سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مبلمان منازل کوچک



 

 

مبلمان

 

 

مبلمان به طور کلی انواع میز، صندلی، مبل، بوفه و... را شامل می شود که مجموعاً عناصر غیرساختاری معماری داخلی را شکل می دهند. انجام فعالیت های گوناگون نیاز به مبلمان متناسب دارد و از این طریق محیط شکل مناسب مسکونی می گیرد.

 

انتخاب انواع مبلمان به لحاظ اندازه، طرح، رنگ و... در ارتباط نزدیک با اندازه خانه و فضای مورد نظر، روحیه ساکنان و نوع استفاده از آن قرار دارد. به طور کلی میان مبلمان و عناصر ساختاری (کف، دیوار، سقف، پله و...) یک فضا، دو نوع ارتباط می تواند وجود داشته باشد.

 

۱) اجزای مبلمان به صورت آزادانه و به راحتی در فضا قرار می گیرد و چیدمان های مختلف آن امکان پذیر است؛ و شرایط انجام فعالیت را مهیا می سازد. این چیدمان بیشتر برای خانه های بزرگ و متوسط پذیرفتنی است.

 

۲) مبلمان در یک یا چند جزء خود ارتباط تنگاتنگ با فضا دارد و براساس شکل فضا و محل استقرار، انتخاب یا طراحی می شود. به این نوع مبلمان درون ساخت گفته می شود و عمدتاً برای خانه های کوچک و استفاده بهینه از فضا مناسب است. امروزه کوچک شدن الگوی محل سکونت امری ناگزیر است که به دنبال افزایش دائم جمعیت و تراکم بافت شهری رایج شده است. خوشبختانه این امر همیشه به همراه کاهش نیازهای فضایی و فعالیتی نیست. از سوی دیگر دستیابی به رفاه و کیفیت مطلوب محیط زندگی، در خانه های کوچک نیز امکان پذیر است. آشنایی با نکات زیر در مورد مبلمان درون ساخت برای استفاده هرچه بهتر از فضا همراه با دکوراسیون مناسب، مفید است.

 

۳) انتخاب فرم و طرح در مبلمان درون ساخت با محدودیت زیادی روبه رو نیست و بیشتر به ایده های خلاقانه طراح و افراد خانه برای بهره مندی هرچه بیشتر از فضا مربوط است تا انواع وسایل معمول که تحت عنوان مبلمان منزل در فروشگاه ها عرضه می شود.

 

۴) استفاده جداگانه و مستقل از هر یک از اثاث خانه به وضوح نیاز به فضای بیشتر را الزامی می سازد، زیرا هر یک از وسایل (از بوفه تا آباژور) دارای حریم فیزیکی در پیرامون خود هستند. استفاده چندمنظوره از وسایل کاملاً با ماهیت مبلمان درون ساخت هماهنگ است و از طریق آن با کمترین فضا می توان بیشترین نیازها را پاسخ داد.

 

۵) استفاده کامل از انواع وسایلی که براساس شکل فضا طراحی شده باشند موجب می شود انعطاف پذیری و تنوع بخشیدن به دکوراسیون به لحاظ فرم و شکل به مرور زمان کاهش یابد و به تنوع در رنگ و جزییات مربوط به آن محدود شود. بنابراین دقت نظر در طراحی این وسایل برای افزایش آرامش و ممانعت از آشفتگی ظاهری ضروری است.همچنین این نکته را نباید فراموش کرد که نمی توان تمام وسایل خانه را به این ترتیب تدارک دید، چون بعد از مدتی یکنواختی و کسالت را به دنبال دارد. بنابراین استفاده از آن تا حد نیازهای فعالیتی فیزیکی کافی است و برخی وسایل هم باید آزادانه چیده شوند.

 

۶) در گوشه هایی از فضا که بسته هستند و در معرض رفت و آمد قرار ندارند، یا دو سمت شومینه به ویژه اگر در کنج واقع شده باشد با تعبیه نیمکت یا سکوهایی می توان فضای نشیمن مناسب بدون مبل یا با استفاده از یک یا دو مبل آزاد به وجود آورد. (فضای زیر نیمکت یا سکو نیز قابل استفاده است.)

