سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مشکلاتی در مورد مو که نباید نگرانش باشید



مشکلاتی در مورد مو, نازک‌ شدگی موها, ریزش موها

 

بعضی عوامل و داروها همان‌طور که بر جسم شما اثر می‌گذارند، بر موی شما نیز موثرند. به همین سادگی. منظورم تأثیر سلامت یا عدم سلامت روان بر بهداشت مو است؛ لابد دیده‌اید که برخی خانم‌ها دچار نازک‌شدگی موهای کل سر و در بیشتر موارد ناحیه تاج سر می‌شوند...

 

ریزش موها در خانم‌ها کندتر از مردان است و برخلاف تصور عموم، بلندی مو و شامپو کردن آن باعث ریزشش نمی‌شود. به‌راحتی هم با ماینوکسیدیل می‌توان به رویش موها و جلوگیری از نازک شدن آنها کمک کرد. علت 90 درصد ریزش موی مردانه ژن است و این ژن بیشتر از اقوام مادری به ارث می‌رسد تا فامیل پدری (به موهای پدربزرگ مادری خود نگاهی بیندازید). نباید زیاد نگران ریزش مو بود زیرا ریزش بیش از 100 تار مو یا بیشتر در روز طبیعی است و زنگ خطری برای طاسی نیست. معمولا حدود 2 ماه بعد از وارد شدن شوک‌هایی مانند جراحی، زایمان، مصرف بعضی داروها، رژیم غذایی سخت، استرس شدید و مشکلات تیرویید، تقریبا شاهد ریزش و نازک شدن مو خواهید بود که این حالت را تلوژن افلوویوم می‌گوییم و در بیشتر موارد هم بدون هیچ مداخله‌ای، موها دوباره خواهند رویید.

 

از سوی دیگر، سفیدشدن زودرس موها ژنتیکی است و همه می‌دانند که داشتن موهای خاکستری همیشه ناشی از پیری نیست حتی این تغییر رنگ مو، نشانه اختلال در سلامت هم محسوب نمی‌شود هر چند در بیماری کم‌خونی،‌ مشکلات تیروییدی، کمبود ویتامین B12 و برص نیز سفید شدن زودرس موها ممکن است رخ ‌دهد اما می‌توان بدون هیاهو و ناراحتی برای رد احتمال ابتلا به این بیماری‌ها، بررسی‌های لازم را انجام داد. مورد سوم، ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره‌آتا است که مردم در مورد‌ آن حساسیت زیادی دارند. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول مو حمله‌ور می‌شود و باعث ریزش ناگهانی مو خواهد شد. ریزش موی سکه‌ای بیماری خطرناک و عفونی‌ای نیست ولی بروز آن روی روان فرد اثر می‌گذارد اما خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند ولی متاسفانه امکان عود نیز وجود دارد.

 

شوره سر نیز نه یک مشکل عفونی است و نه مساله‌ای حاد، فقط کافی است با آرامش از حساسیتتان بکاهید و برای کاهش سلول‌های مرده پوست، روزانه از یک شامپوی ضدشوره استفاده کنید چون مشکلات روانی و استرس درمان شوره سر را طولانی می‌کند.

دكتر محمدعلی نیلفروش‌زاده/متخصص پوست و رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی

منبع: هفته نامه سلامت


ویدیو مرتبط :
فیلم های اکشن امروز چه مشکلاتی دارند؟ (زبان انگلیسی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در پاییز مراقب مو و زیبایی خود باشید!


تحقیقات نشان می دهد که فصل پاییز تنها فصل ریزش باران نیست، بلکه عامل ریزش مو نیز هست.

تحقیقات نشان می دهد که فصل پاییز تنها فصل ریزش باران نیست، بلکه عامل ریزش مو نیز هست.

به گزارش صبح بخیر، محققان سوئدی دریافتند که موهای زنان طی ماههای پاییزی بویژه در ماه اکتبر به شدت ریزش دارد.

بر اساس تحقیقات متخصصان مو، طول عمر مو به طور متوسط دو تا شش سال است.

این تحقیقات نشان می دهد که رشد فولیکول مو( مسیری لوله ای مانند در ناحیه ای که ریشه مو در آنجا رشد می کند) از دو تا شش ماه است و سپس به مدت سه ماه رشد آن متوقف می شود.

محققان سوئدی برخلاف تصور افکار عمومی معتقدند که رشد مو در فصل تابستان افزایش می یابد و در پاییز نیز بیشتر رشد بیشتر موهها متوقف می شوند. گزارش صبح بخیر می افزاید که بر اساس این تحقیقات تنها فصل پاییز منجر به ریزش مو نمی شود، بلکه مهمترین عامل آن به هم ریختن اختلالات هورمونی است.