سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

عادت‌های خوب و تاثیر آن بر تیزهوشی دائمی


خوب است که امروز همه درباره دانش و مهارت های جدید مطالعه داشته باشیم. در این مقاله به چند نکته در مورد عادت های خوب مطالعه اشاره می کنیم.

مجله موفقیت - ترجمه سولماز فروتن: خوب است که امروز همه درباره دانش و مهارت های جدید مطالعه داشته باشیم. در این مقاله به چند نکته در مورد عادت های خوب مطالعه اشاره می کنیم:

1- برنامه ای بریزید که بتوانید به آن پایبند باشید

اگر انعطاف پذیر باشید، متوجه می شوید در کدام ساعات شبانه روز در تیزترین حالت ذهنی خود قرار دارید و همان زمان را به مطالعه اختصاص می دهید. اگر آخر هفته ها در منزل مطالعه یا کار می کنید، اول صبح دوش آب گرم بگیرید تا برای کارهای تحلیلی آماده شوید و قبل از ناهار آن را به پایان برسانید، مخصوصا اگر آدم سحرخیزی هستید، از ظهر تا ساعت 4 بعدازظهر بیشترین احتمال پرت شدن حواس شما وجود دارد.

عادت های خوب و تاثیر آن بر تیزهوشی دائمی (slideshow)

 چسبیدن به یک برنامه ممکن است مسئولیت سنگینی به نظر برسد اما اگر بتوانید جلوی فشرده خواندن در دقیقه نود را بگیرید، قدر این سرمایه گذاری را خواهید دانست. تعداد دقایقی که صرف مطالعه می کنید نسبت به نظم و پیوستگی انجام این کار اهمیت کمتری دارد.

2- مکان آرامی را پیدا کنید تا چیزی حواس تان را پرت نکند و دفعه بعد هم همانجا بروید

تنها دنبال یک موقعیت ایده آل گشتن به اندازه کافی خوب نیست. این مکان می تواند به سادگی یک صندلی راحتی در اتاق نشیمن باشد، به جای اینکه روی مبل دراز بکشید. رختخواب شاید بهترین مکان برای مطالعه نباشد.

3- هر چه را که لازم دارید بیاورید اما فقط همان چیزهایی که لازم دارید

اگر کتاب می خواهید آن را فراموش نکنید. اگر امکانش هست گوشی خود را جایی دور از خود بگذارید یا زیر کیف تان پنهانش کنید. آقا واقعا زمانی که موسیقی گوش می کنید، گیرایی تان بیشتر می شود و بیشتر یاد می گیرید؟ اگر اینطور است، موسیقی را با هدفون پخش کنید، در غیر این صورت اصلا گوشی را در دسترس خود نگذارید.

4- وقتی پای مطالعه می نشینید، کمی وقت بگذارید تا به قالب ذهنی مناسب دست پیدا کنید

اما فقط اندکی وقت، نه آنقدر که تمام وقت در اختیارتان را مصرف کنید. اگر در منزل هستید 10 دقیقه به یک آهنگ گوش کنید. اگر کارهای منزل حواس تان را پرت می کند، فهرستی از آنها تهیه کنید و کنار بگذارید. مثبت باشید. به جای اینکه فکر کنید »به اندازه کافی وقت ندارم»، به این فکر کنید که «از همین الان شروع می کنم». یادتان باشد که نظم و تمرکز، مهارت هایی هستند که به مرور زمان و با گام های کوچک می توانید آنها را بسازید.

عادت های خوب و تاثیر آن بر تیزهوشی دائمی (slideshow)

5- از یادداشت های خود یک طرح کلی داشته باشید

فهرست درست کرده و آن را پر کنید. تیترهایی بنویسید که به کارتان می آیند حتی اگر دیگران از آن سر در نیاورند. از کلماتی استفاده کنید که برای خودتان معنا دارند، کلمات را به موضوعاتی که در حال مطالعه آنها هستید ترجمه کنید. کلمات، نکات یا ایده هایی که متعلق به یک گروه هستند را با یکدیگر تلفیق کنید. هدف این است که تیتری بنویسید که کمک کند شما آن موضوع را به خاطر آورید، نه هیچ کس دیگر.

در این مورد شاید نوشتن بهتر از تایپ کردن در لپ تاپ عمل کند. تا زمانی که دستخط شما برای خودتان قابل خواندن است نگرانش نباشید. ترکیبی از نوشته تایپ شده و دستخط خودتان اشکالی ندارد. شواهدی وجود دارد دال بر اینکه استفاده از انگشتان می تواند به فکر کردن ما کمک کند. می توانید یادداشت های دست نویس خود را برای بازیابی بهتر، بعدا وارد لپ تاپ کنید تا فرصتی برای مرور و تثبیت خاطرات تان باشد. اگر تنها هستید، جملات مهم را با صدای بلند بخوانید و اگر در کتابخانه هستید کلمات را با زبان ادا کنید، شاید کار بچه گانه ای به نظر برسد اما در واقع این نخستین شیوه قصه گویی بشر بوده است.

