سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

علت پیدایش شوره سر



علت پیدایش شوره سر

علت پیدایش شوره سر

با این‌كه شوره سر مشكل چندانی در زندگی عادی فرد ایجاد نمی‌كند، اما در هر صورت چندان خوشایند نیست و گاهی موجب خجالت فرد می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این پدیده و نیز دلایل به وجود آورنده و راه‌های مختلف درمانی آن می‌پردازیم.

 

شوره سر اغلب از سن نوجوانی آغاز می‌شود و تا میانسالی ادامه می‌یابد. البته گاهی افراد سالمند نیز ممكن است، دچار آن شوند.درمان شوره سر در بسیاری موارد ساده است. با این حال، درمان اصولی آن به شناخت دقیق عوامل ایجاد‌كننده شوره سر بستگی دارد.

 

دلایل بروز شوره سر

برخلاف بسیاری از بیماری ها، طیف گسترده‌ای از دلایل به بروز شوره سر می‌انجامد. در حالت كلی شوره سر وقتی بوجود میآید كه پوست سر سلول‌های خود را سریع‌تر از حالت معمول دفع می‌كند. در بیشتر موارد یك نوع قارچ خاص عامل تسریع این پدیده است.

 

با این‌كه این نوع قارچ تقریبا روی پوسته سر همه ما وجود دارد، اما فقط برای برخی انواع پوست مشكل ایجاد می‌كند و شوره سر را پدیدار می‌سازد.

 

رایج‌ترین دلیل ایجاد شوره سر، خشك بودن پوست است كه در ماه‌های سرد و خشك سال بیشتر روی می‌دهد. در مواردی كه دلیل ایجاد شوره سر، خشك بودن پوست است، شوره‌ها معمولا ریزتر و كم‌چرب‌تر از حالت‌های دیگر خواهند بود. همچنین برخی بیماری‌ها نظیر اگزما و پسوریازیس می‌تواند به خشك شدن پوست سر و تولید شوره

بینجامد.

 

كاهش و جلوگیری از شكل‌گیری شوره

در بیشتر موارد با رعایت چند اصل ساده می‌توان از پدیدار شدن شوره سر جلوگیری كرد. شستن روزانه سر با شامپو بویژه برای افرادی كه پوست چرب دارند، می‌تواند مفید واقع شود.

 

در این میان، آب كشیدن كامل پس از شست‌وشو با شامپو بسیار مهم است، زیرا باقیمانده شامپو روی پوست سر نیز می‌تواند سبب شكل گیری شوره شود.

 

پس از حمام كردن، حتما موهای سر خود را شانه كنید. برای این كار برجستگی‌های شانه ابتدا باید روی پوست قرار گیرد و سپس به بیرون حركت كند. به این شكل مقداری از چربی موجود روی سر به سطح موها منتقل خواهد شد.

 

جالب است بدانیم، یكی از دلایل بروز شوره، استرس است. استرس به صورت كلی تاثیر نامطلوبی بر همه اجزای بدن دارد و در برخی موارد سبب ایجاد شوره یا تشدید آن می‌شود. در نتیجه كاهش تنش و استرس یكی از راه‌های پیشگیری از بوجود آمدن شوره سر خواهد بود.

 

درمان شوره سر

با این‌كه عوامل مختلفی سبب شكل‌گیری شوره سر می‌شود، اما راه‌حل همه آنها تقریبا یكی است. بجز در موارد شدید، شوره سر را می‌توان حتی بدون مراجعه به پزشك درمان كرد.

 

ساده‌ترین راه این كار شست‌وشوی روزانه مو با یك شامپوی ملایم است. اگر این شیوه به حل شوره سر كمك نكند، گزینه بعدی استفاده از شامپوهای ضدشوره موجود در بازار است.

 

شامپوهای ضد شوره مختلف از تركیبات ویژه‌ای برخوردارند كه واكنش آنها با پوست سر و نتیجه نهایی استفاده از آنها متفاوت خواهد بود.

 

شامپوهای ضد شوره معمولاً دربردارنده پریتیون روی (برای كاهش قارچ موجود روی پوست سر)، اسید سالیسیلیك (برای از بین بردن پوسته‌های كنده شده سر)، سولفید سلنیوم (برای كاهش سرعت رشد سلول‌های پوست سر) و در نهایت كتوكونازول (كه به نوعی همه كاركردهای مواد قبلی را دارد) است.

 

شامپویی را انتخاب كنید كه حداقل یكی از مواد اولیه بالا را در خود داشته باشد. بدین شكل شوره سر تا حدی كنترل می‌شود. سپس می‌توانید تعداد دفعات شست‌وشوی سر را به دو تا سه بار در هفته كاهش دهید.

