سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مردان مریخی، زنان رؤیایی!


دنیای فانتزی زنانه چیست و چگونه شكل می‌گیرد؟

همشهری آنلاین: زن‌ها اهل رویابافی هستند و در این هیچ شکی نیست. هر دختربچه‌ای از سنین کودکی عاشق این است که لباس عروس بپوشد، به داستان‌هایی که در آنها شاهزاده‌ای سوار بر اسب سپید می‌آید و او را از چنگ دیو قصه‌ها نجات می‌دهد علاقه‌مند است و وقتی که بزرگ شد و به سن انتخاب همسر رسید تصمیم‌هایی می‌گیرد که شاید ریشه‌شان در همین فانتزی‌های کودکی پنهان شده باشد.

 دوست دارد همه‌‌چیز عاشقانه باشد، دوز رمانتیك بودن هر چیزی بالا باشد و همیشه هم همانطور بماند. شاید برای همین است كه وقتی با واقعیت‌های زندگی روبه‌رو می‌شود توی ذوقش می‌خورد و زود رنج می‌شود اما این فانتزی‌ها از كجا می‌آیند و چطور می‌شود با آنها كنار آمد؟ یاسمین كریمی، كارشناس ارشد مشاوره از دانشگاه شهید بهشتی به ما می‌گوید كه دنیای فانتزی زنانه چیست و چگونه شكل می‌گیرد.

مردان مریخی زنان رؤیایی

فانتزی اول

من اگر زیبا باشم زندگی خوبی خواهم داشت

هرچند كه در روایات آمده است كه زن باید برای همسرش خودش را آرایش كند،اما كریمی می‌گوید كه جامعه سنتی ما در مواجهه با غرب و تكنولوژی‌های جدید آن دچار سوءتفاهم شده است؛ یعنی صرفا نكاتی را از فرهنگ غربی می‌گیرد كه روی سطح، جریان دارند و به هیچ وجه عمیق نیستند. یكی از فانتزی‌های وابسته به این مورد تب تند آرایش و جراحی‌های زیبایی است؛ زنانی كه می‌خواهند به هر قیمتی شده خودشان را زیباتر كنند و گمان می‌كنند كه فقط زیبایی نگهدارنده زندگی زناشویی آنها خواهد بود؛«من با بسیاری از زنان زیبا مواجه شده‌ام كه اصلا از خودشان راضی نیستند و حتی احساس زیبایی هم نمی‌كنند.» در این موارد شاید برای مدت زمان كوتاهی فرد احساس بهتری نسبت به‌خودش پیدا كند اما این احساس در طولانی مدت از بین خواهد رفت. بدون پیدا‌كردن ریشه این مشكل و قبول كردن خود به همان شكلی كه هست این عدم‌رضایت دنباله‌دار خواهد بود.

فانتزی دوم

ماشین مدل بالاتر زندگی بهتر

شاید شما هم اخیرا اصطلاح «آهن‌پرستی» یا داستان مردی را كه پراید داشت و هیچ‌كس نگاهش نمی‌كرد اما پرادو كه خرید همه او را به چشم «مورد ازدواج» دیدند شنیده باشید. واقعیت این است كه داشتن پول در بخش قابل توجهی از جامعه ما در حال حاضر به‌عنوان یك ارزش و حتی ملاكی برای ازدواج تلقی می‌شود. البته اینجا دیگر بحث مقدار معقولی از پول و داشتن خانه‌ای نقلی و ماشینی ساده نیست؛ بحث داشتن خانه‌های رؤیایی است و زندگی‌های آن چنانی؛ از همان‌هایی كه در فیلم‌ها دیده می‌شوند و بعد آنقدر جدی گرفته می‌شوند كه یا باید در دنیای واقعی نمود پیدا كنند یا اصلا ازدواجی در كار نخواهد بود. كریمی می‌گوید: «بخشی از این رفتارها به خاطرعدم‌ثبات اقتصادی موجود در جامعه ما طبیعی است اما متأسفانه انتخاب براساس داشتن این امكانات با فدا شدن همه ملاك‌های دیگر همراه است.

