سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

سبک فولدینگ، سبکی که هنوز در ایران نیست


شاید اگر تحصیلات آكادمیك معماری، هنر یا فلسفه را نگذرانده باشید، كمتر نام فولدینگ به گوش‌تان خورده باشد. این كاملا طبیعی است چون در ایران هنوز ساختمان مشهوری به این سبك ساخته نشده است.

مجله منزل - رویا رضایی‌نسب: شاید اگر تحصیلات آكادمیك معماری، هنر یا فلسفه را نگذرانده باشید، كمتر نام فولدینگ به گوش‌تان خورده باشد. این كاملا طبیعی است چون در ایران هنوز ساختمان مشهوری به این سبك ساخته نشده است.

با اینكه این سبك متعلق به اواخر قرن 20 اروپاست اما در معماری قدیم ایران هم می‌توان حس بودن در ساختمانی به سبك فولدینگ را تجربه كرد و آن زمانی است كه شما در راسته‌ مجاور یكی از بازار‌های سنتی ایران قدم می‏زنید؛ راسته‌های بی‌شماری كه هر یك برای فروش كالایی خاص شكل گرفته اند؛ راسته قماش‌فروش‌ها، راسته گلیم‌فروش‌ها، راسته مسگرها و ده‌ها راسته دیگر كه هیچ‌كدام نمی‏خواهند بگویند از باقی راسته‌ها بهترند و دقیقا معماری فولدینگ همین است.

1. لایه‌لایه است

6 ویژگی سبك معماری فولدینگ

هر فضا در ساختمانی به سبك فولدینگ شبیه یك لایه است. این لایه‌ها گاهی به صورت موازی در كنار هم قرار می‌گیرند و گاهی درهم پیچ و تاب می‏خورند. لایه‌لایه بودن یكی از بارزترین ویژگی‎های این سبك است و تقریبا در تمام ساختمان‌های این سبك دیده می‌شود.

یكی از ویژگی‌های این لایه‌ها این است كه از محیطی كه در آن قرار گرفته‌اند، تبعیت می‌كنند. این لایه‌لایه بودن نه‌تنها در شكل كلی بنا بلكه در طراحی فضاهای داخلی هم مشهود است و به دلیل تكرار این لایه‌ها كه سبب ریتم در طراحی می‌شود، جلوه‌ای خاص به ساختمان می‌دهد. در طرح پیشنهادی برای یك هتل اثر «زاها حدید» می‌توانید به‌راحتی این لایه‌ها را ببینید.



2. نرم و انعطاف‌پذیر است

6 ویژگی سبك معماری فولدینگ

فرم‌های معماری در این سبك بیشتر به صورت منحنی و نرم‌ هستند و به‌راحتی می‌توانند به فرم‌های دیگر تبدیل شوند. این ساختمان‌ها درست مثل فیلم نابودگر 2 (terminator2) هستند كه بازیگر نقش منفی آن می‌توانست بدن خود را به صورت جیوه درآورد و مثل جیوه در هر شرایطی تغییر حالت دهد و روی كف زمین به صورت یك كفپوش پهن شود.

این ویژگی را می‌توانید در ساختمان «مركز فرهنگی حیدر علی‌اف» كشور آذربایجان ببینید. پوسته این ساختمان كاملا نرم و منعطف است و در هر نقطه با توجه به كاربرد فضا شكلی خاص به خود می‌گیرد. ناگفته نماند معمار داخلی این اثر سارا شیخ‌اكبری، زنی ایرانی است. او از همان لایه‌های نرم و منعطف سبك فولدینگ در طراحی داخلی این بنا استفاده كرده است؛ لایه‌هایی كه با حركت آزادانه خود از سطح برخاسته روی دیوار می‌روند و روی سقف به حركت روان و سیال خود ادامه می‌دهند.



3. هم‌رنگ زمینه است

6 ویژگی سبك معماری فولدینگ

فرم در معماری فولدینگ انعطاف‏پذیر است. این فرم خود را با شرایط محیطی وفق می‌دهد. همان‌طور كه ژله شكل ظرفی كه در آن قرار گرفته را به خود می‌گیرد، فرم‏ها یا لایه‌های معماری فولدینگ در كنار هم شكل محیط اطراف را به خود می‌گیرند؛ مثلا ساختمانی كه نقش راه‌آهن را بازی می‌كند، شكلی كشیده مثل خطوط را‌ه‌آهن دارد. این ویژگی را می‌توانید در «راه آهن افراگولا» در ایتالیا اثر «زاها حدید» ببینید. البته ناگفته نماند فولدینگ‌ها فقط به شكل ظاهری محیط توجه نمی‌كنند بلكه ویژگی‌های اجتماعی و تاریخی محیط را نیز در نظر می‌گیرند.



4. افقی است، نه عمودی

6 ویژگی سبك معماری فولدینگ

معماران این سبك با ساختمان‌های بلند عمودی مخالف هستند. بیشتر ساختمان‌هایی كه به این سبك ساخته شده‌اند، شكل افقی دارند. شاید این یكی از همان دلایلی باشد كه كمتر این نوع ساختمان را در معماری جدید ایران می‌بینیم. «گرگ لین» یكی از معماران مشهور این سبك، در یك حركت نمادین طبقات مختلف «برج سیرز» را كه یكی از بلندترین ساختمان‏های ساخته شده به این سبك بود به صورت لایه‌هایی درآورد و آنها را به صورت افقی در كنار هم قرار داد. او با این كار مخالفت خود را با ساختمان‌های بلند عمودی اعلام كرد.