 

۷) در تلفیق انواع وسایل، چارچوب و قالب خاص وجود ندارد، مثلاً یک کتابخانه می تواند با بوفه، میز صوتی تصویری، قسمت نشیمن و حتی شومینه ترکیب شود. مناسب ترین شیوه آن است که بیشترین نزدیکی را با خواست افراد داشته باشد.

 

۸) اولین گام برای استفاده از این نوع مبلمان، تشخیص نیازها و خواست ساکنان و مشخصات فضا برای ارائه یک ایده کلی و مناسب است. سپس طرح با توجه به جزییات و اندازه های موجود و لازم براساس انتظاراتی که از مبلمان راحت و شیک می رود به کمک طراحان، سازندگان یا انواع کتاب ها و مجلات ویژه تهیه می شود. این به معنای آن است که داشتن ایده مناسب به تنهایی متضمن ارائه نتیجه مطلوب نیست بلکه ایده خوب همراه با طرح هنرمندانه و کیفیت مناسب اجراست که جذابیت را به همراه کارایی ایجاد می کند.

 

۹) به نظر بسیاری از افراد، استفاده از مبلمان درون ساخت نامتعارف است و هزینه انجام دکوراسیون درون ساخت بیش از هزینه خرید تک تک وسایل مورد نیاز به نظر می رسد. اما نکته مهم استفاده چندمنظوره از این نوع مبلمان و تامین حداکثر نیازها در حداقل فضاست که نیاز به خرید خرده ریزها را کاهش می دهد. از سوی دیگر چون ساخت و تهیه این مبلمان در هماهنگی با ابعاد و اندازه فضاست، معمولاً زیبایی، آرامش و تعادل بیشتری را نیز در خانه ایجاد می کند.

منبع:aftab.ir


ویدیو مرتبط :
مبل-مبلمان-مبلمان امپریال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهکارهایی برای چینش ایده‌ال مبلمان در منازل کوچک


پس از انتخاب مبلمان مورد علاقه خود، به چینش آنها در فضای منزل می‌رسیم. این نوشته کوتاه، چند نکته ساده و راهبردی را در مورد نحوه چینش مبلمان به شما ارائه خواهد كرد


صبح بخیر: پس از انتخاب مبلمان مورد علاقه خود، به چینش آنها در فضای منزل می‌رسیم. این نوشته کوتاه، چند نکته ساده و راهبردی را در مورد نحوه چینش مبلمان به شما ارائه خواهد كرد:

در دکوراسیون منزل، دیدی انعطاف‌پذیر داشته باشید: بیشتر افراد محیط خانه را همچون اشکال هندسی بی‌روح می‌دانند. اگر میز، صندلی و کاناپه اصلی اتاق نشیمن خود را فقط با در نظر گرفتن دیوارها و گوشه‌های منزل بچینید، دكوراسیون حاصل، بسیار کلیشه‌ای و خسته‌کننده به نظر خواهد آمد. بنابراین، به‌جای توجه محض به طرح معماری دیوارها، بهتر است الگویی مثلثی شکل را به جای الگوی بی‌روح مربعی در چینش مبلمان خود در نظر بگیرید. با قرار دادن میزهای کم‌ارتفاع و نیمکت‌های لوکس همراه با بالش‌های زیر زانویی می‌توانید یکی از اضلاع این مثلث (که قسمت ورودی اتاق نشیمن را تشکیل می‌دهد) را ایجاد كنید. در این حالت، تمركز الگوی چیدمان در نظر گرفته شده بر چینش داخلی مبلمان است و توجهی كمتر بر ساختار مکانیکی دیوارها کمتر دارد.

از گوشه‌ها نهایت استفاده را ببرید: متاسفانه، در اتاق‌های کوچک به گوشه‌ها توجهی نمی‌شود. در حالی كه از آنها می‌توان به عنوان فضاهایی برای انباشت بالش‌ها و روکش‌های تخت‌خواب استفاده كرد؛ همچنین دست و پا کردن کارگاهی کوچک در چنین فضاهایی شدنی است. چنین فضاهایی را نباید نادیده گرفت و از آنها می‌توان دست‌كم برای قرار دادن رایانه استفاده كرد و با روش‌هایی بدیع، آنها را تزئین كرد. شما می‌توانید از جای‌جای منزل خود، استفاده و در عین حال، خانه‌ای مرتب، شیک و دلربا را برای خود و دیگر اعضای خانواده ایجاد كنید.

