سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

ماهی‌های خاویار دریای خزر در خطر انقراض


خاویار را "مروارید سیاه" لقب داده‌اند. قدمت ماهیان خاویار به پیش از دایناسورها می‌رسد. عوامل طبیعی باعث شده سواحل ایران بهترین زیستگاه ماهیان خاویار باشد. حالا اما همه گونه‌های ماهیان خاویار خزر در خطر انقراض قرار دارند.

 
 
 

صبح بخیر: خاویار را "مروارید سیاه" لقب داده‌اند. قدمت ماهیان خاویار به پیش از دایناسورها می‌رسد. عوامل طبیعی باعث شده سواحل ایران بهترین زیستگاه ماهیان خاویار باشد. حالا اما همه گونه‌های ماهیان خاویار خزر در خطر انقراض قرار دارند.

مصطفی عقیلی‌نژاد مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان خرداد ۱۳۹۳ گفته در حال حاضر تمامی گونه‌های ارزشمند ماهیان خاویاری دریای خزر در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

آن‌طور که مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان گفته ذخایر گران‌بهای ماهیان خاویاری طی دو دهه اخیر به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۱به شدت آسیب دیده، به‌نحوی که تا ۱۰۰ برابر صید آن‌ها در دریای خزر کاهش یافته است.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

عمق دریای خزر در شمال آن ده متر و در بخش جنوبی آن یعنی در سواحل ایران حتی به هزار متر می‌رسد. جریان آب دریا نیز از سمت شمال غربی به جنوب شرقی است. عوامل طبیعی باعث شده که بخش جنوبی دریای خزر یعنی سواحل ایران به زیستگاه ماهیان خاویاری تبدیل گردد.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

ایران با توجه به برخورداری از زیستگاه عمده‌ی ماهیان خاویاری نقش ممتازی در تولید خاویار دنیا دارد.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

خاویار ایران شهرت جهانی دارد و یکی از گران‌ترین محصولات غذایی دنیا به حساب می‌آید.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

اخیرا محمود حجتی وزیر کشاورزی دولت حسن روحانی هشدار داد: «ذخایر ماهیان خاویاری در خزر هرسال کمتر شده و نزدیک به صفر رسیده است.»

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

صید غیرمجاز از جمله مهم‌ترین خطراتی است که ماهیان خاویار خزر را تهدید می‌کند.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

ماهیان خاویار برای تکثیر طبیعی باید به رودخانه‌های آب شیرین مراجعه کنند. هنگامی که ماهیان خاویار هر سال از اواخر بهمن تا اواسط اردیبهشت به رودخانه‌های آب شیرین می‌‌روند بهترین فرصت برای صیادان غیرمجاز فراهم می‌‌شود تا ماهیان خاویار را به صورت غیرقانونی صید کنند.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

در همین زمینه مدیرکل شیلات مازندران گفت: «با توجه به اینکه ماهیان برای تکثیر طبیعی باید به رودخانه های آب شیرین مراجعه کنند، مورد هجوم صیادان غیرمجاز قرار می گیرند و این خطر همواره وجود دارد.»

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

پس از کاهش شدید ماهیان خاویار در دریای خزر گمرک ایران هرگونه صادرات ماهیان زنده خاویار را ممنوع اعلام کرد.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

به گزارش رسانه‌های ایران در سال‌های اخیر همچنین صید تجاری ماهیان خاویاری از دریای خزر در ایران ممنوع اعلام شده است.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

علاوه بر صید غیرمجاز، آلودگی‌های ناشی از استخراج نفت و گاز ماهیان دریای خزر از جمله ماهیان خاویار را تهدید می‌کند.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

دریای خزر بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تامین می‌کند.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

در دریای خزر ۹۳ درصد از ذخیره خاویار و ماهیان خاویاری جهان وجود دارد.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

ماهیان خاویاری از قدمتی چند صد میلیون ساله بر خوردارند. قدمت ماهیان خاویار حتی به پیش از وجود دایناسور ها می‌رسد. به همین دلیل ماهیان خاویار را فسیل‌های زنده جهان می‌نامند.

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر

خاویار ایران

خطر نابودی کامل ماهیان خاویار خزر


ویدیو مرتبط :
خطر انقراض خاویار خزر در آستانه ثبت جهانی آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران مقام اول در تخلیه فاضلاب انسانی به دریای خزر دارد/ کاهش ذخایر ماهیان خاویار در دریای خزر



مقام اول ایران در تخلیه فاضلاب انسانی به دریای خزر,کاهش ذخایر ماهیان خاویار در دریای خزر

ایران مقام اول در تخلیه فاضلاب انسانی به دریای خزر دارد/ کاهش ذخایر ماهیان خاویار در دریای خزر

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: ایران رتبه اول را در تخلیه فاضلاب در دریای خزر دارد.

به گزارش نامه، عبد الرضا کرباسی روز سه شنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه دریای خزر یک محیط بسته است و قدرت خودپالایی کمی دارد، گفت: نزدیک به 75 در صد از کل آلودگی هایی که وارد دریای خزر می شود به عهده کشور روسیه است.

وی با بیان اینکه آلودگی های دریای خزر شامل مواد نفتی،‌آفت کش ها ، سوم کشاورزی ،‌عناصر سنگین و فاضلاب می شود، افزود: سهم ایران در آلودگی دریای خزر 12 در صد است که عمدتاً شامل تخلیه فاضلاب انسانی به محیط دریای خزر می شود.

وی جمعیت ساحل نشین خزر در کشور ایران را 7 میلون نفر عنوان کرد و گفت: ایران در تخلیه فاضلاب انسانی به دریای خزر مقام اول را دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: 400 میلیون متر مکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می شود که فقط 40 در صد از آن به سختی تصفیه می شود و 60 در صد مابقی از طریق رودخانه ها و به صورت غیر مستقیم وارد دریای خزر می شود.