6- تمرین کنید

اگر به کلاس می روید و بر اساس کتاب هایی که خوانده اید، یک جواب غافلگیرکننده به سوالات امتحانی می دهید، برای خودتان یک سوال احتمالی طرح کنید و یا یک ساعت زمان بگیرید و امتحان را چندین بار تمرین کنید. در واقع بکوشید مشکلات آزمایشی را در درس هایی که می خوانید، حل کنید. فقط جواب ها را نخوانید. مسئله های مشابه طرح کرده و بکوشید آنها را حل کنید و بعد به دنبال منابعی باشید که به شما بگویند درست پاسخ داده اید یا خیر. اگر در حال یادگیری زبان تازه ای هستید، چند سوال و جواب بنویسید و در اولین فرصت آنرا به یک فرد بومی از همان کشور نشان دهید.

عادت های خوب و تاثیر آن بر تیزهوشی دائمی (slideshow)

7- دوست پیدا کنید

بعضی افراد کار کردن در گروه های چهار پنج نفره هم سطح خود را دوست دارند. از یکدیگر امتحان بگیرید. از حس حسادت خود به عنوان منبع انگیزه بهره بگیرید نه وسیله رنجش و دلخوری.

8- زنگ تفریح داشته باشید

اگر وسط مطالعه خواب تان گرفته است، احتمالا ساعت بدی از روز را برای این کار انتخاب کرده اید. اگر کمبود خواب دارید، چرت کوتاهی بزنید و دوباره سر کارتان برگردید. اگر کارتان را به قست های واقع گرایانه تقسیم بندی کنید خیلی بهتر پیش می رود. خوب است حداقل ساعتی یک بار حرکات کششی انجام دهید و از این سر تا آن سر کتابخانه قدم بزنید.

 از پنجره به بیرون نگاهی بیندازید مخصوصا اگر منظره ای رو به درختان و فضای سبز داشته باشد. طبیعت مسکّن خوبی برای استرس است و به تمرکزتان کمک می کند. اگر در رسیدن به یک هدف بزرگ موفق شده اید، حتی در حد تمام کردنی ک فصل کتاب، کمی راه بروید یا استراحت کنید.

9- به خودتان پاداش بدهید

خوب است که برای خودتان هدف مشخص کنید و بعد به شیوه ای که تصمیم گرفته اید به خودتان جایزه بدهید (چیزی که بعدا به خاطر آن افسوس نخورید).

عادت های خوب و تاثیر آن بر تیزهوشی دائمی (slideshow)

10- دانش آموزان باید تعادل را یاد بگیرند

خواب به اندازه کافی، تغذیه سالم و منظم، ورزش و پرهیز از عوامل حواس پرتی یا عدم درگیری در مسائل عاشقانه یا مشکلات اجتماعی، ما نیز به عنوان افراد بزرگسال باید این تعادل را حفظ کنیم.

11- برای حفظ کارایی و تمرکز خود به داروها و گیاهان دارویی وابسته نشوید

همچنین در مهمانی هایی که روز بعدتان را مختل می کنند، شرکت نکنید.

12- اگر در کلاسی شرکت می کنید، پیشاپیش نزد مربی یا استاد بروید و پرس و جو کنید

شاید هدف تان را بیش از حد دست بالا گرفته اید، پس باید به سختی تلاش کنید و درباره نمرات خود واقع بین باشید. سر در بیاورید که چه چیزی بیشتر از همه برای مربی یا استادتان اهمیت دارد. اگر از پروژه عقب افتاده اید یا کارتان بد پیش می رود، به گونه ای با استادتان ارتباط برقرار کنید که بتوانید با او حرف بزنید.

عادت های خوب و تاثیر آن بر تیزهوشی دائمی (slideshow)

13- یادتان باشد که قصدتان واقعا یادگیری است، نه اینکه مدرکی بگیرید یا رییس تان را راضی نگه دارید

ممکن است برای رسیدن به یک هدف، لازم باشد مدتی از خانواده و دیگر کارهای خود فاصله بگیرید یا پول خرج کنید.برای ساختن آینده ای که در آن ممکن است از مهارت ها و دانش جدید خود استفاده کنید، قدر هر فرصتی را بدانید و در عین حال در لحظه زندگی کنید و ذهن خود را ورزش دهید.


