سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

قانونی دعوا كنید...


در بیشتر زندگی‌ها دعوا و كشمكش وجود دارد و شاید به قول قدیمی‌ها دعوا نمك زندگی باشد اما اگر بلد نباشید با این موقعیت‌ها برخورد كنید، ممكن است به بحران بخورید، پس یادگرفتن اصول دعوا برای هرفردی واجب است





در بیشتر زندگی‌ها دعوا و كشمكش وجود دارد و شاید

صبح بخیر: به قول قدیمی‌ها دعوا نمك زندگی باشد اما اگر بلد نباشید با این موقعیت‌ها برخورد كنید، ممكن است به بحران بخورید، پس یادگرفتن اصول دعوا برای هرفردی واجب استبیشتر ما فكر می‌كنیم وقتی زن‌و‌شوهری با یكدیگر اختلاف‌نظرهای زیادی داشته‌باشند، حتما خوشبخت نیستند و یك زندگی خوب را مساوی با نداشتن هیچ‌گونه اختلاف‌نظر و كشمكش می‌دانیم اما باید بدانید می‌توان اختلاف‌نظرها و كشمكش‌ها را تبدیل به وسیله‌ای كرد كه ازدواج را محكم‌تر كنند نه آن‌كه موجب آسیب آن شوند به شرط آن‌كه بلد باشید چگونه با این موقعیت‌ها برخورد كنید، گاهی حتی چنین موقعیت‌هایی سبب می‌شوند از یكدیگر شناخت بیشتری به‌دست بیاورید و خواسته‌های یكدیگر را بهتر درك كنید، البته اگر هم مناسب و خوب برخورد نكنید، ممكن است به سمت یك بحران پیش بروید و چیزهایی را در رابطه خراب كنید كه هیچ‌گاه درست نشوند.



اختلاف‌ها را در آغوش بگیرید

نباید از اختلاف‌ها و كشمكش‌ها ترسید، وجود كشمكش و ستیز در زندگی طبیعی است. وقتی با هم تفاوت دارید یعنی می‌توانید از یكدیگر چیزهای جدید یاد بگیرید، گاهی اختلاف‌ها نشان می‌دهند كه شما كجا احتیاج به رشد دارید، سعی كنید به‌دنبال علت اختلاف و كشمكش باشید نه‌گیر دادن به یكدیگر. زمانی می‌توانید دوستانه دعوا كنید كه به موضوع اختلاف بچسبید، شما نباید یكدیگر را متهم كنید، همین كافی است كه فقط مشكل را حل كنید و لازم نیست یك مشكل جدید یعنی جریحه‌دار كردن احساسات طرف مقابل را نیز به آن اضافه كنید.



با احترام گوش دهید

بیشتر افراد وقتی احساسات عمیقی دارند، تنها كافی است كسی به آن‌ها گوش دهد، وقتی به كسی با احترام گوش دهید یعنی احساسات او را تصدیق می‌كنید و آن‌ها را قبول دارید و این یعنی هیچ‌وقت نباید به كسی بگویید كه نوع احساساتش درست نیست. نظر خود را نگه دارید تا طرف مقابل كامل احساساتش را بروز دهد و بفهمد كه او را درك می‌كنید و می‌فهمید چه احساسی نسبت به آن موضوع دارد حتی اگر واقعا در درون‌تان اینگونه نباشد.



حالت دفاعی نگیرید

دفاع‌كردن از خود به هر شكلی، مثلا اگر با حرارت و عصبانیت از بی‌گناهی و به حق بودن خود دفاع كنید، ‌خواه به طرف مقابل حمله كنید و وسایل را پرت كنید، می‌تواند دعوا را بدتر كند. به جای این‌كه وضعیت را بدتر كنید بهتر است از طرف مقابل بخواهید بیشتر توضیح دهد، مثال بزند و همه چیز را با جزئیات بگوید، معمولا افراد مختلف برای شكایت‌های خود دلایل مشخصی دارند اما شما باید آن دلایل را كشف كنید. وقتی شما با كنجكاوی شكایت‌های طرف مقابل را گوش دهید، می‌توانید علت نارضایتی او را بفهمید.



كلی نگویید

هیچ‌وقت از جملات كلی استفاده نكنید، جملاتی كه عباراتی چون همیشه و هرگز دارند بیشتر اوقات هیچ نتیجه‌ای در‌بر نخواهند داشت، در حقیقت هیچ‌گاه هم درست نیستند. وقتی همسرتان در حال شكایت از موضوع خاصی است از او بخواهید به جای استفاده از عبارت‌های كلی و بغض‌آلود، مثال‌های مشخص بزند تا شما بتوانید دقیقا بفهمید او درباره چه موضوعی صحبت می‌كند، شما هم وقتی شكایتی دارید، بهترین كار این است كه با زدن مثال‌های فراوان علت شكایت‌تان را روشن كنید.

