سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مراقبت های پوستی مهم در فصل سرما



مراقبت های پوستی, کرم های پوست

 

ویتامین E ، مهم ترین ماده ای است که از آن در ساخت کرم های پوست استفاده می شود. اما بهترین روش برای دریافت این ویتامین مصرف میوه و سبزی های زرد و نارنجی مانند هویج، انبه، فلفل دلمه ای زرد و نارنگی است.

 

سرمای فصل زمستان، تابش محدود نور خورشید و استفاده از وسایل گرمایشی در منزل، روی پوست تاثیر منفی می گذارد و اما با خوردن مواد غذایی سالم می توان مانع از این آسیب ها شد و در کمتر از ۳ هفته، تاثیر مثبت آن را روی پوست مشاهده کرد.

 

پوست های خشک و مستعد به اگزما :

برای حفظ رطوبت پوست، ماهی های سرشار از اسید چرب مصرف کنید. این امر پوست صورت را از هوای سرد و خشکی محافظت می کند. ماهی سالمون و ماکارو نیز خاصیت ضدالتهابی دارد. اگر پوست شما مستعد به اگزماست، پیشنهاد می کنیم از این مواد غذایی استفاده کنید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب مصرف هفته ای سه بار ماهی توصیه می شود.

 

پوست کدر و چهره خسته :

ویتامین E ، مهم ترین ماده ای است که از آن در ساخت کرم های پوست استفاده می شود. اما بهترین روش برای دریافت این ویتامین مصرف میوه و سبزی های زرد و نارنجی مانند هویج، انبه، فلفل دلمه ای زرد و نارنگی است. این گروه مواد غذایی حاوی کاروتنوئید نوعی آنتی اکسیدان است که بدن آن را به ویتامین E تبدیل می کند و لایه زیر سطح پوست را تغذیه می کند. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، روزی ۲ وعده از این مواد غذایی مصرف کنید.

میوه های توتی مانند قره قاط، انگور سیاه و... نوعی رنگدانه دارد که فیبرهای کلاژن پوست را تقویت، محکم، سالم و شاداب تر می کند. علاوه بر آن، با سرد شدن هوا از آن جا که کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیریم، بدن ویتامین D کمتری دریافت می کند که این امر به شکل خستگی در صورت نمایان می شود. از آن جا که تنها ۱۰درصد ویتامین D مورد نیاز بدن از طریق مصرف مواد غذایی تامین می شود، روغن ماهی عالی ترین منبع ویتامین D است اما زرده تخم مرغ و جگر نیز حاوی این ویتامین است.

 

پوست رنگ پریده و شکننده :

برای از بین بردن این حالت، پوست به سلنیم موجود در گوشت بوقلمون، گوشت گاو، مرغ و تخم مرغ نیاز دارد.

 

پوست ترک خورده :

برای از بین بردن خشکی پوست مصرف ویتامین های B را بالا ببرید. ویتامین B ، ماده مغذی پوست را تامین می کند. برنج سبوس دار، سبزی های برگ سبز از جمله کلم بروکلی و برگ چغندر را که سرشار از ویتامین های B است به طور روزانه مصرف کنید.

 

جوش :

مصرف ماده غذایی سرشار از مواد قندی باعث تحریک غدد چربی و در نتیجه جوش زدن پوست می شود. غذاهای شیرین، تولید هورمون مردانه آندروژن را بالا می برد و این امر باعث آکنه می شود. ماسک تهیه شده از میوه های استوایی مانند آناناس و کیوی در از بین بردن سلول های مرده پوست مفید است. کافی است میوه له شده را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس بشویید.

منبع : khorasannews.com

  


ویدیو مرتبط :
مراقبت پوستی شب و روزانه من

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مراقبت از پوست كودك در فصل سرما



مراقبت از پوست كودك,پوست كودك

 

