سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

علت ریشه ریشه شدن پوست اطراف ناخن و درمان آن



ریش ریش شدن پوست اطراف ناخن

ریشه های اطراف ناخن را کوتاه کنید

 

ریش ریش شدن پوست اطراف ناخن‌هارا در اصطلاح (Hangnel) می‌گویند

دکتر متخصص پوست و مو گفت: ریشه ریشه شدن پوست اطراف ناخن‌ها  اتفاقی است که به علت ضربه‌های مکرر به دست در اثر استفاده زیاد از دستان، کسانی‌که کارهای منزل را انجام می‌دهند مانند خانم‌های خانه‌دار، یا مشاغلی چون آرایشگری، آشپزی یا شغل‌هایی که دست در معرض شست‌وشوی زیاد باشد دیده می‌شود که پوست دچار خشکی شده و در نتیجه ریش‌ریش می‌شود.

به طور معمول بیماری‌های خونی و کمبود ویتامین یا کلسیم علتی برای ایجاد این عارضه نیست و در هر طیف سنی (کودک و نوجوان) افرادی‌که پوست خشک دارند یا شست‌وشوی مکرر انجام می‌دهند دیده می‌شود.


از کندن ضایعات کنار ناخن خودداری کنند چرا که همراه آن قسمتی از بافت زنده پوست هم کنده می‌شود که قاعدتاً زمینه ورود میکروب و ایجاد عفونت را فراهم می‌کند.

 

درمان ریش ریش شدن پوست کنار ناخنها


- رعایت کردن نکات هنگام شستشو

خودداری کردن از تماس مستقیم دست با مواد شوینده و استفاده از دستکش حین کار شست‌وشو را محدود کرده و از شوینده‌های ملایم و بدون ph  اسیدی بالا استفاده کنند ، بعد از شستن حتما دست‌ها را خشک  کنید.
 
- استفاده از کرم‌های مرطوب کننده
برای آنکه در درجه اول ناخن هایتان ریشه ریشه نشوند هر روز اطراف ناخن ها را مرطوب کنید. به جای آن که تنها  پس از مانیکور کردن این کار را انجام دهید این کار را به صورت یک عادت برای خود درآورید لوسیون مخصوص دست را به گوشت اطراف ناخنها بمالید تا بافت آن ها نرم بماند برای آن که احساس بهتری از این کار پیدا کنید. مرطوب کننده را روی ظروف آب گرمی قرار دهید تا گرم شود. هر بار که از این مرطوب کننده ها به دست ها می مالید. وقتی را هم صرف مالیدن مرطوب کننده به اطراف ناخنها نمایید.


- ریشه های اطراف ناخن را کوتاه کنید
به نظر دکتر جوزف بارک اگر پوست اطراف ناخن هایتان ریشه ریشه می شوند. باید آن ها را کوتاه کرد و زود به زود بگیرید. این کار مانع از بدتر شدن مشکل می شود. لازم نیست بر روی خود یک جراحی بزرگ و اساسی انجام دهید فقط پوسته های ریشه ریشه شده را با یک قیچی کوچک تیز و استریل کوتاه کنید. تریشا وبستر که از دست های او به عنوان مدل استفاده می شود و می گوید : «قبل از کوتاه کردن این پوسته های اضافی انگشت ها را در آب یا مخلوطی از آب و روغن نگه دارید تا نرم شوند اشتباه بسیاری از مردم این است که سعی می کنند ریشه های اطراف ناخن را در حالی که هنوز سفت هستند جدا کنند با این کار باعث شکافته شدن بیشتر پوست در این نواحی می شوند.»

- فرو بردن ناخن ها در آب و روغن
فرو بردن ناخن ها در محلول آب و روغن –یعنی درست همان کاری که هنگام مانیکور کردن ناخن ها می کنید- بسیار موثر است. دکتر باسلر می گوید : به بیمارانم توصیه می کنم 4 فنجان از یک نوع روغ حمام مثل Alpha – keriرا با حدود یک لیتر آب گرم مخلوط  کنند و در حدود 10 تا 15 دقیقه ناخن ها را داخل آن قرار دهند.

