت دادن فرش ها، کتاب هایی که مدت زیادی غیرقابل استفاده مانده اند و روزنامه های کهنه، گرد و غبار زیادی در محیط خانه ایجاد می کنند. اگر به دنبال راه حلی بند مدت هستید، بهتر است کف خانه را با کفپوش های چوبی یا طرح چوب های مقاوم بپوشانید. استفاده از این کفپوش ها، هم هزینه خرید فرش و نگهداری از آن را از دوش شما برمی دارد و هم ایجاد گرد و غبار و حساسیت نمی کند. کتاب ها و مجلات را نیز در قفسه های دربسته نگه دارید. زیرا اگر آنها در قفسه های باز نگهداری شوند، در زمان تمیز کردن، موجب پخش شدن گرد و غبار زیادی در خانه می شود و شما مجبور می شویددوباره همه جا را گردگیجری کنید. شاید در ابتدا این امر برای شما محسوس نباشد اما به مرور زمان به وجود این ذرات ریز آزاردهنده حساس می شوید.

9- لباس ها جایگاه خوبی برای فراهم آمدن غبارها در کنار یکدیگر هستند. زیرا علاوه بر اینکه گرد و غبار زیادی را از محیط بیرون به خانه شماخ وارد می کنند، گرد و غبار موجود در فضای خانه را نیز به خود جذب می کنند. در این صورت هم باید زحمت شستن آنها را بکشید و هم اینکه اگر بخواهید آنها را بپوشید، باید گرد و خاک زیادی را بدون اینکه متوجه شوید به ریه های تان بفرستید. برای جلوگیری از این اتفاق یا آنها را با روکش آویزان کنید یا همیشه آنها را در کشو و کمد نگهداری کنید.

دور از دسترس ها

دیوارها و پله ها را نیز با پارچه های نمدار تمیز کنید. روی جدارهای پنجره ها، زیر تخت خواب ها، زیر مبل ها و دیگر نقاط تاریک خانه، همیشه مقدار زیادی گرد و خاک جمع می شود که شما مجبورید آنها را تمیز کنید. برای این منظور شما مجبورید خم شوید و سرتان را زیر تخت ببرید. در این صورت خطر وارد شدن گرد و غبار به دهان شما افزایش پیدا می کند. برای جلوگیری از این خطر نیز از چوب های بلند و پارچه نمدار استفاده کنید.


ویدیو مرتبط :
جلوگیری از عوارض حساسیت به گرد و غبار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهکارهایی برای مقابله با گرد و غبار در منزل




 

 

راهکارهایی برای مقابله با گرد و غبار

 

 

راه حل اغلب مشکلات در منزل، از بین بردن منشاء آن است . اما از بین بردن منشاء گرد و غبار موجود در منازل امری غیر ممکن است ، از آن جایی که ۹۰ درصد گرد و غبار منازل از وسایل منزل ازجمله پارچه ها ناشی می شود، راه های زیادی برای مقابله با آن نیز وجود ندارد. ذرات پوست ما روزانه وارد فضا می شود و لباس ها، روتختی ها و وسایل خانه فیبرهایی را که تقریبا غیر قابل رویت است از خود خارج می کنند و آن ها با ایجاد کوچک ترین تغییری در جریان هوا در محیط شناور می شود و روی هر سطحی در منزل می نشیند در قسمت هایی از منزل که در معرض جریان هوا قرار ندارند، ذرات جا به جا نمی شوند در حالی که در قسمت های دیگری با باز و بسته شدن درها و رفت و آمد از جایی به جای دیگر می روند. به هر حال می توان با چند راهکار ساده برای مبارزه با گرد و غبار هم در زمان و هم در انرژی صرفه جویی کرد.

 


۱) کف کمدها را برای تمیز کاری آسان تر، خالی نگه دارید: کمدها منبع گرد و غبار سرشار از فیبرهای ریز لباس ها، حوله ها و رواندازها هستند هر بار که در کمد را باز می کنید یک توفان نامرئی از ذرات گرد و غبار به وجود می آورید. اگرچه نمی توانید از ریختن پرزهای لباس جلوگیری کنید اما می توانید تمیزکاری کمد را آسان تر کنید و گرد و خاک را کاهش دهید. وسایل چیده شده در قفسه های کمد را با نایلون بسته بندی کنید. روی لباس هایی را که به ندرت استفاده می کنید بپوشانید.پالتوهایی که فقط در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد، در طول سال پرز می دهد. بنابراین با پلاستیک های بزرگ آن ها را بپوشانید تا علاوه بر پرز ندادن، تمیز بمانند. کف کمد را خالی نگه دارید.شلوغ بودن کف کمد باعث می شود به هنگام جارو کشیدن آن قسمت را نادیده بگیرید.

 


۲) دستگاه تصفیه هوا در منزل را مجهزتر کنید. دستگاه خنک و یا گرم کننده یا تصفیه هوا می تواند گرد و خاک را مهار کند. با یک دستگاه تصفیه مجهزتر، بهتر می توانید با گرد و خاک مقابله کنید.



۳) به طور هفتگی ملافه های تخت را تکان دهید.
تخت خواب اصلی ترین منبع انتشار گرد و غبار است در ملافه ها ذرات پوست جمع می شود و به همراه پرز لباس با هر بار غلت خوردن در هوا پخش می شود. برای به حداقل رساندن غبار ملافه و روبالش ها ، آن ها را هر هفته بشویید. رواندازها مانند پتو و روتختی ها را که نمی توان هر هفته شست کافی است به حیاط ببرید و خوب تکان دهید ملافه های کثیف را به آرامی با ملافه تمیز عوض کنید تا گرد و غبار بلند نشود.

 


۴) مانع پخش گرد و غبار شوید.دستمال های گردگیری خشک تنها مقداری از گرد و خاک را برمی دارند و بقیه جای دیگر می نشیند.برای جمع کردن گرد و خاک از دستمال های مرطوب استفاده کنید.



۵) قالیچه ها، قالی و موکت ها را تکان دهید.
در اغلب منازل، موکت بزرگ ترین منبع پرز است که گرد و خاک را مانند یک اسفنج حجیم به خوبی جذب می کند. برخی افرادی که به آلرژی های حاد مبتلا هستند چاره ای جز جایگزین کردن موکت با سرامیک و یا چوب برای کف اتاق ندارند. افرادی هم که از آلرژی حاد رنج می برند اما قصد عوض کردن کف اتاق را ندارند باید به طور مرتب خانه را به ویژه قسمت هایی که رفت و آمد زیادی دارد، جارو برقی بکشند.خاک تکانی فرش با استفاده از چوب، جارودستی و... نسبت به جاروبرقی خاک بیشتری را از بین می برد.فرش های نسبتا کوچک را نیز هر هفته خاک تکانی کنید.

 


۶) کوسن های مبل را که نه تنها از خود پرز می دهند بلکه گرد و خاکی را که روی آن می نشیند را به خود جذب می کنند خوب تمیز کنید.
از آن جایی که گرد و خاک بیشتر روی سطح های افقی می نشیند ، سطح های افقی کوسن ها و مبل ها را هفتگی و سطح های عمودی را ماهانه جاروبرقی بکشید.