سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

طرز تهیه نان پیتا



 

طرز تهیه نان پیتا

 


مواد لازم:

 

آرد
۶ تا ٧ دسی لیتر
آب ولرم
٣ دسی لیتر
مایه خمیر
١ قاشق سوپخوری
نمک
نصف قاشق چای خوری

 

 

 

ظروف و وسایل لازم:

 

ماشین آشپزخانه، وردنه، سینی فر

 

 

طرز تهیه:

 

اول مایه خمیر را با آب ولرم مخلوط کنید سپس مواد را در ماشین آشپزخانه (تیغه دار) هم بزنید تا بصورت یک توپ در آید، نرم و کشدار باید باشد.


خمیر را به ٨ قسمت مساوی تقسیم کنید و آنها را چانه کنید(گلوله کنید). در این مرحله همیشه برای کار کردن با خمیر از آرد استفاده کنید تا خمیر به میز آشپزخانه نچسبد. دانه دانه هر چانه خمیر را در آرد بزنید و روی میز کار آنها را بوسیله وردنه به شکل دایره‌ای نه چندان کلفت در آورید، به صورتی که هر نان به قطر تقریبی ١۵ تا ١۶ سانتیمتر بشود. با احتیاط قطعات را روی سینی که از قبل آرد پاشیده‌اید منتقل کنید و آنها را برای مدت ٣٠ دقیقه زیر یک قطعه پارچه تمیز استراحت بدهید تا پف کند.


فر را تا ٢٨٠ درجه سانتی گراد گرم کنید، سینی فر باید در فر باشد تا همراه فر گرم شود. وقتی فر گرم شد خمیرها را در فر قرار بدهید و در حدود ٣ تا ۴ دقیقه یا تا زمانی که نان‌ها به اندازه کافی پف کرده باشند بپزید.


این نان را برای کباب ترکی یا غذاهای ساندویچی از این نوع می‌توانید استفاده کنید.

 

نوش جان کنید.

 



ویدیو مرتبط :
طرز تهیه نان پیتا در خانه؛ محبوب ترین نان لبنانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز تهیه خمير مايه سنتي نان




 

طرز تهیه خميرمايه سنتي

 

 

مواد لازم:

 

 

آب
1/2 ليتر
آرد سفید
1 کيلو و صد گرم (تقريبآ 12 دسي ليتر)
مايه ي خمير (يا پودر آن، مايه ي خمير بهتر است)
50 گرم
نمک
3 قاشق چايخوري
روغن (روغن زيتون بهتر است) 6 قاشق سوپخوري

 

 

طرز تهيه:

 

 

آب را تا 37 درجه سانتيگراد گرم نموده آن را داخل ظرف مخلوط کن بريزيد.

 

مايه خمير را خورد کرده به آن اضافه کنيد.

 

روغن و نمک را به آب اضافه کرده، مخلوط کن را بکار بيندازيد و آرد را کم کم به مايه اضافه کنيد، اين کار را ادامه دهيد تا خمير تقريبآ از حالت چسبندگي خارج شود مخلوط کردن خمير معمولآ 10 تا 15 دقيقه وقت لازم دارد، خمير بايد خوب ورز داده شود.

 

پارچه تميزي را بر روي ظرف مخلوط کن پهن کرده آن را 45 دقيقه به حال خود در مکاني که تقريبآ 37 درجه سانتي گراد حرارت دارد نگه‌داري کنيد. همان گونه که مي‌بينيد خمير نان بازاري تقريبآ مثل خمير نان بربري است فقط کمي بيشتر آرد مصرف شده و همچنين نمک آن يک قاشق بيشتر است دليل‌اش اين است که هرچه خمير نمک‌اش بيشتر باشد نازک کردن نان راحت‌تر خواهد بود.


مقداري آرد را بر روي ميز آشپزخانه پخش کنيد، خمير را از ظرف مخلوط کن خارج کرده روي آرد(ميز) بريزيد. دست خود را به آرد آغشته کرده خمير را 10 قسمت کنيد و هر قسمت را بصورت توپ گردي درآورده به روي آرد (ميز) بگذاريد. پارچه تميزي را بر روي آن قرار داده و آن را 15 دقيقه بحالت خود رها کنيد.فر خود را روشن کنيد. حرارت را روي 300 درجه سانتي گراد تنظيم کنيد (بالا ترين درجه ممکن) . حتمآ فقط از شعله بالايي فر براي حرارت فر استفاده کنيد و شعله‌هاي پاييني فر را خاموش کنيد، با اينکار فر بصورت يک تنور عمل خواهد کرد.10قطعه خمير را يکي يکي با غلتک نان پزي پهن کرده کمي آرد براي اينکار استفاده کنيد تا خمير به ميز نچسبد. آنها را بشکل دايره يا بيضي به اندازه‌اي پهن کنيد.

 

که ضخامت آنها تقريبا 3 ميليمتر بشود. اگر قادر به اين کار نبوديد کمي ضخيم تر آنها را آماده کنيد. بوسيله چنگال سوراخهايي را بر روي نان درست کنيد سپس خمير پهن شده را با احتياط برداشته بر روي سيني فر قرار دهيد و آنرا در بالاترين نقطه فر قرار دهيد. بخاطر نزديکي نان به شعله‌ها بايد مدام نان را زير نظر داشته باشيد.