- با بستن انگشتان به مشکل خاتمه دهید
اگر ریشه های اطراف ناخن مشکل زیادی برایتان بوجود می آورند. شب ها هنگام خواب به انگشتان کرم نرم کننده یا پماد بمالید و آن را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید. و انتهای نوار یا پوشش را با یک چسب محکم کنید. پلاستیک باعث می شود رطوبت در طول شب حفظ شود. پوشش را صبح روز بعد باز کنید. این مدت نباید بیش از حد طولانی شود.
گردآوری:بخش آرایش و زیبایی پوست
منابع:
nicecloob.com

yjc.ir

 


ویدیو مرتبط :
مقایسه اثر عسل و هورمون ریشه در ریشه زایی قلمه.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان ریشه به جای ‌كشیدن دندان



 

درمان ریشه به جای ‌كشیدن دندان

 

 

مراجعه به دندانپزشك و استفاده از خدمات مختلف دندانپزشكی در بیشتر مواقع آنقدر پرهزینه است كه بسیاری از افراد جامعه، تنها در صورتی كه از دندان درد به ستوه آمده باشند، به سراغ درمان می‌روند.


دندان درد براساس مطالعه دانشگاهی كه روی حدود ۴۰۰ بیمار مراجعه‌كننده برای درمان ریشه دندان (عصب‌كشی) صورت گرفته، مشخص شده است كه حداقل نیمی از این افراد از دندان‌درد ناشی از بیماری التهاب شدید پالپ (عصب دندان) رنج می‌برند.


این در حالی است كه درمان ریشه دندان در كشور ما همانند بسیاری دیگر از كشورها شامل خدمات بیمه محسوب نمی‌شود و تعداد زیادی از افراد مراجعه‌كننده به این مراكز كه از درد دندان به دلیل التهاب پالپ دندانی شكایت دارند و نیازمند درمان ریشه دندان هستند، چاره‌ای جز كشیدن دندان ندارند.


درواقع هزینه سنگین درمان ریشه دندان، در دسترس نبودن تجهیزات تخصصی در مناطق مختلف كشور و نبود پوشش بیمه‌ای برای درمان ریشه دندان باعث شده‌اند تا برای بسیاری از مبتلایان به درد ناشی از عصب دندان، چاره‌ای جز كشیدن دندانشان وجود نداشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد با بهره‌گیری از روش نوین درمان پالپ زنده كه قرار است تا ۲ ماه آینده در كشور اجرایی شود، آمار كشیدن دندان‌ها به میزان چشمگیری در كشور كاهش یابد و به نوعی راه‌حل اساسی برای درمان این مشكل پیش روی بیماران و پزشكان قرار گیرد.


به گفته دكتر سعید عسگری، درمان پالپ زنده به عنوان یك درمان جهت حفظ و نگهداری بافت پالپی در وضعیت سالم در دندان‌هایی كه قبلا تحت تاثیر تروما و پروسه‌های ترمیمی قرار گرفته‌اند، مطرح می‌شود.


این درمان بویژه در دندان‌های دائمی جوان كه تكامل ریشه ناكافی است، مورد توجه قرار می‌گیرد.


عضو كمیته علمی پنجاهمین كنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشكی ایران، با اشاره به این‌كه نتایج درمان پالپ زنده با بهره‌گیری از سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی پس از انجام مراحل پژوهشی موفقیت‌آمیز، منجر به جلب نظر مساعد وزارت بهداشت شد، تصریح كرد: استقبال معاونت سلامت وزارت بهداشت از این طرح سبب شد تا استفاده از روش درمانی نوین پالپ زنده به بسته ارائه خدمات دندانپزشكی اضافه شده و به كلیه دانشگاه‌ها ابلاغ شود.


