سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

لکه های صورت یا ملاسما(لک صورت)



 

 

 

لک صورت درمان لک صورت لکه های صورت

 

 

لکه های صورت

لک صـورت یا ملاسـما عـارضه پوستی شـایعی به خصوص در دختران و خانم های جوان است. این عارضه به صورت لکه های قهـوه ای  روشن تا تیره بر روی گونه ها ؛ پیشانی و چانه و لب بالا اکثراً دو طرفه و قرینه دیده می شود. شـایع ترین سنین بروز آن 20 تا 30 سالگی است اگرچه در دوره ی یائسگی هم ممکن است دیده شود و در خانم ها بیشتر از آقـایان است.

 

 

هیچکدام از روش های درمانی لک صورت دائمی نیست و در یک جلسه نیز انجام نمی گیرد و نیاز به تجـدید درمان دارد ؛ زیرا استـعداد افراد برای ایجاد لک با این روش های درمانـی برطرف نمی گردد. به هر حال مصرف ضدآفتاب در افراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان و پیشگیری از لک می باشد.

انواع لکه های صورت:

 

 

لک صورت درمان لک صورت لکه های صورت

 

 

1)فرکل یا کک ومک : کک و مک لکه های قهوه ای کم رنگ کوچولو به اندازه 1 تا 2میلی متر است ، معمولا بصورت پراکنده درصورت و نواحی در معرض نور افتاب مثل پشت دست ها ظاهر میشود ، درابتدا تعداد ان کم است ولی به مرور زمان و درصورتیکه شخص مبتلا به پزشک مراجعه نکند یا راه های پیشگیری را لااقل ندارند تعداد ان بتدریج زیاد میشود ، در بروز کک ومک عوامل ژنتیکی یا سرشتی کاملا دخیل است ولی عوامل محیط خصوصا نور افتاب در بروز و تشدید ان کاملا اثر دارد ، عوامل هورمونی هم در بروز ان نقش دارد مثلا بعضی خانم هایی که باردار میشوند یا افرادی که به سن بلوغ میرسند افزایش تعداد کک ومک را کاملا حس میکنند ، در مواردی هم استرس و تنش های عصبی باعث تشدید کک ومک در افراد مستعد میشود .






 

لک صورت درمان لک صورت لکه های صورت

 

 

2)لکه های حاملگی یا ملاسما یا کلواسما : به ان لکه هورمونی هم میگویند این لکه ها ابتدا بصورت لکه های قهوه ای کم رنگ ( بزرگتر از کک ومک ) ظاهر میشود و بتدریج اندازه ان بزرگتر و رنگ ان تیره تر میشود وگاها در موارد شدید مناطق وسیعی از صورت ( مثلا گونه ها یا بینی یا پیشانی ) را درگیر میکند . همانند کک ومک سه علت ژنتیک _ هورمون _ و نور افتاب در بروز و تشدید ان دخیل است ولی بر خلاف کک ومک در ملاسما نقش عوامل هورمونی بارزتر واشکارتر است ، مثلا دیده شده فردی که اصلا دچار این لک نبوده بعد از ازدواج و استفاده از قرص های ضد بارداری یا هنگام بارداری مبتلا به این لکه ها میشود و بعد از ان اگر فرد مصرف قرص را ادامه دهد یا درمعرض نور افتاب قرار گیرد شدت و وسعت این لکه ها بیشتر و بیشتر میشود .





لک صورت درمان لک صورت لکه های صورت

 

3)لکه های جای جوش : بعضی از افراد مبتلا به اکنه یا جوش دچار لکه های بعد از بهبود ی جوش میشوند بطوریکه فرد ابتدا دچار جوش های قرمز یا چرکی میشود و بمرور زمان وقتی جوش ها خشک میشود لک قهوه ای یا بعضا لک قرمز به جای میگذارد ، خصوصا اگر فرد جوش خود را دستکاری کند احتمال لک قهوه ای یا لک تیره بعد از جوش زیاد میشود ، در بسیاری از این افراد این حالت یعنی گذاشتن لک بعد از جوش یک زمینه یا استعداد ارثی هم دخیل است خصوصا در مورد لکه های قرمز بعد از جوش این علت یعنی زمینه ژنتیکی مهمتر است چرا که دیده شده افرادی بدون انکه جوش را دستکاری کنند دچار اسکارها ولکه های قرمز ( وگاها لکه قهوه ای ) بعد از بهبودی جوش میشوند ، در ضمن نوع جوش هم در گذاشتن لک اثر دارد مثلا جوش های عمیق و کیستی و چرکی احتمال بیشتری برای گذاشتن لک دارند ، دوام و مدت جوش هم در ایجاد لک بعد از جوش موثر است مثلا کسی که جوش های صورت خود را درمان نمی کند ( عدم مراجعه به پزشک ) و جوش ها بمدت طولانی باقی می مانند و احتمال لک زیاد میشود خصوصا اگر شخص در معرض نور افتاب قرار گیرد این مورد بیشتر رخ میدهد .

