سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

عجایب معماری ایران؛ کاخ عالی قاپو


این جاذبه گردشگری از نوع بناهای تاریخی و در شهرستان اصفهان بخش اصفهان واقع می باشد. دارای قدمت صفویان، و در آدرس اصفهان – ضلع غربی میدان نقش جهان واقع می باشد.

سیری در ایران: این جاذبه گردشگری از نوع بناهای تاریخی و در شهرستان اصفهان بخش اصفهان واقع می باشد. دارای قدمت صفویان، و در آدرس اصفهان – ضلع غربی میدان نقش جهان واقع می باشد.

سایر توضیحات:

در غرب میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله عمارتی بنام کاخ عالی قاپو وجود دارد. این عمارت یکی از عجایب معماری عهد صفوی در اوایل قرن یازدهم هجری است که به امر شاه عباس کبیر ساخته شد.

عالی قاپو

در حقیقت این بنا به مثابه یك ورودی بزرگ و با شكوه، میدان نقش جهان را به مجموعه دولتخانه و عماراتی مانند ركیب‌خانه، جبه خانه، تالار تیموری، تالار طویله، تالار سرپوشیده ، كاخ چهلستون و دیگر عمارات مرتبط می‌كرده است.

این کاخ كه در عهد صفویه به نام دولتخانه مباركه نقش جهان شهرت داشته،دارای 38 متر ارتفاع می باشد و تنها بنایی است كه نسبت به سایر بناهای پیرامون میدان پیش‌آمدگی دارد و نمادی از قدرت حكومتی به شمار می رفته است.

عالی قاپو

بر اساس برخی مستندات تاریخی كاخ عالی‌قاپو، اولین بنای احداث شده بر فراز کاخی از عهد تیموریان می باشد و دورۀ ساخت آنرا به سال 1000 تا 1006 هجری قمری نسبت می دهند.

این کاخ دارای پنج در ورودی بوده است كه مهمترین آنها به نام عالی‌قاپو، مشرف به میدان امام است و سایر درها عبارت بودند از: در چهار حوض در قسمت شمال، در شاهی مشرف به دروازه شهر (معروف به دروازه دولت) در مغرب، در حرمسرا و در جبه‌خانه كه موسوم به در مطبخ بوده است.

عالی قاپو

شاردن در مورد عالی‌قاپو می‌نویسد: «این كاخ، بزرگترین كاخی است كه می‌توان در پایتختی مشاهده كرد. این كاخ به خاطر درب بزرگ رو به میدان آن، به عالی‌قاپو مشهور بوده و مردم احترام خاصی برای آن قایل بوده‌اند. اعتقاد و باورهای مردم بر این بوده كه درب مزبور از نجف اشرف و از مقبره حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) به اینجا آورده شده، و به همین جهت، به نام عالی‌قاپو (باب عالی) نیز نامیده شده‌است.»

در زمان شاه عباس اول، ایرانیان این درب را مقدس می‌دانستند و هركس كه پای خود را روی آن می‌گذاشت، مجازات می‌شد. كسانی كه مورد لطف شاه قرار می‌گرفتند، با تشریفات خاصی مقابل درب قصر آمده و آن را می‌بوسیدند و با صدای بلند، عظمت و قدرت شاه را از خداوند مسالت می‌كردند. شخص شاه نیز به جهت احترامی كه برای آن قایل بود، هیچ‌گاه از مقابل آن سواره عبور نمی‌كرد. این درب یكی از مكان‌های بست‌نشینی و تحصن بوده كه متحصنین را به غیر از شخص شاه، كس دیگری نمی‌توانست از آنجا خارج كند.

عالی قاپو

شاه عباس اول سفرای خارجی و شخصیت‌های عالیرتبه را در این كاخ به حضور می‌پذیرفته است. بعد از شاه عباس اول نیز، جانشینان او در همین كاخ و الحاقات آن مانند عمارت حوض‌خانه و تالار مروارید، میهمانان خود را به حضور می‌پذیرفته‌اند.

عالی قاپو

از ویژگیهای کاخ عالی قاپو اینست که به هر نمای بیرونی آن بنگریم، تعداد طبقات متفاوتی را برای ساختارش به نمایش می گذارد. از نمای ضلع شرقی، دو طبقه از، نمای ضلع غربی پنج طبقه و از طریق راه پله ویژه ملاقاتهای شاهانه، هفت طبقه نشان می دهد.

پس از عبور از ورودی اصلی رو به میدان و گذر از فضای سر پوشیده به ورودی اصلی کاخ می رسیم که در بالای سردرب آن عبارت "انا مدینة العلم و علی بابها” به چشم می آید که با فرض صفوی بودن آن به این موضوع اشاره می نماید که یکی از محورهای اصلی سیاسی شاه عباس اول، اختلاط مذهب شیعه با ساختار حکومتی بوده و از ثمرات بارز آن می توان از وحدت ملی، اعتلای معنوی و شکوفایی اقتصادی ایران زمین نام برد.

