سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

شوخ طبع ها چه ویژگی هایی دارند و چگونه می توان شوخ طبع بود؟


شوخ طبعی یعنی اینکه بتوانید از وجود خودتان بیرون بیایید، بی طرفانه به خود نگاه کنید و خودتان را جدی نگیرید یا به عبارتی بتوانید به خود بخندید. این کار به شما امکان می دهد هنگام برخورد با مسائل جدی و بزرگ، میزان کمتری از اضطراب را متحمل شوید.

تندرستی: حتما تا به حال افرادی را دیده اید که در هر جمعی می نشینند ستاره می شوند و توجه همه را به خود جلب می کنند. سرعت عمل آنها در تبدیل هر موقعیت و اتفاقی به دستمایه ای برای شوخی و خنده و شادی، این افراد را به مرکز جمع تبدیل می کند. این ستاره های جمع در یک ویژگی مشترکند؛ آنها شوخ طبع هستند.

خنده به شوخی های زندگی

شوخ طبعی یعنی اینکه بتوانید از وجود خودتان بیرون بیایید، بی طرفانه به خود نگاه کنید و خودتان را جدی نگیرید یا به عبارتی بتوانید به خود بخندید. این کار به شما امکان می دهد هنگام برخورد با مسائل جدی و بزرگ، میزان کمتری از اضطراب را متحمل شوید.



شوخ طبعی و سیمای گشاده مانند خورشیدی که تازه طلوع کرده، از مهم ترین عوامل تندرستی و پیروزی است. شوخ طبعی، علاج و پادزهری برای احساسات منفی، خشم، ناراحتی های روحی، رنجش، تنفر، بیزاری، یأس، ناامیدی، اهانت و افسردگی است که همواره در تجربیات روزانه فرد پرخاشگر اتفاق می افتد. شوخی وسیله بسیار خوبی برای تضمین موفقیت در روابط میان فردی است.

شوخی و خنده مسری بوده و میل به خندیدن یک خاصیت محبت آمیز و سودمند است. یک خنده کوچک شما را به سوی سبک شدن و خلاصی از زیر بار مشکلاتی که با آن مواجه هستید، سوق می دهد، ارتباط آزاردهنده و پرتنش را آسان می کند و می تواند شما را از لحظات سخت زندگی عبور دهد.

اگر می خواهید کاری کنید که فردی احساس راحتی و  آسودگی کند می توانید با استفاده از شوخی محبت آمیز از موانعی چون سن، میزان تحصیلات، موقعیت اجتماعی و علایق متفاوت بگذرید. شوخی مناسب نه تنها خوشایند است و روابط افراد را بهبود می بخشد، بلکه از بروز ناراحتی های روحی جلوگیری می کند.

شوخ طبعی به شما کمک می کند تا با ناراحتی های عصبی و روحی برخورد کنید و همچنین این رفتار باعث تقویت قوای روحی و جسمی و نیز دیدی خوشبینانه می شود.

اشخاصی که بر ناراحتی روحی فایق می آیند هنگام مواجهه با استرس دستپاچه نمی شوند، وضعیت را تا اندازه ای به شوخی گرفته و به این ترتیب به جای افزایش فرسودگی هیجانی، تلاش می کنند تا هیجان های خود را فرو بنشانند.

کسی که شوخ طبع باشد، نسبت به مسائل زندگی دریافت درستی دارد و با مردم به نرمی رفتار کرده و بردبار و شکیباست. شوخ طبع های واقعی، افرادی قابل معاشرت، باشخصیت و در عین حال جدی هستند. آنها با رفتار خود، دیگران را به خوبی جذب می کنند و در مقابل عوامل تهدیدکننده سلامتی به آنان نیرو و انرژی می بخشند.

فرد شوخ طبع کسی است که خود را به گونه ای جدا و فراتر از دیگران نمی بیند. اگر قرار است در حضور جمعی حرف بزند، با شوخی کردن آرامش پیدا می کند و موفق به جلب توجه افراد می شود. شوخ طبعی نیز بهترین دارو و درمان برای ناراحتی های جسمی و ذهنی است.

شما می توانید برای کاهش از تنش و هیجان وضع موجود و خنثی کردن پرخاشگری دیگران از آن بهره بگیرید. زندگی خالی از شوخ طبعی، بسیار خشک و غیرقابل تحمل است. قطعا یکی از مهم ترین صفات اساسی و جالب که رابطه مستقیم با بذله گویی و شوخی دارد و خوشرویی و خندان بودن است.

آرامشی که پس از خندیدن به وجود می آید، دارای آثار بسیار مفید و مثبتی در تامین سلامتی انسان است. اگر می خواهید با افرادی رابطه برقرار  کنید که گوش شنوا ندارند، شوخی می تواند بی آنکه کسی را برنجاند، توجه آنها را جلب کند.



هر گردی گردو نیست

شوخی بیش از هر چیز باید همراه با خوش اخلاقی و ادب باشد. نیش زدن و کوچک کردن به قیمت رنجاندن دیگران، شاید باعث خنده افراد حاضر شود ولی دور از ادب و اصول اخلاقی و انسانی است.

