سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

سطوح سرمایه گذاری از دید رابرت کیوساکی


سرمایه گذاری هنر به کارانداختن پول به منظور ایجاد پول بیشتر است. در شرایط اقتصاد کنونی، برای افرادی که مصمم به افزایش ثروت و دارایی های خود هستند، سرمایه گذاری امری حیاتی است.




مجله موفقیت - علی محمدی: سرمایه گذاری هنر به کارانداختن پول به منظور ایجاد پول بیشتر است. در شرایط اقتصاد کنونی، برای افرادی که مصمم به افزایش ثروت و دارایی های خود هستند، سرمایه گذاری امری حیاتی است. اما در دنیا سرمایه گذاری علی رغم اینکه افراد در شرایط یکسان اقتصادی و سیاسی، مشغول به این امر هستند، بازده های متفاوتی کسب می کنند.

رابرت کیوساکی، سرمایه گذار و نویسنده کتاب پرفروش پدر پول دار، پدر بی پول، معتقد است سطوح مختلفی در امر سرمایه گذاری وجود دارد که هرقدر بتوانید با کسب دانش و تجربه بیشتر به سطوح بالاتر صعود کنید، بازده بیشتری خواهید گرفت. او سرمایه گذاران را به 7 سطح مختلف تقسیم بندی می کند که ما در این مقاله قصد داریم این 7 سطح را بررسی کنیم.

سطوح سرمایه گذاری از دید رابرت کیوساکی

سطح 1: آنان که هیچ سرمایه ای ندارند

این افراد همه درآمدی را که به دست می آورند، هزینه می کنند؛ حتی برخی افراد هزینه ای بیش از درآمد خود دارند و کل دوران زندگی خود را در بدهی به سر می برند. متاسفانه اکثر افراد جامعه از این دسته محسوب می شوند.

سطح 2: وام گیرندگان

این افراد با گرفتن وام، مشکلات مالی خود را حل کرده و با این پول سرمایه گذاری می کنند. گرچه آن ها معمولا دارایی هایی هم دارند، اما واقعیت این است که بیشتر ارزش دارایی های خود، به بانک یا اشخاص دیگر بدهکارند؛ البته منظور ما از این بدهی، بدهی خوب نیست؛ درواقع منظور از بدهی خوب، نوعی بدهی است که سودی که برای ما باقی می گذارد، بیشتر از بهره ای است که ما بابت آنمی پردازیم.

متاسفانه اکثر افراد این سطح، به سمت بدهی روی می آورند، اما نمی دانند بدهی شان از نوع بد است؛ لذا بعد از مدتی که میزان بدهی از حد می گذرد، میزان وام های خود را بیشتر کرده و سعی می کنند با وام جدید بدهی های قبلی را پرداخت کنند. ویژگی مشترک وام گیرندگان این است که بدون ترس و بی رویه پولشان را صرف هزینه های بد می کنند. این گروه از سرمایه گذاران ثروتمند به دلیل داشتن خانه های بزرگ، خودروهای لوکس و...، بسیار به چشم می آیند، اما درحقیقت همه آن ها بدهی است.

سطح 3: پس اندازکنندگان

این گروه قسمتی از پولی را که به دست می آورند، صرف هزینه های خود کرده و بقیه آن را پس انداز می کنند. نهایت سرمایه گذاری این افراد، بازکردن یک حساب بانکی یا یک حسب بازنشستگی است. هدف آن ها از پس اندازکردن، حفظ پول برای روز مباداست، نه سرمایه گذاری و افزایش ثروت؛ زیر از بدهکاری در روز مبادا به شدت بیزارند. در شرایط اقتصادی کنونی با نرخ تورم 2 رقمی، پس اندازکردن معنایی ندارد، اما این گروه همچنان مصمم هستند پولشان را پس انداز کنند. البته اندکی پس اندازبرای روزهای خاص، خوب است؛ اما نگه داشتن پول به میزان زیاد سرعت پیشرفت فرد را به شدت کند می کند.

سطوح سرمایه گذاری از دید رابرت کیوساکی

سطح 4: سرمایه گذاران هوشمند

سرمایه گذاران هوشمند افرادی هستند که از لزوم نیاز به سرمایه گذاری آگاهند. این دسته اغلب افرادی تحصیل کرده اند و طبقه میانی جامعه را تشکیل می دهند. آن ها از اهمیت سرمایه گذاری آگاهند، اما از دنیای برد- باخت در سرمایه گذاری خبر ندارند. در این سطح 3 گروه سرمایه گذار داریم..

