سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

صفر تا صد داشتن یک آبنمای زیبا در خانه


نخستین مستنداتی كه در مورد آبنماها وجود دارد، به 4000 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در ایران نیز از بقایای سرامیك‌ها در باغ‌ها و باغچه‌های بسیار قدیمی، واضح است كه از آبنما در دكوراسیون باغ‌ها استفاده می‌شده است...



 صبح بخیر: قرن‌هاست كه انسان‌ها از تماشای جریان و تلالوی آب به وجد می‌آیند و شگفت‌زده می‌شوند. این مسئله شاید به‌دلیل صدای تسكین‌دهنده‌ جریان آب یا شكل گرفتن طرح‌هایی زیبا در اثر حركت وارونه آن باشد. دلیل این احساس خوشایند هر چه كه باشد، فرقی نمی‌كند؛ حقیقت این است كه آبنماها، نقش بسیار در زندگی انسان‌ها طی قرون متمادی ایفا كرده‌اند.



نخستین مستنداتی كه در مورد آبنماها وجود دارد، به 4000 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در ایران نیز از بقایای سرامیك‌ها در باغ‌ها و باغچه‌های بسیار قدیمی، واضح است كه از آبنما در دكوراسیون باغ‌ها استفاده می‌شده است. ریشه و اصل سنت آبنماهای غربی به یونان برمی‌گردد كه هم شواهد باستان‌شناسی و هم كنده‌كاری‌های موجود بر گلدان‌ها، مدركی بر این مدعا به‌شمار می‌روند. در سال‌های ابتدایی، آبنما  به‌عنوان منبع آب استفاده می‌شد و كاربردی شهری داشت، اما به مرور، فرهنگ‌های دیگر علاوه بر جنبه كاربردی، از آبنماها به‌عنوان عنصری دكوراتیو استفاده كردند. در میان آبنماهای باستانی، آبنماهایی كه در عصر رنسانس ساخته و استفاده شده‌اند، بسیار معروف هستند که این محبوبیت و معروفیت با ساختار مدور و چند گوشه و طراحی تندیسی آنها ارتباط دارد.

آبنماهای زینتی نیز همواره به‌عنوان نقطه كانونی دكوراسیون خانه دولتمردان و كاخ‌های سلطنتی محسوب می‌شدند که نمایشی زیبا و چشمگیر از جریان آب را به‌وجود می‌آوردند. البته، طراحی و ساخت این آبنماهای خانگی به مهارت‌های مهندسی خاص نیاز داشت. آبنماها با گذشت زمان به دكوراسیون خانه‌های عادی نیز راه پیدا كرد و دیگر منحصر به خانه و بناهای خاص و افراد خاص نمی‌شد. در حقیقت، وجود آبنما در دكوراسیون داخلی خانه اتصالی بین طبیعت خارج از خانه با دكوراسیون داخلی خانه به‌شمار می‌رفت.

با طراحی و رواج آبنماهای رومیزی، مشكل كم بودن فضا در خانه نیز حل شده است و دیگر، هر فردی می‌تواند در خانه خود آبنمایی زیبا داشته باشد و از تماشای نمایش زیبای آب و شنیدن صدای تسكین‌دهنده آن لذت ببرد. در این مطلب قصد داریم که روش ساخت این آبنماهای رومیزی دكوراتیو و زیبا را به شما آموزش بدهیم. در ابتدا لازم است برخی ابزار پرکاربرد در ساخت آبنما را به شما معرفی كنیم تا با آنها بیشتر آشنا شوید.



