سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

محیط زیست را دریاب!


در اینجا چند پیشنهاد داریم که به شما کمک می‌کند خانه‌تان با اصول زیست محیطی هماهنگ یا به عبارتی «سبز» تر باشد.

روزنامه هفت صبح: خانه و زندگی خود را با اصول زیست محیطی هماهنگ كنید

محیط زیست و پیامدهای جهانی آن، همان موضوعی است كه فصل خاصی نمی‌شناسد و همیشه در مورد آن صحبت می‌شود. در سراسر دنیا مردم زیادی تلاش می‌کنند تا نسبت به موضوعات مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست اطلاعات بیشتری به دست بیاورند و زمین را برای نسل‌های بعد از ما سالم و بی‌خطر نگه دارند. گاهی اوقات ایده‌های به ظاهر پیش پا افتاده یا خلاقانه‌ای هم وجود دارند که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کنند.

 اگر تا به حال به‌این موضوع فکر نکرده‌اید همین جا فرصت خوبی است تا به گوشه کنار خانه و به‌طور کلی سبک زندگی‌تان نگاهی بیندازید و ببینید در کجا می‌توانید با تغییراتی کوچک، به حفظ طبیعت، محیط زیست و انرژی بیشتر کمک کنید. در اینجا چند پیشنهاد داریم که به شما کمک می‌کند خانه‌تان با اصول زیست محیطی هماهنگ یا به عبارتی «سبز» تر باشد.

محیط زیست را دریاب!

 1. استفاده مجدد

رسانه‌های مختلف هر روز ما را تشویق می‌کنند تا کالاهای تازه‌ای را به خانه بیاوریم اما شما با کمی‌ هوشیاری متوجه می‌شوید که همان وسایل سابق هم با کمی‌ تغییر قابل استفاده‌اند و نیازی به خرید کالاهای تازه نیست. در این مورد چند پیشنهاد وجود دارد.
  شبکه تبادل

 با دوستان و همسایه‌هایی که با ایده‌های شما موافق هستند یک شبکه برای تبادل وسایل مصرفی تهیه کنید. حتی می‌توانید با کمک اینترنت و تهیه وبلاگ، سایت و ... عقاید و نظرات‌تان را به اشتراک بگذارید یا کالاهای‌تان را نمایش دهید.

   در آشپزخانه


 به جای خرید جعبه و پاکت‌های کاغذی آنها را نگه دارید و در موقع لزوم دوباره استفاده کنید.

   خرید و فروش کالاهای دست دوم

 به جای اینکه وسایل قدیمی ‌را جلوی سطل آشغال بگذارید آنها را در صفحه حراجی روزنامه‌ها قرار دهید. شاید هم بتوانید آن را به کسی اهدا کنید که می‌دانید به آن نیاز دارد. خودتان هم می‌توانید گاهی اوقات کالاهای دست دوم بخرید و از لوازم دیگران، دوباره استفاده کنید.

  حضور در کتابخانه


حتما در کتابخانه محل‌تان عضو شوید و هر چند وقت یکبار به آنجا سری بزنید. اگراهل کتابخوانی باشید بهتر است کتاب یا مجلات مورد علاقه‌تان را از کتابخانه به امانت بگیرید یا کتاب‌های‌تان را برای استفاده دیگران در کتابخانه بگذارید.



  2. تولید زباله کمتر


یك پله حیاتی برای کاهش تولید زباله و کمک به حفظ محیط زیست این است که بیشتر روی روش‌های استفاده از مواد در خانه تمرکز کنید. پیشنهاد می‌كنیم این نکات را به خاطر داشته باشید.

  ساده کردن سبک زندگی


 تا آنجا که می‌توانید زندگی ساده‌ای داشته باشید. فقط لوازمی ‌را در خانه قرار دهید که جزو ملزومات زندگی هستند. بدین ترتیب کم کم به خرید کمتر کالاهای مختلف عادت می‌کنید و در نتیجه حجم زباله تولیدی کمتر می‌شود.

  خرید کمتر


به‌طور کلی قبل از خرید هر کالای تازه خوب فکر کنید. از خودتان بپرسید آیا واقعا به آن نیاز دارم؟ کمی‌ هم دوراندیش باشید و به ‌این موضوع فکر کنید که‌ این کالا در آینده تا چه حد می‌تواند به محیط زیست صدمه وارد کند. بنابراین بهترین کار این است که هر وقت پشت ویترین فروشگاهی متوقف شدید اول از همه به خودتان چند روز فرصت دهید و درباره نیاز واقعی‌تان خوب فکر کنید.

