سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مرده پرستی به سبک ایرانی!


تا شخصی از دنیا می رود انگار یکهو حافظه هایمان از صفات و رفتار و ویژگی های ناپسندی که داشته، پاک می شود. تنها خوبی هایش را به یاد می آوریم. درواقع به طور حتم خصیصه های دیگری هم از او در ذهن داریم اما نادیده می گیریمشان و شروع می کنیم به تعریف و تمجید فرد از دنیا رفته.

هفته نامه زندگی مثبت - معصومه سلیمی نسب: تا شخصی از دنیا می رود انگار یکهو حافظه هایمان از صفات و رفتار و ویژگی های ناپسندی که داشته، پاک می شود. تنها خوبی هایش را به یاد می آوریم. درواقع به طور حتم خصیصه های دیگری هم از او در ذهن داریم اما نادیده می گیریمشان و شروع می کنیم به تعریف و تمجید فرد از دنیا رفته.

از خاطراتمان می گوییم؛ محبت، متانت، بلندنظری و بخشش و ده ها صفت خویش را پیشت هم ردیف می کنیم. در این مواقع خوب بلدیم غلو کنیم از خوبی ها چند برابر بگوییم و بدی ها را تا جایی که می توانیم به خوبی تبدیل کنیم. اگر مرحوم از نزدیکان باشد از حرف های خصوصی و نصیحت ها و راهنمایی هایش می گوییم تا به دیگران نشان دهیم چه ارتباط نزدیک و صمیمانه ای با او داشته ایم.

اگر فرد سرشناس و معروفی باشد اوضاع عجیب تر هم می شود. شاید هیچ وقت از نزدیک ندیده ایش یا با آثار و فعالیت هایش آشنایی نداشته ایم یا اگر داشته ایم ممکن است فراموشش کرده باشیم ولی به محض اینکه از دنیا رفت سیاه می پوشیم و به مراسمش می رویم و از کارهایش می گوییم و خودمان را طرفدار و از افراد مورد توجهش معرفی می کنیم. این رفتار چه معنایی می تواند داشته باشد؟ در لغت نامه دهخدا در تعریف مرده پرستی چنین آمده: «فردی که مرده را پرستد و به او اظهار علاقه کند و حرمت بگذارد و به دیگران تا زنده اند وقعی و ارجی ننهد اما پس از مرگشان سوگواری کند و در شرح فضیلت و مقامشان افراط کند.»

علی طباطبایی و دو برابر شدن دنبال کننده های اینستاگرامش بعد از مرگ

مرده پرستی به سبک ایرانی!

یکشنبه 8 شهریور، امسال بازیگر جوان سینما و تلویزیون ایران، علی طباطبایی دچار حمله و بعد ایست قلبی شد و درگذشت. علی طباطبایی در فیلم های «سالاد فصل» و «اسب سفید پادشاه» و در سریال های «بچه های نسبتا بد» و «قلب یخی» بازی کرده بود. اتفاق عجیبی که طی 24 ساعت بعد از مرگ این بازیگر جوان رخ داد، در دنیای مجازی بود. صفحه اینستاگرام این بازیگر قبل از مرگش 45 هزار دنبال کننده داشت ولی در چند ساعت این تعداد به بیشتر از 2 برابر یعنی حدود صد هزار نفر رسید و البته در چند روز بعد از مرگ او به سرعت تعداد دنبال کننده ها افزایش پیدا کرد. بازیگری که کمتر کسی او را می شناخت در عرض چند ساعت به اوج محبوبیت و شهرت رسید.

مهدوی کیا: درگذشت نوروزی اوج مرده پرستی را نشان داد

مرده پرستی به سبک ایرانی!

کاپیتان جوان تیم پرسپولیس، چند روز قبل از دنیا رفت. خبر درگذشت او خیلی ها را مثل مهدی مهدوی کیا شوک زده کرد. مهدوی کیا سال آخری که در تیم پرسپولیس بازی می کرد همبازی نوروزی بود.

او بعد از مرگ هادی نوروزی گفت: «بهتر است ما قدر همدیگر را بدانیم و برخورد خوبی داشته باشیم.» و اضافه کرد: «درگذشت نوروزی اوج مرده پرستی را در ایران نشان داد.» بعضی ها در مراسم سوگواری کاپیتان سرخپوشان با هم آشتی کردند. طرفداران آبی و قرمز و تیم های دیگر دور هم جمع شدند.

خیلی از مربیان و دست اندرکاران فوتبال دوباره با هم دیدار کردند و هم تر اینکه همه از هادی نوروزی و اخلاقش و بی حاشیه بودنش و خانواده دوستی و صفات خوب دیگرش گفتند. حرف هایی که تا آن موقع گفته نشده بود. هادی نوروزی شاید مغضوب نبود اما جزو بسیار محبوب ها هم نبود.

مهدی فتحی در بیمارستان بود و ملاقات کننده نداشت

مرده پرستی به سبک ایرانی!

«مهدی فتحی» در آخرین روزهای سال 82 بعد از یک دوره بیماری و بستری بودن در بیمارستان از دنیا رفت. وقتی خبر درگذشت او منتشر شد خیلی ها مات ماندند، چون از بیماری اش بی اطلاع بودند.

بازیگر نقش به یاد ماندنی عمروعاص سریال امام علی (ع) را از بیمارستان مرخص نمی کردند، چون نمی توانست هزینه بیمارستان را بپردازد. بعد از مرگش خیلی ها از او و مهارتش گفتند و نوشتند و در مراسم ختمش شرکت کردند و از جای خالی او در سینما و تئاتر و تلویزیون ابراز تاسف کردند و در حالی که حتی به ملاقاتش در بیمارستان نرفته بودند.

در دنیای ورزش هم اوضاع به همین منوال است. پیشکسوتان ورزش بارها از اینکه دیگران آنها را به فراموشی سپرده اند، گفته اند. همین چند روز پیش علی پروین در یک مصاحبه تلویزیونی که بعد از مرخص شدنش از بیمارستان بود، گفت که به خاطر بیماری قند و البته شوک بعد از درگذشت هادی نوروزی، کاپیتان پرسپولیس، راهی بیمارستان شده است. او در این مصاحبه از اینکه جوان ترها احترام بزرگ ترها را ندارند و حتی توقع دارند پیشکسوتان در سلام کردن پیشقدم شوند، گله کرد.

مهری مهرنیا: از پا که افتادی نگاهت هم نمی کنند

مرده پرستی به سبک ایرانی!

«مهری مهرنیا» که سال ها نقش مادر و مادربزرگ دلسوز را در سینما و تلویزیون بازی کرده بود سال های آخر عمرش را تنها در آسایشگاه کهریزک به سر برد و هیچ کس سراغش را نگرفت. نه هنرمندان و نه مسئولان.

این هنرمند که در سال 1296 متولد شده بود در مصاحبه ای گفته بود: «تا سرپایی و می توانی کاری انجام دهی همه مریدت هستند، همه تو را می خواهند اما وقتی از دست و پا افتادی دیگر هیچ کس نگاهت هم نمی کند.» در مراسم تشییع پیکر این هنرمند، پروین سلیمانی با گریه خطاب به تعدادی از چهره های جوان تر حاضر در مراسم گفت: «خانه سینما یعنی خانه ما که باید دور هم جمع شویم اما کدام یک از شما آمده اید تا مرا ببینید. وقتی که از دنیا رفتم دیگر چه فایده ای دارد که برای مراسم تشییع جنازه ام بیایید.»


ویدیو مرتبط :
دكتر الهی قمشه ای - درباره مرده پرستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماشین عروس به سبک ایرانی