سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

فضای کسب و کار در ۵۰ سال آینده!


ده سال پیش، فیس بوک وجود نداشت. ده سال قبل از آن، اینترنت نداشتیم. حالا چه کسی می داند که ده سال آینده چه چیزی ظهور می کند که دنیای کاری ما را تحت تاثیر قرار دهد؟ بانک بین المللی HSBC طی یک نظرسنجی گسترده، وضعیت کاری در ۵۰ سال آینده و تغییرات احتمالی در این حوزه را مورد بررسی قرار داده است.

فضای کسب و کار ۵۰ سال آینده
بانکی: ده سال پیش، فیس بوک وجود نداشت. ده سال قبل از آن، اینترنت نداشتیم. حالا چه کسی می داند که ده سال آینده چه چیزی ظهور می کند که دنیای کاری ما را تحت تاثیر قرار دهد؟

با اینکه نرخ بیکاری در بیشتر نقاط دنیا افزایش یافته، اما بالاخره وضعیت اشتغال رونق خواهد یافت، البته مطمئنا مثل گذشته نخواهد بود. احتمالا لازم نیست حتما در محیط کاری حاضر شوید و کار کنید و حقوق بگیرید. در آینده احتمالا شاهد محیط های کاری منعطف تر، مستقل تر، مشارکتی تر و در ضمن ناامن تر خواهیم بود. چنین فضایی با مشارکت نسل جدید و حضور بیشتر زنان در محیط کار به وجود خواهد آمد. بانک بین المللی HSBC طی یک نظرسنجی گسترده، وضعیت کاری در ۵۰ سال آینده و تغییرات احتمالی در این حوزه را مورد بررسی قرار داده است.

● وظایف مساوی برای زنان و مردان

بسیاری از پاسخ دهندگان در این نظرسنجی معتقدند برای مراقبت از کودکان، تغییرات گسترده ای در تقسیم کار به وجود خواهد آمد، به طوری که ۶۰ درصد معتقدند در ۵۰ سال آینده وظیفه مراقبت از کودکان به نسبت ۵۰/۵۰ بین زنان و مردان تقسیم خواهد شد. ۳۷ درصد دیگر معتقدند زنان همچنان گزینه اصلی مراقبت از کودکان در اکثریت موارد خواهند بود، در حالی که ۳ درصد معتقدند در سال ۲۰۶۱ به احتمال زیاد مردان خانه نشین می شوند.

برونوین کورتیس، رییس تحقیقات جهانی بانک HSBC، نیز اعلام کرده که الگوهای موفق در کسب وکار همچنان در آینده اهمیت خواهند داشت، به خصوص در حوزه هایی که زنان نقش کمرنگ تری دارند. پاسخ دهندگان هنگ کنگی با این موضوع موافق بوده اند، به طوری که ۴۹ درصد آنان گفته اند الگوهای موفق زن مهم ترین عامل در تشویق بیشتر زنان برای مشارکت در حوزه های علم و تکنولوژی هستند.

وظیفه بنگاه های اقتصادی در تشویق به ایجاد تنوع جنسیتی بیشتر در محیط کار نیز مساله ای کلیدی باقی خواهد ماند. بیش از نیمی از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی (۵۱ درصد) معتقد بودند که کارفرمایان بیشترین مسوولیت را در تشویق زنان جوان به ایفای نقش در کسب وکار دارند. در آمریکا و انگلستان پس از کارفرما والدین، دولت و رسانه ها مسوول هستند، درحالی که در ژاپن بر نقش دولت بیش از همه تاکید شده است. به گفته کارول باگنالد، رییس بازرگانی منطقه ای HSBC، این سازمان بر اهمیت روز جهانی زن در این زمینه تاکید دارد و اینکه کارفرمایان باید از این فرصت برای پیشرفت های آینده استفاده کنند.

به گفته وی، کاری که امروز انجام می شود، بر نسل آینده زنان جوان که وارد بازار کار می شوند، تاثیرگذار است.

● جلسات کاری بدون حضور فیزیکی

تقریبا سه چهارم (۷۰ درصد) پاسخ دهندگان به این نظرسنجی گفته اند که شبکه سازی مجازی تاثیر قابل توجهی بر وضعیت کاری در آینده خواهد داشت، به طوری که نسبت جلسات رودررو و جلسات مجازی را ۵۰/۵۰ خواهد کرد. تنها ۱۴ درصد پاسخ دهندگان فکر می کردند که جلسات کاری آینده به طور کامل به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

● مدیران انعطاف پذیر

در پاسخ به این سوال که آیا افراد در صورت مدیر عامل شدن، شرایط کاری منعطف را در دستور کار خود قرار می دهند یا نه، بیشتر افراد پاسخ منفی دادند، به طوری که تنها ۲۰ درصد اعلام کردند که انعطاف پذیری در کار را در پیش می گیرند. به هر حال، در ژاپن، ۴۹ درصد پاسخ دهندگان محلی گفته اند که هم مردان و هم زنان به کار انعطاف پذیر در آینده روی می آورند، در حالی که ۲۹ درصد اگر مدیرعامل شوند، این سیاست را اجرا نخواهند کرد.