در دعواها همیشه بخش‌هایی وجود دارد كه هر2 طرف با هم موافق هستند. سعی كنید این بخش‌ها را كه با هم هم‌نظر هستید پیدا كنید، حتی اگر توافق دارید كه مشكلی وجود دارد، تا به این مرحله توافق نرسید نمی‌توانید راه‌حلی مناسب پیدا كنید.



پیشنهاد بدهید

همه دعواها زمانی تمام می‌شوند كه 2طرف بخواهند با همكاری هم مسئله را حل كنند. مودبانه از همسرتان بخواهید پیشنهاد خود را برای حل مشكل مطرح كند، هنگامی كه او نظرش را می‌گوید بادقت گوش دهید تا احترام خود را نشان دهید. بعد از شنیدن نظرات او، پیشنهاد‌های‌تان را مطرح كنید تا بفهمد این موضوع برای شما هم مهم است و شما نیز می‌خواهید بهترین راه‌حل را پیدا كنید.



فقط یك كم كوتاه بیایید

بیشتر اوقات اگر فقط كمی كوتاه بیایید وضعیت كاملا تغییر می‌كند، چون وقتی طرف مقابل می‌بیند كه شما از مواضع‌تان كمی پایین آمده‌اید او نیز سعی می‌كند كمی كوتاه بیاید.سازش‌ها و كوتاه آمدن‌های كوچك می‌تواند تفاهم‌های بزرگ به همراه بیاورد و رابطه را متحول كند. البته باید بدانید تفاهم و توافق به این معنا نیست كه همه چیز زندگی 50-50 است. گاهی مثلا 60 به 40 به نفع شماست و 80 به 20 به نفع طرف مقابل، مهم این نیست كه حتما هر 2 طرف به یك میزان در توافق شركت داشته باشید بنا به شرایط ممكن است هركدام از طرفین سهمی بیشتر یا كمتر داشته‌باشند و مهم این است كه بتوانید مشكل را با هم حل كنید.



دعوا را قیچی كنید

راه‌های زیادی برای قطع دعوا وجود دارد؛ یكی از آن‌ها، دور‌شدن از فضای متشنج است و این كار به آرام شدن فضا كمك می‌كند. راه دیگر این است كه هنگام دعوا آشكارا بگویید از چه چیزی ناراحت هستید تا بتوانید زودتر طرف مقابل را قانع و دعوا را ختم كنید. می‌توانید بگویید كه بحث را بعدا دنبال می‌كنید تا كمی آرام‌تر شوید. عوض كردن موضوع هم گاهی می‌تواند كمك‌كننده باشد و عصبانیت هر 2طرف را فرو بنشاند. عذرخواهی نیز یكی از روش‌هایی است كه می‌توان به كمك آن، دعوا را به‌طور موقت خاتمه و اگر لازم بود بعدا دوباره آن را ادامه داد. در دعوای خانوادگی، نباید همیشه فكر كنید كه حق با شماست. اصرار بر یك رفتار، معمولا نتیجه خوبی ندارد.



از جادوی كلمات استفاده كنید

اگر یاد بگیرید كه با حمله زبانی شریك زندگی‌تان را مورد هدف قرار ندهید، به احتمال زیاد می‌توانید از همسرتان بخواهید از زاویه دید شما به قضیه نگاه كند. بهتر است لحن صحبت‌های‌تان را تغییر دهید و از جادوی كلمات استفاده كنید. می‌توانید یك درخواست تند و خشونت‌‌آمیز را با جملات نرم‌تر طوری تغییر دهید كه روی شنونده تاثیر بیشتری داشته باشد و بدین‌ترتیب از جدال‌های همیشگی پیشگیری كنید. یك مثال می‌زنیم، فرض كنید شما و همسرتان جایی باهم قرار داشته‌اید اما او دیر آمده، شما را مدتی در خیابان معطل كرده و بعد هم دیر به مهمانی رسیده‌اید. شما از این كارش ناراحت و كمی هم عصبانی هستید. به جای این‌كه بگویید: «تو واقعا آدم بی‌ملاحظه‌ای هستی.» این جمله را به‌كار ببرید:« اگر كمی زودتر می‌آمدی من احساس آرامش بیشتری داشتم و شب بهتری را با هم می‌گذراندیم. می‌توانم روی قرار بعدی كه با تو دارم این‌طور حساب كنم؟» در این صورت همسر شما برای این‌كه به درخواست‌تان پاسخ دهد تمایل بیشتری دارد چون احساس نمی‌كند كه مورد حمله و فشار قرار گرفته و در مقام دفاع از خودش برنمی‌آید.