الف- گروه گریزان از دردسر: این افراد برای کسب درآمد فعال کوشش زیادی می کنند و آن قسمت از پول خوئد را که ذخیره می کنند، در بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری و روش های دیگر سرمایه گذاری که ریسک کمی دارند و نیازی به دانش و تجربه خاصی ندارند، سرمایه گذاری می کنند. این گروه فکر رسیدن به استقلال مالی در زندگی را از سرشان بیرون کرده اند و فقط در تلاشند تا زندگی خوبی برای امروز خود ایجاد کنند.

ب- بدبینان: این افراد گمان می کنند در میان بازی هستند؛ در حالی که تنها در حاشیه ایستاده اند. آنان به خاطر بدبینی بسیار زیادی که نسبت به هر چیزی دارند، دیر به یک بازار وارد می شوند؛ از این رو همواره گران می خرند و اغلب به هنگام سرازیری بازار، ارزان می فروشند. در نتیجه بدبینی آن ها دوباره شدت می گیرد و در سرمایه گذاری بعدی با شدت بیشتری احتیاط می کنند.
ج- معامله گران بر مبنای شانس: رفتار این دسته از روی بدبینی نیست، بلکه از سر بی پروایی است. بازار سها و سرمایه گذاری را وابسته به شانس می دانند؛ این افراد معمولا از کله گنده ها پیروی می کنند و به خرید و فروش سهام و طلا و گاو و گوسفند و... می پردازند و بدون اینکه سررشته ای داشته باشند، وارد هر میدانی می شوند و در نهایت پول زیادی را از دست می دهند.

سطح 5: سرمایه گذاران بلندمدت

کسانی که در این رده جای دارند، به روشنی می دانند که به سرمایه گذاری نیاز دارند؛ بنابراین در زمینه سرمایه گذاری وقت و پولشان را هزینه کرده و از کتاب ها و مطبوعات تخصصی امور سرمایه گذاری و کارکرد بازار استفاده می کنند. همچنین آن ها معمولا از برنامه ریزان خبره در سرمایه گذازی کمک می گیرند. بسیاری از میلیونرهای دنیا از این سطح آغاز کرده اند. سرمایه گذاران بلندمدت افرادی صبور هستند و نرخ بهره مرکب را در زندگی تجربه می کنند.

سطح 6: سرمایه گذاران پیچیده


این گروه توانایی سرمایه گذاری های پرخطر را دارند. سرمایه گذاران پیچیده، بنیان مالی استواری دارند و معمولا علاقه مندند بر یک یا دو رشته از روش های سرمایه گذاری تمرکز کنند. آنان به سرمایه گذاری های کلی وب زرگ می پردازند و یا برای طرح های پیچیده ای که رقیبان سطح 7 به راه انداختند، سرمایه تامین می کنند. آناندر زمینه سرمایه گذاری، دانش گسترده ای دارند؛ ولی همچنان در پی یادگیری چیزهای تازه هستند. به آن دلیل به این افراد، «سرمایه گذاران پیچیده» گفته می شود که آنان توان مالی شایسته و گروه های دست چین شده ای از مشاوران حرفه ای و کاردان و نیز پیشینه ای روشن در بردهای پیاپی کاری دارند. درحقیقت هدف بنیادن آن ها به جای کسب چندین دلار بیشتر، افزایش دارایی هاست.

سطوح سرمایه گذاری از دید رابرت کیوساکی

سطح 7: سرمایه داران

افراد انگشت شماری در دنیا به این سطح برتر در سرمایه گذاری می رسند. ای افراد کسانی هستند که هم کسب و کاری دارند و هم از فرصت های سرمایه گذاری بهره می برند. این دسته از افراد کشور را به ثروت و قدرت بزرگ مالی می رسانند؛ افرادی نظیر «هنری فورد»، «بیل گیتس»، «استیو جابز» و... سرمایه گذارانه سطح 6 هستند که در کسب و کارهایی سرمایه گذاری می کنند که آن را سرمایه گذاران سطح 7 ایجاد می کنند. افراد این رده می دانند چگونه پول و وقت دیگران را به خدمت بگیرند و از آن ها اهرم مالی قوی بسازند.

شما در کدام سطح از سرمایه گذاری قرار دارید؟ سطوح مختلف سرمایه گذاری و ویژگی های هر دست بیان شد. اولین کاری که شما باید انجام دهید، این است که تشخیض دهید در کدام سطح از سرمایه گذاری قرار گرفته اید؟ تشخیص شرایط موجود امری حیاتی است. برای صعود به مراحل بالاتر، شناخت نقاط قوت و ضعف خود و اینکه در چه رده ای قرار گرفته اید، بسیار مهم است. اگر همان مرحله ای که در آن قرار گرفته اید، برایتان رضایت بخش نیست، باید با کسب دانش و تجربه به طور هم زمان به مراحل بالاتر صعود کنید. اگر خواهان رسیدن به استقلال و آزادی مالی هستید، باید به سطوح بالاتر صعود کنید؛ پس خودتان را برای واردشدن به میدان سرمایه گذاری و شکست ها و پیروزی های آن آماده کنید.