فضای کسب و کار ۵۰ سال آینده

● مدیران کم سن و سال

این روزها به طور کلی تحولی قطعی در سن مدیران در حال وقوع است. چرا این اتفاق می افتد و چرا نیازی مشهود به تغییر نسل احساس می شود؟ رهبران جوان به تجربه و خرد همکاران مسن تر خود نیاز دارند. اما در دنیای کسب وکار، سازمان ها به سرعت در حال رشدند. بنابراین مجبورند مرتب تغییر شکل بدهند تا به کارایی بیشتری دست یابند و سودآوری خود را تضمین کنند. چارلز هندی، نویسنده و استاد حوزه مدیریت و رفتار سازمانی، که مدت ها پیش تغییر شکل کسب وکارها و محیط کار را پیش بینی کرده بود، طی مصاحبه ای در سال ۲۰۰۹، عنوان کرده بود که مدیران آینده، مدیرانی کم سن و سال خواهند بود. از نظر وی، بنگاه های اقتصادی آینده توسط مدیرانی زیر ۴۰ سال اداره خواهند شد.

منطق او این است که چون همه چیز به سرعت در حال تغییر است، افراد باید بتوانند از نظر روانشناسی خود را با این تغییرات وفق دهند. وقتی سن شما بیشتر می شود، به طور طبیعی کندتر می شوید و بنابراین افراد در سنین بالا کمتر موقعیت های مدیریتی خود را برای مدت طولانی حفظ خواهند کرد. البته سازمان هایی که تیم های داخلی کوچک تری دارند، همچنان از تجربه افراد قدیمی تر استفاده می کنند.
موسسه مک کینزی در گزارش فصلی خود در دهه ۹۰ میلادی که موضوع آن «جنگ برای استعدادیابی» بود، پیش بینی کرده بود در نتیجه خروج نیروی کاری که در زمان اوج افزایش زادوولد متولد شده بودند، از چرخه کار و ورود نسل جدید(که جمعیت کمتری داشتند)، جنگ برای استعدادیابی، سال به سال داغ تر شده و یکی از اثرات آن این است که افراد در سنین پایین تری مسوولیت های مدیریتی را بر عهده می گیرند.

شرکت هایی که جنگ برای استعدادیابی را درک می کنند، اگر مطمئن باشند این استعدادهای جوان در سازمان باقی می مانند، نسبت به نسل قبلی فرصت های مدیریتی بیشتری برای آنان به وجود می آورند. البته جوانانی که در رشته ای تخصص به دست می آورند، بیشتر ترجیح می دهند رهبری سازمانی را که خود تاسیس کرده اند به دست بگیرند و پیش بینی می شود طی ۲۰ سال آینده، آن دسته از جوانانی که به کارهای شرکتی روی می آورند، بیشتر خوداشتغالی داشته باشند. به هر حال، از هر حیث که بنگرید، سن مدیران نسل آینده رو به کاهش است


ویدیو مرتبط :
بازاریابی دیجیتال مدیریت شهری آینده نگاری آینده پژوهی تحلیل کسب و کار نوآوری باز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات وزیر کار درباره دستمزد سال آینده کارگران



اخبار,اخبار اقتصادی,حداقل دستمزد سال93


اخبار اقتصادی - افراد برخوردار داوطلبانه از دریافت یارانه‌ها انصرف دهند

ربیعی: دستمزد سال آینده کارگران مدل جدیدی ندارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هیچ مدل جدیدی برای تعیین مزد سال 93 وجود ندارد و این امر به تصمیم شورای عالی کار بستگی دارد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی اظهار کرد: تاکنون روش تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران مشخص نشده ولی این مساله با رعایت سه جانبه گرایی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستمزد سال 93 کارگران از هیچ مدل جدیدی تبعیت نمی‌کند، خاطر نشان کرد: وزارت کار موظف است هر تصمیمی که از سوی شورای عالی کار در خصوص میزان حداقل حقوق و دستمزد کارگران گرفته می‌شود، اجرا کند.

ربیعی که در حاشیه نشست علمی خیرین و واقفین حامی کارآفرینی سخن می‌گفت، از شیوه اجرا و نحوه پرداخت یارانه‌ها انتقاد کرد و گفت: دولت به دنبال ایجاد شوک در جامعه نیست ولی هدفمندی یارانه‌ها مطابق قانون آن به اجرا در نیامده است و از نظر شیوه اجرا و نحوه پرداخت محل اشکال است.

به گفته وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی دولت با اصل قانون هدفمندی یارانه‌ها مشکلی ندارد ولی معتقد است که افراد برخوردار داوطلبانه از دریافت یارانه‌ها انصرف دهند.
اخبا اقتصادی - ایسنا