وقت مناسب دعوا را بدانید

نسبت به زمانی كه همسر شما خلق‌وخوی مناسبی ندارد، حساس باشید. آیا شوهر شما صبح‌ها عجله دارد و آشفته است؟ در این صورت وقتی او از خواب بیدار می‌شود بحث موضوعات مهم را پیش نكشید؛ به‌ویژه اگر موضوع به‌گونه‌ای است كه یك مكالمه طولانی را می‌طلبد. به جای این كار زمانی را انتخاب كنید كه به‌نظر می‌رسد آرامش او بیشتر است و آمادگی شنیدن صحبت‌های شما را دارد. پیدا كردن زمان مناسب برای حرف زدن به این معنا نیست كه همواره از صحبت كردن هراس دارید بلكه به سادگی نشان می‌دهد اگر همسرتان در وضعیت ذهنی مناسبی نباشد شاید به سرعت با شما مخالفت كند درصورتی‌كه اگر موضوع را در یك وقت عادی مطرح كنید، نظر شما را می‌پذیرد.  به شما پیشنهاد می‌كنیم هیچ‌گاه یك دعوا را طولانی نكنید، حتی می‌توانید با هم قرار بگذارید تا زمانی كه مشكل‌ حل نشده‌است نخوابید. باید بدانید و از قبل با هم توافق كنید كه رابطه شما خیلی مهم‌تر از تمایل‌تان به دعوا و بحث است، البته شاید گاهی مجبور شوید تا دیروقت بیدار بمانید تا با هم به تفاهم برسید. البته زمان‌هایی هم پیش می‌آید كه یكی از شما یا هردو به توافق می‌رسید كه موضوع آنقدر مهم نیست كه بخواهید به خاطر آن بیدار بمانید یا فكر می‌كنید الان خیلی عصبانی هستید و بهتر است زمانی دیگر با هم صحبت كنید. این‌جور مواقع راحت بروید،  بخوابید.


ویدیو مرتبط :
پیگرد قانونی در پی پرتاب غیر قانونی بادوم زمینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با همدیگر «خوب» دعوا كنید!


بعضی از زن و شوهر‌ها ادعا می‌كنند كه تا به حال هیچ‌وقت با هم مشاجره نكرده‌اند. اگر از آن زن و شوهر‌هایی هستید كه همیشه با هم جروبحث می‌كنید در اینجا راه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا جنگ و دعواهای‌تان كمتر شود.





بعضی از زن و شوهر‌ها ادعا می‌كنند كه تا به حال هیچ‌وقت با هم مشاجره نكرده‌اند. این ادعا برای زوج‌هایی كه می‌توانند نظرات‌شان را آزادانه بیان كنند، تقریبا غیر‌ممكن است. برای گروهی از زوج‌ها هم جروبحث، با سروصدای زیادی همراه است و چرخه بی‌پایان دعوا و مرافعه‌ها در خانه آن‌ها هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. به‌هرحال تعداد دفعاتی كه صدای دعوای زن و شوهر‌ها به گوش می‌رسد جای خود دارد اما مهم این است كه بدانیم این بگومگوها واقعا دلیل قابل‌قبولی دارند؟ در زندگی زناشویی شما و همسرتان باید بتوانید بدون نیاز به شخص دیگری، داور جنگ و دعواهای خودتان باشید. بنابراین لازم است درباره قوانین و محدودیت‌هایی كه در این زمینه وجود دارد، به توافق برسید. هر دوی شما می‌توانید محدوده‌های قابل‌انعطافی را تعریف كنید كه با شخصیت فردی و زندگی مشترك شما مناسب باشند و برای جلوگیری از مشاجره‌های غیر‌ضروری از آن‌ها استفاده كنید. به این ترتیب دعوا می‌تواند حتی به شما كمك كند تا زندگی بهتری داشته باشید! پس برای اینكه دعوای خوب را از دعوای بد تشخیص بدهید و سعی كنید همیشه«خوب» دعوا كنید، این مقاله را بخوانید.



