سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

شکست عاطفی دردناک است اما... (2)


تجربه شکست عاطفی، تجربه ای دردناک با عوارضی متعدد است؛ اما دردناک بودن این تجربه و یا گستردگی عوارض به این معنا نیست که نمی توان برای مدیریت این وضعیت اقدامی انجام داد.





مجله سپیده دانایی - نرگس عزیزی، کارشناس ارشد مشاوره: تجربه شکست عاطفی، تجربه ای دردناک با عوارضی متعدد است؛ اما دردناک بودن این تجربه و یا گستردگی عوارض به این معنا نیست که نمی توان برای مدیریت این وضعیت اقدامی انجام داد.

داستان شما چه بود؟

بعد از این که شوک اولیه ی مواجه شدن با شکست را پشت سر گذاشتید، انتظار می رود تا بتوانید از وضعیت خود یک جمع بندی داشته باشید. چرا که تصور ناتمام بودن مساله می تواند علاوه بر تمایل شما به خاطر تلاش برای برقراری رابطه، احساس ناخوشایندی را در شما ایجاد و کلافگی شما را شدید کند. پس هرچه زودتر بتوانید به جمع بندی برسید، زودتر هم به آرامش می رسید.

مطلب مرتبط:

شکست عاطفی دردناک است اما... (1)


شکست عاطفی دردناک است اما... (2)

گاهی اوقات افراد برای این منظور از کمک های تخصصی روان شناسی کمک می گیرند، گاهی نیز صحبت و درددل با دوستی آگاه و باتجربه می تواند کمک خوبی باشد، اما ممکن است شما چنین فرصت هایی در اختیار نداشته باشید. در این صورت، نوشتن می تواند به کمک شما بیاید. نوشتن داستان رابطه ی خود با پایانی مشخص می تواند به شما کمک کند تا به انتها رسیدن آن را بهتر بپذیرید. می توانید برای این کار در چند خط بنویسید که رابطه ی شما از کجا شروع شد، چه قدر ادامه داشت، چه مزیت هایی برای شما داشت، چه مشکلاتی برایتان ایجاد کرد و چه زمانی به اتمام رسید.

تقویت توانمندی ها

اعتماد به نفس شما بعد از مواجه شدن با این شکست به احتمال زیاد، آسیب دیده و ممکن است تصور کنید آدم بی عرضه ای هستید، اما لازم نیست به وحشت بیافتید. اول این که این احساس می تواند مانع شما در برقراری روابط عجولانه شود و دوم این که در بسیاری از اوقات، گذشت زمان به شما کمک خواهدکرد تا بهتر بتوانید با این موضوع کنار بیایید. شاید لازم باشد خودتان نیز اقداماتی انجام دهید. به عنوان مثال ممکن است شما متوجه شوید یکی از دلایلی که رابطه شما را به بن بست کشانده عدم توانایی شما در بیان خواسته ها به شکلی مناسب بوده است. از این فرصت استفاده کرده و سعی کنید نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

بازیابی گوهر وجود

شکست عاطفی دردناک است اما... (2)

به جز اثر منفی شکست عاطفی بر اعتماد به نفس، این مسئله می تواند اثراتی منفی بر عزت نفس هم داشته باشد. در این مواقع فرد در نتیجه چنین رویدادهایی احساس بی ارزشی کرده و تصوری منفی در رابطه با خود پیدا می کند. کاهش عزت نفس نه تنها نفعی نداشته که می تواند باعث مشکلات متعدد و ازجمله تلاش برای برقراری روابط عجولانه و یا نگرانی دائم از برقراری روابط جدید شود. اما برای جلوگیری از این موضوع چه کنیم؟

داشتن دیدی دقیق از توانایی ها و ویژگی های خود می تواند مانع ایجاد تصورات اشتباه شود. شاید بد نباشد در این روزها زمانی را به نوشتن ویژگی های مثبت و منفی خود اختصاص دهید. البته دقت داشته باشید که توجه به تجربه ای که از سر گذرانده اید احتمال دارد برداشت شما چندان درست نباشد، پس اگر بتوانید از دوستی نزدیک که شما را می شناسد، کمک بگیرید، خیلی خوب خواهدبود در عین حال دقت داشته باشید که اگر تعداد ویژگی های منفی شما بسیار بیشتر از موارد مثبت است، به احتمال زیاد شما خود را دست کم گرفته اید.