پمپ

پمپ از قطعات مهم و لازم هر آبنماست که كارگذاشتن آن در ساخت آبنما بسیار ساده است. از میان انواع پمپ‌های آب، پمپ‌های شناور مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در آبنماهای كوچك رومیزی هستند. این نوع پمپ‌ها بسیار كوچك و ساده هستند و قیمتی مناسب دارند. پمپ‌های شناور را می‌توانید در فروشگاه‌های عرضه ابزارهای باغبانی بیابید. پمپ‌های آب شناور، قیمت‌هایی متنوع دارند. از این رو، ابتدا باید تعیین كنید كه انتظار دارید پمپ آب تا چه ارتفاعی آب را شوت كند. هر چه قدرت پمپ در شوت آب به ارتفاع بالاتر بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر است. البته آبنماهای رومیزی و خانگی بسیار كوچك هستند و نیازی نیست که برای آنها از پمپی استفاده كنید كه آب را تا ارتفاع 6 متری شوت كند و هزینه‌ای بالا را متقبل شوید. خرید پمپی كوچك با قدرتی كم نیز برای شوت آب كفایت می‌كند.



نكته مهم دیگر كه در مورد پمپ آبنما باید به آن توجه كنید، طول سیم برق است. پمپ آبی با طول سیم كوتاه (مثلا 3 متر) محدودیتی بسیار را در مورد جای قرار گرفتن و به نمایش گذاردن آبنما به شما تحمیل می‌كند. در حالی كه پمپ‌هایی با طول سیم بلندتر (برای مثال 1.5 الی 9 متر) منعطف‌تر هستند. در برخی پمپ‌ها، كلید روشن و خاموش روی خود پمپ و در برخی دیگر روی سیم برق آنها نصب شده است كه اگر دسترسی  به آبنمای مورد نظر و پمپ آب آن دشوار یا غیرممكن است، باید حتما كلید روشن پمپ روی سیم قرار داشته باشد.





لوله پلاستیكی آب


این لوله باریك پلاستیكی كمك می‌كند تا آب به قسمت‌هایی از آبنما كه تمایل دارید، منتقل شود. لوله‌های پلاستیكی را می‌توانید در همان فروشگاهی كه پمپ آب را خریداری می‌كنید، بیابید. برخی پمپ‌ها لوله‌هایی با قطر خاص را می‌طلبند. از این رو، بهتر است هنگام خرید لوله، پمپ آب را نیز خریداری کنید.





ساخت آبنمای كاشی

كاشی‌هایی زیبا با اندازه‌های متفاوت كه به شكلی دكوراتیو روی هم قرار گرفته‌اند، سطحی شیك و چشمگیر را برای روان شدن آب به‌وجود می‌آورند. برای ایجاد جلوه‌ای متفاوت‌تر می‌توانید كاشی‌ها را با كمی چرخش با قطرهای مختلف و با كمی فاصله بیشتر روی هم قرار دهید.

ممكن است فكر کردن به چگونگی مونتاژ قطعات مكانیكی آبنما شما را از ساختن آن دلسرد كند، اما باید بدانید كه این كار دشوار نیست و اگر فرایند سر هم كردن قطعات مختلف آبنما را بیاموزید، خواهید دید كه چقدر ساخت آبنما ساده است. عكس 4 و 5

وسایل مورد نیاز:

•    كاسه مربع شكل و دكوراتیو
•    4 عدد كاشی دكوراتیو با اندازه مختلف (شرح سایز در متن)
•    دریل به همراه مته مخصوص سرامیك
•    عینك محافظ چشم
•    پمپ شناور
•    لوله پلاستیكی به طول 25 سانتی‌متر
•    بسط برای اتصال به طول 10 سانتی‌متر
•    2 عدد فضادهنده پلكسی گلاس با ضخامت 6 میلی‌متر
•    2 عدد فضادهنده پلكسی گلاس با ضخامت 9 میلی‌متر
•    مهره دكوراتیو

نكته: فضادهنده‌ها حتما نباید به این ضخامت‌ها باشند، فضادهنده‌هایی با ضخامت‌های و مواد مختلف مانند چوب و پلیمر نیز قابل استفاده هستند.