عبدالرضا کرباسی شناگاه های دریای خزر را آلوده به مواد میکروبی دانست و گفت: تخلیه فاضلاب های انسانی عامل اصلی این آلودگی می باشد و سلامت شناگران را در سواحل خزر مورد تهدید است.

وی با اشاره به مصوبه تجهیز جوامع بالای 30 هزار نفر به سیستم تصفیه فاضلاب خانگی ،‌گفت: وزارت نیرو به دلیل مشکلات مالی در انجام وظایف قانونی خود موفق نبوده است.

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست 13 در صد از آلودگی دریای خزر به عهده کشور های آذربایجان،‌ترکمنستان و قزاقستان است.

وی ادامه داد: کشور قزاقستان کمترین سهم در تولید آلودگی دریای خزر را دارد که جمعیت ساحل نشینی در این کشور وجود ندارد.

کرباسی کشور آذربایجان را با سهم کم آلودگی در دریای خزر یکی از مشکل ساز ترین کشور های این حوزه خواند و گفت: چاه های نفت این کشور از تکنولوژی قدیمی استفاده می شود و مرتباً با چالش و شکستگی در انتقال مواجه است.

وی ادامه داد: آلودگی نفتی در دریای خزر ناشی از کشور آذربایجان بر اساس جریان ها دریایی به سمت ایران کشیده می شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در سال گذشته 26 تن گلوله نفتی از سواحل گیلان جمع آوری شده است که مربوط به کشور آذربایجان است.

وی ادامه داد: گلوله های نفتی جمع آوری شده برای انگشت نگاری به وزارت نفت داده شده تا مطالبه خسارت زیست محیطی از کشور آذربایجان شود که بعد از گذشت 8 ماه تاکنون وزارت نفت اقدامی انجام نداده است.

کرباسی در ادامه به بهره برداری بی رویه از ذخایر آبزی در دریای خزر از سوی کشور های تازه استقلال یافته اشاره کرد و گفت: هم اکنون ماهیان خاویاری دریای خزر در معرض انقراض قرار گرفته است.

وی همچنین از کاهش جمعیت فک خزر به دلیل بهره برداری بی رویه کشور های حاشیه خزر خبر داد و گفت: جمعیت این گونه از یک میلیون قلاده به یک صد هزار رسیده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ثبت 400 نوع انگل در ماهیان دریای خزر خبر داد و گفت: منابع شیلاتی به دلیل ورود فاضلاب ها و آلودگی میکروبی ناشی از آن در دریای خزر با تهدید روبه رو کرده است.

عبد الرضا کرباسی از تدوین استاندارد تخلیه فاضلاب به دریای خزر، دستور العمل استفاده از مواد پراکنده ساز نفتی و دستور العمل امداد و نجات پستانداران دریایی خبر داد و گفت: این دستور العمل های در مرحله تصویب کمیسیون دولت است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیش از 1000 گونه در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد،‌گفت: 8 در صد از آبسنگ های دنیا در خلیج فارس و دریای عمان است.آلودگی نفتی را یکی از معضلات خلیج فارس دانست و گفت: یک میلون و 200 هزار بشکه نفت وارد خلیج فارس می شود .

وی ادامه داد: از ‌17 هزار نفت کشی که وارد خلیج فارس می شوند،‌30 درصد از این نفت کش ها از سیستم های قدیمی استفاده می شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در سال 91 ،‌22 حادثه نفتی در خلیج فارس رخ داده است،‌گفت: 21 حادثه نفتی مربوط به چاه های نفتی ایران است.

وی تاکید کرد: چاه های نفت ایران باید به موقع به هنگام سازی شوند.

عبد الرضا کرباسی با بیان اینکه وزارت نفت بر اساس قانون مکلف به انجام و پایش زیست محیطی در خلیج فارس و دریای عمان است،‌اظهار داشت: وزارت نفت تاکنون برای خرید و تجهیز ایستگاه های پایش در جنوب کشور اقدام نکرده است.

وی با بیان اینکه 30 میلیون دلار برای ایجاد ایستگاه های پایش باید هزینه شود،‌گفت: بعد از گذشت 15 ماه از تصویب این قانون تاکنونی اقدامی نشده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه قانونی برای عدم ساخت و ساز در ردیا نداریم، گفت: بزودی قانونی برای جلوگیری از ساخت و ساز در محیط های آبی به تصویب می رسد.

عبد الرضا کرباسی با اعلام اینکه وزارت نیرو برای ایجاد تصفیه خانه در شهر های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان کوتاهی کرده است،‌گفت: سد سازی توسط این وزارتخانه بر روی رودخانه های منتهی به خلیج فارس باعث کاهش گل و لای آب و شکل گیری پدیده کشند قرمز در خلیج فارس شده است.

وی ادامه داد: گل و لای در جذب نیترات و فسفات فاضلاب در خلیج فارس نقش موثری داشت.

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نیرو مسئول ایجاد کشند قرمز در خلیج فارس است.

وی با بیان اینکه در خلیج فارس آلودگی نفتی و فاضلاب های انسانی و صنعتی داریم، گفت: به دلیل حضور آبسنگ های مرجانی آلایندگی خلیج فارس در حد استاندارد است.

به گفته کرباسی مرجان ها قدرت خود پالایی عظیمی به خلیج فارس و دریای عمان بخشیده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه 8 درصد از مرجان های دنیا در خلیج فارس وجود دارد،‌گفت: 2/ 3از این مرجان ها روبه نابودی است.

وی از انجام پروژه تحقیقاتی تکثیر جنسی و غیر جنسی مرجان های خلیج فارس خبر داد و گفت: این پروژه با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حال انجام است.

نامه نیوز