ازدواج‌هایی كه صرفا بر این اساس شكل می‌گیرند معیارهایی خنده‌دار دارند». در كنار كسانی كه تمام تلاش‌شان را می‌كنند كه سالی یك‌بار ماشین‌شان را برای جلب توجه دیگران هم كه شده عوض كنند و یا پز ثروتشان را از طریق خرید پنت‌هاوس بدهند، افراد دیگری هستند كه امكانات مالی ندارند و در عوض تلاش می‌كنند با دستكاری‌های مداوم در چهره و بدن و در حالت دیگر، حتی مدرك‌گرایی و گرفتن مدرك‌های بی‌شمار احساس ضعفشان را پنهان كنند؛ «زن می‌داند كه این مرد پولدار است و برای به‌دست آوردن این پول می‌خواهد او را به‌دست بیاورد. در عین حال می‌داند كه مردها بصری هستند پس شروع می‌كند به انجام عمل‌های جراحی زیبایی تا به چشم مرد بیاید اما متأسفانه در همین سطح باقی می‌ماند. شاید دلیل اصلی تمام این ماجراها به فقر برگردد؛ هم فقر اقتصادی و هم فقر فرهنگی. كسی كه شكمش گرسنه است به فكر سیر كردن مغزش نخواهد بود!» بنابراین افراد تلاش می‌كنند با چنگ زدن به كسانی كه دچار فقر نیستند امنیت و ثبات خاطر را به زندگیشان برگردانند.

فانتزی سوم

اگر برایم گل نخرد!

گل یكی دیگر از فانتزی‌های دنیای زنان است كه می‌تواند نشانگر مهر و محبت مرد نسبت به نامزد یا همسرش باشد. درحالی‌كه برای بسیاری از مردان خرید یك شاخه گل تقریبا امری بی‌معنی است. تعریف گل در ذهن آنها با آنچه زنان به گل نسبت می‌دهند فرق می‌كند. برای اینكه بتوانید همسرتان را خوشحال كنید گاه و بیگاه برایش گل بخرید. هیچ وقت حین عبور از كنار یك گلفروشی از او نپرسید «برایت گل بخرم؟» این یعنی ته دلتان لزومی به این كار نمی‌بینید و زن این جمله شما را به شكل «تو برایم آنقدر مهم نیستی كه پیاده شوم و بدون سؤال برایت یك شاخه گل بخرم» تعبیر می‌كند. خریدن هدیه‌های ساده اما بی‌مناسبت و بامناسبت را هم فراموش نكنید. وقتی ریشه عشق و علاقه محكم باشد فرقی نمی‌كند برایش یك گردبند طلا خریده باشید یا یك پیراهن ساده. مهم این است كه برایتان اهمیت دارد.

فانتزی چهارم

سالگرد ازدواج را یادش رفته!

نه! حتی فكر اینكه یادتان برود هم به مغزتان خطور نكند! سالگردها برای زنان بسیار مهم هستند و فراموش كردنشان به همین سادگی ترجمه می‌شود: «دیگر دوستم ندارد!» درحالی‌كه ممكن است آقایان تولد پدر و مادرشان را هم فراموش كنند و این به معنی اهمیت نداشتن خانواده برای آنها نیست. مردان خیلی ساده طور دیگری فكر می‌كنند. یاسمین كریمی پیشنهاد می‌كند تمام تاریخ‌های مهم را روی گوشی‌تان ذخیره كنید؛ «لزومی هم ندارد همسرتان بفهمد شما با مراجعه به تلفن همراهتان یاد او افتاده‌اید. می‌توانید چیزی به او نگویید.» در مقابل خانم‌ها باید بدانند این مسائل در دنیای مردانه واقعا اهمیت ندارد و اگر مردی سالروز ازدواج را فراموش كرد به معنی بی‌مهری او نیست؛«بهتر است خانم‌ها هم نرم‌تر و راحت‌تر از این قضایا بگذرند.»