 

پس عوامل متعددی در ایجاد لک بعد از جوش دخیل است و دریک فرد ممکن است یک یا چند علت از عوامل ذکر شده در بروز لک بعد از جوش دخیل باشد.




4) خال های جانکشنال : بعضی افراد دچار خال های کوچک هم سطح پوست میشوند و البته به اشتباه هنگام مراجعه به پزشک میگویند که دچار لک شدند و درواقع این لکه های کوچک 1 تا 3 میلی متری پر رنگ تر از کک ومک هستند ( قهوه ای پر رنگ ) ونوعی خال به نام خال های جانکشنال هستند ، حتی بعضی از این لکه ها لنتیگو هستند این لکه ها از کک ومک کمی پر رنگ تر و بزرگتر هستند و برخلاف کک ومک که در کودکی و نوجوانی بروز میکند لنتیگو در بزرگسالی و میانسالگی بروز و بتدریج با گذر زمان وسن بیستر میشود . یا بعضی از نوزادان بعد از تولد دچار لکه های سیاه چند میلی متری تا چند سانتی متری در صورت یا بعضی دیگر از نقاط بدن هستند و والدین طفل به اشتباه این موارد را لک می نامند درصورتیکه این لکه ها نووس یا خال هایی مادرزادی هستند والبته خال های مادرزادی اشکال و انواع مختلفی هم دارد و در مقاله دیگری به ان پرداخته خواهد شد وتشخیص دقیق نوع ان فقط توسط پزشک متخصص پوست است

5) بیماری لیکن اکتینیک:جدای از موارد فوق بیماری هایی در پوست وجود دارد که ممکن است مثلا کاملا شبیه ملاسما یا لکه های حاملگی باشد وحتی گاها تشخیص ان برای پزشکان عمومی که متخصص پوست نیستند مشکل میشود مثلا بیماری لیکن اکتینیک ( یکی از انواع بیماری لیکن پلان ) بصورت لکه های گرد به قطر نیم تا دو سانت به رنگ قهوه ای در صورت ایجاد میشود که در بروز ان عوامل ژنتیکی و محیطی خصوصا نور افتاب دخیل است و تشخیص قطعی ان با نمونه برداری از پوست است ، یا بیماریههای دیگری مثل اکرونوز و یا کافوله ویا ................

6) لکه های بعد از زخم یا التهاب پوست : بعضی از بیماری های پوستی که بصورت التهاب های پوستی و لکه های قرمز یا قهوه ای خارش دار اغاز میشوند با مرور زمان بعد از فروکش کردن التهاب پوست لکه های قهوه ای بر جای میگذارد یا کسانیکه دچار یک زخم در پوست میشوند بعد از بهبودی التهاب یا زخم پوستی دچار لکه های قهوه ای تیره نامنظم میشوند .

7/ همه لکه ها تیره و قهوه ای یا مشکی نیستند در بعضی از موارد شخص دچار لکه های روش ( کم رنگ تر و روش تر از رنگ پوست خود ) پوستی میشود این لکه میتواند کوچک در حد میلی متر تا بزرگ در حد سانتی متر باشد و در صورت ویا بدن باشد . 4 نوع معروف و شایعتر از این لکه های روش و حتی سفید شامل  :

الف/ البا یا اگزمای افتابی : بصورت لکه های روش کمی خشک یا کمی پوسته دار در صورت کودکان یا نوجوانانی که پوست خشک دارند وزمانی که درمعرض افتاب قرار میگیرند بیشتر احتمال دارد این  لکه ها ظاهر و بروز پیدا میکند بیشتر در صورت والبته گاها در تنه و اندام هم دیده میشود وگاها تشخیص ان از برص یا پیسی و قارچ سطحی تینا ورسی کالر برای پزشکان غیر متخصص پوست ومو  مشکل است

 



ب/ تینا ورسی کالر یا قارچ های سطحی پوست : که در بعضی مواقع بسیار شبیه البا یا اگزمای افتابی میشود و البته بیشتر در تنه وگردن و اندام فوقانی وگاها شبیه البا در صورت در هر هر سنی ممکن است بروز کند در اغلب موارد بصورت لکه های قهوه ای  کم رنگ تا پرنگ ، در اندازه های مختلف  ظاهر میشود ولی در بعضی مواقع بصورت لکه های کم رنگ و حتی سفید شبیه البا ظاهر میشود ، در بعضی افراد هم هر دو نوع ضایعه روشن وقهوه ای در نقاط مختلف تنه وگردن وحتی صورت دیده میشود


 

لک صورت درمان لک صورت لکه های صورت

 

ج)برص یا ویتیلیگو یا پیسی »:بیماری ترسناک از نظر بسیاری از مردم چرا که صعب العلاج و سخت و درمان است و بمرور زمان هم ممکن است بیشتر و وسیع تر و گسترده تر شود چرا که زمینه وعلت ارثی و ژنتیکی دارد ، در هر سنی امکان بروز ان وجود دارد و لکه های ان کاملا روش تر از پوست و برنگ سفید ( گاها مثل کاغذ سفید ) است و در مواردی تشخیص ان از دو مورد فوق سخت است و اکثرا متخصصین پوست این موارد را خوب از هم تشخیص وافتراق میدهند


                             

د) و در اخر نووس ها یا لکه های مادرزادی پوست: همیشه لکه های مادرزدای تیره و قهوه ای نیستند گاها روش تر از پوست و گاها کاملا شبیه برص یا پیسی میشوند و در طفولیت در تنه وگاها صورت بروز میکند و البته نکته مثبت و خوشایند ان اینست که مثل برص پیشرفت نمیکند.

