سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

فواید گوشت مرغ



 

 

مرغ

 

 

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در یک کلام شرح دهیم، "همه کاره بودن" توضیح مناسبی است. تردیدی نیست که مرغ جایگزینی سالم و مناسب برای گوشت قرمز می ‏باشد

 


منبع خوب پروتئینی:

مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‏سازد.

همان‏ طور که می ‏دانید بدن ما انسان ‏ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‏های لازم برای ساخت پروتئین‏ های بد‏ن‏ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‏ کنیم و با آنها، پروتئین‏ مورد نیاز بدن ‏مان را بازسازی می ‏کنیم.

 

 

غذایی کم چرب :

افرادی که می ‏خواهند که مقدار چربی غذای ‏شان را کم کنند، می ‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‏ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‏ می‏ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

 

 

پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان:

مطالعات نشان می ‏دهد که سالمندان، به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی کنند. پروتئین برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان حائز اهمیت است. البته دقت داشته باشید که دریافت رژیم های پُرپروتئین نیز پوکی استخوان را تشدید می کند. بنابراین باید در حد متعادل غذاهای پروتئینی خورد.

 

 

 

مرغ

 

 

پیشگیری از سرطان:

* مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‏باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‏ی کمبود سایر ویتامین‏های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‏باشد.

مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‏سازد.

* گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‏ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‏های متابولیکی در بدن می‏ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‏های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‏ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‏شود.

مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم را بر طرف می ‏سازد.

 

 

پیشگیری از آلزایمر:

در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‏های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‏ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‏شان دریافت می ‏کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‏کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

 


متابولیسم انرژی:

مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6 نیز می‏ باشد. این ترکیب خوب ویتامینی B ، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می‏ کند، زیرا این دو ویتامین ‏در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. هر دوی این ویتامین‏های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند.

علاوه بر عملکرد نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‏ ها، چربی‏ ها و کربوهیدرات‏ های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‏ باشد.

نیاسین به کنترل قند خون کمک می ‏کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می ‏کند.

ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‏های بدن (قند و نشاسته) ضروری می ‏باشد، مخصوصاً برای تجزیه گلیکوژن (فرم ذخیره ای قندها در سلول‏ های ماهیچه ‏ای و کبد).

120 گرم گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز ما به ویتامین B6 را برطرف می ‏سازد.

 

 

سلامت قلب و عروق:

B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول ‏های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‏ ها کافی نباشد، توانایی گروه‏ های متیل نیز کاهش می‏ یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‏هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‏های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‏کنند، بلکه روی هم انباشته می‏ شوند. یکی از این مولکول‏ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‏ های خونی افزایش ‏یابد، موجب آسیب به دیواره ‏ی رگ‏ ها می ‏شود.

 

 

 

چگونه بخوریم؟

با مرغ غذاهای زیاد و متنوعی را می ‏توان تهیه کرد که من چند نمونه از آن ها را برای ‏تان ذکر می ‏کنم و طرز تهیه ‏شان در همین سایت و در بخش "آشپزی اینترنتی" موجود است:

مرغ پارمچان ، مرغ انگشتی با سس عسل ، مرغ ترش و شیرین ، مرغ مغزدار شکم‏ پر ، ته چین مرغ ، خوراک مرغ و آویشن ، شنیسل مرغ ، بریانی مرغ با ماست ، دلمه مرغ ، مرغ کنتاکی ، خوراک مرغ و کرفس ، کتلت مرغ ، خورش مرغ ترش ، کروکت مرغ ، پته مرغ ، کوفته مرغ ، آبگوشت مرغ ، سالاد مرغ و فلفل و خیلی غذاهای دیگر.


ویدیو مرتبط :
فواید گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت گوشت و مرغ و...



 

 

افزایش قیمت گوشت و مرغ و ثبات قیمت تخم مرغ

 

 

افزایش قیمت گوشت و مرغ و ثبات قیمت تخم مرغ

 

 

مشاهدات در سطح شهر تهران نشان می دهد، پس از شیر یارانه ای و انواع برنج، این بار افزایش قیمتها به انواع گوشت رسیده است.