فانتزی پنجم

اگر نگفت دوستم دارد

در كنار تمام فانتزی‌هایی كه كلی‌تر هستند فانتزی‌های جزئی هم قرار دارند؛ ریزه‌كاری‌هایی كه اگر مردی به آنها عمل كند به راحتی می‌تواند زندگی‌اش و اسباب رضایت‌خاطر همسرش را فراهم كند. یكی از فانتزی‌های زنانه شنیدن جمله «دوستت دارم» است. حتما این حدیث از پیامبر اكرم(ص) را شنیده‌اید كه فرموده‌اند:«این گفته مرد به همسرش كه دوستت دارم هرگز از قلب او خارج نمی‌شود.»كریمی می‌گوید: «زنان اصولا احساساتی‌تر و شنیداری‌تر هستند. دوست دارند همه‌‌چیز رمانتیك باشد. دوست دارند همسرشان مرتب قربان صدقه‌شان برود. درحالی‌كه مردان اصلا قربان‌صدقه‌ای نیستند. در دنیای آنها این همه هیجان وجود خارجی ندارد.» برای اینكه زن و شوهر بتوانند از پس این اختلاف بعضا ژنتیك بربیایند نیاز است كه هر دوی آنها با هم همكاری كنند و به‌خصوص مردان بیشتر ابراز احساسات كنند؛«مثلا مرتب به همسرتان بگویید چقدر دوستش دارید، چقدر زیباست، چقدر خوب است كه او را در كنارتان دارید و چقدر از پیدا كردن او خوشبخت و خوشحالید».

در مقابل زنان نیز باید بدانند كه جنس ابراز احساسات مردان فرق می‌كند. «EQعبارتی است كه برای این مواقع به‌كار می‌رود؛ یعنی بتوانیم خودمان را جای دیگری بگذاریم و از دید او دنیا را ببینیم. اگر كسی چنین مهارتی داشته باشد در تمام روابطش، نه فقط روابط زناشویی، موفق‌تر عمل خواهد كرد.» در مقابل مردان هم دوست دارند بشنوند چقدر مهم و قوی هستند و چقدر همسرشان به آنها نیاز دارد. با رعایت این ریزه‌كاری‌ها، رابطه موفق‌تر پیش خواهد رفت.

فانتزی ششم

چرا من را به دوستانش معرفی نمی‌كند؟

رسمیت بخشیدن به رابطه برای زنان اهمیت زیادی دارد؛ «زن دوست دارد در همان ابتدای ازدواج مرد هر چه زودتر او را به فامیل یا دوستانش معرفی كند و رسما به همه اعلام كند كه ما ازدواج كرده‌ایم. بنابراین لازم است آقایان توجه كنند كه زن‌ها دوست دارند بدانند در زندگی شما معنا و مقام دارند.» در مقابل اما خانم‌ها باید بدانند این پروسه برای مردان زمان‌بر است و به‌تدریج اتفاق می‌افتد؛«ممكن است خانمی در همان روزهای ابتدایی ازدواج به معرفی شدن توسط همسرش به فامیل یا دوستان فكر كند ولی مرد اصلا اهمیت چنین چیزی به ذهنش نرسیده باشد.» از آنجا كه زنان احساساتی‌تر هستند و سریع‌تر وابسته می‌شوند وقتی انتظاراتشان برآورده نشود سریع به هم می‌ریزند. درحالی‌كه مردان ممكن است تا مدت‌ها اصلا نتوجه ماجرا نشوند و حتی بعد از مدتی تازه متوجه شوند چه اتفاقی افتاده است. بنابراین سعی كنید زودتر سنگ‌هایتان را با خودتان وابكنید. اگر زن زندگیتان را پیدا كرده‌اید به او نشان دهید كه چقدر برایش ارزش قائلید.


ویدیو مرتبط :
زنان ونوسی ، مردان مریخی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاهی به فیلم ««زنان ونوسی، مردان مریخی»؛ زن ذلیل ها رستگار نمی شوند!



 

زن ذلیل ها رستگار نمی شوند!