با عبور از درب ورودی از فضایی می گذریم که گنبدی بسیار زیبا بر فراز آن قرار دارد. این فضا دارای مساحتی حدود 64 متر مربع و ارتفاعی حدود 11 متر می باشد که به عنوان یکی از زیبا ترین الگوهای نقوش اسلیمی و ختایی است. با حضور در هر یک از کنج های این فضا و ادا نمودن کلمه ای ،فردی که درکنج متقارن قرار گرفته است ،صدا را به مراتب شفافتر و بلند تر می شنود که این خود یکی از ویژگیهای اکوستیکی این فضاست که در بدو ورود نظرهر بیننده را به خود جلب می نماید.

عالی قاپو

این کاخ دارای سه دستگاه پله می باشد که دو مسیر آن بصورت مارپیچ و یکسره طراحی شده اند و با 94 پله به طبقه آخر منتهی می شود. بازدید کننده برای رفع خستگی نیز می تواند در هر طبقه از آن خارج شده و در بالکن های موجود درغرب هر طبقه کاخ توقف نموده و مجدداً بالا رود.

در سال 1053 هجری قمری در زمان سلطنت شاه‌عباس دوم، تالاری با 18 ستون چوبی به ارتفاع 10 متر به طبقه سوم كاخ عالی‌قاپو اضافه شد. ستون‌های الحاقی با آئینه پوشیده گردیده و سقف آن با صفحات بزرگ نقاشی تزئین یافت. دیوارهای تالار دارای دو پوشش تزئینی است كه اولی در زمان شاه عباس دوم و دومی در زمان شاه سلطان حسین به آن الحاق شده‌است. در میان تالار، حوضی مسی با ابعاد 5 × 7 متر و عمق 60 سانتیمتر وجود دارد. منبع نیز در ارتفاع 5 متری حوض قرار دارد و دارای فواره‌ای است كه از مرمر و مس ساخته شده‌است.

عالی قاپو

از فراز آخرین طبقه كاخ عالی‌قاپو و تالار باشكوه آن، شاهان صفوی و میهمانان آنها به تماشای بازی چوگان، چراغانی، آتش‌بازی و نمایش‌های میدانی می نشسته اند. وسعت این تالار ستون‌دار حدود 480 مترمربع است و كف ایوان بین ستون‌ها با تیرهای چوبی، شناژبندی شده و به استحكام بنا افزوده است. از ایوان كوچكی كه پشت این تالار است گنبد زیبا و ساده توحیدخانه نمایان است.

عالی قاپو

یکی دیگراز زیباترین فضاهای موجود در این كاخ، تالار موسیقی با گچ‌بری‌هایی زیبا در طبقه ششم است. وسعت بخش مركزی تالار موسیقی كه به شكل چلیپا طراحی شده، حدود 63 مترمربع است.

عالی قاپو

این فضای دلنشین دارای ظرافت هنری خاصی است و فضاهای مجوف در داخل مقرنس‌ها به اشكالی گوناگون شامل ظروف مختلف به شكل نیمرخ ، از گچ ساخته شده‌اند ، علاوه بر جنبه تزئینی، نقش اكوستیكی نیز ایفامی کند که «فرد ریچاردز» ، نقاش معروف، درباره تزئینات گچ‌بری این اتاق می‌نویسد: «… این تورفتگی‌ها مانند قطعات مختلف پازل با تناسب خاصی کنار یكدیگر قرار گرفته‌اند…».

عالی قاپو

آنچه عالی‌قاپو را در زمره آثار باشكوه و نفیس قرار داده‌است، علاوه بر معماری متفاوت و بی‌نظیر آن، تزئینات منحصر بفرد در هر طبقه آن می‌باشد كه بدست هنرمندان معروف عهد صفوی یعنی رضا عباسی و شاگردان او پرداخته شده است.

عالی قاپو

اگرچه بعد از دوره صفوی به تزئینات این بنا، خرابی‌ها و لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد شده است، با این حال هنوز هم شاهكاری‌هایی از گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های عهد صفویه را دربردارد. مینیاتورهای هنرمندانه رضا عباسی، نقاش بنام عهدشاه‌عباس، نقاشی‌های گل و بوته، شاخ و برگ، اشكال وحوش و طیور و گچ‌بری‌های زیبای آن كه به شكل انواع جام و صراحی در طاق‌ها و دیوارها تعبیه شده‌است، از نقوش جالب توجه این بنای تاریخی است .تزئینات یاد شده در بخش های مختلف کاخ مانند اتاق‌ها، سقف‌ها، راهروها و پلكان‌ها به چشم می‌خورد.

بنای عالی‌قاپو به عنوان یك كاخ حكومتی خوش ساخت و زیبا دستاورد دیگری است از هنر معماری دوران صفوی كه از فراز ایوان ستوندار آن منظره شهر باستانی اصفهان و تغییر و تحولات 1000 ساله آن به خوبی نمایان است.


ویدیو مرتبط :
عالی قاپو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیوان عدالت اداری مصوبه کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را ابطال کرد



دیوان عدالت اداری, شورای نگهبان,مصوبه کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی

با استناد به نظر فقهای شورای نگهبان؛
دیوان عدالت اداری مصوبه کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را ابطال کرد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری بند ۳ صورت جلسه ۳۵۷ کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را با استناد به نظر فقهای شورای نگهبان ابطال کرد.

