سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مراقبت از ابریشم‌های سر کودکم



 

 

 

موهای نوزادان,مراقبت ازموها

 

آیا جزو آن دسته از کسانی هستید که خودشان موهای نوزادان یا خردسالانشان را نمی‌شویندزیرا می‌ترسند به آنها آسیب برسانند؟ آیا از روش‌های مراقبت از موهای نوزادان آگاه هستید؟


یک مادر با به دنیا آمدن کودکش در کنار وظیفه ی تربت کردن او باید از سلامتی و رشد مناسب فرزندش هم مطمئن شود .مراقبت از کودک ، دادن آموزش های مناسب با توجه به رشد کودک از جمله مواردی است که باید هرمادری آنرا رعایت کند. مجموعه مقالاتی ویژه ی تازه مادرها برای شما کاربران ارائه می شود ، امیدواریم که از آنها استفاده کنید، در این مقاله در مورد شستن موهای نوزاد و لزوم ثبت وقایع از روزهای اول خواهیم پرداخت:


ملایمت، کلید اصلی رفتار با نوزادان است؛ هر اقدامی که انجام می‌دهید باید به آرامی و با ملایمت انجام شود زیرا در غیر این صورت، واقعا ممکن است به آنها آسیب بزنید.

 

توصیه‌های مهم

 

موهای فرزندنتان را با یک شامپوی ملایم بشویید. به منظور شاد و مفرح شدن این مرحله به خردسالان اجازه دهید هر شامپویی را که میل دارند انتخاب کنند. شامپوهای بچه در رنگ‌ها و رایحه‌های گوناگون عرضه می‌شوند که البته باعث سوزش چشم‌ها نیز نمی‌شوند.

 

از نرم کننده برای موهای فرزندتان استفاده کنید. می‌توانید از یک نرم کننده که نیاز به آبکشی دارد یا از یک نرم کننده ماندگار که پس از حمام و قبل از‌شانه زدن موها روی آنها اسپری می‌کنید، استفاده کنید. نرم‌کننده‌ها موجب نرم و براق شدن موها می‌شوند و ‌شانه کردن موهای کرک و گره‌دار را آسان‌تر می‌کنند. به جای نرم‌کننده قوی همیشه از یک نرم‌کننده ملایم برای کودکان استفاده کنید.

 

به بچه‌ها اجازه دهید که موهای خود را‌شانه کنند. این اقدام به آنها ‌امکان می‌دهد که میزان فشار و کشش وارده بر موهایشان را کنترل کنند و به آنها القا می‌کند که مهم هستند.

 

خردسالان اغلب هنگام ‌شانه شدن موهایشان احساس ناراحتی و درد می‌کنند و این ‌امر مانع لذت بردن آنها از این روال بهداشتی می‌شود. اگر بدون کشش، کرک‌های مویشان باز نمی‌شود، از نرم‌کننده یا اسپری بازکننده گره موی بیشتری استفاده کنید.

ملایمت، کلید اصلی رفتار با نوزادان است؛ هر اقدامی که انجام می‌دهید باید به آرامی و با ملایمت انجام شود زیرا در غیر این صورت، واقعا ممکن است به آنها آسیب بزنید.


** به کودکتان غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی بدهید. نان گندم سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌های تازه بدنش را تقویت می‌کنند و باعث افزایش رشد موهای براق و سالم وی نیز می‌شوند.

 

** شانه، برس و لوازم جانبی زیبا بخرید تا آنها رفته‌رفته به مراقبت و آراستن مو علاقه‌مند شوند. به کودک خردسالتان اجازه دهید که این اجناس را خود انتخاب کند.

 

** هنگام حمام کردن کودک می‌توانید موهای آغشته به نرم کننده او را قبل از آبکشی ‌شانه بزنید. برای موهای خیس تنها از یک ‌شانه استفاده کنید.

 

** از ‌شانه کردن مفرط موهای کودکتان خودداری کنید.‌ شانه کردن بیش از حد موجب شکنندگی مو‌ خواهد شد؛ صرفا چند ضربه برای باز کردن گره‌های مو کافی است.

 

** در حین باز کردن گره‌های موهای فرزندتان با او به آرامی صحبت کنید؛ به‌طوری که بی‌حوصله نشود و یا دائما پیچ و تاب نخورد.

 

** به منظور پیشگیری از گره خوردن موهای کودک روزانه سه بار موهایش را برس بزنید.


تهیه ی یک دفتر خاطرات

 

خاطرات خود را در یک دفتر بنویسید. وقتی نوزاد بزرگ شود، دیدن این نوشته ها برای او و شما جالب و جذاب خواهد بود.