علاوه بر آن انجام برخی کارها می تواند در ما ایجاد احساسی مثبت نسبت به خودمان کند. کمک کردن به دیگران یکی از آنهاست. در این روزها سعی کنید در خانه به خانواده خود کمک بیشتری کنید، علاوه بر آن رفتن به مراکز خیریه و مشارکت در امور خیریه می تواند گزینه بسیار مناسبی برای این روزهای شما باشد. در عین حال اگر این روزها فرصت هایی برای یادگیری مهارت های جدید برای خود ایجاد کنید، بسیار عالی است. چرا که هم به اعتماد به نفس شما کمک خواهدکرد و هم در عین حال به شما یادآوری خواهدکرد که زندگی شما ابعاد دیگری نیز دارد.

اصلاح باورهای دردسرساز

تصورات غیرمنطقی خود را در ارتباط با روابط عاطفی شناسایی کنید. مثل این که «هیچ رابطه ای جای عشق اول را نخواهدگرفت.» یادتان باشد شما روابط عمیق خود با دیگران را فراموش نخواهید کرد اما این موضوع به معنی آن نخواهدبود که شما از روابط خود در آینده لذتی نخواهید برد و یا هیچ وقتی نمی توانید روابط عمیق و غنی دیگری برقرار کنید. البته تصورات غیرمنطقی محدود به این مورد نیست و شامل موارد دیگری نیز می شود، پس برای شناسایی و البته اصلاح آن ها وقت بیشتری اختصاص دهید.

مدیریت روابط بعد از شکست عاطفی

از سرزنش نترس!


شکست عاطفی دردناک است اما... (2)

یکی از مشکلات شایع بعد از تجربه شکست عاطفی، تنظیم روابط با اعضای خانواده و دیگر دوستان است. بسیاری از افراد از سرزنش شدن زیاد شکایت دارند. در این زمینه شاید بد نباشد به چند نکته توجه کنیم: هرچه ارتباط شما با اطرافیان شما نزدیک تر بوده و آن ها بیشتر در جریان رابطه پیشین شما باشند، احتمال نشان دادن واکنش بیشتر است. پس انتظار این که هیچ کس چیزی به روی خودش نیاورد، انتظاری منطقی نیست.

زمانی که از سوی والدین خود نکوهش می شنوید، می تواند با ابراز احساسی درست مسیر گفت و گو را به سمتی دیگر برده و به عنوان مثال بگویید «می دانم حرف شما درست است، من هم فکر می کنم در مسیر قبلی ام دچار اشتباه شدم. برای همین هم این روزها حالم خیلی خراب است. دلم می خواهد با کسی صحبت کنم یا به پیاده روی بروم، بلکه کمی به آرامش برسم.»

شاید شما بعد از این شکست، دست به تغییراتی در نحوه زندگی خود زده و دوست داشته باشید دیگران نیز متوجه این تغییرات شوند و با درنظر گرفتن آن ها، کمتر شما را سرزنش کنند. در این وضعیت بد نیست به نوعی دیگران را نیز متوجه تغییر خود کنید. به عنوان مثال در نحوه ی لباس پوشیدن خود تغییراتی ایجاد کرده و یا سبک زندگی قبلی خود را عوض کنید. شاید بد نباشد با یک خانه تکانی اساسی در اتاقتان به دیگر اعضای خانواده نشان دهید که فصل جدیدی در زندگی شما آغاز شده است.