مراحل:


1. ظرف مورد نظر خود برای آبنما را به كاشی‌فروشی ببرید تا بتوانید اندازه كاشی‌ها را با آن تطبیق دهید. شما باید 4 قطعه كاشی برای استفاده در این آبنما خریداری كنید. یكی از این كاشی‌ها باید به صورتی باشد كه از تمام اضلاع به اندازه 13 میلی‌متر از مساحت عمق كاسه كوچك‌تر باشد تا به راحتی درون ظرف بنشیند. سه كاشی دیگر نیز هر كدام باید از چهار طرف به اندازه 5/2 سانتی‌متر از كاشی كه زیر آنها قرار می‌گیرد، كوچك‌تر باشد. اگر كاشی‌هایی زیبا و دكوراتیو را یافتید كه از لحاظ اندازه با آنچه می‌خواهید، جور در نمی‌آید، از فروشنده بخواهید تا با ابزارها، آنها را به اندازه‌ای كه نیاز دارید، برش دهد.

نكته: توصیه می‌كنیم از هر اندازه یک تا 2 كاشی اضافه خریداری كنید تا اگر هنگام دریل‌کاری دچار شكستگی شدند، دردسر یافتن مجدد آن را نداشته باشید.

2. بست‌ها را آماده كنید. سوراخی به قطر یک سانتی‌متر با دریل در مركز هر كاشی ایجاد كنید. فضادهنده‌ها  را به شیشه‌بری ببرید و از شیشه‌بر بخواهید تا سوراخی به همین اندازه در آنها ایجاد كند. اگر فضادهنده‌ای كه استفاده می‌كنید از جنس چوب است، می‌توانید این كار را خود شما هم با كمك دریل انجام دهید.

3. پمپ را داخل ظرف و درست در مركر قرار دهید. بست را نیز روی پمپ قرار دهید تا سیم برق بتواند از داخل حفره بزرگ آن بیرون بیاید. پمپ را روی پایین‌ترین شدت فشار، تنظیم و لوله آب را به درون آداپتور پمپ وارد كنید.

4. سر لوله آب را از سوراخی كه روی بزرگ‌ترین كاشی قرار دارد، بیرون بیاورید، طوری كه باقی لوله روی بست قرار داشته باشد. حال، كاشی درون ظرف قرار گرفته و روی اصلی آن به سمت بالاست. فضادهنده‌هایی 6 و 9 میلی‌متری را روی هم قرار داده، بر سر لوله كه از سوراخ كاشی بیرون آمده است، بفشارید. به همین روش، سر لوله را از سوراخ كاشی‌ها خارج كنید و كاشی‌ها را از بزرگ به كوچك روی هم و همراه با فضادهنده‌هایی كه بین كاشی‌ها بر سر لوله‌ها قرار دارد، بگذارید به‌گونه‌ای كه فضادهنده 9 میلی‌متری بین كاشی دوم و سوم و فضادهنده 6 میلی‌متری بین كاشی اول و دوم (از بالا به پایین) قرار گیرد. اگر بخواهیم روش قرار گرفتن فضادهنده‌ها را مرور كنیم، به این صورت است که از بالا به پایین، فضادهنده 6 میلی‌متری بین كاشی اول و دوم، فضادهنده 9 میلی‌متری بین كاشی دوم و سوم و فضادهنده 6 میلی‌متری به همراه فضادهنده 9 میلی‌متری بین كاشی سوم و چهارم قرار می‌گیرد.

5. قسمتی از لوله پلاستیكی آب را كه از سوراخ كوچك‌ترین كاشی بیرون آمده است، با خودكار علامت بزنید. كاشی را بردارید و لوله را درست از زیر علامت ببرید و دوباره، كاشی را سر جای خود برگردانید. در این صورت، لوله داخل سوراخ كاشی می‌رود، اما از آن بیرون نمی‌زند. در پایان، مهره حفره دار را روی سوراخ كوچك‌ترین كاشی قرار دهید. در ظرف آب بریزید، پمپ را به برق بزنید و از تماشای رقص آب روی كاشی‌ها لذت ببرید.



ویدیو مرتبط :
آبنمای بسیار زیبا در خانه همراه با رقص نور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باز‌سازی از صفر تا صد خانه‌‌های قدیمی (2)


با نمونه‌های واقعی قبل و بعد از بازسازی خانه‌های قدیمی آشنا شوید. این کار کمک می‌کند موقع بازسازی دچار اشتباه نشوید.