  چگونه با همسرتان توافق كنید؟

در یك ازدواج موفق، هر دو زوج باید بتوانند با یكدیگر مذاكره داشته و به توافق برسند. البته بعضی‌وقت‌ها لازم است كه هر دوی شما كمی كوتاه بیایید. به‌طور مثال ممكن است شما دوست داشته باشید برای مسافرت تابستانی در یك ویلای ساحلی اقامت داشته باشید و همسرتان ترجیح دهد در یك خانه جنگلی ساكن شود. در این‌صورت برای این‌كه به توافق برسید چند راه‌حل پیش‌رو دارید:
  •  می‌توانید چند روز نزدیك ساحل دریا ساكن شوید و بقیه تعطیلات را به خانه جنگلی بروید.
  •   باهم قرار بگذارید كه تعطیلات تابستانی را كنار دریا بگذرانید و سال آینده به خانه جنگلی بروید.
  •  هر كدام از شما بخشی از تعطیلات را به تنهایی در محل مورد علاقه‌اش بگذراند.
  •  شرایط یكدیگر را بسنجید و اگر می‌بینید نیاز همسر شما اولویت دارد، خواسته خودتان را به تعویق بیندازید. به‌طور مثال درصورتی‌كه می‌دانید همسرتان سال پراسترسی داشته و سكونت در كنار دریا به او آرامش بیشتری می‌دهد، این تابستان خواسته او را برآورده كنید.



  از جادوی كلمات استفاده كنید

اگر یاد بگیرید كه با حمله زبانی شریك زندگی‌تان را مورد هدف قرار ندهید، به احتمال زیاد می‌توانید از همسرتان بخواهید از زاویه دید شما به قضیه نگاه كند. بهتر است لحن صحبت‌های‌تان را تغییر دهید و از جادوی كلمات استفاده كنید. می‌توانید یك درخواست تند و خشونت‌‌آمیز را با جملات نرم‌تر طوری تغییر دهید كه روی شنونده تاثیر بیشتری داشته باشد و بدین‌ترتیب از جدال‌های همیشگی پیشگیری كنید. یك مثال می‌زنیم، فرض كنید شما و همسرتان جایی باهم قرار داشته‌اید اما او دیر آمده، شما را مدتی در خیابان معطل كرده و بعد هم دیر به مهمانی رسیده‌اید. شما از این كارش ناراحت و كمی هم عصبانی هستید. به جای این‌كه بگویید: «تو واقعا آدم بی‌ملاحظه‌ای هستی.» این جمله را به‌كار ببرید:« اگر كمی زودتر می‌آمدی من احساس آرامش بیشتری داشتم و شب بهتری را با هم می‌گذراندیم. می‌توانم روی قرار بعدی كه با تو دارم این‌طور حساب كنم؟»

در این صورت همسر شما برای این‌كه به درخواست‌تان پاسخ دهد تمایل بیشتری دارد چون احساس نمی‌كند كه مورد حمله و فشار قرار گرفته و در مقام دفاع از خودش برنمی‌آید.



  آتشفشان زناشویی نزدیک است

هر وقت احساس كردید آتشفشان یك جنگ و دعوای درست و حسابی بین شما و همسرتان در حال فوران است، دقت كنید تا بفهمید برای كدام‌یك از دلایل زیر در حال بحث كردن هستید:
  •  آیا شما و همسرتان سعی می‌كنید با حرف زدن احساس ناراحتی‌تان را بیرون بریزید؟
  •  از همسرتان انتظار دارید كار خاصی را انجام دهد؟
  •  حرف‌هایی كه از روی عصبانیت به زبان می‌آورید به‌دلیل تفاوت‌های جدی دیدگاه‌تان است یا نوعی ستیزه‌جویی در زندگی مشترك؟
  • راهكارهای مختلفی وجود دارند كه جهت كنترل انواع و اقسام دعواها به كار می‌آیند. روش‌هایی كه در اینجا به شما توصیه می‌كنیم از بهترین‌ها هستند كه با توجه به موقعیت‌های بالا، می‌توانید از آن‌ها استفاده كنید.
  •  اگر همسر شما در تلاش است تا احساس ناراحتی‌اش را بیان كند، بعضی وقتی‌ها خوب است كه اصلا هیچ حرفی نزنید و به او اجازه دهید خودش را آرام كند.
  •  اگر از همسرتان انتظار خاصی دارید، یك درخواست مستقیم بهتر از دیگر شیوه‌های غیر‌مستقیم جواب می‌دهد.