5. وی ‌آی‌پی  نیست

6 ویژگی سبك معماری فولدینگ

در بسیاری از ساختمان‌ها فضاهای مهم در راس بنا یا در بهترین جایگاه قرار می‌گیرند و حتی شكل آنها كاملا متمایز از بقیه فضا‌هاست. این تفاوت آن‌قدر است كه بیننده به‌راحتی می‌تواند این فضا را از بقیه تشخیص دهد اما معماران سبك فولدینگ با این سلسله مراتب مخالف هستند. در این سبك، هر فضا كاربری مخصوص خود را دارد و مانند فضاهای «مركز گردهمایی كلمبوس» بدون آنكه بخواهد خود را به رخ دیگر فضاها بكشد، آرام در كنار بقیه قرار می‌گیرد.



6. در طراحی وسایل خانه هم قابل استفاده است

6 ویژگی سبك معماری فولدینگ

معماران از این سبك در ساخت وسایل خانه هم استفاده می‌كنند. فرانك گهری یكی از معمارانی است كه با سبك فولدینگ میز و صندلی ساخته است. در كارهای او لایه‌ها به خوبی مشخص هستند. این لایه‌ها در كمال سادگی بسته به نوع كاربری صندلی یا حتی خواسته مشتری به شكل‌های خاص درآمدند. این لایه‌ها كه كاملا شبیه هم ساخته شده‏اند با توجه به موقعیت قرار‌گیری‌شان نقش متفاوتی را بازی می‌كنند.

چندتا از این لایه‌ها كه نقش كف صندلی را دارند وقتی به سمت بالا حركت می‌كنند، نقش خود را تغییر می‌دهند و كاربری پشتی صندلی را بر عهده می‌گیرند. برای پایه‌ها و دسته صندلی هم همین‌طور است. همین لایه‌های ساده و انعطاف‏پذیر در كاری دیگر از فرانك گهری تبدیل به یك میز دوست‌داشتنی می‏شود.


ویدیو مرتبط :
معماری فولدینگ 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلر: حكومت ایران از " بیخ و بن " با سبک زندگی غربی مشكل دارد



 

بلر: حكومت ایران از

 

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا كه برای دومین بار در روز جمعه در كمیته تحقیق جنگ عراق ( چیلكات ) حاضر شده بود تا به سوال های قضات كمیته درباره دلایل ورود بریتانیا به جنگ پر هزینه عراق پاسخ دهد ، به یكباره موضوع سخن را به سمت ایران چرخاند و اظهاراتی در انتقاد از سیاست غرب در مواجهه با ایران بیان كرد.

 

به گزارش عصر ایران و به نقل از " فایننشال تایمز" بلر در انتقادی بی سابقه از سیاست های آمریكا در قبال ایران ، باراك اوباما رییس جمهور دموكرات آمریكا را متهم كرد كه در برابر ایران از موضع انفعالی برخورد كرده و بیش از حد نرمش نشان می دهد.

وی  افزود: " اوباما در مارس  2009  به قاهره و قلب جهان اسلام رفت و در یک سخنرانی گفت که دوران بوش تمام شده و حتی دست خود را به سوی ایران دراز کرد و این "ملت سرافراز و تاریخی" را به همکاری فراخواند. اما نتیجه ای که گرفت چه بود؟   پاسخ ایران این بود که به تروریسم و بی ثبات كردن منطقه  و تلاش برای دستیابی به بمب اتمی ادامه دادند! "

بلر ضمن انتقاد از رویكرد غرب گفت :‌‌" مطمئن هستم  زمانی فرا خواهد رسید كه غرب از خم شدن در برابر ایران و سیاست عذرخواهی و مقصر دانستن خود در برابر كارهای نظام تندروی حاكم بر ایران ، دست بر خواهد داشت ".

نخست وزیر سابق بریتانیا با رد این مساله كه غرب مسئول اقدامات انجام شده از سوی حكومت ایران است ، گفت :‌ " ‌اقدامات ایران هیچ ارتباطی به ما ندارد . حقیقت این است كه آنها این اقدامات را انجام می دهند چون از " بیخ و بن " با روش زندگی غربی مشكل دارند و تلاش برای دست یابی به بمب اتمی را تا زمانی كه با توسل به زور جلوی آنها گرفته نشود ، ادامه خواهند داد ".

بلر با ادعای اینكه در كشورهای منطقه خاورمیانه و هر جا كه می رود رد پای نفوذ دولت ایران را می بیند ، گفت :‌‌‌"  «در وضعیت فعلی و با کاری که دارم، در تک تک کشورهای منطقه می توان ردپا و نفوذ ایران را دید که در جهت منفی، برهم زننده ثبات و امنیت و حمایت از تروریسم است و آن ها هر کاری از دستشان بربیاید می کنند تا صلح خاورمیانه را متوقف کرده و روند آن را بر هم بزنند."

حضور بلر برای بار دوم در كمیته چیلكات و ادای توضیحات وی به مدت 4 ساعت برای این كمیته كه كار آن رسیدگی به حقایق یكی از پرهزینه ترین  مصیبت بار ترین جنگ های دهه های اخیراست ، در حالی است كه وی هم اكنون به عنوان نماینده ویژه گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه ( آمریكا ، اتحادیه اروپا ، روسیه و سازمان ملل) تلاش دارد تا چرخ های صلح خاورمیانه را به حركت در آورد !

بلر از سوی بخش بزرگی از افكار عمومی در بریتانیا به عنوان آغاز گر جنگ عراق و مسئول كشته شدن سربازان بریتانیایی و مردم بی دفاع و بی گناه عراقی مطرح است  ، با این حال وی همچنان در دو نوبت حضور خود در این كمیته از عملكرد خود دفاع كرده و جنگ عراق و سرنگونی حكومت صدام را اقدامی درست و منطقی دانسته است.../عصر ایران