ویدیو مرتبط :
معرفی کتاب "7 عادت انسان های موفق و تاثیر گذار"

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۰ قانون برای عادت دادن بچه ها به رفتار خوب



 

عادت دادن بچه ها به رفتار خوب

 

پیروی از ده قانون ساده به شما امکان می دهد رفتارهای خوب را در کودک خود تقویت کنید و این رفتار را در آنها به صورت عادت در آورید.

 

۱) رفتار درست بچه ها را تقویت کنید نه بدرفتاری شان را:


درخواست های مودبانه بچه ها را تقویت کنید، نه نالیدن ها و فریاد زدن هایشان را یا سربه سر گذاشتن ها و کج خلقی ها و قهر کردن هایشان را. سعی کنید بحث و گفت وگوهای آرامی که در بین تان وجود دارد را چند برابر کنید، نه مجادله کردن و پافشاری و جنگیدن هایی که گاه و بی گاه بین تان به وجود می آید.

 

۲) بیاموزید که قبل از صحبت فکر کنند:


همیشه در حین حرف زدن با فرزندانتان از آنها بپرسید منظور تو دقیقا چیست؟ چقدر راجع به این حرف فکر کرده ای؟ از او بخواهید که همیشه حرف هایش را بسنجد بعد بزند؛ اگر به این روش عمل کرد برای ثابت قدم بودنش به او پاداش دهید.

 

۳) از فرزندان تان توقع رفتار خوب داشته باشید:


بچه ها باید بدانند که شما چه توقعی از آنها دارید و آنها چه توقعی می توانند از شما داشته باشند. وقتی بچه ها بتوانند پیش بینی کنند که عکس العمل شما در برابر رفتارشان چگونه خواهد بود، می توانند رفتارهای انتخابی خود را بهتر کنند. مطمئن باشید که می توانید به آنها اعتماد کنید.

 

۴) بچه ها به حرف های شما اعتماد دارند:


بچه هایتان را به شیوه ای تربیت کنید که در هر موقعیتی به مقتضای آن موقعیت رفتار کنند. به آنها بیاموزید که تلاش کردن اساسی ترین چیز است. آنها را در موقعیت های خوب تشویق کنید. وقتی شما فرزندتان را تشویق می کنید، آنها ایمان و اعتماد شما را به خودشان می بینند و در نتیجه به خودشان و توانایی هایشان ایمان می آورند.

 

۵) وقتی الگوی بدرفتاری را تشخیص دادید، شیوه رفتاریتان را تغییر بدهید:


به فرزندتان قوانین رفتاری حاکم بر خانواده تان را بگویید؛ دقت کنید که این قوانین باید مشخص ، ثابت و عقلانی باشد. از جدول های رفتاری و تعهدات استفاده کنید، موفقیت ها و رفتارهای خوبشان را پررنگ کنید ؛ از آنها حمایت کنید و تشویق هایتان را هم در این جدول بگنجانید.

 

۶) تنبیه معقول در نظر بگیرید:


در برابر بچه هایتان از تنبیه هایی استفاده کنید که به آنها بیاموزد که در برابر اعمال و رفتارشان مسئولند. بچه ها با تنبیه های معقول به خوب زندگی کردن ادامه می دهند. این تنبیه ها می توانند شامل محدود کردن و کوتاه کردن زمان های بیرون بودنشان باشد. فراموش نکنید وقتی از دستشان عصبانی هستید به هیچ عنوان تنبیه نکنید!

 

۷) از کودکی به آنها درس زندگی بدهید:


وقتی فرزندتان هنوز کوچک است، مسئولیت پذیری و تصمیم گیری را به آنها یاد بدهید: این دروس آنها را برای دنیای واقعی آماده خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که بچه ها به محدودیت ها، ساختار و قوانینی پایدار و یکنواخت احتیاج دارند.

 

۸) به آنها عشق بورزید:


علی رغم رفتارهای خوب یا بد فرزندانتان به آنها عشق بورزید و روی نکات مثبت اخلاقی و رفتاری شان تمرکز و توجه کنید.


۹) بگویید که کار خوب بدون پاداش نخواهد ماند:


برای اینکه نسبت به انجام کارهای درست احساس خوبی داشته باشند، به آنها بیاموزید که خودشان درپی به دست آوردن پاداش کار درست خود باشند.

 

۱۰) محیط و فضای خانوادگی سالم و دلپذیری را ایجاد کنید:


استعدادها و توانایی های شان را تایید کنید و ضعف های شان را بپذیرید و در رفع این ضعف ها به آنها کمک کنید. قبول کنید که هیچ کس بدون عیب نیست و به آنها فرصت جبران بدهید.