درمان با ماده‌ای متفاوت


تكنیك درمانی كه برای پالپ دندان در این روش استفاده می‌شود، متفاوت از درمان‌های جاری است و در حالی كه در روت‌كانال‌تراپی‌های فعلی، پرهزینه‌ترین نوع درمان استفاده می‌شود، در شیوه نوین حداقل میزان پالپ خارج و توسط ماده جدید ترمیم می‌شود كه بدین ترتیب دوام و ماندگاری دندان معالجه شده افزایش می‌یابد.


این درمان اختصاصی نه برای پر كردن تاج دندان، بلكه برای پر كردن حفرات دندانی از قبیل ریشه و پالپ دندان است و ماده به كار گرفته شده در این شیوه درمانی، سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی است كه مانع از تغییر رنگ دندان می‌شود.


درواقع نكته حائزاهمیت فراگیر شدن این نوع درمان با استفاده از ماده دندانی ایرانی یعنی سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی یا CEM Cement است كه برای اولین بار در كشور دانش فنی ساخت و تولید آن به وجود آمده و از نظر فرمولاسیون در دنیا مشابهی ندارد.


به گفته عسگری، اختراع این ماده جدید با تلاش مستمر طی چند سال گذشته به ثمر رسیده است و نتایج مثبت درمانی به دست آمده از این اختراع در قالب تعداد زیادی از مقالات علمی منتشر شده در نشریات معتبر بین‌المللی در حوزه علوم دندانپزشكی تایید و چاپ رسیده است.


وی سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی را سیمانی متشكل از پودر و مایع می‌داند و می‌افراید: پودر این مخلوط حاوی نمك‌های مختلف بیواكتیو (فعال در محیط زنده) است كه در آن یون كلسیم و فسفات به وفور یافت می‌شود.


مجری طرح ملی درمان پالپ زنده، با بیان این‌كه هر یون كلسیم و فسفات، پیش‌ساخت ماده هیدروكسی آپاتایت (جزو آهكی هر بافت سخت زنده) است، می‌افزاید: ازاین‌رو بدن با این ماده آشناست و واكنش منفی نسبت به آن نشان نمی‌دهد.


راه‌حلی برای دوام بیشتر دندان‌ها


با وجود آن كه تا به امروز در عرصه دندانپزشكی، مواد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ اما از آنجایی كه سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی جدید، خاصیت ضدمیكروبی دارد، توان رقابت با بهترین ماده مورد استفاده در درمان‌های فعلی كه همان كلسیم هیدروكساید است را دارد.


عسگری با بیان این‌كه در دندان‌هایی كه پوسیدگی در آنها پیشرفت كرده و بیماری التهاب غیرقابل برگشت پالپ را ایجاد نموده، با استفاده از تكنیك درمان پالپ زنده توسط ماده CEM Cementمی‌توان به بهبود این عارضه كمك كرد، تاكید می‌كند: با مطالعاتی كه پس از انتخاب صحیح بیمار روی دندان‌های مبتلا به التهاب پالپ غیرقابل برگشت انجام شده و در آن با رعایت موازین تكنیكی، قسمتی از پالپ تاجی برداشته می‌شود.


به این ترتیب دیگر احتیاجی به كشیدن این دندان‌ها نبوده و این دندان‌ها بدون انجام معالجه ریشه در دهان باقی می‌مانند.


مجری طرح ملی درمان پالپ زنده، در ادامه از ارائه خدمات دندانپزشكی به شیوه درمان پالپ زنده در مراكز بهداشتی درمانی در ۵ دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ایران، شهید صدوقی یزد، شیراز و مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: با این شیوه درمانی، طول عمر ریشه دندان بیشتر خواهد شد و قرار است با تولید انبوه این ماده دندانی و كاربرد روش درمان پالپ زنده در سراسر كشور و با آموزش‌های ویژه‌ای كه به مسوولان و دست‌اندركاران سلامت دهان و دندان داده خواهد شد، همكاران دندانپزشك شاغل در مراكز (بهداشتی ـ درمانی)، بیماران مراجعه‌كننده را به شرط امكان انجام این درمان نوین، تحت پوشش قرار خواهند داد.... /  گزارش : جام‌جم آنلاین