سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

معرفی سبک معماری «های تِک» (2)


معرفی سبک معماری های‌ تک با کمک اولین بنای ساخته شده به این سبک: مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدو

 
 

 
صبح بخیر - سحر کشمیری:

معرفی سبک معماری های‌ تک با کمک اولین بنای ساخته شده به این سبک: مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدو

مطلب مرتبط:

معرفی سبک معماری «های‌ تِک» (1)


 6.استفاده از رنگ های روشن و ساده
 
معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
استفاده از رنگ‌‌ها برای تفکیک عناصر تاسیساتی

در مرکز فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو مقابل سازه‌‌ی فولادی و نمای شیشه ایِ شفاف، لوله های تاسیساتی که با رنگ تفکیک شده اند قرار دارند: زرد برای برق، قرمز برای تاسیسات حرارتی، آبی برای تاسیسات هوارسانی و سبز برای لوله‌‌های آب. ریچارد راجرز و رنزو پیانو با استفاده تضاد بین رنگ‌‌ها اثر گذاری بصری ساختمان خود را بیشتر می‌‌کنند طوری که از کیلومتر‌‌ها آنطرف تر قابل مشاهده است. همچنین بدین وسیله بین نمای اصلی و فرعی مرکز پمپیدو تمایز قائل می‌‌شوند، در نمای اصلی رنگ نیست و سازه نقش اصلی را بازی می کند. اما در نمای‌‌های بعدی داکت‌‌ها و لوله های تاسیساتی به وسیله رنگ هویت پیدا کرده و شاخص شده اند و به جای پنهان شدن داخل بنا به بازیگر مکمل  در تزیین نمای ساختمان تبدیل شده اند بنابراین رنگ در این بنا هویت بخش و ارزشگذار است.


7.سازه و استفاده از ساختار آن به عنوان تزئینات
 
معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
تبدیل سازه به عنصر تزئیناتی

ریچارد راجرز در صاحبه دیگری  می‌‌گوید: "تکنولوژی به ما کنترل بیشتر عرضه می‌‌کند و نه کمتر. ساختمان های آینده بیشتر شبیه ربات خواهند بود تا معبد.مانند آفتاب پرست، آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق می-دهند".سازه یکی از مهم‌‌ترین بخشی از ساختمان ست که تکنولوژِی در آن فرصت ظهور پیدا کرده است.
 
معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
تبدیل طراحی اتصالات سازه‌‌ای به بخش مهمی از طراحی و استفاده از آن برای بیان معماری


8.استفاده از اجزای کششی سبک :
 
معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
دیده‌‌ شدن عناصر مورب کششی از داخل گالری‌‌

بطور کلی ایجاد سازه‌‌هایی که با کشش کار می‌‌کنند اولین بار توسط نورمن فاستر، یکی دیگر از معماران سبک های تک،  در بانک هنگ‌‌کنگ استفاده شد. در این بنا به جای اینکه طبقات روی ستون های زیرین خود فشار بیاورند از ستون های بالاتر از خود آویزان هستند.
 
معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
فضای داخلی بانک هنگ کنگ طراحی نورمن فاستر

معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
بانک هنگ کنگ طراحی نورمن فاستر

 این ایده‌‌ی در ساختمان‌‌های بعدی این معمار یا دیگر معماران سبک های‌‌تک بدلیل به صرفه نبودن پیگیری نشد اما سازه‌‌ها و عناصر کششی پس از آن جایگاه مناسبی در صنعت ساختمان پیدا کردند. اعضا کششی به غیر از جذابیت ها و امکاناتی که از نظر سازه‌‌ای در اختیار معماران قرار می‌‌دادند به بخش جدایی ناپذیری از معماری تبدیل شدند. بیان معماری با استفاده از کشش فولاد، در داخل و بیرون بنا آنقدر وسوسه بر انگیز بود که معماران های تک حاضر شدند به خاطر آن حتی یکی از اصول خود را زیر پا بگذارند ؛ صداقت در استفاده از مصالح.
 
معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
اثر بصری عناصر کششی در فضای داخلی

معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
عناصر سازه‌‌ای کششی


9.جدا کردن بخش های سرویس‌‌دهنده از قسمت‌‌های سرویس‌‌شونده
 
معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
دور نمای مرکز ژرژ پمپیدو در بافت تاریخی شهر پاریس

موضوعی که لویی کان (Louis kahn) در دهه شصت عنوان کرد ،بخش‌‌های سرویس شونده،بخش های سرویس دهنده،قسمت‌‌های خدماتی، از هم جدا شوند در دهه‌‌ی هفتاد به موضوع تعیین کننده ای در معماری های‌‌تک تبدیل شد. آنها فضا های موجود در ساختمان را به دو قسمت سرویس شونده( سرویس گیرنده) و سرویس دهنده تقسیم می‌‌شوند.به طور مثال در مرکز ژرژ پمپیدو نمایشگاه ها فضا های سرویس گیرنده اند و مخزن های ذخیره آثار یا فضا های اداری سرویس دهنده است. این مساله باعث افزایش انعطاف پذیری در فضا می شود. طبق اصول معماری های تک قسمتهای خدماتی از بخش‌‌های سرویس شونده جدا می شوند.لذا داکت‌‌ها، لوله ها و اجزا تاسیساتی ساختمان و به علاوه راه‌‌پله ها از بدنه اصلی ساختمان جدا می‌‌شوند.مزیتش از نظر معماران های‌‌تک سهولت تعمیر و نگهداری ساختمان است. به علاوه قسمت‌‌های سرویس دهنده که عمر نسبتا کوتاهی دارند از قسمت های سرویس شونده که عمر طولانی ای دارند به صورت دو قسمت مجزا از هم عمل می‌‌کنند.


10.طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان
 
معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
طراحی نمای پنجم یا عناصر روی بام در معماری های تک

تا پیش از این بام ساختمان به این دلیل که در معرض دید نبود طراحی نشده و به آن توجه نمی‌‌شد اما در مرکز ژرژ پمپیدو برای اولین بار آن بخش از فضا‌‌های تاسیساتی که به بام منتقل شدند به وسیله رنگ‌‌ متمایز شده و به معرض نمایش گذاشته شدند.
 
معرفی سبک معماری های‌ تک (2)
تاسیسات روی نمای پنجم ساختمان ژرژ پمپیدو

معماری های‌‌تک در دهه‌‌های هفتاد و هشتاد با رویکردی شجاعانه و جدید نسبت پا به عرصه‌‌ی پر تکاپوی سبک‌‌های معماری معاصر گذاشت اما به دنبال انتقاداتی که بیشتر در خود انگلستان به فلسفه‌‌ی آن وارد شد چهره‌‌ی جدیدی به خود گرفت. در این چهره‌‌ی جدید معماری های‌‌تک تکنولوژی بیش از آنکه موضوع معماری باشد ابزاری ست در دست معمار و با نام جدید اکوتک تلاش می‌‌کند پاسخی برای معضلات زیست‌‌محیطی جهان معاصر بیابد.


ویدیو مرتبط :
پاورپوینت سبک معماری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی سبک معماری های‌ تک (High-Tech)


در دهه‌ی هشتاد میلادی، محله‌ی بوبرگ (Beabourg) پاریس شاهد ساخت بنایی بود که چهره‌ی پاریس را برای همیشه تغییر داد و آغازگر و معرف سبک کاملاً جدیدی در معماری معاصر غرب شد.