سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

كانونی برای دیده شدن در دکوراسیون منزل


دكوراسیون‌ امروزی هر خانه‌ای باید حداقل یك نقطه كانونی داشته باشد؛ نقطه‌ای خاص در خانه كه در بدو ورود نگاه‌ها به آن خیره بماند.

مجله منزل - لیدا هادی: ربطی به نوع نگاه و سلیقه متفاوت آدم‌ها ندارد؛ اینكه همه به محض ورود به مكانی خاص، نگاه‌شان به یك سمت خیره شود؛ یك شومینه رومی با طراحی ویژه یا قاب عكسی بزرگ وسط دیوار اتاق نشیمن. شاید هم نگاه‌ها به ظرف عتیقه‌ای خاص روی میز ناهارخوری خیره بماند یا دراپه‌های پرده‌های پذیرایی.

مطمئن باشید این مساله یك اتفاق نیست. هوشمندی صاحبخانه در تاكید روی وسیله‌ای خاص این نوع نگاه را به وجود می‌آورد؛ ذكاوت در ایجاد ركنی مهم در دكوراسیون داخلی به عنوان نقطه كانونی! وجود نقطه كانونی در دكوراسیون یكی از باید‌ها در اصول طراحی داخلی است. درواقع هر دكوراسیونی باید عنصری داشته باشد كه زمان ورود فرد غریبه‌ای به محیط اول از همه نگاهش به آن جذب شود. این وسط مهم نیست كه شیء جذاب چقدر آنتیك و مجلل باشد؛ مهم این است كه فقط شرایط خاص برای خیره كردن نگاه‌ها را داشته باشد. با ترفندهای ایجاد نقطه كانونی در خانه آشنا شوید.

كانونی برای دیده شدن

برای داشتن نقطه كانونی در خانه لازم نیست از همان اول دست به كار شوید. شاید بهتر باشد قبل از اینكه ایده خودتان را خرج كنید نگاهی به در و دیوار خانه بیندازید چون بهترین نقطه‌های كانونی در خانه‌ها باید یك جورهایی از دل معماری خاص خانه و جزئیات آن بیرون بیایند؛ مثلا داشتن یك اتاق با معماری دیوارهای غیر متعارف هلالی یا با پخی‌های زیاد می‌تواند نقطه كانونی خانه حساب شود.

پس اول به جزئیات معماری خانه توجه كنید و سراغ یكی از این نشانه‌ها بروید؛ سقف بلند با المان‌هایی كه آن را متمایز كرده مانند چوب‌هایی كه در طراحی دكوراسیون روستیك استفاده می‌شود یا حتی آرك‌های عجیب و غریب كه هر نگاهی را خیره می‌كنند، دیوارهای زاویه‌دار یا سقف‌هایی با گوشه‌های خاص، شومینه، پنجره‌های بزرگ و بلند با نمای خاص، یك پلكان در خانه، كتابخانه توكار، دیوار با طرح خاص مانند آجرهای واقعی یا دیوارپوش‌های چوبی اصل.




همه خانه‌ها باید در هر فضایی حداقل یك نقطه كانونی داشته باشند. درواقع نمی‌توان به درستی کارکرد خانه‌هایی كه نقطه كانونی ندارند را حدس زد؛ اینكه اتاق نشیمن كجاست تا غذاخوری و....  طراحان دكوراسیون داخلی نقطه كانونی را درواقع یكی از فاكتورهای مهم شخصیت دادن به خانه می‌دانند. آنها برای تعریف نقطه كانونی در خانه از لفظ حداقل استفاده می‌كنند؛ یعنی خانه باید حداقل یك نقطه كانونی داشته باشد ولی دلیل بر این نمی‌شود كه خانه‌ای دو یا حتی سه نقطه كانونی نداشته باشد. از قضا در طراحی‌های امروزی خیلی از خانه‌ها بیشتر از دو، سه نقطه كانونی دارند.