نیازهای خود و دیگر اعضای خانواده را هنگام دکوراسیون داخلی خانه در نظر داشته باشید: اگر حتی اتاق نشیمنی کوچک دارید، بهتر است فضاهایی خاص را در آن برای تک‌تک اعضای خانواده خود در نظر بگیرید. اگر با الگوی چینش خود، فضایی باریک و خمیده را در اتاق پذیرایی ایجاد كنید، رفت و آمد اهالی خانه در چنین فضایی دشوار می‌شود. از این رو، پیش از پیاده کردن این الگوی چینش، محل دقیق ورودی و همچنین خروجی اتاق را در نظر بگیرید. با این کار، مسیر کلی رفت و آمد اهالی خانه مشخص خواهد شد و می‌توانید فضای کافی را برای این كار در الگوی خود در نظر بگیرید.

بین وسایل منزل خود از هر نظر هماهنگی ایجاد كنید: قرار دادن چند قاب عکس یا چند شمع در کنار یكدیگر، محیطی گرم و صمیمی را ایجاد خواهد كرد که نتیجه چینش همگن چنین وسایلی است. اگر همین چینش بر اساس الگویی همگن و منظم انجام نشود، ظاهری شلخته و درهم را به فضای مورد نظر شما خواهد داد. در اتاق‌های کوچک، مقیاس دکوراسیون، تزئینات جانبی و سادگی اهمیتی بسیار دارند. بطور مثال، اگر به صنایع دستی محلی علاقه‌ای خاص دارید، می‌توانید از ظروف سفالی کلاسیک و در عین حال، شیک روی میزهای عسلی استفاده كنید. قرار دادن تعدادی زیاد از ظروف سفالی در کنار یکدیگر می‌تواند به جذابیت هر چه بیشتر فضای مورد نظر شما بیفزاید.

قرار دادن وسایل شبیه به هم در کنار یکدیگر برای قرینه‌سازی هنری: دراتاق‌های کوچک و بزرگ، قرار دادن مبلمان‌های این چنینی می‌تواند فضایی قرینه و خاص را به اتاق شما ببخشد. نورپردازی، مهم‌ترین نقش را در این مقوله بازی خواهد کرد و در قرینه‌سازی هر چه بهتر میز و صندلی، شما را یاری خواهد كرد. هیچ‌وقت از تقسیم کننده‌های پلاستیکی برای قرینه‌سازی اتاق استفاده نکنید. حتی استفاده از میزها، کاناپه و قالیچه‌هایی که از لحاظ طرح و رنگ‌بندی با الگوی دکوراسیون کلی خانه مطابقت ندارند، توصیه نمی‌شود زیرا این امر، فضای خانه را کوچک‌تر از مساحت واقعی آن نشان می دهد. نورپردازی مناسب، گلدانی شیک و بلند روی میزی ساده و فانتزی، گیاهان تزئینی ساقه بلند خانگی و کارهای هنری شاخص می‌تواند قرینه هنری لازم را (در حالی که کمترین فضای ممکن را به خود اختصاص می دهند) فراهم آورد.

طرح‌های مختلف را در اتاق کوچک خود پیاده کنید. پس از آزمودن راهکارهای متفاوت، متوجه خواهید شد که اتاق كوچك شما تا چه اندازه شیك است و به آن خواهید بالید! دکوراسیون در بهینه قرار دادن وسایل در مکان‌های مناسب خود خلاصه می‌شود. تنها کاری که ما باید از آن پرهیز كنیم، ناامیدی از شکست‌هاست. زندگی در فضایی کوچک، زیباست و می‌تواند شما را انسانی منظم و مرتب بار بیاورد؛ مفهومی که می‌توان آن را به‌عنوان یکی از نقاط قوت چنین فضاهایی در نظر گرفت.