صفحه ی اول روزنامه ای را که در آن روز نوازد متولد شده است نگه دارید، تا نوزاد وقتی بزرگ شد، بتوان از تمامی رویدادهای به وقوع پیوسته در آن روز مطلع شود. آگهی های تولد او را نیز حتماً نگه دارید.


تمام «نخستین های» نوزادتان را یادداشت کنید. مواردی چون نخستین باری که لبخند زد، توانست بنشیند، چهار دست و پا راه رفت، یا وقتی توانست راه برود، صحبت کند یا عمل خاص دیگری را انجام دهد.


در حین رشد نوزاد از او عکس بگیرید. وقتی بزرگ تر شد، می توانید نقاشی های او و سپس نوشته هایش را در این دفتر خاطرات قرار دهید.


شما می توانید کارها و سخنان با مزه ی او و چیزهایی که آموخته و چیزهایی را که دوست دارد یا دوست ندارد یادداشت کنید. هنگامی که نوزادتان بیمار می شود، تاریخ و علائم آن را بنویسید. هم چنین قد و وزن او در پایان هر ماه و زمان رویش هر دندان را یادداشت کنید. افزون بر این، سابقه ی واکسیناسیون او را ثبت کنید.

 

با دفتر خاطرات، وقایع سال های اولیه ی زندگی کودک شما جاودان می شود. شما و فرزندتان بعدها از دیدن آن لذت خواهید برد و این دفتر به خوبی می تواند به فرزند شما کمک کند تا به گذشته اش برگردد.

منبع: سایت همشهری


ویدیو مرتبط :
راه های مراقبت از موی سر و جلوگیری از ریزش مو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مراقبت از نوزاد، از فرق سر تا نوك پا


چقدر خوب می‌شد اگر نوزادی كه تازه از بیمارستان به خانه می‌آید، همراه خودش یك دفترچه راهنمای مراقبت هم داشته باشد! درست مثل ال‌سی‌دی یا ماشین ظرفشویی جدیدتان! این همان راهنماست كه دنبالش بودید!




اگر به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید، حتما ذهن‌تان پر از سوالات متعدد درباره نگهداری و مراقبت از نوزادتان است. خب، حق هم دارید چون بچه‌ای كه تازه متولد شده، آن قدر به‌نظر ظریف و شكستنی می‌آید كه بعضی از مادرها حتی می‌ترسند بغلش كنند! اما نكته‌ای كه بد نیست بدانید آن است كه همین نی‌نی ظریف آن‌قدر قوی هست كه بتواند خیلی از مشكلات را خودش به تنهایی پشت سر بگذارد. بنابراین خیلی نگران نباشید، با خواندن این مطلب یاد می‌گیرید چگونه از فرق سر تا نوك پا از نی‌نی مراقبت كنید.



    پوستش جوش دارد؟

خیلی از نوزادان در بدو تولد در سرتا سر بدن‌شان جوش‌های ریز و چركی دارند اما خوشبختانه این جوش‌ها بعد از چند هفته خودبه‌خود از بین می‌روند. همچنین وجود جوش‌های ریز سفیدرنگ شبیه كورك روی صورت و به‌خصوص روی پل بینی، طبیعی است و آن هم خودبه‌خود برطرف خواهد شد. این جوش‌ها به دلیل فقدان تكامل غدد عرق در بدن نوزاد دیده می‌شوند و در حدود 4 تا 6 هفتگی نیز از بین خواهند رفت.



  سرش پوست پوست شده؟

سر نوزادان یكی از آسیب‌پذیرترین عضوهای بدن‌شان است چون هنوز استخوان‌های آن كاملا سفت نشده و به هم متصل نشده‌اند. قسمت نرمی كه به اسم ملاج در بین مردم شناخته می‌شود، ناحیه‌‌ای است كه استخوان‌ها در آن هنوز به یكدیگر به‌طور كامل جوش نخورده‌اند. نوزادان 2 ملاج دارند؛ یكی در قسمت جلویی و یكی در قسمت پشتی‌سرشان. این 2 قسمت در 2 سال آینده كاملا بسته خواهند شد. در مورد این 2 قسمت خیلی باید با احتیاط رفتار كنید، هر چند یك لایه ضخیم پوست از آن‌ها مراقبت می‌كند.

یكی از مشكلاتی كه سر نوزادان پیدا می‌كند، آن است كه پوست سر آن‌ها، به ویژه قسمتی كه موقع خواباندن نوزاد روی زمین قرار می‌گیرد، پوسته‌پوسته و قرمز و خشك می‌شود. برای برطرف كردن این مشكل باید با كمی روغن بچه، این ناحیه را خیلی آرام ماساژ داده و بعد با آب بشویید.