هوای سرد و خشك زمستان می تواند به پوست ظریف و نرم كودكان آسیب برساند. پوست نازك نوزادان در برابر هوای تند زمستانی حساس تر شده و بیشتر در معرض آسیبهای پوستی قرار می گیرد. در این فصل هوای خشك داخل منزل و هوای سرد بیرون، منجر به ایجاد ترك، خشكی، سوزش و سرخی در پوست نوزادان می شود. بنابراین با آمدن فصل زمستان، شما به كارهایی بیشتر از تعویض پوشك و شیردهی به نوزاد نیاز دارید.
جلوگیری از خشك شدن پوست نوزادان
رطوبت پوست مانع از ایجاد ترك در پوست می شود. بنابراین از میزان رطوبت پوست صورت نوزاد اطمینان حاصل كنید. استفاده از مرطوب كننده برای نوازاد قبل از بیرون رفتن از منزل مهم است. نوزاد را هر روز به حمام نبرید. همیشه از صابون های ملایم و مخصوص به نوزاد در حمام استفاده كنید.
پس از آنكه نوزاد به بازیها و آب پاشیدن های لذت بخش خود در وان حمام پایان داد، او را  با یك حوله تمیز به آرامی خشك كنید. سعی نكنید تا حوله را روی بدن نوزاد بكشید. این كار باعث می شود تا پوست نوزاد دچار سوزش شود. زمانی كه پوست او مرطوب هست و هنوز كامل خشك نشده است، لوسیون را روی بدن او ماساژ دهید تا بهتر جذب بدن شود.
جلوگیری از ترك خوردن لبها
مراقبت از لبهای نوزاد كه همانند غنچه گل رز است را فراموش نكنید. قبل از آنكه می خواهید از منزل بیرون بروید، لبهای نوزاد را با یك لایه بسیار نازك از وازلین بپوشانید. این كار یك دیوار محافظ بین لبها و سرما ایجاد می كند و احتمال ترك خوردگی و خشك شدن لبها را كاهش می دهد. برای درمان ترك و خشكی لب نوازاد نیز می توانید از لوسیون ها، روغن ها، و كرمهای ضد حساسیت مخصوص نوزاد نیز استفاده كنید. چنانچه می خواهید از لوسیون نوزاد استفاده كنید باید از لایه ی ضخیم تری برای این كار استفاده كنید. اگر لبهای نوزاد دچار بریدگی شده است مقدار كمی از پماد یا نرم كندده های لب را در قسمت بریدگی بمالید.
مراقبت از پوست بینی نوزاد در سرما
اگر سرما باعث آبریزش از بینی نوزاد شده است، سعی كنید تا از خشك شدن و ترك خوردن پوست بینی جلوگیری كنید. می توانید از وازلین یا سایر كرمهای مخصوص نوزاد كه ضد حساسیت هستند استفاده كنید. قسمت زیر بینی را با مقداری از كرم مخصوص نوزاد یا وازلین مرطوب نگه دارید. این كار را چند بار در طول روز انجام دهید. این كار برای برطرف كردن مخاط های خشك بینی نیز بسیار مفید است. زمانی كه می خواهید بینی نوزاد را تمیز كنید، از دستمالهای مرطوب استفاده كنید. نوزادانی كه اگزما دارند احتمال می رود تا در بینی آنها باكتری وجود داشته باشد. چنانچه متوجه پوسته پوسته شدن اطراف سوراخهای بینی و دهان و همراه آن آبریزش بینی شدید، با پزشك متخصص تماس بگیرید تا با تجویز آنتی بیوتیكهای موضعی عفونت را برطرف كند.
عرق سوز شدن نوزاد و جلوگیری از آن در زمستان
احتمال دارد تا نوزاد شما در زمستان نیز عرق سوز شود. عرق سوز شدن فقط مخصوص به فصل تابستان نیست. زمانی كه غده های كوچك عرق بسته می شود این اتفاق رخ می دهد. اگر در زمستان لباس نوزاد بیش از اندازه گرم باشد یا در مكانی قرار گرفته باشد كه گردش هوا در آنجا كم باشد (مانند صندلی ماشین مخصوص نوزاد)، نوزاد عرق سوز می شود.
برای جلوگیری از عرق سوز شدن نوزاد، لباسها را به شكل چند لایه به او بپوشانید. به این شكل هوا از لابه لای آنها جریان پیدا می كند. در اینصورت هر زمان كه مشاهده كردید درجه حرارت بدن او بالا رفته است یك لایه از لباسها را از تن او خارج كنید و نوزاد را در مكانی قرار دهید كه از نظر راحتی و تهویه هوا در شرایط خوبی قرار گرفته باشد. زمانی كه از بیرون به منزل برگشتید لباسهای نوزاد را كم كم از تن او خارج كنید و اجازه دهید تا هوا در لباسهای او جریان پیدا كند.
استفاده از كرم ضدآفتاب را فراموش نكنید
درست است كه در زمستان دمای هوا پایین است اما فراموش نكنید كه خورشید هنوز نقش بزرگی در مراقبت از پوست نوزاد در زمستان ایفا می كند. برف، 85 درصد از اشعه های مضر خورشید را منعكس می كند. پس اگر در نواحی پوشیده شده از برف زندگی می كنید قبل از خارج شدن ازمنزل صورت نوزاد را با كرم ضد آفتاب بپوشانید. كرمهای ضد آفتاب با اس پی اف 15 تا 30 برای نوزادان مناسب است.
جلوگیری از سرمازدگی بدن
در طول زمستان، قسمتهایی از پوست به ویژه سر انگشتان دست و پا، گوش، بینی و گونه، كه در معرض هوای سرد قرار می گیرند دچار افت شدید دما می شود و در این زمان رنگ آن قسمت از ناحیه بدن، زرد یا سفید به نظر می رسد. البته اگر سرمازدگی از نوع شدید باشد، منجر به تخریب بافتهای آن قسمت از پوست می شود.
بنابراین مراقب پوشش انگشتان دست و پای نوزاد باشید. از جوراب و كفش گرم، دستكش و كلاه برای كودكان غافل نشوید. اگر نوزاد شما آنقدر كوچك است كه برای حمل او از كالسكه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده می كنید، از پتوهای گرم یا پوشش كالسكه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده كنید.

منبع:ninisite.com