گوشت گوسفندی در سطح شهر تهران از ۱۱۰۰۰ تا ۱۵۲۰۰ تومان به دست مردم می رسد که این قیمت حداکثری حدود ۳۵۰۰ تومان با آن قیمت اعلام شده در اواخر فروردین ماه سال جاری تفاوت دارد. ران گوسفندی نیز از کیلویی ۱۲۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تومان در حالی عرضه می شود که در ابتدای اسفند ماه سال گذشته این قیمت حدود ۱۳۰۰۰ تومان بود. قیمت هر کیلو گوشت گوساله در سطح شهر تهران نیز از ۷۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان است که نسبت به قیمت اعلام شده توسط وزارت بازرگانی در اسفند ماه تقریباً دو برابر شده است.


قیمت گوشت مرغ نیز روند صعودی داشته و اکنون در سطح شهر تهران از ۲۷۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان به فروش می رسد.


اما تخم مرغ نسبت به اواخر سال گذشته افزایش نیافته و با قیمت ۱۸۵۰ تا ۳۰۰۰ تومان در سطح شهر تهران عرضه می شود.


به گزارش ایسنا، در مورد قیمت گوشت گوسفندی ابتدا می توان به آمار رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران در ابتدای اسفند ماه اشاره کرد که طبق محاسبات کاظم صمدی عراقی قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی حدود ۱۳۰۰۰ تومان بود. این قیمت در اواخر فروردین ماه امسال توسط فرهاد باقری- رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی بین ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده بود که اکنون مشاهدات در بازار قیمتهای متفاوت دیگری را نشان می دهد.

 


افزایش قیمت نسبی گوشت گوسفندی


قیمت گوشت گوسفندی در ۱۲ نقطه تهران نشان می دهد که این نوع گوشت از ۱۱۰۰۰ تا ۱۵۲۰۰ تومان به دست مردم می رسد که این قیمت حداکثری حدود ۳۵۰۰ تومان با آن قیمت حداکثری اعلام شده تفاوت دارد. گوشت گوسفندی در پانزده متری سوم افسریه و نقطه ای در خیابان ۲۱ متری جی، با قیمت کیلویی ۱۱۰۰۰ تومان، در نقطه ای از منطقه نیروی هوایی کیلویی ۱۱۲۰۰ تومان، در خیابان دماوند کیلویی ۱۲۵۰۰ تومان، در منطقه وحیدیه کیلویی ۱۲۷۰۰ تومان، در خیابان هاشمی کیلویی ۱۲۸۰۰ تومان، در بخشهای از منطقه نیروی هوایی، تهران نو، ۱۵ متری اول افسریه و خیابان ۲۱ متری جی کیلویی ۱۳۰۰۰ تومان، در منطقه قصرفیروزه کیلویی ۱۵۰۰۰ تومان و در منطقه کوی زینبیه کیلویی ۱۵۲۰۰ تومان عرضه می شود. این قیمتها خود مبین آن است که قیمت گوشت گوسفندی در سطح شهر تهران نسبت به آنچه که اعلام شده، افزایش داشته است، البته در برخی نقاط ارزان تر از نرخ اعلام شده نیز این نوع گوشت به فروش می رسد.

 


ران گوسفندی؛ ۱۲۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تومان


قیمت هر کیلو راسته گوسفندی نیز به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران در ابتدای اسفند ماه حدود ۱۳۰۰۰ تومان بود که اکنون در سطح شهر تهران از ۱۲۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تومان قیمت دارد.این نوع گوشت در منطقه میدان ولیعصر تا انتهای یوسف آباد با قیمت کیلویی ۱۲۵۰۰ تومان، در خیابان هاشمی با قیمت کیلویی ۱۴۰۰۰ ، در منطقه کوی زینبیه با قیمت کیلویی ۱۶۸۰۰ و قصرفیروزه با قیمت کیلویی ۱۷۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

 