 
کسی که روی صندلی لم دهد و فیلم را تا انتها دنبال کند و هیچ فحش و فضاحتی هم نثارش نکند فقط به یک جمله کفایت کند که "ولش کن بابا، اینم از هموناست"!

 

بارها در مصاحبه های بازیکنان فوتبال شنیده ایم که می گویند در مورد فلانی صحبت نمی کنم چون بزرگ می شود. واقعا شرایط برخی که نه، خیلی بیشتر از برخی فیلم های سینمایی کشورمان هم شامل این اصل کلی می شود. شخصا برای چنین فیلم هایی کمترین فسفر وهزینه ای را هم برای فکر کردن بهشان خرج نمی کنم. جمله ای به مناسبت این آثار تهیه دیده ام با عنوان "اینم از هموناست". این البته می تواند نوعی امتیاز هم برای یک فیلم یا یک اثر هنری! به حساب آید. این حداقل باعث می شود هر کدام ار این آثار پس از نایل شدن به چنین درجه ای روی بیننده ثابتی مثل بنده حساب کنند. کسی که روی صندلی لم دهد و فیلم را تا انتها دنبال کند و هیچ فحش و فضاحتی هم نثارش نکند. فقط به یک جمله کفایت کند که "ولش کن بابا، اینم از هموناست"! ولی متاسفانه زنان ونوسی مردان مریخی دچار یک بدشانسی و بدبیاری در این زمینه شده است. ستون ثابتی با محوریت بازیگری با نام زندگی دیگران وجود دارد که همه فیلم های روی اکران را مورد عنایت قرار داده غیر از این یکی. پس اجبارا نوبتش رسیده و دیگر اینجا نمی توان گفت "فحش نده، مهم میشه!".


اما کار سخت آنجاست که ما باید در مورد چیزی بنویسیم که اصلا در بیش از ۷۰ در صد فیلم های سینمایی مان وجود ندارد. یعنی هنر بازیگری. در آثار کمدی این سال ها ما شاهد یک سری ادا و دلقک بازی ها از چند نفر خاص برای خنده گرفتن از مخاطب روبرو بودیم و عده ای دیگر از آدم ها که در کنار آنها فقط جلوی دوربین حاضر هستند. در مورد «زنان ونوسی و مردان مریخی» هم این اصل کلی صادق است، که بار کمدی فیلم بر دوش امین حیایی بوده که البته بهاره رهنما و غلامحسین لطفی هم در این زمینه کمکش می کنند. بقیه آدمها اما بیشتر حاضران زینت بخش قاب تصویر محسوب می شوند.


در ادامه به طور خلاصه و جدا گانه به تعدادی از بازیگران فیلم زنان ونوسی، مردان مریخی می پردازیم.


زن ذلیل ها رستگار نمی شوند!

امین حیایی: در نقش آشنایی حضور کلیشه ای دارد. مردی زن ذلیل و در خدمت خانواده و گیج که ادعا می کند همه این کارها را فقط به خاطر عشق به همسرش انجام می دهد. در ادامه با مشکلی چون دوتا شدن شلوار روبرو می شود.


امین حیایی این روزها همزمان فیلم دیگری با نام «شیش و بش» را هم در اکران سینما ها دارد. او در «زنان ونوسی مردان مریخی» به قدری اغراق شده حضور دارد که به هیچ وجه حتی در مقیاس های تیپیک بازیگری کمدی هم پذیرفتنی نیست. یک چنین حضوری را در فیلم قبلی کاظم راست گفتاریعنی «پسر تهرانی» هم دیده بودیم که البته کنترل شده تر و قابل پذیرش تر بود. این آب و تاب زیادی در تیپ سازی از سوی امین حیایی بیشتر به بی مزه تر شدن فیلم انجامیده تا اینکه بخواهد به ایجاد لحظه هایی کمیک کمک کند. هر چقدر فیلم «شیش و بش» از خلاقیت ها و بداهه پردازی های کمیک امین حیایی سود برده است اما فیلم «زنان ونوسی، مردان مریخی» در این زمینه هم خنثی و پوچ عمل کرده. مطمئنا باید این فیلم را یکی از بدترین بازی های کارنامه امین حیایی به حساب آورد.