كانونی برای دیده شدن

یك شومینه در گوشه‌ سالن و تلویزیونی كه همه حواس‌ها به آن است یا مبل‌هایی بزرگ با رنگ خاص در وسط خانه و پنجره‌هایی كه با بلندی چهارچوب نمای خاصی به خانه داده‌اند. البته انتخاب اینكه كدام‌یك به عنوان نقطه كانونی اصلی انتخاب شود برعهده خود شماست. این وسط می‌توانید از چند نفر از دوستان‌تان هم كمك بگیرید. چشم شما به دیدن وسایل خانه‌تان عادت دارد اما دوستان‌تان می‌توانند راحت بگویند كه به محض ورود چه المانی بیشتر به نظرشان آمده. روی همان متمركز شوید و باقی چیدمان خانه را طبق آن جلو ببرید.


 
 بوفه ظروف یا كنسول‌هایی كه در خانه‌های امروزی برای سر و سامان دادن به وسایل اضافی استفاده می‌شود می‌توانند ابزاری مناسب برای تبدیل به نقطه كانونی باشند. این كمدها كه معمولا در گوشه اتاق‌های نشیمن جا می‌گیرند با بلندی و عرض نسبتا زیادی كه دارند معمولا خیلی زود به چشم می‌آیند.

كانونی برای دیده شدن

بهترین استفاده از این بوفه‌ها زمانی است كه از ظرف‌هایی با طرح و رنگ‌های خاص در آنها استفاده شود. قرار دادن گل‌های طبیعی روی بوفه یا كنسول خانه هم می‌تواند به جلب ‌توجه بیشتر كمك كند حتی گاهی اوقات می‌توان به روش‌های قدیمی دست زد و تلویزیون را مانند سال‌های دور در این گنجه‌های چوبی قرار داد. این روش كه تازگی‌ها دوباره باب شده مهم‌ترین مركز توجه خانه می‌شود.



آینه‌ها در طراحی دكوراسیون داخلی كاربرد زیادی دارند. آنها درست زمانی به كار می‌روند كه خانه‌ای از نظر ابعاد یا روشنایی مشكل داشته باشد اما سوای این كاربردهای خاص، آینه‌ها می‌توانند به عنوان یك نقطه كانونی خاص هم در خانه استفاده شوند به‌خصوص اگر نمایی از بیرون خانه یا روشنایی لوستر را نمایش دهند. قرار دادن یك آینه در ورودی خانه كافی است كه دیگر همه نگاه‌ها به سمت آن خیره شود. پس اگر در خانه برای ساختن یك نقطه كانونی به بن‌بست خوردید دست آخر به آینه‌ها و معجزه شگرف آنها فكر كنید.

كانونی برای دیده شدن



قرار دادن یك تابلوی نقاشی با رنگ‌های خاص روی دیوار اصلی می‌تواند یك نقطه كانونی متفاوت در خانه درست كند. درواقع تابلوهای نقاشی هرقدر طرح و رنگ خاص‌تری داشته باشند می‌توانند بیشتر از باقی اجزای خانه نظرها را به سمت خودشان جلب كنند. برای همین بیشتر طراحان داخلی به استفاده از رنگ‌های درخشان یا متضاد در تابلوهای نقاشی تاكید دارند؛ مثلا هارمونی سیاه و سفید یا استفاده از تابلویی با طرح طلایی.

كانونی برای دیده شدن

این وسط گاهی ممكن است بیشتر قاب یك تابلو به چشم بیاید تا طرح و نقشه اصلی آن یا حتی چیدمان خاص تابلوها (مانند نصب گروهی آنها روی دیوار خانه). در هر حال می‌توانید بزرگ‌ترین دیوار اتاق را برای نصب تابلوهای هنری كنار بگذارید.



برای داشتن یك نقطه كانونی در خانه می‌توانید روی دیوارها هم حساب كنید. فقط كافی است یكی از دیوارهای خانه را که از قضا بزرگ‌ترین آنها هم هست انتخاب كنید و با طرح خاصی كه به سلیقه‌تان نزدیك‌تر است آن را متفاوت از دیگر دیوارها نشان دهید. این تفاوت در عین حال باید با بقیه اجزای خانه هماهنگی داشته باشد. به عنوان مثال رنگی كه برای كاغذدیواری این قسمت در نظر می‌گیرید باید در طیف رنگ باقی لوازم ولی با اغراق بیشتری انتخاب شود یا طرح آن با طرح پرده یا مبل‌ها تداخل نداشته باشد.