جدا از تمام این ها، ممکن است نوع برخورد دیگران برای شما که روزهای حساسی را پشت سر می گذرانید، بسیار آزاردهنده باشد. در این صورت، شاید بهتر باشد یاد بگیرید تا به شکلی مودبانه و کارآمد احساسات و خواسته خود را با دیگران در میان بگذارید.


ویدیو مرتبط :
نبوغ عاطفی چیست ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکست عاطفی دردناک است اما... (1)


تجربه شکست عاطفی، تجربه ای دردناک با عوارضی متعدد است؛ اما دردناک بودن این تجربه و یا گستردگی عوارض به این معنا نیست که نمی توان برای مدیریت این وضعیت اقدامی انجام داد.





مجله سپیده دانایی - نرگس عزیزی، کارشناس ارشد مشاوره: تجربه شکست عاطفی، تجربه ای دردناک با عوارضی متعدد است؛ اما دردناک بودن این تجربه و یا گستردگی عوارض به این معنا نیست که نمی توان برای مدیریت این وضعیت اقدامی انجام داد. به صورت کلی می توانیم در دو بُعد، اقداماتی را که لازم است بعد از چنین تجربه ای انجام دهید، خلاصه کنیم: مدیریت هیجانات و مدیریت مسائل شناختی.

مدیریت هیجانات به ویژه در ماه اول، اهمیت دوچندان دارد، در مقابل اما مدیریت مسائل شناختی را می توان تا حدود یک ماه به تاخیرانداخت؛ اما به هر صورت توجه داشته باشید که اگر می خواهید این شکست را تبدیل به فرصتی برای رشد خود کنید، لازم است در هر دو بُعد اقداماتی را انجام دهید.

شکست عاطفی دردناک است اما... (1)

مدیریت هیجانات


بعد از هر شکست در رابطه ی عاطفی، افراد دچار نوعی شوک شده و هیجانات شدیدی را تجربه می کنند. هرچند زمان در همه موارد می تواند مسکنی برای این وضعیت باشد اما شاید بهتر باشد به جای درپیش گرفتن انفعال، با کمک روش هایی هیجانات خود را بهتر مدیریت کنید.

فرصتی برای نمایش


گریه کردن طبیعی ترین واکنش شماست. در روزهای اول و به صورت کلی در ماه اول، گریه پیش از خواب، در زمان تنهایی، در حمام، سر سجاده و... نه تنها هیچ ایرادی ندارد که نشان می دهد شما واکنشی طبیعی و متناسب با وضعیت خود دارید. در یک ماه اول تلاش نکنید مانع گریه کردن خود شوید. چرا که شما نیاز دارید تا ناراحتی خود را به این صورت نشان دهید؛ گریه کم عارضه ترین روش برای نمایش ناراحتی است!

شکست عاطفی دردناک است اما... (1)

البته ممکن است علاوه بر گریه، شما احوال دیگری نیز برای تخلیه هیجانات خود اعم از ناراحتی، عصبانیت و یا احساس گناه تجربه کنید. به عنوان مثال برخی مطالعات نشان می دهد بعد از شکست عاطفی میزان خریدکردن در زنان و مردان افزایش می یابد، صرف استفاده از خریدکردن برای کسب آرامش به خودی خود ایرادی ندارد اما یادتان باشد زیاده روی در استفاده از هر روشی جهت کسب آرامش می تواند عوارض خاص خود را داشته باشد. پس سعی کنید برای تخلیه ی هیجانی از روش های متنوع استفاده کرده، در هیچ کدام افراط نکنید و البته اگر بعد از گذشت حدود یک ماه هنوز بسیار برافروخته و یا به شدت ناراحت و غمگین هستید، به دنبال یافتن روش هایی کارآمدتر برای مدیریت هیجانات خود باشید.