به گزارش ایسنا ، بر اساس گردش کار این پرونده، مصوبه کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال آن به شرح زیر است:

بند ۳ صورت جلسه ۳۵۷ کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران:
«۳- موضوع نامه شماره ۱۱۵۷۹/۵۰/۵۲۲ - ۲۵/ ۳/ ۱۳۸۲ شهردار منطقه ۲۲ پرونده شماره ۱۲۰۲/۱۱۴ - ۲۵ / ۳/ ۱۳۸۲ در خصوص تکمیل ضوابط و مقررات طرح تفصیلی منطقه ۲۲ درخواست ذیل مبنی بر این که:


طرح تفصیلی منطقه ۲۲ با استناد به مصوبات صورت جلسه ۶۸ کمیته هماهنگی شورای نظارت بر گسترس شهر تهران و رعایت دستورالعمل سرانه‌ها و ضوابط شهرسازی مجتمع‌ها (صورت جلسه متمم ۲۳۹ شورای طرح و بررسی) تصویب گردیده است.

 

لذا تفکیک اراضی و صدور هر گونه پروانه ساختمانی جهت اراضی محدوده منطقه ۲۲ با مساحت بیش از ۱۰۰۰ مترمربع در صورت عدم تمایل مالکان به واگذاری رایگان ۷۰% اراضی به شهرداری، منوط به تأمین عرصه و اجرای فضاهای خدماتی و عمومی توسط مالکان (طبق سرانه‌های طرح جامع مصوب ۱۳۷۰) و بر اساس میزان واحدپذیری و جمعیت‌پذیری مجاز خواهد بود

 

و چنانچه تامین کل فضاهای خدماتی مورد نیاز طبق واحدپذیری و جمعیت‌پذیری و سرانه‌های مصوب طرح جامع در داخل محدوده پلاک ثبتی ارائه شده توسط مالکان مقدور نباشد تأمین باقی مانده فضاهای خدماتی ذی‌ربط توسط مالکان در دیگر اراضی سطوح محدوده منطقه ۲۲ ضروریست صدور گواهی پایان ساختمان جهت کلیه ساختمان‌های احداثی بعد از ابلاغ طرح تفصیلی مصوب منوط به اجراء و تکمیل فضاهای خدماتی به شرح فوق خواهد بود.

 

اراضی متولیان رسمی اجرای فضاهای خدماتی منطبق بر کاربری خدماتی مربوط شامل این مصوبه نمی‌باشد با تقاضا موافقت به عمل آمد. ضمنا مقرر شد در مورد آراء حقوقی صادر شده توسط مراجع قضایی ادارات حقوقی وزارت مسکن و شهرسازی،

 

کشور و شهرداری تهران بررسی‌های لازم را معمول و نسبت به دفاع از حقوق عمومی شهر، پیگیری و اقدام به عمل آورند و همچنین شهرداری منطقه ۲۲ ضوابط ساخت و ساز را مجددا بررسی و به کمیسیون ارائه دهد. در هر صورت نقشه مصوب طرح تفصیلی و ضوابط و مقررات اجرایی آن نیز رعایت گردد.»

متن رای شماره 488 هیات عمومی دیوان عدالت اداری:
«با توجه به این که مطابق حکم مقرر در تبصره ۲ ماده ۸۴ و نیز ماده ۸۷ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ در صورتی که مصوبه‌ای به لحاظ مغایرت با موازین شرع برای رسیدگی باشد، موضوع برای اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود و نظر فقهای شورای نگهبان برای هیات عمومی لازم‌الاتباع است

 

و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان به موجب نامه ۵۱۰۶۷/۳۰/۹۲ - ۱/ ۴/ ۱۳۹۲ در خصوص ادعای مغایرت مصوبه مورد اعتراض با شرع مقدس اسلام نظر فقهای شورای نگهبان را به شرح زیر اعلام کرده است: «بند ۳ صورت جلسه مورد شکایت در مواردی که خلاف ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری مصوب ۲۸/ ۱/ ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی است

 

پس از تاریخ مذکور (۲۸/ ۱/ ۱۳۹۰) نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد و همچنین نسبت به ماقبل این تاریخ نیز اطلاق تامین اراضی در داخل محدوده و دیگر اراضی بدون موافقت مالک در مواردی که عین زمین مورد نیاز نیست، خلاف موازین شرع شناخته شد.»

 

بنابراین در اجرای قوانین فوق‌الذکر و متابعت از نظر فقهای شورای نگهبان و با لحاظ حکم مقرر در مواد ۱۳ و بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، حکم به ابطال بند ۳ صورت جلسه شماره ۳۵۷ کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در شهر تهران،

 

از تاریخ تصویب صادر و اعلام می‌شود و با توجه به ابطال مصوبه مورد اعتراض به لحاظ مغایرت با موازین شرعی، موجبی برای اتخاذ تصمیم در خصوص ادعای مغایرت مصوبه معترضٌ‌به با قانون وجود ندارد.»
/ایسنا