  دوری از کالاهای یکبار مصرف


 به جای اینکه باتری، تیغ ریش تراش، کیسه مواد غذایی و حتی جوهر پرینتر یکبار مصرف بخرید کمی‌ بیشتر پول پرداخت کنید و انواعی را به خانه بیاورید که دوباره قابل استفاده باشند. شاید خرید کالاهای یکبار مصرف ارزان‌تر تمام شود اما حجم زباله‌های شما را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است ورود آنها به چرخه طبیعت با تخریب محیط زیست همراه باشد.

  قرض گرفتن از دوستان


اگر به‌طور موقت به کالا یا وسیله‌ای نیاز دارید از دوستان یا همسایه‌ها سوال کنید. در صورت امکان وسیله مورد نظر را قرض بگیرید تا مجبور به خرید آن نشوید.

  خرید کالاها به‌طور مشترک


 بعضی از کالاها مانند کتاب، مجله، فیلم، بازی‌های کامپیوتری و روزنامه‌ها را می‌توانید با همسایه یا دوستان‌تان شریکی بخرید.

  خرید دستمال کاغذی کمتر


تا آنجا که می‌توانید دستمال‌های پارچه‌ای را جایگزین دستمال‌های کاغذی کنید. در این صورت محصولاتی که در تولید آنها از چوب درخت استفاده شده را کمتر به خانه می‌آورید.

  پیشگیری از تولید زباله


 زمانی که غذا سفارش می‌دهید هر‌گونه پلاستیک اضافه مانند قاشق و چنگال یکبار مصرف یا سایر کیسه و ظروف اضافی را به خانه نیاورید. فقط غذای اصلی را تحویل بگیرید.

  تهیه ساک پارچه‌ای


 به جای اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بعد از خرید کلی کیسه پلاستیکی را با خودتان به خانه بیاورید یک یا چند ساک پارچه‌ای بدوزید و از آنها استفاده کنید.



3. بازیافت


این هم راه حل مفید دیگریست که به شما کمک می‌کند زباله کمتری تولید کنید و برای بعضی از کالاها کاربری تازه‌ای در نظر بگیرید.

  تهیه یک سطل بازیافت


به اولین چیزی که نیاز دارید یک سطل بازیافت است. آن را در جایی از خانه قرار دهید و از همه اعضای خانواده بخواهید هر کالایی را که فکر می‌کنند قابل بازیافت است داخل آن بیندازند. کاغذ، شیشه، پلاستیک، قوطی، آلومینیوم، جوهر پرینتر، کاغذ، فوم و ... جزو کالاهایی هستند که باید به‌این سطل بروند. معمولا در هرمحله‌ای در روزهای پایانی هفته ماشین‌های بازیافت برای جمع آوری این مواد مراجعه می‌کنند. ایستگاه‌های بازیافت هم به همین منظور تعبیه شده‌اند تا شما بتوانید مواد بازیافتنی خانه‌تان را به آنها تحویل دهید.

  خرید کالاهای بازیافتی


 سعی کنید تا آنجا که امکان دارد کالاهایی بخرید که قابلیت بازیافت دارند. بعضی از کالاها برچسبی دارند که شامل سه فلش حول یک محور مثلث شکل است که نشان می‌دهد کالای مورد نظر قابل بازیافت است. پس به‌این نکته توجه کنید.

   مکانی برای تهیه کمپوست


در حیاط خانه سطلی را هم برای تهیه کمپوست قرار دهید و با کمک پسمانده غذاها یا گیاهان کود حاصلخیزی تولید کنید.

  بازیافت در سفر


در هنگام گردش‌های یک روزه و سفر هم کیسه‌ای مخصوص بازیافت همراهتان داشته باشید و مواد بازیافتی را داخل آن بریزید.



4. توجه به گیاهخواری


مصرف بیشتر مواد غذاهایی گیاهی یک راه مطمئن است که شما را از بابت کمک به محیط زیست مطمئن‌تر می‌کند. گزارش‌های محققان محیط زیست نشان می‌دهد که آن دسته از حیوانات اهلی که ما از گوشت‌شان تغذیه می‌کنیم ( مانند گاو، گوسفند و مرغ) در تخریب محیط زیست، نابودی پوشش‌های گیاهی سهم زیادی دارند و در افزایش گازهای گلخانه‌ای نقش دارند.

علاوه بر این مواد غذایی مورد نیاز برای دام‌ها به افزایش گرسنگان در سراسر دنیا دامن می‌زند. به هر حال این هم پیشنهاد دیگریست که با مصرف بیشتر سبزیجات بدن سالم‌تری داشته باشید و در کنار این موضوع به‌طور غیر مستقیم به حفظ منابع طبیعی کمک کنید.


ویدیو مرتبط :
محیط زیست و نمایشگاه بین المللی محیط زیست 2/3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: چهره‌ها در همایش فعالان محیط زیست


تصاویری از هنرمندان و ورزشکاران در گردهمایی فعالان محیط زیست را مشاهده می کنید.