   از چشم‌هایش چطور مراقبت كنم؟

وقتی نوزادتان را حمام می‌كنید، از صابون‌‌هایی كه معطر هستند و رایحه قوی دارند، استفاده نكنید. برای پاك كردن چشم‌های نوزاد هم از یك پارچه تمیز یا حوله نرم استفاده كنید. پارچه را مرطوب كرده و از گوشه داخلی چشم به سمت بیرون به آرامی روی پلك نوزاد بكشید. وقتی نوزادتان را به حمام می‌برید حتما با دست‌تان روی پیشانی‌اش را بپوشانید تا كف صابون یا شامپو وارد چشم‌های او نشود.

اگر در چند ماه اول چشم‌های نوزادتان بی‌هدف این‌طرف و آن طرف می‌رود، نترسید! ممكن است به‌نظر برسد نوزادان تا چند هفته اول چشم‌شان چپ است! ولی این موضوع طبیعی است و نوزاد شما در حال تمرین برای به دست آوردن كنترل كامل روی ماهیچه‌های چشم‌هایش است.



   چند وقت یك بار شیر بدهیم؟

در 2 ماه اول باید هر وقت نی‌نی شیر می‌خواهد به او شیر بدهید یعنی تقریبا هر 2 ساعت یك‌بار. اگر نوزاد شما شیر خودتان را می‌خورد، هر بار اجازه دهید 01 تا 51 دقیقه از هر سینه شیر بخورد و اگر شیر خشك به او می‌دهید، هر بار بین 06 تا 021 سی‌سی برای او لازم است. نوزادان با هر بار شیر خوردن مقدار زیادی هوا بلع می‌كنند، بنابراین هر بار بعد از شیردهی باید حتما باد معده آن‌ها را بگیرید. نوزاد را به حالت ایستاده نگهدارید و سر او را با دست خودتان حمایت كنید. سپس به آرامی پشت او را مالش دهید. صبر داشته باشید، برای این‌كه بادگلو نوزاد را بگیرید گاهی لازم است تا 54 دقیقه منتظر شوید.



   چطور از جوش پوشك جلوگیری كنم؟

ناحیه تناسلی نوزادان نیاز به مراقبت خاصی دارد. پوشك نوزادتان را باید به‌طور منظم عوض كنید، به‌خصوص این که نباید اجازه دهید تا پوشك كثیف در پای نوزاد بماند. بعد از هر بار عوض كردن پوشك و شستشوی نوزاد، باید صبر كنید تا پای او كاملا خشك شود و بعد پوشك را بپوشانید. برای جلوگیری از جوش پوشك می‌توانید از روغن‌های ملایم نوزاد یا روغن مایع معمولی استفاده كنید. پزشكان استفاده از پودر را توصیه نمی‌كنند چون ممكن است باعث مسمومیت نوزاد شود. در مورد پسربچه‌ها موقع باز كردن پوشك این كار را به آهستگی انجام دهید چون باز كردن ناگهانی پوشك باعث ادرار كردن غیرارادی آن‌ها می‌شود. در مورد دختر بچه‌ها هم یادتان باشد پای آن‌ها را از جلو به عقب بشویید، برعكس این حالت باعث می شود تا عفونت‌های مدفوعی به سمت جلو راه پیدا كرده و نوزاد را دچار عفونت ادراری كنند.





  حواس‌تان به گردنش باشد!

یكی از مهم‌ترین چیزهایی كه باید در مورد نوزاد خیلی به آن دقت كنید گردن نوزاد است. همیشه وقتی نوزاد را برمی‌دارید یا می‌خوابانید، همچنین هر وقت او را در آغوش می‌گیرید، باید با دست‌تان گردن و سر او را حمایت كنید البته زیاده از حد هم نباید او را سفت نگهدارید، بالاخره نوزادان هم برای حركت احتیاج به فضا دارند!

موقع حمام كردن نوزاد هم به چین‌‌های پشت گردن او توجه كنید و با دقت آن‌ها را بشویید.



  زانوها وآرنج‌هایش آسیب نبیند

وقتی نوزاد شما لذت حركت كردن را كشف می‌كند، شروع به خزیدن روی زمین می‌كند. بهترین كار این است كه در این زمان كمی روغن ملایم بچه یا وازلین روی آرنج‌ها و زانوهای نی‌نی بمالید تا موقع حركت كردن پوستش آسیب نبیند.