كانونی برای دیده شدن

این روزها طراحان داخلی برای تبدیل یك دیوار به نقطه كانونی خانه دست به كار خاصی می‌زنند. آنها دیوار مدنظر را به رنگی كاملا متضاد با باقی دیوارها درمی‌آورند. استفاده از رنگ متضاد و البته مكمل می‌تواند در جلب نظر دیگران بسیار موثر باشد. البته دیوارهای خاص خانه می‌توانند به غیر از رنگ خاص مشخصه‌های دیگری هم داشته باشند؛ مثلا دیواری پوشیده از نمای آجری یا كاغذدیواری با طرح‌های شهر و جنگل و... . این وسط ساده‌ترین راه برای داشتن یك دیوار خاص بدون هزینه و وقت زیاد استفاده ازتابلوهاست.



داشتن یك كاناپه خاص و بزرگ در خانه می‌تواند گاهی نقطه قوتی برای داشتن یك مركز توجه خاص باشد. كاناپه‌هایی كه به صورت تك با رنگ و شكل‌های خاص ساخته می‌شوند در خانه‌های كوچك مهم‌ترین المان برای تبدیل شدن به یك نقطه كانونی هستند به‌خصوص اگر در انتخاب رنگ یا مدل آنها اغراق شده باشد.

كانونی برای دیده شدن

پس اگر خانه كوچكی دارید و از نصب تابلوی بزرگ یا تلویزیون‌های امروزی در آن صرف‌نظر كرده‌اید می‌توانید روی كاناپه‌تان حساب باز كنید حتی اگر ساده‌تر از این باشد كه نگاه‌ها را خیره كند می‌توانید با دو، سه كوسن رنگی آن را به محبوب‌ترین شیء خانه تبدیل كنید.



به مدد طراحی‌های خاص، دنیای میزهای جلوی مبل هم عوض شده و دیگر اصلا هیچ سنخیتی بین مبل‌ها و میزهایی كه روبه‌روی‌شان قرار می‌گیرد وجود ندارد. انگار كه میزها برای خودشان شخصیت مستقلی پیدا كرده‌اند برای همین است كه می‌توان روی آنها حساب خاصی باز كرد و به عنوان یكی از ابزار دكوراسیون برای ایجاد نقطه كانونی به آنها تكیه كرد. میزی با طراحی خاص در وسط یك خانه كوچك یا حتی میزی ساده با چیدمانی خاص روی آن – به وسیله خرده‌ریزهای دكوری – هر نگاهی را خیره می‌كند.

كانونی برای دیده شدن



مهم‌ترین عنصر در ایجاد نقطه كانونی در خانه‌های امروزی تلویزیون‌ها هستند؛ وسایلی كه این روزها دیگر ربطی به متراژ خانه‌ها ندارند و هر كسی با سلیقه خودش یك چنداینچی‌اش را به خانه می‌آورد. این وسط به‌طور حتم وقتی تمام تلاش اعضای خانواده روی داشتن تلویزیونی با ابعاد بزرگ‌تر از نیاز باشد به‌طور حتم نقطه كانونی خانه هم همان می‌شود. البته بهترین روش و مناسب‌ترین راه برای ایجاد یك نقطه كانونی به وسیله تلویزیون نصب آن در ارتفاعی مناسب و انتخاب آن در اندازه‌ای درست است. فاصله تلویزیون تا جایی كه نشسته‌اید باید دوبرابر ارتفاع صفحه نمایش تلویزیون باشد.

كانونی برای دیده شدن

برای نمونه باید برای تماشای یك تلویزیون ۳۲اینچی، یك متربا آن  فاصله داشته باشید. در زمان نصب آن هم باید به ارتفاع درست دقت كنید. یادتان باشد اگر می‌خواهید تلویزیون در رقابت با شومینه در ایجاد نقطه كانونی برنده شود باید حتما آن را در وسط اتاق نشیمن بگذارید در غیر این صورت هر جایی كه دل‌تان خواست!


ویدیو مرتبط :
دکوراسیون داخلی منزل - مراحل تغییر دکوراسیون - دیزاینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دکوراسیون رویایی منزل و ادارات