ویدیو مرتبط :
رابرت کیوساکی -4 ربع نقدینگی رابرت کیوساکی - چرا نتورک؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابرت کیوساکی: از بی کار شدن اصلا نترسید!


اگر در محل کارتان اطلاعیه ای درمورد تعدیل نیرو به چشم تان خورده، منتظر نمانید تا بعد از دست دادن کارتان به فکر شغل بعدی خود باشید. این چند روز به شما کمک می کنند تا در صورت از دست دادن شغل خود، راحت تر با این موضوع کنار بیایید و خیلی سریع دنبال یافتن شغلی دیگر باشید.

اگر در محل کارتان اطلاعیه ای درمورد تعدیل نیرو به چشم تان خورده، منتظر نمانید تا بعد از دست دادن کارتان به فکر شغل بعدی خود باشید. این چند روز به شما کمک می کنند تا در صورت از دست دادن شغل خود، راحت تر با این موضوع کنار بیایید و خیلی سریع دنبال یافتن شغلی دیگر باشید.

ارزیابی اقدامات بعدی

برای کاهش تنش های ممکن در مورد از دست دادن شغل تان، موقعیت حرفه ای خود را بررسی کنید و از خودتان این سوال ها را بپرسید:

1 – اگر کارتان را سریع تر عوض می کردید، آیا باز هم پست فعلی خود را داشتید؟

2 – اکجا می خواهید در جست و جوی کار تازه ای باشید و چطور برای پروژه بعدی آماده می شوید؟

3 – چه چیزی در شغل فعلی خود آموخته اید که می تواند در شغل های بعدی به شما کمک کند؟

به روز کردن رزومه کاری

رزومه های موثر امروزکارهای قبلی و شغل کنونی و آن چه را در شغل جدید دنبال آن هستید با یک خط نازک از هم جدا می کنند. شما می توانید رزومه خود را بازنویسیکنید تا در مورد سابقه کارهایی که در گذشته انجام داده اید و برجسته ترکردن آن ها نسبت به سمت کنونی خود، توضیح دهید. مثلا اگر شما  سال ها در بخش تامین نیروی انسانی بودید ولی حسابداری را ترجیح می دهید و می خواهید این جنبه از مهارت های خود را نشان دهید، حتما در بخش کارهای فعلی خود، آن چه را در بخش حسابداری انجام داده اید قید کنید.

گسترش شبکه ارتباطاتی

خیلی از افراد استخدام شده به اندازهای که باید شبکه اجتماعی ندارند. اگر احساسات تان به شما می گویند که تغییر شکل نزدیک است، چه شما این تغییر شغل را می خواهید و چه نمی خواهید، وقت آن رسیده که با همکاران سابق خود ارتباط برقرار کنید و آشنایان تازه ای در حرفه کاری خود بیابید. حداقل یک صبحانه یا یک ناهار با افرادی که می شناسید صرف کنید. یادتان باشد در مورد چیزهایی که در زندگی هر دو شما جدید و تازه هستند حرف بنزید و اگر راحت تر هستید از آن ها بخواهید تا شما را به دوستان دیگری معرفی کنند که می توانند بخشی از شبکه حرفه ای شما باشند.

تعیین ارزش تان

خیلی از مردم که در یک شرکت برای مدتی طولانی استخدام هستند، نمی دانند که در بازار کنونی شغل خود چه ارزشی دارند. با مطالعه ای دقیق در بازار به خودتان برای تعیین یک حقوق مناسب باتوجه به تجربه و سطح کارتان در نظر بگیرید. شما به این اطلاعات زمانی که استخدام کننده از شما در مورد حقوقی که دنبال آن هستید سوال می کند، نیاز خواهید داشت.

بسیج مراجع تان

فهرست مراجع خود را مرور کنید و حتما یک همکارف مشتری یا فروشنده ای را که طی سال های گذشته با او کار کرده اید در آن قرار دهید. اگر بتوانید با یکی از روسای قبلی خود تماس بگیرید خیلی بهتر است. حتی می توانید به همکاران قبلی خود هم ایمیل بنزید یا با آن ها تماس بگیرید.

شروع جست و جو برای شغل جدید

از هر طریق ممکن درمورد شرکت ها یا مراکزی که قصد استخدام نیرو دارند اطلاع کسب کنید. وقتی متوجه شدید در چه زمینه ای برای شغل بعدی خود تحقیق و جست و جو می کنید، فرم درخواست استخدام را پر کنید. حتما به یاد داشته باشید که شرکت ها عموما کارمندانی را که هنوز در شرکتی دیگر استخدام هستند را به افراد بیکار ترجیح می دهند.