 



ویدیو مرتبط :
Freckle and its treatment .درمان لکه های صورت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان لک صورت(درمان لکه های صورت)



 

 

 

لک صورت, درمان لک صورت, درمان لکه های صورت

 

 

درمان لک صورت

با پیشگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید بر روی صورت از ایجاد لک تا حد زیادی می توان جـلوگـیری کرد.

 

با مصرف کرم های ضدآفتاب  به طور منظم با عیار بالاتر از 20 به فواصل هر 3 ساعت و همچـنین اجـتناب از تابش نور مستقیم خـورشـید بر روی صورت در افراد مستعـد، می توان از ایجـاد لک پیشگیری نمود. برای از بین بردن لک با تجویز پزشک متخصص از کرم های حــاوی هـیدروکـینون با درصدهای گـوناگـون ( نباید بیشتر از 6 تا 7 درصد باشد) و نیز از کرم ترتینوئین 05/0 درصد می توان اسـتفاده نمود. در صورت استفاده از این دو کرم بهتر است صبح پس از استفاده از کرم های ضدآفتاب استفاده شود.

روش های دیگـر در درمان لک صورت :

درمان لک صورت

لایه برداری ( PEELING ) ؛ سایش پوست به صورت مکانیکـی ( DERMABRESION & SALABRESION )؛ لـیزر؛ کـه بسـته به پوسـت افـراد انتخـاب می شود. افـراد با رنگ چـشــم روشـن و مـوهـای روشــن مـقـــدار رنگـدانـه پـوسـتی کـمتری نسـبت به پوسـت های تیره دارند و به همین دلیل نور آفتاب بیشتر در پوست این افراد نفوذ دارد و چون یکی از اثرات نور آفتاب ایجاد لک صورت و همچنین كــک و مک است برای پیشگیری و درمان ، این افراد نیاز مبرم به ضد آفتاب دارند.

یکی از درمان های لک صـورت  استفاده از پیـلینگ است . ولی این روش ، مناسب همه افراد ، به خصوص افرادی که پوست تیره دارند ، نیست. چــون یکی از عـوارض پیلـینگ ایجاد لک است و احتمال ایجـاد لک در افراد با پوست تیره بالا است .

هیچکدام از روش های درمانی لک صورت دائمی نیست و در یک جلسه نیز انجام نمی گیرد و نیاز به تجـدید درمان دارد ؛ زیرا استـعداد افراد برای ایجاد لک با این روش های درمانـی برطرف نمی گردد. به هر حال مصرف ضدآفتاب در افراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان و پیشگیری از لک می باشد.

 

 

لک صورت درمان لک صورت درمان لکه های صورت

 

رفع لکه های صورت و جوشهای بدن:

درمان لک صورت

ماسک های مناسب برای درمان لک صورت -این معجون و یا بهتر بگوییم ماسک ویژه جهت رفع لکه های ناشی از جای جوشها و یا لکه های حاملگی بسیار موثر است به شرط آنکه حتما به طور مداوم و روتین، طبق عادت با هر بار حمام کردن و یا هفته ای دو بار این کار انجام شود :

مواد لازم  برای هر بار استفاده از این ماسک :

ماست کم چرب  :  یک قاشق غذا خوری
حنای بی رنگ :   یک قاشق مربا خوری
گلا ب :     دو سه قطره

این مواد را با هم مخلوط کرده و قبل از حمام به مدت پانزده تا بیست دقیقه بر روی صورت یا بدن خود و جاهایی که جوش می زند بمالید و صبر کنید تا خوب جذب شود که بهتر است برای جذب بهتر اگر فرصت داشتید کمی هم در بخار حمام بمانید تا کاملا جذب پوست شود در غیر این صورت لزومی نیست و می توانید پس از این مدت زمان بشویید.
اثر بخشی این ماسک زمانی خود را نشان خواهد داد که با هر بار حمام کردن بر روی صورت و بدن گذاشته شود،  در صورتی هم که فقط به عنوان ماسک بر روی پوست صورت مورد استفاده قرار می گیرد حتما هفته ای دو بار استفاده شود آنوقت شما تاثیر آن را پس از یک ماه استفاده ی مرتب بر روی چهره و بدن خود خواهید دید.