شوخی های آزاردهنده، متلک های ضداخلاقی که ریشه در ترس یا انتقام جویی از دیگران دارند و شوخی های پوچ و بی ارزش درمورد قومیت یا زبان مخاطبان برای نشان دادن ضعف های آنان، همگی خوشی های منفی هستند.

این موارد همان شوخی طبع ای که موجب سلامتی فرد می شوند، نیستند. شوخی های بد موجب شدت خشم در فرد مقابل می شود و اثرات بسیار بد و منفی ای بر جسم و روان شخص می گذارد.



توصیه هایی برای شوخ طبع بودن

*سعی کنید با لبخند و شوخی های لطیف همیشه روی خوش داشته باشید؛ حتی اگر خود شما موضوع شوخی قرار بگیرید.

*وقتی همراه با خانواده بیرون می روید تمام افکار مربوط به کار یا نگرانی های خانواده را از خود دور کنید و فقط شاد باشید.

*حس شوخ طبعی خود را با خواندن کتاب های خنده دار تقویت کنید.

*به اشتباهاتتان بخندید و دیگران را تشویق کنید تا به اشتباهاتشان بخندند.

*هیچ پیشامد و ناراحتی روحی ای را خیلی سخت نگیرید. اجازه ندهید چیزی شما را مضطرب کند. بسیاری از ناراحتی های روحی قابل پیشگیری و درمان هستند. با خوشرویی، آرامش و شوخ طبعی هیچ وقت اجازه ندهید چیزی اعصباتان را خرد کند.

*هیچ وقت اجازه ندهید کنترلتان را از دست بدهید. به عبارت دیگر در همه حالات و به ویژه هنگام ناراحتی روحی بر خویش تسلط داشته باشید. تسلط بر خویش به معنای دراختیار داشتن خود است. بهتر است آرامش و نزاکت با دیگران را تمرین کنید. به جای خشم موضوع را کم اهمیت تلقی کرده و با خنده و شوخی آن را حل کنید.

*آرامش خود را در زندگی حفظ کنید و با بردباری پیش بروید. بهتر است احساسات خود را در حالت تعادل نگاه دارید و برای آن حدی قائل شوید. هنگامی بردباری با موفقیت همراه است که در برابر فعالیت های انسانی، شوخ طبع باشیم.

چنانچه کسی بتواند این صفت را در خود به وجود آورد، به طور یقین بسیار بیشتر از افراد عصبی، نگران و آشفته از زندگی لذت خواهد برد.

*از درون قلبتان لبخند بزنید. اجازه دهید لبخندی که در قلب شما شکل می گیرد در چشم شما جاری شود و به بیرون از وجودتان تراوش کند. کسانی که لبخندشان از روی غرور است هیچ گاه معنای شادمانی و شوخ طبعی حقیقی را درک نمی کنند.

*خنده و شوخی کردن را آن قدر تمرین کنید تا نسبت به آن دیدی مثبت پیدا کنید؛ به طوری که هرگاه افکار ستیزه جویانه، خشم یا بدبینی به سراغتان آمد، بدون اراده، احساس خوب، مثبت و شادی آور خنده به شما دست بدهد.


ویدیو مرتبط :
جوان شوخ طبع

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا پسر ها شوخ طبع ترند



 

 

چرا پسر ها شوخ طبع ترند

 

چرا پسران از همان دوران جوانی اغلب در نقش كسی هستند كه دیگران را به خنده وا می‌دارند، در حالی كه  دختران اغلب نقش كسی را ایفا می‌كنند كه تمایل به خندانده شدن دارند؟

 

یك پژوهشگر آلمانی ادعا كرده است كه مزاح و شوخ طبعی در واقع تظاهری از پرخاشگری است.

 

این محقق آلمانی می‌گوید: شوخ طبعی تظاهر پرخاشگری است و خنداندن دیگران به این معنی است كه شما خودتان را در پلكان اجتماعی بالاتر از مخاطبانتان می‌بینید.

 

هلگا كوتهوف ــ محقق دانشگاه فری برگ ــ در این باره ادعا كرده است كه توانایی به خنده انداختن دیگران در واقع نشان دهنده درجه‌ای از كنترل است كه فرد بزله گو برای بهره كشی از دیگران به این شكل به آنها حاكم می‌شود تا نشان دهد كه دیگران تحت سلطه وی هستند و مسوولیت آنها را بر عهده دارد.

 

وی تصریح كرد: افرادی كه در راس قرار دارند، برای خنداندن سایرین آزادتر هستند، همچنین برای پرخاشگری كردن نیز آزادترند و بیشترین كار سرگرم كننده برای این افراد ساختن لطیفه برای دیگران است.

 

نمایش شوخ طبعی به این معنی است كه كنترل اوضاع به دست فردی است كه در مرتبه بالاتری قرار دارد و به همین خاطر قبل از دهه 1960 زنان بسیار به ندرت دیگران را می‌خنداندند و اساسا نمی توانستند این كار را انجام دهند و به همین خاطر است كه پسران از همان دوران جوانی اغلب در نقش كسی هستند كه دیگران را به خنده وا می‌دارند، در حالی كه دختران اغلب نقش كسی را ایفا می‌كنند كه تمایل به خندانده شدن دارند.

منبع:bekhon.com