پیشنهاد رفتن به سفری کوتاه بعد از مواجه شدن با این شکست می تواند گزینه ی مناسبی باشد. چرا که اگر در سفر در کنار طبیعت باشید، آرامش بیشتری پیدا می کنید. در عین حال سفرهای زیارتی نیز می تواند فرصت مناسبی را برای درنظر گرفتن ابعاد دیگری از زندگیتان فراهم کند.

نظم زندگی را جدی بگیرید


افسردگی یکی از مشکلات احتمالی بعد از شکست عاطفی است. اما جدای از موارد حاد که فرد از نظر بالینی افسرده شده و البته نیازمند کمک گرفتن از متخصص جهت درمان است، در بسیاری از موارد افراد برای مدتی دچار خُلق افسرده می شوند. بد نیست بدانید داشتن برنامه ای منظم برای خواب و غذاخوردن می تواند مانع تشدید این وضعیت شود. سعی کنید به اندازه بخوابید و از شب بیداری و یا ماندن زیاد در رختخواب در طی روز خودداری کنید. نکته ی دیگر این که تا حد امکان سعی کنید برنامه منظم ورزشی برای هر روز خود ترتیب دهید. این کار هم به تنظیم خواب شما کمک می کند و هم سیستم داخلی بدن و ترشح هورمون ها را زودتر به حالت عادی بر می گرداند.

مدیریت عاقلانه

علاوه بر ابعاد هیجانی، شما در بُعد شناختی نیز نیازمند بازسازی و انجام برخی اقدامات هستید، برای این منظور بهتر است به چند مورد توجه داشته باشید و البته فراموش نکنید که انجام اقدامات لازم در بعد شناختی، نیاز به انگیزه ای قوی دارد. شاید توجه به این نکته که فواید این اقدامات می تواند تا سال های همراه شما بوده و البته مانع از تکرار شکست برای شما شود، بتواند به شما انگیزه بیشتری برای پیگیری این بخش بدهد.

شکست عاطفی دردناک است اما... (1)

سوالات بی پاسخ

به احتمال زیاد تا مدتها شما دائم خاطرات خوب و بد خود را مرور می کنید و شاید بارها بخش هایی از رابطه خود را در ذهن بازسازی کنید. این کار از نظر هیجانی شما را در وضعیت آشفته ای نگه خواهد داشت و اگر شما به این کار ادامه دهید، ممکن است تا مدت ها برافروختگی اولیه در شما باقی بماند.

برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است در چند مسیر اقداماتی را انجام دهید. روزهای اولیه مواجهه با این وضعیت، تا می توانید خود را مشغول نگه دارید، از تنها ماندن برای زمان طولانی و قطع ارتباط با دیگران اجتناب کنید، از فعالیت هایی که وقت شما را پر می کند اما ذهن شما را درگیر نمی کند، مانند رانندگی در مسیرهای تکراری، بپرهیزید.

مدیریت یادآورها


مدیریت نشانه هایی که شما را به یاد رابطه قدیمیتان می اندازد، یکی دیگر از کارهایی است که انتظار می رود در همان ماه اول اقداماتی را در این راستا انجام دهید. جمع آوری هدایایی که گرفته بودید، یکی از اولین قدم ها در این زمینه است. شاید لازم باشد بخشی از آن ها را به سطل زباله بیاندازید، بخشی را به خیریه ببخشید و بخشی را برای تعیین تکلیف در آینده داخل جعبه گذاشته و در انبار قرار بدهید.

اگر عادت به استفاده از عطر خاصی داشتید و حالا آن عطر نقش یادآور را برای شما دارد، بهتر است آن را عوض کنید. در نحوه ی لباس پوشیدن خود در صورت لزوم تغییراتی دهید. اگر در شبکه های ارتباطی عضو هستید، از گروه های مشترک خارج شوید. او را از لیست دوستان خود در فضاهایی مانند فیسبوک و غیره خارج کنید و خلاصه این که رد پاهای احتمالی را تا حد امکان کاهش دهید.

ادامه دارد...