  کی برنده شد؟

بعضی از دعواها سرانجام با توافق دو طرف ختم به خیر می‌شود. گروهی از جروبحث‌ها هم به نفع یكی از زوج‌ها به پایان می‌رسند اما در این میان تعدادی از مشاجره‌ها هم هستند كه بی‌نتیجه باقی می‌مانند و ممكن است بارها و بارها تكرار شوند.  وقتی در دعواهای زناشویی یكی از زوج‌ها احساس می‌كند خرد شده است، این ازدواج بعدها صدمه می‌بیند. حتی اگر در دعوا یكی از شما تسلیم شد، دیگری نباید از سوی همسرش قلدر یا دغل‌كار احساس شود. در واقع زن و شوهر‌ها هنگام ازدواج نسبت به یكدیگر متعهد می‌شوند و وقتی یكی احساس كند شكست خورده، به‌طور حتم زوج دیگر برنده نخواهد بود. پس در نهایت هر دوی شما باید با نتیجه مباحثه كنار بیایید و به رنجش و عصبانیت‌تان خاتمه دهید.



دلخوری‌های گذشته را پیش نكشید

وقتی زن و شوهر‌ها وارد فاز دعوا می‌شوند، بیشتر اوقات روی یك موضوع بحث می‌كنند اما بعد حرف‌های دیگری را هم پیش می‌كشند و در نهایت ممكن است درباره تمام دلخوری‌ها و رنجش‌های قبلی هم حرف‌هایی بزنند. پس هر وقت به هر دلیلی با همسرتان بگومگویی را شروع كردید، فقط راجع‌به همان موضوع صحبت كنید. به‌طور مثال شاید جروبحث شما درباره مسائل مالی خانواده است و همسرتان می‌خواهد چند قلم كالای تازه برای خانه بخرد. برای مخالفت با او، این موضوع را پیش نكشید كه فلان روز غذا را سوزانده یا هنگام ظرف شستن بشقاب‌ها را شكسته است. در غیر این صورت مطمئن باشید كه جنگی در راه است.

در چنین مواقعی از یكدیگر ایراد نگیرید. دعواهای زناشویی اغلب فرصتی را در اختیار زن و شوهر‌ها قرار می‌دهد تا برای روان‌شناس شدن كمی تمرین كنند؛ مثلا به هم می‌گویند: «مشكل تو این است كه فقط مادرت را دوست داری» یا «تا وقتی مشكلات روانی تو حل نشده جایی نمی‌روی».

در چنین شرایطی همیشه باید بدانید كه همسر شما نیاز دارد او را دوست داشته باشید و به او احترام بگذارید. شما روانكاو همسرتان نیستید و كار‌تان این نیست كه عیب‌های روان‌شناسی او را پیدا كنید. بنابراین پیش كشیدن این موضوعات هنگام دعوا اصلا استراتژی خوبی نیست.



روی نقطه ضعف‌او دست نگذارید

وقتی شعله‌های دعوا بالا می‌گیرد یكی از رایج‌ترین واكنش زوج‌ها این است كه به موضعی پناه می‌برند كه می‌دانند به احساسات طرف مقابل آسیب می‌زند. برای مثال شوهری كه می‌داند همسرش نسبت به توانایی‌های خود به‌عنوان یك مادر مطمئن نیست، هنگام مجادله بر سر كارهای خانه، موضوع را به این آسیب‌پذیری ربط می‌دهد.

بنابراین بدترین كاری كه هنگام دعوا می‌توانید انجام دهید این است كه نقطه ضعف‌های همسرتان را پیش بكشید. این حمله‌ها موجی از احساسات ناخوشایند را درون او ایجاد می‌كند كه می‌تواند تا مدت‌ها بعد از خاتمه دعوا ادامه داشته باشد.



وقت‌شناس باشید

نسبت به زمانی كه همسر شما خلق‌وخوی مناسبی ندارد، حساس باشید. آیا شوهر شما صبح‌ها عجله دارد و آشفته است؟ در این صورت وقتی او از خواب بیدار می‌شود بحث موضوعات مهم را پیش نكشید؛ به‌ویژه اگر موضوع به‌گونه‌ای است كه یك مكالمه طولانی را می‌طلبد. به جای این كار زمانی را انتخاب كنید كه به‌نظر می‌رسد آرامش او بیشتر است و آمادگی شنیدن صحبت‌های شما را دارد.

پیدا كردن زمان مناسب برای حرف زدن به این معنا نیست كه همواره از صحبت كردن هراس دارید بلكه به سادگی نشان می‌دهد اگر همسرتان در وضعیت ذهنی مناسبی نباشد شاید به سرعت با شما مخالفت كند درصورتی‌كه اگر موضوع را در یك وقت عادی مطرح كنید، نظر شما را می‌پذیرد.