  بغلش كنم، لوس می‌شود؟

بعضی از مادرها فكر می‌كنند، اگر به محض گریه كردن به او توجه كنند، به سراغش بروند و او را برداشته و در آغوش بگیرند، نوزاد در آینده لوس بار می‌آید. ولی باید بدانید دست كم در سال اول باید از هر فرصتی برای گرفتن نوزاد در آغوش خودتان استفاده كنید. نوزادان به جز خواب و خوراك برای رشد بهتر به یك چیز دیگر هم نیاز دارند و آن آغوش مادر است. تحقیقات زیادی نشان داده، نوزادانی كه به میزان كافی از توجه والدین بهره‌مند نمی‌شوند و مادر با آن‌ها ارتباط تماسی و چشمی برقرار نمی‌كند، دچار عقب‌ماندگی رشدی می‌شوند. بنابراین تا جایی كه می‌توانید نوزادتان را در آغوش بگیرید، با او ارتباط چشمی برقرار كرده و او را نوازش كنید. همه این كارها باعث می‌شود تا كوچولوی شما دنیا را جایی امن‌تر برای زندگی بداند.



   بند نافش كی‌می‌افتد؟

بند ناف معمولا تا پایان هفته دوم یا سوم با نوزاد شما خواهد بود البته استثناهایی هم وجود دارد. مثلا ممكن است برای بعضی از نوزادان افتادن بند ناف 8 هفته طول بكشد. برای مراقبت از بند ناف به نكات زیر توجه كنید:
  •      منطقه اطراف بند ناف را خشك وتمیز نگهدارید.
  •      بعضی پزشكان توصیه می‌كنند، روزی یك یا دو بار بند ناف را با الكل تمیز كنید. در این مورد از پزشك كودك‌تان مشورت بخواهید.
  •      نوزاد را برای حمام كردن به‌طور كامل درون وان فرو نبرید، تا زمانی كه بند ناف بیفتد با اسفنج مرطوب بدن نوزاد را تمیز كنید.
  •      هنگام تعویض پوشك لبه بالای آن را زیر بند ناف تا كنید تا بند ناف در معرض هوا قرار داشته باشد و با ادرار تماس پیدا نكند.
  •      در هوای گرم به نوزاد باید فقط پوشك و یك تی شرت گشاد بپوشانید تا جریان هوا زیر لباسش برقرار شده و بند ناف سریع‌تر خشك شود.
  •      از پوشاندن لباس‌های زیر دكمه دار تا زمانی‌كه بند ناف بیفتد خودداری كنید.
  •      هیچگاه سعی نكنید بند ناف را با دست بكنید حتی اگر خیلی شل شده باشد و تنها اتصال آن رشته‌ای نازك باشد. بگذارید بند ناف خودش بیفتد.



چگونه ناخنشش را بگیرم؟

نوزاد شما در بدو تولد آن‌قدر كوچك است كه بعید است بتوانید بدون آسیب زدن به انگشت‌های نازكش ناخن‌های او را بگیرید. بنابراین بهتر است، صبر كنید تا یك ماهی بگذرد. بعد می‌توانید به كمك ناخن‌گیر مخصوص نوزاد، ناخن‌های او را كوتاه كنید. برای این‌كه در این مدت كوچولو با ناخن‌هایش صورتش را خراش ندهد، می‌توانید دست‌هایش را با دستكش‌ بپوشانید. راستی! ناخن‌های پا تا 3 ماهگی نیازی به كوتاه كردن ندارند.





چگونه حمامش كنم؟

تا قبل از افتادن بند ناف نباید نوزاد را كاملا در آب فروببرید بلكه باید با استفاده از اسفنج مرطوب او را تمیز كنید. نوزاد را روی یك سطح صاف بخوابانید و «چشم از او برندارید!» نوزاد را كاملا لخت نكنید. در طول تمیز كردن هر قسمت از بدن نوزاد، بقیه بدن او باید در حوله پیچیده باشد.
تمیز كردن را از چشم‌ها شروع كنید. با یك حوله تمیز چشم‌های نوزاد را پاك كنید. برای پاك كردن گوش‌ها و بینی هم مانند چشم، فقط از آب ساده استفاده كنید. بقیه قسمت‌های صورت را می‌توانید با یك صابون ملایم بچه غیرمعطر پاك كنید. بعد از شستن صورت آن را به آرامی خشك كنید.

موقع شستن بدن نوزاد توجه خاصی به نواحی پشت گوش‌ها، چین‌های گردن، بازوها و ناحیه تناسلی او داشته باشید. قبل از لباس پوشاندن به نوزاد اطمینان حاصل كنید كه همه جای بدن او كاملا خشك شده است.