 

در صورتی كه این روش‌ها جواب ندهد، به پزشك متخصص پوست و مو مراجعه كنید و از او مشورت بگیرید.

منبع:سلامت نیوز 


ویدیو مرتبط :
آیا مالیدن روغن به سر باعث از بین بردن شوره های سر می شود؟!؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعریف شوره سر ، علت شوره و روشهای درمان خانگی



شوره سر,تعریف شوره سر,علت شوره سر

شوره سر به پوست مرده سر که مرتب ریزش می کند، گفته می شود. شوره سر میان مو جمع می شود و روی شانه ها، صورت، ابرو و لباس سرازیر می شود.


شوره سر می تواند ناشی از دلایل مختلف از جمله کمبود ویتامین B,مراقبت  نامناسب,خشکی و شکنندگی مو.گرچه بسیاری از داروهای شیمیایی و شامپو های مشهور برای مبارزه با شوره سر وجود دارد.

شوره سر را می توانیم به وسیله این درمان های خانگی از بین ببریم.
جوش شیرین:پس از مرطوب کردن مو، مقداری جوش شیرین به موها بمالید سپس با آب بشویید. جوش شیرین، قارچ های بیش فعال را که باعث ایجاد شوره سر می شود کاهش می دهد. احتمالا در روزهای اول موها خشک می شود اما پس از چند هفته پوست سر شروع به تولید روغن طبیعی خواهد کرد که موها را نرم می کند.

لیمو:بهترین درمان برای خلاص شدن از شوره سر است می توان آن را در راه های مختلفی استفاده.یکی این است که لایه برداری میکند .در 4-5 فنجان آب به مدت 15-20 دقیقه 3 تا 4 عدد آب لیموترش را می ریزیم 15 تا 20 دقیقه می جوشانیم میگذاریم سرد شودبرای شستشوی موی سر یکبار در هفته استفاده میکنیم.
استفاده از آب لیمو تازه ماساژ آن را بر روی پوست سر قبل از رفتن  به حمام موثر است اما مطمئن شوید که مو به طور کامل شسته شده و تمیز شده است آبلیمو شوره سررا از بین میبرد.

سرکه :قبل از خواب دو قاشق غذاخوری سرکه و شش قاشق غذاخوری آب داغ را ترکیب کنید. گلوله پنبه ای را داخل این ترکیب بیندازید و آنرا به پوست سر خود بمالید. صبح روز بعد، موی خود را بشویید.
اسیدیته سرکه سیب میزان PH پوست سر را تغییر می دهد در نتیجه رشد قارچ سخت می شود.  این کار را هفته ای ۲ بار تکرار کنید.

روغن نارگیل:روغن نارگیل   بعنوان لطیف کننده وتغذیه مو خوب است ماساژ با روغن نارگیل برای از بین بردن شوره سر بسیار خوب است.زیاده از حد اینکاررا نکنید چون ریشه های مو شل میشوند.

شوره سر,تعریف شوره سر,علت شوره سر

شنبلیله :شب دو قاشق غذاخوری از دانه شنبلیله را در آب، خیس کنید. صبح روز بعد این محلول را صاف و یکنواخت کنید. این محلول را به موهای سرتان بمالید. بعد از نیم ساعت سرتان را بشویید.

ماست:ماست سالم و طبیعی چاره دیگری برای خلاص شدن از شوره سر  است. بعنوان ماسک مو استفده کنید بعد از چند ساعت از روی مو کامل بشویئید  تا از شر شوره سر خلاص شوید.

نمک:نمک برای از بین بردن شوره سر موثر است. کافی است پس از مالیدن کمی نمک به پوست سر، موهای خود را شامپو کنید.

نخود سبز: شستن موها با پودر نخود سبز و دو بار در هفته می تواند شوره سر را از بین ببرد.

سیر:خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. برای پیشگیری از بوی تند، سیر له شده را با کمی عسل مخلوط کنید و سپس به موها بمالید.

تخم مرغ:دو قاشق غذاخوری آب را به دو تخم مرغ زده شده اضافه کنید. موهایتان را مرطوب کنید و این ترکیب را به موهایتان بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

 

روغن زیتون:ماساژ مو با روغن زیتون قبل از خواب بسیار موثر است. بعد از مدتی موها را با شامپویی که همیشه استفاده می کنید شست وشو دهید.


گردآوری : بخش آرایش وزیبایی صبح بخیر