قیمت گوشت گوساله؛ تقریباً دو برابر


در مورد گوشت گوساله نیز می توان به سخنان محمد صادق مفتح، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در هشتم اسفند ماه سال ۸۸ اشاره کرد که قیمت هر کیلو گوشت گوساله عرضه شده در سطح شهر را بین ۷۳۰۰ تا ۷۶۰۰ تومان ذکر کرد. اما حال قیمت هر کیلو گوشت گوساله در سطح شهر تهران از ۷۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان عرضه می شود. هر کیلو گوشت گوساله در منطقه تهران نو با قیمت ۷۵۰۰ تومان، قصرفیروزه ۸۷۰۰ تومان، خیابان دماوند و اطراف میدان ولیعصر ۱۰۰۰۰ تومان، پانزده متری سوم افسریه ۱۰۱۰۰ تومان، منطقه کوی زینبیه و وحیدیه ۱۰۵۰۰ تومان، اطراف میدان ونک، پانزده متری اول افسریه، خیابان ۲۱ متری جی و منطقه نیروی هوایی ۱۱۰۰۰ تومان، خیابان گاندی ۱۲۵۰۰ تومان، خیابان تجریش ۱۳۶۰۰ تومان و خیابان شریعتی بیشتر از مناطق دیگر و با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان عرضه می شود. این قیمتها نشان می دهد قیمت گوشت گوساله در سطح شهر تهران در حال حاضر نسبت به قیمتی که معاون وزیر بازرگانی در اسفند ماه اعلام کرده بود، تقریباً دو برابر شده است.

 


قیمت مرغ، باز هم صعودی


اما در مورد گوشت مرغ که از همان اوایل اسفند ماه، بحث افزایش قیمت آن مطرح شده و طبق سؤالهایی که خبرنگاران از معاونهای وزیر بازرگانی می پرسید، این قیمت به بیش از ۳۲۰۰ تومان هم رسیده بود، می توان به سخنان محمد یوسفی، رئیس هیأت مدیره مرغداران گوشتی سراسر کشور در اواسط فروردین ماه امسال اشاره کرد که قیمت مرغ کشته آماده طبخ را حدود ۲۸۵۰ تا ۲۹۵۰ تومان اعلام کرده بود. حال قیمت هر کیلو گوشت مرغ در سطح شهر تهران از ۲۷۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان است.


قیمت هر کیلو گوشت مرغ در خیابان دماوند ۲۷۰۰ تومان، وحیدیه ۲۷۸۰ تومان، در بخشی از منطقه نیروی هوایی ۲۹۵۰ تومان، پانزده متری سوم افسریه ۳۰۰۰ تومان، خیابان ۲۱ متری جی ۳۱۰۰ تومان، خیابان ولیعصر (به سمت شمال) ۳۲۰۰ تومان، خیابان گاندی ۳۲۵۰ تومان، خیابانهای دامپزشکی، هاشمی و شریعتی، منطقه چهار دیواری(سردار جنگل) و بخشی از منطقه نیروی هوایی ۳۳۰۰ تومان، اطراف میدان ونک ۳۴۵۰ تومان و خیابان تجریش ۳۷۰۰ تومان مشاهده شده است. این قیمتها نیز نشان می دهد که قیمت گوشت مرغ در سطح شهر تهران روند صعودی به خود گرفته است و مردم دیگر مرغ کیلویی ۳۷۰۰ هم خریداری می کنند.

 


تخم مرغ دیگر افزایش نیافته است


در مورد قیمت تخم مرغ نیز چون مسؤولی در این مورد سخن نگفته و یا کمتر به این موضوع پرداخته شده، می توان به آمار بانک مرکزی در گزارش هفتگی قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۱ اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد که شانه ای ۲۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰۰ ریال اعلام شده بود. در حال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح شهر تهران از ۱۸۵۰ تا ۳۰۰۰ تومان است که حداقل در این یکی دیگر می توان گفت افزایش قیمتی رخ نداده است. قیمت هر شانه تخم مرغ در منطقه کوی زینبیه ۱۸۵۰ تومان، در پانزده متری سوم افسریه ۲۰۰۰ تومان، منطقه میدان ولیعصر تا انتهای یوسف آباد، پانزده متری افسریه و منطقه قصرفیروزه ۲۲۰۰ تومان، دو ناحیه منطقه نیروی هوایی ۲۳۰۰ و ۲۵۰۰ تومان، اطراف میدان تجریش و خیابان شریعتی ۲۵۰۰ تومان، اطراف میدان ونک و ولیعصر ۲۷۰۰ تومان، خیابان گاندی ۲۸۰۰ تومان و در منطقه تهران نو ۳۰۰۰ تومان مشاهده شده است.... /  گزارش : روزنامه قدس