بهاره رهنما: زنی سختگیر و شکاک به همسرش! اهل رفیق بازی و بی توجه به همسر. حادثه ای اتفاقات عجیبی را رقم می زند و باعث می شود که این زن کم کم سرش به سنگ بخورد و بشود خانمی اهل خانه و خانواده!


هنوز مدت زیادی از حضور بسیار خوب و قابل تحسین بهاره رهنما در «ورود آقایان ممنوع» نگذشته بود که با حضور خارج از انتظارش در«زنان ونوسی، مردان مریخی» روبرو شدیم. اینجا باید به نقش موثر میزان کیفیت فیلم در دیده شدن کار بازیگر اشاره کرد. میتوان گفت هم اندازه نقش ها در هر دو فیلم برابر و هم جنس بازی و تیپ سازی های این بازیگر شبیه به هم است. اما مثلا در «ورود آقایان ممنوع» بهاره رهنما در برابر ری اکشن های بازیگرانی چون رضا عطاران و ویشکا آسایش چاره ای جز نقش آفرینی خوب و با کیفیت نداشت و اینجا در «زنان ونوسی، مردان مرخی» همه چیز را آماده حضوری معمولی و کلیشه ای دیده است. جدا از اینکه شخصیت او در داستان فیلم به شدت خام است و روایت منطقی و اصولی ندارد، خود این بازیگر هم هیچ تلاشی برای پیگیری حضورهای نسبتا خوبش در چند سال اخیر نداشته است.


شیلا خداداد: زنی است با تفکراتی خاص. چند باری در زندگی مشترک با شکست مواجه شده و با تجاربی که به دست آورده معتقد است باید با شیوه هایی نوین شوهر را نگاه داشت! حالا با مردی آشنا شده که...


شیلا خداداد در این فیلم حضوری معمولی دارد. انتظار از بازی او بیشتر از این نیست. کمتر از همه عوامل به کیفیت نهایی کار لتمه وارد کرده است و یک سکانس جالب دارد. هر روز در هیبتی جدید و با گریمی متفاوت ظاهر می شود و بازی قابل قبولی در این قسمت ها ارائه کرده است. البته این بخشی ازفیلم محسوب می شود که میتوان آن را به عنوان بهترین قسمت فیلم هم برگزید و احتمالا بیشترین مواد آرایشی مورد استفده در فیلم را به خود اختصاص داده است. مطمئنا مخارج تهیه این حجم از موارد آرایشی در «زنان ونوسی،مردان مریخی» جزو هزینه های اصلی تولید این فیلم بوده است. حتی شاید بیشتر از هزینه تدارکت و تهیه ملزومات یک فیلم سینمایی!


الیكا عبدالرزاقی: اصلا نقش مهمی در فیلم ندارد و حضورش شاید فقط به چند دقیقه محدود می شود. انتخاب او برای قسمت پایانی این یادداشت حکم هپی اند(پایان خوش) را دارد. حضور او در این فیلم بهانه ای شده تا در این قسمت از نوشته بگوییم که مطمئنا در آینده ای نزدیک و پس از اتمام تولید سریال «قهوه تلخ» شاهد حضور پر رنگ تر و با کیفیت تری از این بازیگر خواهیم بود. قدرت بازیگری الیکا عبدالرزاقی به اندازه ای هست که ما در آینده ای نزدیک اصلا یادمان هم نباشد که او در نقشی به این بی اهمیتی در فیلمی همچون «زنان ونوسی، مردان مریخی» حضور داشته است. مخصوصا اینکه باید یادآور شد که ما در سینمای کمدی ایران هر چقدر بازیگر مطرح مرد داریم از داشتن بازیگران توانمند خانم محروم هستیم و الیکا عبدالرزاقی می تواند در این زمینه یکه تاز میدان باشد.


نقد : کافه سینما

زنان‌ونوسی‌مردان‌مریخی